Listing 1 - 10 of 55 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
This book examines to what extent differences between national and procedural criminal laws hinder the negotiations and the operation of cross-border cooperation instruments. It is based on a comparative analysis of a representative sample of Member States.
Choose an application
This book examines to what extent differences between national and procedural criminal laws hinder the negotiations and the operation of cross-border cooperation instruments. It is based on a comparative analysis of a representative sample of Member States.
Criminal law & procedure --- criminal procedure --- comparative study
Choose an application
This book examines to what extent differences between national and procedural criminal laws hinder the negotiations and the operation of cross-border cooperation instruments. It is based on a comparative analysis of a representative sample of Member States.
Criminal law & procedure --- criminal procedure --- comparative study
Choose an application
Doelstelling: Deze scriptie is een vergelijkend onderzoek naar de immigratie in Australië en België. Naast een algemene inleiding op immigratie werd ook de geschiedenis van immigratie en de immigratiewetgeving in beide landen besproken. Om een meer persoonlijke kijk te geven op het onderwerp werd ook een case study uitgevoerd. Middelen of methode: De algemene inleiding geeft meer informatie over migrantencategorieën, migratietheorieën, migratiemotieven, enz. De hoofdstukken over de immigratiegeschiedenis en -wetgeving zijn opgedeeld in twee delen: de situatie in Australië en die in België. Aan de hand van een vragenlijst zien we ook hoe Belgische immigranten in Australië en Australische immigranten in België hun immigratie hebben ervaren. Resultaten: In deze scriptie werd de immigratie in Australië en België besproken waarbij dieper werd ingegaan op de geschiedenis, de wetgeving en persoonlijke ervaringen (integratie, immigratieproblemen, voor- en nadelen van het land van herkomst en bestemming).
Australia. --- Belgium. --- Case study. --- Comparative study. --- Immigration. --- Maatschappij en instellingen.
Choose an application
Doelstelling: Deze studie vergelijkt de simultane vertolkingen van een beginnende tolkstudent met een student uit het postgraduaat. Beide studeren aan de Hogeschool Gent en hebben dezelfde taalkundige basis meegekregen. De postgraduaatstudent heeft wel al een tolkbasis verworven, maar in welke mate laat die zich tonen ten opzichte van de beginnende student? Middelen of methode: Deze experimentele casestudie zoomde in op syntax. Er werd meer bepaald gekeken in welke mate beide studenten de zins- en woordgroepenstructuur van de spreker volgden en of er onderlinge verschillen waren in het omzetten van tijden, modaliteit, verbindingswoorden en grammaticale fouten. Beide studenten werden gevraagd simultaan te tolken uit het Engels in het Nederlands en dan nogmaals vier maanden later. Resultaten: Uit het onderzoek blijkt dat de verschillen tussen beide studenten vrij miniem zijn. Opvallend is wel hoe de beginnende student zich sterker vastklampt aan de structuur van de brontekst, in het bijzonder bij nominale structuren. De postgraduaatstudent daarentegen blijkt hier wat meer afstand te nemen.
Comparative study. --- Grammar. --- Simultaneous interpreting. --- Student interpreters. --- Syntax. --- Tolkstudie.
Choose an application
world religions --- religious history --- comparative study of religion
Choose an application
Birds --- Comparative study. --- Lung --- Mammals --- Anatomy and histology. --- Anatomy and histology. --- Anatomy & histology.
Choose an application
Doelstelling: Deze scriptie is een vergelijkende studie naar het culturele erfgoed dat de Vlaamse emigranten in de Nieuwe wereld hebben overgebracht. Hiervoor werd de Gazette van Detroit, de enige Vlaamse krant die nog bestaat in de VS en Canada, bestudeerd tussen 28 mei 1981-27 mei 1982 en 9 januari 2003-13 november 2003. Middelen of methode: Het basismateriaal is de Gazette van Detroit zelf. Daarnaast werden interviews afgenomen met mensen die in direct contact staan met de krant en vragenlijsten verspreid onder de lezers van de krant in America en Canada. Resultaten: Algemeen blijkt dat het cultureel erfgoed in de Gazette van Detroit nog steeds overgedragen wordt, maar op een veel kleinere schaal. Uit onze vragenlijsten blijkt dat de Gazette van Detroit toch een prominente rol vervult in het leven van de vele uitgeweken Vlamingen aan het begin van de 20e eeuw. De krant brengt Vlaanderen een stukje dichter bij hen.Hoe lang de krant nog zal bestaan is echter de grote vraag.
