Narrow your search

Library

ULiège (840)

ULB (791)

UGent (53)

Botanic_Garden_Meise (15)

UCLouvain (8)

KU Leuven (7)

KBR (6)

CaGeWeB (4)

UAntwerpen (2)

UNamur (2)

More...

Resource type

article (1696)

book (10)


Language

English (993)

French (627)

Undetermined (51)

Dutch (20)

Afrikaans (2)

More...

Year
From To Submit

2023 (1)

2018 (1)

2016 (142)

2015 (147)

2014 (141)

More...
Listing 1 - 10 of 1696 << page
of 170
>>
Sort by

Article
Quel âge ont les enseignants ?
Author:
Year: 2014 Publisher: Paris : OECD Publishing,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dans les pays de l’OCDE, plus d’un tiers des hommes enseignant dans le primaire ont désormais plus de 50 ans. Dans les pays de l’OCDE, l’âge moyen des enseignants du secondaire a augmenté d’un mois chaque année au cours des dix dernières années. Seuls quelques pays ont réussi à mettre en place des politiques à même d’abaisser de façon significative la moyenne d’âge des enseignants. L’augmentation du nombre de femmes dans le corps enseignant n’entraîne plus la baisse de l’âge moyen de ce dernier, la moyenne d’âge des enseignantes augmentant à rythme plus soutenu que celle des enseignants.

Keywords

Education


Article
Les établissements d'enseignement en milieu urbain : Un statut particulier ?
Author:
Year: 2013 Publisher: Paris : OECD Publishing,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dans la plupart des pays et économies, les élèves scolarisés en milieu urbain sont en général plus performants que les autres élèves. Le statut socio-économique n’explique qu’une partie de l’écart de performance entre les élèves scolarisés en milieu urbain et les autres élèves. Les établissements d’enseignement situés en milieu urbain sont plus grands, bénéficient en général de meilleures ressources éducatives et jouissent souvent d’une plus grande autonomie dans l’affectation de ces ressources.

Keywords

Education


Article
L'environnement et l'organisation des bibliothèques : Opportunités ou contraintes ?
Author:
Year: 2003 Publisher: Paris : OECD Publishing,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

L'article suivant s'inspire d'une communication de Sarah E. Thomas, bibliothécaire à L'université Cornell, aux États-Unis. Dans cette version abrégée, L'auteur commence par montrer comment les bibliothèques prospèrent dans une époque marquée par le changement. Elle y explore ensuite le stockage des publications et la façon dont les bibliothèques donnent plus de place aux services et aux activités. L'article traite des rôles et des partenaires nouveaux des bibliothèques et enfin, des contraintes spatiales.

Keywords

Education


Article
Les stratégies d'apprentissage peuvent-elles réduire l'écart de performance entre élèves favorisés et élèves défavorisés ?
Author:
Year: 2013 Publisher: Paris : OECD Publishing,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Les élèves qui savent synthétiser les informations tendent à obtenir de meilleurs résultats en compréhension de l’écrit. Si les élèves défavorisés avaient le même niveau de connaissance des stratégies efficaces d’apprentissage que les élèves favorisés, l’écart de performance entre ces deux groupes diminuerait de près de 20 %.

Keywords

Education


Article
Laboratoires de sciences dans les établissements scolaires : Tendances actuelles et lignes directrices
Author:
Year: 1999 Publisher: Paris : OECD Publishing,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Il est coûteux d’équiper et d’entretenir des laboratoires de sciences dans les établissements scolaires. Les besoins pédagogiques spécifiques, les nouvelles technologies et les impératifs de sécurité contribuent à ce coût. En cherchant à faire une utilisation plus rentable de ces installations, certains pays repensent actuellement la conception des laboratoires scolaires et s’orientent vers des aménagements plus souples.

Keywords

Education


Article
Science and Technology Facilities
Authors: --- --- ---
Year: 2004 Publisher: Paris : OECD Publishing,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

These four articles relate to science and technology infrastructure for secondary and tertiary institutions. The first article presents a view on approaches to teaching science in school and illustrates ideal science facilities for secondary education. The second piece reports on work underway to improve the Science Complex at the Université du Québec à Montreal. The third describes a secondary level vocational training centre devoted to new technologies in Quebec. The fourth article visits an Australian science and mathematics specialist school.

