Narrow your search

Library

KU Leuven (12)


Resource type

dissertation (11)

book (1)


Language

Undetermined (12)


Year
From To Submit

2013 (3)

2011 (1)

2010 (7)

1977 (1)

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Psychologie
Author:
Year: 1977 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Wie volgt welke opleiding en vooral waarom? : Een onderzoek naar de motivatie van cursisten uit het volwassenenonderwijs
Authors: --- --- ---
Year: 2010 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Versterken Zelf-Determinatie Theorie en Doelen Theorie elkaar? Een experiment.
Authors: --- ---
Year: 2010 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Spreken in alle talen: een motivatieonderzoek bij volwassen taalcursisten
Authors: --- --- ---
Year: 2011 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Empirisch onderzoek naar faalangst bij studenten van de Katholieke Hogeschool Leuven op basis van de LASSI
Authors: --- --- ---
Year: 2013 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De studies aan het hoger onderwijs verlopen niet voor alle studenten probleemloos. Tal van onderzoeken tonen aan dat heel wat studenten vroegtijdig afhaken of studievertraging oplopen. Daarbij is er de sterke stijging van het aantal studenten dat hulp vraagt voor faalangst. Omwille van de hoge prevalentie van faalangst onder studenten en het beperkte onderzoek naar de gevolgen van een faalervaring bij niet-generatiestudenten, vormt faalangst het centrale thema binnen deze masterproef. Het onderzoek vindt plaats aan de Katholieke Hogeschool Leuven (KHL). We maken gebruik van de Learning And Study Strategies Inventory (LASSI) om de gegevens in kaart te brengen. De masterproef bevat zowel een literatuurstudie - waarin we grondig stilstaan bij het construct faalangst en de LASSI - als een empirisch onderzoek. Het empirisch onderzoek omvat drie invalshoeken. In de eerste onderzoeksinvalshoek vertrekken we vanuit bestaande onderzoeksliteratuur en leggen we de focus op actieve en passieve faalangst. We gaan de prevalentie van beide types faalangst na, de relatie tussen de twee types en de studie-efficiëntie en we onderzoeken of er een verschil is in leer- en studiestrategieën in functie van Faalangst, Motivatie, en hun interactie. In de tweede onderzoeksinvalshoek bouwen we voort op eerder onderzoek waaruit blijkt dat niet-generatiestudenten minder faalangstig zijn dan generatiestudenten. In het huidig onderzoek willen we nagaan of de groep niet-generatiestudenten homogeen dan wel heterogeen is wat faalangst betreft. Tot slot vertrekken we in de derde onderzoeksinvalshoek vanuit de praktijk. Studentenbegeleiders van de KHL selecteren op basis van gesprekken met studenten twee groepen (hardnekkige actieve faalangst en procrastinatorsŽ). We baseren ons op de opgegeven studentennummers om na te gaan in welke mate deze profielen overeenstemmen met de scores op de LASSI en gaan zo de ecologische validiteit van de LASSI na.Uit de resultaten blijken passief faalangstigen

