Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Beschrijving van een concrete, praktijkgerichte methode om kinderen met concentratieproblemen en het ADHD-syndroom (Attention defecit and hyperactivity disorder) te helpen in het basis- en voortgezet onderwijs.
concentratieproblemen --- Educational psychology --- kinderen --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- 464 --- werkhoudingsproblemen --- ADHD --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- Leerproblemen --- Leerstoornissen --- Concentratieproblemen --- Werkhoudingsproblemen --- Lerarenopleiding : CVO --- 616.89 --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen --- Attitudes --- Kind --- Leerstoornis --- Attitude --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Voorzichtige schattingen van het aantal leerlingen et een ernstige uitval in het rekenen ondanks een normale intelligentie variëren rond de vijf procent. Uit onderzoek is echter bekend dat een groot aantal van de oudste leerlingen van het lager onderwijs niet in staat is om zeer basale rekenopgaven op te lossen. Dit geeft op zijn minst aanleiding tot een grondig (her)bezinning over de oorzaken en de aanpak van deze problemen en van het leren rekenen op school in het algemeen. Een deel van de leerlingen vertoont een zeer ernstige uitval (dyscalculie), bij een ander deel is eerder sprake van een (soms tijdelijke) achterstand. In alle gevallen is een aangepaste en taakgerichte hulp noodzakelijk, gebaseerd op een gerichte diagnostiek. Gedurende de laatste vijftien jaar wordt meer en meer onderzoek gedaan naar effectieve en in de praktijk bruikbare hulp. Binnen het onderwijs is de behoefte hieraan groot en leven duidelijke vragen naar de manier waarop minstens de basisvaardigheden goed en zinvol kunnen worden aangeleerd. Het blijkt mogelijk een grote groep leerlingen binnen het onderwijs adequaat op te vangen, terwijl voor een beperkte groep gespecialiseerde hulp nodig blijft. Belangrijk is dan te weten wàt goede hulp is en hoe deze wordt ondersteund door wetenschappelijk onderzoek. In dit boek bieden de auteurs een actueel overzicht van de ontwikkelingen met betrekking tot diagnostiek en aanpak (behandeling/remediëring) van rekenproblemen, zwel bezien vanuit de praktijk als vanuit het daaraan gekoppelde onderzoek.
Orthopedagogics --- dyscalculie --- Didactics of mathematics --- kinderen --- #BSCH: vak: wiskunde (algebra, meetkunde) --- #SBIB:37H0 --- #KVHB:Rekenstoornissen --- leermoeilijkheden --- rekenmoeilijkheden --- 464 --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- rekenproblemen --- 376.52 --- Diagnostiek --- Dyscalculie --- Kinderen met rekenproblemen --- Leerstoornissen --- Orthopedagogiek --- Rekenen ; basisonderwijs --- 464.2 --- Rekenproblemen --- Dyscalculie ; kinderen --- Pedagogie --- kinderen met leerproblemen
Choose an application
Geestelijke gezondheidszorg --- Hygiène mentale --- Psychopathologie --- 159.97 <493> --- 616.895 --- 667.2 Gehandicapten. Geestelijk --- Autisme --- autisme --- leerproblemen --- psychosociale problemen --- orthopedagogiek --- 467 --- 462.4 --- 100969.jpg --- kinderen met psychosociale en emotionele problemen
Choose an application
Kinderen krijgen steeds vaker een label : ADHD, ASS, ADD, ... Maar je hoeft geen ADHD-expert te zijn om met kinderen met ADHD om te gaan. Kijk verder dan het label en vraag je af welke zorg het kind nodig heeft. Het educatieve pakket '(in)(proef)druk' helpt je daarbij. Het pakket bestaat uit vier delen: een doe-boekje voor studenten in de opleiding tot leerkracht, sociaal werker, (ortho)pedagoog, psycholoog, ..., een boek en twee documentaires waarin kinderen met ADHD aan het woord komen en tot slot een beleidsadvies om het beleid gevoelig te maken voor het kind achter het label. Het educatieve pakket bestaat uit vier delen: (in)druk, (proef)druk, DVD met documentaires, mini beleidsadvies.
