Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
Doelstelling: Wij gaan na of anderstalige nieuwkomers makkelijker Nederlands zouden leren indien er in de lessen Nederands meer aandacht was voor de Vlaamse cultuur. Middelen of methode: Eerst gaan we a.d.h.v. de werken van Trompenaars-Hampden-Turner, Hofstede en Lewis na wat cultuur en culturele diversiteit nu eigenlijk is. Vervolgen analyseren we het leerplan, het handboek en de lessen NT2 om te kijken of er aandacht is voor de Vlaamse cultuur in het NT2 onderwijs. Tenslotte onderzoeken we a.d.h.v. een enquête bij de cursisten en een interview met de instructeurs of ze meer aandacht willen voor de Vlaamse cultuur, en of ze denken dat dat het aanleren van Nederlands zou vergemakkelijken. Resultaten: De cursisten zijn erg geïnteresseerd in de Vlaamse cultuur en zijn er steevast van overtuigd dat kennis over de Vlaamse cultuur hen zou helpen om makkelijker Nederlands te leren. De instructeurs, daarentegen, zijn niet zo enthousiast: ze denken dat kennis over de Vlaamse cultuur geen invloed heeft op het aanleren van het Nederlands. Bovendien hebben ze ook nog enkele praktische bezwaren tegen het integreren van Vlaamse cultuur in de lessen Nederlands.
Culturele diversiteit. --- Cultuur. --- Hampden-Turner. --- Hofstede. --- Lewis. --- NT2. --- Nederlands voor anderstaligen. --- Onderzoek. --- Theoretisch onderzoek - taalverwerving. --- Trompenaars. --- Volwassenonderwijs.
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|