Keywords

Education


Article
Concevoir les établissements scolaires pour la société de l'information : Bibliothèques et centres de documentation et d'information
Author:
Year: 2000 Publisher: Paris : OECD Publishing,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Les rôles et fonctions des bibliothèques scolaires connaissent une mutation rapide et fondamentale. Le rapport qui suit décrit une série de lignes directrices à l’intention des personnes chargées d’aménager les établissements scolaires nouveaux et existants – en particulier celles qui s’occupent des bibliothèques scolaires et de leurs relations avec la collectivité locale.

Keywords

Education


Article
Promoting Skills for Innovation in Higher Education : A Literature Review on the Effectiveness of Problem-based Learning and of Teaching Behaviours
Authors: ---
Year: 2014 Publisher: Paris : OECD Publishing,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Higher education plays an important role in providing people with skills for innovation, but a number of important questions remain as to what kind of higher education teaching can be conducive to the strengthening of skills for innovation. This report aims to shed light on this issue by reviewing the current evidence on the effectiveness of problem-based learning compared with more traditional approaches in higher education teaching. It explores the extent to which problem-based learning can be an effective way to develop different discipline-specific and transferable skills for innovation. Research, primarily from the field of medicine, shows that problem-based learning appears to be beneficial in fostering certain aspects of skills for innovation. In addition, the report explores the literature on direct teaching behaviours that may help foster student learning in more traditional teaching settings. Despite the promising evidence linking problem-based learning and effective teaching in higher education to certain aspects of skills for innovation, more work is needed in this area. There is strong potential for further research to provide additional important insights into the development of skills for innovation.

Keywords

Education


Article
Hybrid Learning Environments : Merging Learning and Work Processes to Facilitate Knowledge Integration and Transitions
Authors: ---
Year: 2012 Publisher: Paris : OECD Publishing,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This paper deals with the problematic nature of the transition between education and the workplace. A smooth transition between education and the workplace requires learners to develop an integrated knowledge base, but this is problematic as most educational programmes offer knowledge and experiences in a fragmented manner, scattered over a variety of subjects, modules and (work) experiences. To overcome this problem, we propose a design approach and shifting the educational focus of attention from individual learners to learning environments. The broader notion of learning environments facilitates transitions by establishing horizontal connections between schools and the workplace. The main argument of this paper is that combining or connecting aspects of school-based settings only is not sufficient to ensure learners will develop an integrated knowledge base. The concept and examples of “hybrid learning environment” show how formal, school-based learning and workplace experiences can be closely connected. The paper offers a framework of four coherent perspectives that can help to understand the complex nature of such environments and to design hybrid learning environments: the “agency perspective”, the “spatial perspective”, the “temporal perspective”, and the “instrumental perspective”. The framework is applied to three cases taken from vocational education in the Netherlands to describe what hybrid learning environments look like in contemporary educational practice.

Keywords

Education


Article
La gestion des catastrophes naturelles et les équipements éducatifs
Author:
Year: 2002 Publisher: Paris : OECD Publishing,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Plus de 80 personnes – des sismologues, des architectes, des ingénieurs et des fonctionnaires – originaires d’une douzaine de pays se sont réunis pour examiner les différentes relations qui peuvent s’établir entre les équipements éducatifs et les catastrophes naturelles ; deux aspects ont été privilégiés : les effets et les conséquences des tremblements de terre et la bonne conception et utilisation des bâtiments éducatifs, que leur fonction soit de protéger leurs usagers chaque jour ou de servir d’abri de secours aux éventuels survivants d’un séisme. L’article suivant synthétise les conclusions qui se sont dégagées sur les thèmes suivants : les bâtiments éducatifs ; les partenariats ; la formation ; les normes, les réglementations et les procédures ; le financement et la législation ; enfin la recherche et le soutien.

Keywords

Education

Listing 1 - 10 of 1696 << page
of 170
>>
Sort by