Orthopedagogics --- ADHD --- Gedragsstoornis --- Kinderrechten --- Onderwijs --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Gelijke onderwijskansen --- Lerarenopleiding --- Autismespectrumstoornis --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Gedragsstoornis --- #KVHB:Leerstoornissen --- Diagnostiek bij kinderen --- Leerproblemen --- 376 --- Gedragsstoornissen --- Diagnostiek --- Behandelingen --- Rechten van het kind --- 663.2 Bijzondere jeugdzorg --- gedragsproblemen --- hulpverlening --- kinderen --- 464.3 --- gedragsstoornissen --- 616.2 --- Kinderen met concentratieproblemen
Choose an application
Omgaan met problematisch gedrag van leerlingen is een van de moeilijkste aspecten van het lesgeven. Binnen het onderwijs worden hoge eisen gesteld aan leraren en teams: van het bieden van preventieve basiszorg tot gespecialiseerde interventies. Het is belangrijk dat leerkrachten een uitgebreid repertoire aan vaardigheden bezitten waarmee problematisch gedrag kan worden voorkomen en effectief kan worden gereageerd op problemen die toch optreden. Dit werk biedt leraren en gedragsspecialisten in het basisonderwijs handvatten voor het leggen van een goede basis in een klas en gaat in op zaken als klassenklimaat, fysieke ruimte, adequate instructie en omgaan met papierwerk. Duidelijk beschreven zijn de leerkrachtvariabelen die verschil maken in werkhouding, leerattitude, leermotivatie en preventie van probleemgedrag. Het boek bevat 2 delen: voorkomen van pestgedrag en reageren op pestgedrag. De bijlagen bevatten vragenlijsten en checklists.
Initial didactic situation --- klassfeer --- klassenmanagement --- gedragsstoornissen --- Social problems --- ordeproblemen (onderwijs) --- agressie --- onderwijspraktijk --- #PBIB:+107.21 --- Leerlingbegeleiding ; basisonderwijs --- Gedragsproblemen --- didactiek --- Gedragsstoornissen ; kinderen --- Probleemgedrag --- 467 --- Klassenmanagement --- Zelfregulerend werken --- Klasklimaat --- Probleemgedrag ; onderwijs --- 465 --- Probleemgedrag; leerlingen --- gedragsproblemen --- Gedragsstoornissen : kinderen --- Basisonderwijs --- Klasmanagement --- Leerlingbegeleiding --- 474.23 --- 474.22 --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Algemeen --- 371.3 --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- 376 --- Onderwijsstijlen --- Leerproblemen --- Didactische werkvormen --- Onderwijsstrategieën --- Onderwijspraktijk --- Contractwerk --- Gedragsprobleem --- Leerprobleem --- Didactische werkvorm --- Onderwijsstrategie
Choose an application
In dit boek selecteerden de auteurs acht verhalen van kinderen wier welbevinden laag is en over hun leerkrachten die hieraan iets trachten te doen. De verhalen komen uit de verschillende graden van het lager onderwijs en uit verschillende contexten (van plattelandsschool tot stadsschool). Ze zijn uit de werkelijkheid gegrepen. Ze laten zien hoe je vanuit een ervaringsgerichte kijk op kinderen signalen voor problemen kan opvangen en interpreteren, hoe je kan zoeken naar interventies en hoe deze gaandeweg effecten sorteren.