Comparative study. --- Emigration. --- Gazette van Detroit. --- Heritage. --- Maatschappij en instellingen. --- Newspaper. --- United States.
Choose an application
Doelstelling: Deze masterproef omvat een vergelijkend onderzoek naar het beleid en de realisering van ‘meertalig onderwijs' (Content and Language Integrated Learning - CLIL) in Vlaanderen en Nederland. Naast een algemene inleiding op CLIL wordt de status en organisatie van CLIL voor beide gebieden besproken. Vervolgens zetten we de voornaamste verschillen op een rij en analyseren we de mogelijke oorzaken van die verschillen. Middelen of methode: De algemene inleiding geeft meer informatie over het concept Content and Language IntegratedLearning, aangevuld met een historische schets, analyse van de terminologie, enz. De hoofdstukken over de organisatie en status van CLIL voorziening bestaan uit twee delen: de situatie in Vlaanderen en die in Nederland werden apart beschreven. Aan de hand van de resultaten trachten we de verschillen in het CLIL-aanbod in Vlaanderen en Nederland te verklaren. Resultaten: Uit het onderzoek blijkt dat er zich een brede kloof aandient tussen het CLIL-aanbod in Vlaanderen en Nederland. Content and Language Integrated Learning wordt in Nederland al officieel aangeboden in het secundair onderwijs, terwijl Vlaanderen pas in 2007 met één enkel proefproject van start is gegaan. Ook op primair onderwijsniveau zijn er verschillen. In Vlaanderen wordt CLIL enkel aangeboden in scholen die deelnemen aan het Brusselse STIMOB-project. In Nederland is CLIL evenmin officieel geïntroduceerd in het primair onderwijs en wordt het aangeboden via projecten, zoals bijvoorbeeld het EarlyBird project in Rotterdam.Toch is er één grote uitzondering en die geldt voor de provincie Friesland. In Friesland is CLIL een officieelonderdeel van het lager onderwijs omdat er tweetalig Nederlands-Fries onderwijs wordt georganiseerd. Bovendien wordt er geëxperimenteerd met drietalig onderwijs. Dit houdt in dat er op de Friese schoolbanken zowel in het Nederlands, als het Fries en het Engels wordt lesgegeven. Op secundair onderwijsniveau is er echter geen verschil tussen Friesland en de rest van Nederland.
CLIL. --- Comparative study. --- Content and Language Integrated Learning. --- Flanders. --- Studie in de (vreemde)taalverwerving. --- The Netherlands.
Choose an application
Doelstelling: Deze scriptie is een vergelijkend onderzoek tussen het burgerschap in België, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De studie bespreekt de Belgische, Britse en Amerikaanse nationaliteitsverwerving met specifieke aandacht voor het inburgeringsbeleid in België en de naturalisatieprocedures in de twee andere landen. Verder komt ook de huidige perceptie op staatsburgerschap in deze drie landen aan bod. Middelen of methode: In de algemene inleiding wordt burgerschap gedefinieerd en uitgelegd hoe dit begrip beïnvloed wordt door de overheid, media, globalisatie en immigratie. Het tweede hoofdstuk gaat in op de nationaliteitsverwerving in de drie landen op basis van overheidsdocumenten voornamelijk afkomstig van websites. Het laatste hoofdstuk vergelijkt de nationaliteitsverwerving en onderzoekt het denkbeeld over nationaliteit aan de hand van actuele voorbeelden gebaseerd op krantenartikels en kritische reflectie. Resultaten: Deze studie toont aan dat nationaliteit of burgerschap een dynamisch en moeilijk definieerbaar begrip is, beïnvloed door de wetgeving en een bepaalde culturele etniciteit. De stijgende globalisatie en immigratie zet elk land ertoe aan hun Volksgeist te beschermen aan de hand van een strenger immigratie- en naturalisatiebeleid.
Belgium. --- Citizenship. --- Comparative study. --- Immigration. --- Naturalisation. --- Studie van maatschappelijke aspecten. --- United Kingdom. --- United States.
Listing 1 - 10 of 55 | << page >> |
Sort by
|