Keywords


Dissertation
Het verband tussen wijsheid en leiderschapsstijlen.
Authors: --- --- ---
Year: 2013 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wijsheid is een oud concept dat in de geschiedenis voor het eerst opduikt bij de Egyptenaren rond 3200 voor Christus. In de loop der jaren werd onderzocht of men wijzer wordt met de leeftijd, of vrouwen wijzer zijn dan mannen, of wijsheid samenhangt met opleiding... Een probleem hierbij is dat er over de definitie en kenmerken van wijsheid geen consensus bestaat. Vele onderzoekers bevestigen wel dat het de aspecten cognitie, reflectie en affect omvat. Wijsheid gaat daarbij ten eerste om het begrijpen van de diepere betekenis en het aanvaarden van onzekerheden, ten tweede om het reflecteren vanuit verschillende perspectieven en ten derde om empathie.Het verband tussen wijsheid en leiderschap heeft echter pas recent de aandacht getrokken. Er zijn slechts weinig empirische studies dienaangaande. De link tussen wijsheid en leiderschapsstijlen is daarbij een denkpiste die het concept wijsheid opnieuw onder de aandacht brengt. In de literatuur wordt hier en daar geopperd dat wijze leidinggevenden een transformationele leiderschapsstijl zouden hanteren; deze is gekenmerkt door het gebruik van o.a. charisma en een motiverende aansturing waardoor de ondergeschikten beyond expectations presteren. Er is een opvallende overlap tussen de kenmerken van wijsheid en transformationeel leiderschap. Aansluitend op de literatuur luiden onze onderzoekshypothesen daarom als volgt: wijze leidinggevenden maken gebruik van een transformationele leiderschapsstijl en zij hanteren geen transactionele en/of laissez-faire leiderschapsstijl. De kenmerken van laatstgenoemde stijlen zijn niet gerelateerd aan wijsheid. Met behulp van een schriftelijke vragenlijst (aangeboden aan 300 Belgische leidinggevenden) werden de hypothesen getoetst. De vragenlijst bestaat uit drie onderdelen: enkele biografische gegevens, de 3D-WS (Three Dimensional Wisdom Scale) en de MLQ (Multifactor Leadership Questionnaire).Het onderzoek toont dat er een significant positief verband bestaat tussen wijsheid en trans

Keywords


Dissertation
Wie volgt welke opleiding en vooral waarom? : Een onderzoek naar de motivatie van cursisten uit het volwassenenonderwijs
Authors: --- --- ---
Year: 2010 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Wie volgt welke opleiding en vooral waarom? : Een onderzoek naar de motivatie van cursisten uit het volwassenenonderwijs.
Authors: --- --- ---
Year: 2010 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Drop-out in de lerarenopleidingen binnen het volwassenenonderwijs.
Authors: --- --- ---
Year: 2013 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vorige jaren peilde het consortium volwassenenonderwijs een Leven Lang Leren in Leuven en Omgeving (L4), in samenwerking met het onderzoekscentrum voor Motivatiepsychologie van de KU Leuven, naar de motivatie van hun cursisten. Aansluitend rijst de vraag naar de relatie tussen de motivatie om een bepaalde studierichting aan te vatten en het al dan niet volhouden (drop-out) van die studies. Waarom haken studenten af? Hebben drop-outs een specifiek profiel? Kunnen risicostudenten reeds vroegtijdig gedetecteerd worden? Kunnen maatregelen getroffen worden om drop-out te voorkomen? In dit werk wordt een antwoord gezocht op deze vragen, dit specifiek voor cursisten van de lerarenopleiding binnen het volwassenenonderwijs. Voor deze masterproef werd nauw samengewerkt met drie centra voor volwassenenonderwijs (CVOs): CVO De Oranjerie Leuven, CVO De Oranjerie Diest en CVO VTI Leuven. Cursisten die in januari en september 2012 de specifieke lerarenopleiding aanvatten binnen één van deze CVOs, vulden een vragenlijst in. Deze peilde naar tien types van motieven en bevatte tevens een aantal biografische vragen. Wanneer de cursisten drie keer op rij afwezig waren in de les, niet deelnamen aan de examens, zich niet inschreven voor de volgende module, of zelf aangaven te stoppen, werden zij telefonisch gecontacteerd voor de afname van een tweede vragenlijst. Deze bevroeg de drie meest doorslaggevende redenen voor hun stopzetting. Aanvullend werd gevraagd naar mogelijke maatregelen die hen hadden kunnen helpen om de studies te voltooien. Aan de hand van univariate variantie-analyses werd nagegaan of er significante verschillen zijn betreffende deze tien motieven in functie van geslacht en het al dan niet persisteren. Vrouwelijke cursisten scoorden iets hoger op autonome motivatie en iets lager op sociale motivatie dan mannelijke cursisten. Verder werden geen significante verschillen gevonden wat betreft motivatie. Chi-kwadraat analyses wezen uit dat het enige statistisc

Keywords


Dissertation
Prestatiemotivatie en faalangst in een veranderende onderwijscontext. : cross-sectionele analyses in het middelbaar en hoger onderwijs
Authors: --- --- ---
Year: 2010 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by