Emotionele stoornissen --- Gedragsstoornissen --- Leerstoornissen --- Kinderen --- Onderwijs. --- Basisonderwijs. --- socio-emotionele opvang --- Primary education --- zorgverbreding --- leerlingenbegeleiding --- socio-emotionele stoornissen --- Sociology of education --- Educational psychology --- emotionele ontwikkeling --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of social education --- Didactics of primary education --- Emotionele stoornissen ; kinderen ; onderwijs --- Gedragsstoornissen ; basisonderwijs --- Leerstoornissen ; basisonderwijs --- #PBIB:+105.10 --- #KVHB:Lager onderwijs --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Sociaal-emotionele ontwikkeling --- sociaal-emotionele problemen --- sociale vaardigheden --- 467 --- basisonderwijs --- emotionele problemen --- gedragsproblemen --- kinderen --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- sociale problemen --- 478.9 --- Anders zijn --- Autisme --- Conflicten --- Emotionele problemen(Kinderen met emotionele problemen) --- Faalangst --- Gezinsuitbreiding --- Hoogbegaafde kinderen --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Lager onderwijs --- Relatie leraar-leerling --- Relationele opvoeding --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Sociale problemen(kinderen met sociale problemen) --- Sociale vaardigheden --- Vriendschap --- Welbevinden --- Zorgverbreding --- ervaringsgericht onderwijs --- gedragsstoornissen --- leerstoornissen --- onderwijs --- sociaal emotionele ontwikkeling --- 474.23 --- Basisonderwijs --- Gedragsproblemen --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Sociaal-emotionele problemen --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 467 ) Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- basisschool (ler) --- kinderen met gedrags- en gevoelsproblemen --- kinderen met leerproblemen --- kinderpsychologie (ler) --- kleuteronderwijs --- lager onderwijs --- 37.032 --- Interventie --- 478.8 --- Emoties --- Emotionele opvoeding; ba.o --- Gevoelens : basisonderwijs --- Gevoelens --- Sociale opvoeding; ba.o --- 040818.jpg --- Leermoeilijkheden --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Algemeen --- kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Overige vormingsgebieden --- Didactische principes --- psychosociale problemen --- Handboek/cursus --- 040817.jpg --- Kleuteronderwijs --- Ervaringsgericht onderwijs --- Leerproblemen --- Sociaal-emotioneel probleem --- Gedragsprobleem --- Kind --- Leerprobleem --- Buitengewoon onderwijs --- Hoger onderwijs --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Onderwijs
Choose an application
Redactie Vlabin-VBCIn dit boek gaan vier orthopedagogen die respectievelijk verbonden zijn aan de Universiteit Gent en de Hogeschool Gent dieper in op de dagelijkse praktijk van het inclusief onderwijs, waarin ook leerlingen met een beperking een plaats krijgen. Het boek gaat terug op het onderzoek 'Inclusief onderwijs in Vlaanderen', dat peilde naar kritische processen voor een goede inclusiepraktijk. Eerst wordt erg beknopt een theoretisch kader geschetst. Daarna worden negen 'kritische factoren' besproken: kind, leerproces, participatie, ouders en gezin, leraar, klasgenoten, ondersteuning, overgangen en team. Elke factor wordt uitgewerkt aan de hand van een casus in het kleuter-, lager en secundair onderwijs. De tekst wordt verhelderd met schema's en na elk hoofdstuk volgen reflectie- en observatievragen die aanzetten tot nadenken over het eigen handelen (bijvoorbeeld over de manier waarop je zou omgaan met leerlingen met een beperking in je klas). Achteraan volgt een bibliografie. Een degelijk, praktijkgericht boek voor leerkrachten. Jammer wel van de talrijke schrijffouten en rare zinswendingen.© NBD Biblion
