Listing 1 - 10 of 30 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Franse taal --- leesvaardigheid --- oefeningen --- schrijfvaardigheid --- tekstmateriaal --- oefeningen. --- tekstmateriaal.
Choose an application
Choose an application
Reading --- Methods --- Learning --- methods --- Apprentissage Leerproces --- Art de lire Leesvaardigheid --- Méthodes Methoden --- Learning - methods
Choose an application
Reading --- Comprehension --- methods --- Art de lire Leesvaardigheid --- Sens Zin --- Reading - methods
Choose an application
Pragmatics --- Frans --- Français (langue) --- Manuels scolaires --- Schoolboeken --- Discourse analysis --- #KVHA:Leesvaardigheid; Frans --- E120081.jpg --- Tekstanalyse --- LECTURE --- METHODE
Choose an application
Choose an application
Frans voor anderstaligen. --- Franse taal --- leesvaardigheid --- oefeningen. --- Didactics of secundary education --- schrijven --- Frans --- Didactics of French --- Volwasseneneducatie --- Schriftelijke taalvaardigheid --- Begrijpend lezen --- Handboeken --- Luisteren --- Gedrag
Choose an application
Schoolbooks - Didactic material --- Franse taal --- Leesvaardigheid --- Oefeningen. --- Schrijfvaardigheid --- Français (langue) --- Manuels pour allophones --- French language --- Français (Langue) --- Study and teaching --- Etude et enseignement
Choose an application
Doelstelling: In het theoretisch gedeelte van onze scriptie gaan wij na hoe kinderen in het onderdompelingsonderwijs het beste leren lezen. We staan stil bij de voor- en nadelen van ofwel eerst leren lezen in de tweede taal ofwel eerst leren lezen in de moedertaal. In het praktisch gedeelte van onze scriptie stellen wij de taaltoetsen voor die we hebben afgenomen in een immersieschool in Waals Brabant, de "Ecole Communale de Wisterzée". We vergelijken de resultaten voor het Nederlands van de Franstalige kinderen van het eerste leerjaar immersie met die van het tweede leerjaar immersie. Tenslotte vergelijken we de resultaten van beide groepen, voor zover dit mogelijk is, met de normen die betrekking hebben op kinderen die het Nederlands als moedertaal hebben. Middelen of methode: We woonden enkele lessen bij in de derde kleuterklas en het eerste en tweede leerjaar immersie om ons vertrouwd te maken met de manier waarop de Franstalige kinderen worden onderwezen in het Nederlands. We toetsten de Franstalige kinderen van het eerste en tweede leerjaar immersie van de Ecole Communale de Wisterzée op hun kennis van de Nederlandse woordenschat, van het technisch en begrijpend lezen. Ook onderwierpen we hen aan een dictee. We vulden de resultaten van deze tests aan met een vragenlijst (zie bijlagen) die we voorlegden aan de ouders van de kinderen van het eerste en tweede leerjaar immersie om te weten of de kinderen thuis al waren voorbereid op het leren lezen (in het Frans of het Nederlands) vooraleer ze deze vaardigheid aanleerden op school. RESULTATEN (vervolg): Uit de tests blijkt dat de ondergedompelde kinderen een achterstand vertonen tegenover de Nederlandstalige kinderen op het vlak van woordenschat, dictee, lezen en begrijpend lezen. De kinderen van het eerste leerjaar in de immersieschool "Wisterzée" hebben minder goede resultaten voor de woordenschattoets dan die van het tweede leerjaar van dezelfde school, ook al is het voor beide groepen het tweede jaar in immersie Nederlands. Wat lezen betreft, staan de kinderen in het eerste leerjaar (schooljaar 2004-2005) verder dan de kinderen in het tweede leerjaar toen zij het eerste leerjaar afsloten (schooljaar 2003-2004). Dit heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat de kinderen uit het tweede leerjaar pas in het eerste leerjaar in het Nederlands werden ondergedompeld en dus eerst een periode nodig hadden om te wennen aan deze nieuwe taal, terwijl de kinderen die tijdens het schooljaar 2004-2005 in het eerste leerjaar zaten, al in de derde kleuterklas les kregen in het Nederlands. De resultaten van de kinderen in het eerste leerjaar voor begrijpend lezen zijn lager dan die van het tweede leerjaar omdat de eerste groep nog te veel moeite heeft met het technisch lezen, terwijl de kinderen in het tweede leerjaar al vlotter lezen. Beide klassen behalen een lage score voor het dictee. Dit valt waarschijnlijk te verklaren door een probleem op het vlak van auditieve discriminatie van bepaalde klanken die niet voorkomen in de moedertaal van de kinderen. RESULTATEN: Binnen het onderdompelingsonderwijs moet er op gelet worden dat lezen van in het begin binnen een zinvolle context gebeurt, vooral omdat de kinderen nog bezig zijn hun tweede taal, het Nederlands, te verwerven op het moment dat ze in die taal leren lezen. Als woorden enkel worden aangeboden voor hun vorm, zal het kind louter technisch lezen en gaat een kans verloren om de woordenschat uit te breiden. Aangezien begrijpend lezen op lange termijn het hoofddoel moet zijn van het aanvankelijk leesonderwijs, is woordenschatonderwijs juist van groot belang. Vooral omdat leesbegrip een invloed heeft op vrijwel alle andere vakken die worden onderwezen.
Aanvankelijk leesonderwijs. --- Beginnende geletterdheid. --- Leesvaardigheid --- Lezen --- Onderdompelingsonderwijs. --- Technisch lezen. --- Theoretisch onderzoek - taalverwerving. --- Tweede-taalverwerving --- Vreemdetalenonderwijs --- Woordenschat --- Didactiek --- Tweede-taalverwerving. --- Basisvaardigheden. --- Didactiek.
Choose an application
Vocational guidance --- Occupational training --- Orientation professionnelle --- Formation professionnelle --- Handbooks, manuals, etc --- Guides, manuels, etc --- Communication écrite Schriftelijke communicatie --- Temps (gestion) Tijdscontrole --- Plans de formation Opleidingsplannen --- Autodidactes Zelfstudie --- Art de lire Leesvaardigheid
Listing 1 - 10 of 30 | << page >> |
Sort by
|