Narrow your search

Library

UCLouvain (23)

FOD/SPF PO (18)

ULiège (15)

ULB (12)

KU Leuven (11)

KBR (9)

FOD Finances (8)

UGent (7)

UNamur (7)

UMons (5)

More...

Resource type

book (29)

dissertation (1)


Language

French (30)


Year
From To Submit

2022 (2)

2021 (1)

2019 (1)

2017 (1)

2014 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 30 << page
of 3
>>
Sort by

Book
BTS. Les techniques du français
Authors: --- ---
ISBN: 2091774928 2091774952 Year: 1997 Publisher: Paris : Nathan,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Devenir un lecteur performant : lire plus vite, mieux comprendre et bien utiliser sa mémoire.
Author:
ISBN: 2100002228 9782100002221 Year: 1991 Publisher: Paris Dunod

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
La lecture rapide.
Authors: ---
ISBN: 2708130358 9782708130357 Year: 2004 Publisher: Paris Ed. d'organisation

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Lire et comprendre (volume 1).
Author:
ISSN: 12583820 ISBN: 2850085316 9782850085314 Year: 2004 Volume: 1 Publisher: Lyon Chronique sociale

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Savoir lire les textes argumentés : le scénario imaginaire, la problématique, le plan, l'affectivité
Author:
ISBN: 280110888X 9782801108888 Year: 1990 Volume: vol *7 Publisher: Paris ; Louvain-la-Neuve : Duculot,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Une tête bien faite
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9782708131101 2708131109 Year: 2007 Publisher: Paris Editions d'Organisation

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Compréhension écrite : niveau 3
Authors: ---
ISBN: 9782090352115 Year: 2007 Publisher: Paris CLE International

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Ecritures 2. Textes et documents. Exercices de compréhension et de production écrites
Authors: ---
ISBN: 201007582X 2010075838 Year: 1980 Publisher: Paris : Hachette,


Dissertation
Apprendre à lire dans l'enseignement immersif. Etude de cas: Ecole Communale de Wisterzée, Court-Saint-Etienne (Brabant Wallon), première et deuxième année primaire.
Authors: ---
Year: 2005 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: In het theoretisch gedeelte van onze scriptie gaan wij na hoe kinderen in het onderdompelingsonderwijs het beste leren lezen. We staan stil bij de voor- en nadelen van ofwel eerst leren lezen in de tweede taal ofwel eerst leren lezen in de moedertaal. In het praktisch gedeelte van onze scriptie stellen wij de taaltoetsen voor die we hebben afgenomen in een immersieschool in Waals Brabant, de "Ecole Communale de Wisterzée". We vergelijken de resultaten voor het Nederlands van de Franstalige kinderen van het eerste leerjaar immersie met die van het tweede leerjaar immersie. Tenslotte vergelijken we de resultaten van beide groepen, voor zover dit mogelijk is, met de normen die betrekking hebben op kinderen die het Nederlands als moedertaal hebben. Middelen of methode: We woonden enkele lessen bij in de derde kleuterklas en het eerste en tweede leerjaar immersie om ons vertrouwd te maken met de manier waarop de Franstalige kinderen worden onderwezen in het Nederlands. We toetsten de Franstalige kinderen van het eerste en tweede leerjaar immersie van de Ecole Communale de Wisterzée op hun kennis van de Nederlandse woordenschat, van het technisch en begrijpend lezen. Ook onderwierpen we hen aan een dictee. We vulden de resultaten van deze tests aan met een vragenlijst (zie bijlagen) die we voorlegden aan de ouders van de kinderen van het eerste en tweede leerjaar immersie om te weten of de kinderen thuis al waren voorbereid op het leren lezen (in het Frans of het Nederlands) vooraleer ze deze vaardigheid aanleerden op school. RESULTATEN (vervolg): Uit de tests blijkt dat de ondergedompelde kinderen een achterstand vertonen tegenover de Nederlandstalige kinderen op het vlak van woordenschat, dictee, lezen en begrijpend lezen. De kinderen van het eerste leerjaar in de immersieschool "Wisterzée" hebben minder goede resultaten voor de woordenschattoets dan die van het tweede leerjaar van dezelfde school, ook al is het voor beide groepen het tweede jaar in immersie Nederlands. Wat lezen betreft, staan de kinderen in het eerste leerjaar (schooljaar 2004-2005) verder dan de kinderen in het tweede leerjaar toen zij het eerste leerjaar afsloten (schooljaar 2003-2004). Dit heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat de kinderen uit het tweede leerjaar pas in het eerste leerjaar in het Nederlands werden ondergedompeld en dus eerst een periode nodig hadden om te wennen aan deze nieuwe taal, terwijl de kinderen die tijdens het schooljaar 2004-2005 in het eerste leerjaar zaten, al in de derde kleuterklas les kregen in het Nederlands. De resultaten van de kinderen in het eerste leerjaar voor begrijpend lezen zijn lager dan die van het tweede leerjaar omdat de eerste groep nog te veel moeite heeft met het technisch lezen, terwijl de kinderen in het tweede leerjaar al vlotter lezen. Beide klassen behalen een lage score voor het dictee. Dit valt waarschijnlijk te verklaren door een probleem op het vlak van auditieve discriminatie van bepaalde klanken die niet voorkomen in de moedertaal van de kinderen. RESULTATEN: Binnen het onderdompelingsonderwijs moet er op gelet worden dat lezen van in het begin binnen een zinvolle context gebeurt, vooral omdat de kinderen nog bezig zijn hun tweede taal, het Nederlands, te verwerven op het moment dat ze in die taal leren lezen. Als woorden enkel worden aangeboden voor hun vorm, zal het kind louter technisch lezen en gaat een kans verloren om de woordenschat uit te breiden. Aangezien begrijpend lezen op lange termijn het hoofddoel moet zijn van het aanvankelijk leesonderwijs, is woordenschatonderwijs juist van groot belang. Vooral omdat leesbegrip een invloed heeft op vrijwel alle andere vakken die worden onderwezen.


Book
Bâtir mon plan personnel de formation
Author:
ISBN: 2708112295 9782708112292 Year: 1990 Publisher: Paris : Editions d'Organisation,

Listing 1 - 10 of 30 << page
of 3
>>
Sort by