Geïntegreerd onderwijs ; Vlaanderen. --- 376 --- 371.3 --- buitengewoon onderwijs --- didactiek --- inclusief onderwijs --- leerproblemen --- 460.8 --- orthopedagogiek --- 454.23 --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Inclusief onderwijs --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- gehandicapten --- inclusie --- 37.014 --- Participatie --- Personen met een handicap --- 120199.jpg --- Geïntegreerd onderwijs ; Vlaanderen --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Didactische principes --- Buitengewoon onderwijs --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- Orthopedagogics --- School management --- onderwijsintegratie van personen met een beperking --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- Education--Research --- departement Gezondheidszorg 10 --- onderwijsniveaus --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Gehandicapte kinderen --- Geïntegreerd onderwijs --- Vlaanderen --- Leerprocessen --- Ouderbetrokkenheid --- Klasgenoten --- Ondersteuning --- Overgang gewoon - buitengewoon onderwijs --- Aansluiting lager onderwijs - secundair onderwijs --- Kind met een handicap --- Leerproces --- Klasgenoot --- Hoger onderwijs --- Emigratie
Choose an application
Dit boek bevat een uitgebreid overzicht van de verschillende stoornissen die gedurende de ontwikkeling van een kind kunnen optreden. In detail wordt ingegaan op de belangrijkste stoornissen - waarvan de bron gezocht moet worden in de aanleg - en belemmeringen, die door invloeden uit de omgeving ontstaan. De beschrijving van de stoornissen is gebaseerd op de DSM-IV, invloedrijke handboeken en recent wetenschappelijk onderzoek. Wil men de verstoorde ontwikkeling van het kind echter begrijpen, dan moet men ook kennis hebben van de normale ontwikkeling. Het eerste deel bevat daarom een beknopte beschrijving van de normale ontwikkeling. In het tweede deel komen de verschillende bronnen van verstoorde ontwikkeling aan bod - zo wordt onder andere ingegaan op de lichamelijke ontwikkeling, hersenstoornissen, psychotrauma's, seksueel misbruik, culturele factoren en de rol van de opvoeding. Het derde deel gaat in op de problematiek van de diagnostiek, de hulpverlening en het speciaal onderwijs. Martine Delfos is als psychologe/psychotherapeute gespecialiseerd in de behandeling van meervoudig getraumatiseerde kinderen. Zij werkt binnen de jeugdhulpverlening en verzorgt nascholing aan maatschappelijk werkers. Doelgroep: psychologen, pedagogen en psychotherapeuten. Geschikt als studieboek.
Ontwikkelingspsychologie --- Ontwikkelingsstoornissen --- Kinderen. --- encopresis --- PTSS (posttraumatische stress-stoornis) --- hysterie --- stemmingsstoornissen --- ticstoornissen --- ontwikkelingsstoornissen --- psychosomatische stoornissen --- autisme --- enuresis nocturna --- spraakstoornissen --- seksuele stoornissen --- dissociatieve stoornissen --- ontwikkelingspsychologie --- eetstoornissen --- borderlinesyndroom --- seksueel misbruik --- Developmental psychology --- Gilles de la Tourettesyndroom --- leerstoornissen --- kinderpsychiatrie --- Orthopedagogics --- leesproblemen --- angststoornissen --- schrijfstoornissen --- psychodiagnostiek --- slaapstoornissen --- kindermishandeling --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- Neuropathology --- pediatrie --- ontwikkeling van het kind --- Paediatrics --- psychopathologie --- 460.2 --- belemmeringen --- diagnose --- kinderen --- ontwikkeling kinderen --- pedagogiek --- stoornissen --- Ontwikkelingsstoornissen: kinderen --- Handboeken --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- #KVHB:Orthopedagogie --- 159.922 --- Angststoornissen --- Concentratiemoeilijkheden --- Diagnostiek --- Eetstoornissen --- Gedragsstoornissen --- Hulpverlening --- Kinderen --- Leerstoornissen --- Motorische stoornissen --- Scholen --- Seksuele problemen --- Slaapstoornissen --- ontwikkelingsproblemen --- kinderpsychologie --- psychologie --- 416.1 --- algemene kinder- en jeugdpsychologie --- Kinderpsychiatrie (jeugdpsychiatrie) --- ADHD --- Agressie --- Bedwateren --- Buitengewoon onderwijs --- Concentratieproblemen --- Depressies --- Hechting --- Kindermishandeling --- Leerproblemen --- Lichamelijke ontwikkeling --- Motoriek --- Ontwikkeling van kinderen --- Ontwikkelingsproblemen --- Opvoeding --- Psychotherapie --- Psychotische stoornissen --- Seksuele kindermishandeling --- Spraakproblemen --- Taalproblemen --- Algemene kinder- en jeugdpsychologie --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- (zie ook: Geïntegreerd onderwijs) --- autismespectrumstoornis (ASS) --- borderline persoonlijkheidsstoornis (BPS)
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|