Narrow your search
Listing 1 - 10 of 10
Sort by

Multi
Zuivering
Author:
ISBN: 9789044633245 9044633244 Year: 2017 Publisher: Prometheus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Gideon Rottier is een einzelgänger met een spraakgebrek en een uitzonderlijk beroep. Hij maakt huizen schoon na brand, overstroming of zelfmoord. Zijn nieuwe collega, een vluchteling genaamd Youssef, redt hem het leven. In ruil belooft Gideon de zorg op zich te nemen voor Youssefs gezin, in een wereld die met de dag vijandiger en gewelddadiger lijkt te worden.


Multi
Loslaten : ik pieker als ik niet tegenwoordig ben
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789038220383 Year: 2013 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Piekeren zit in elke mens. Het is eigen aan het menselijke brein. Maar piekeren kan ook problematisch worden. Piekeren leidt dan tot verstarring en verlamming en in erge gevallen kan piekeren bijdragen tot het ontstaan van angst- en stemmingsproblemen. Aan de hand van een aantal elementen uit de cognitieve gedragstherapie bieden de auteurs steun voor mensen die piekerproblemen hebben. Aan de hand van een aantal elementen uit de cognitieve gedragstherapie bieden de auteurs steun voor mensen die piekerproblemen hebben. De gehanteerde aanpak is wetenschappelijk onderbouwd. De lezer kan meteen aan de slag met een aantal oefeningen. Aan de hand van een stap voor stap methode maakt de lezer eerst kennis met enkele technieken van aandachtstraining (terug te vinden op de bijhorende cd). Vervolgens ligt de klemtoon op hoe je kan leren anders te handelen en te denken. Het boek sluit af met een aantal inzichten uit de positieve psychologie. Deze publicatie vervangt zeker niet de therapie onder begeleiding van een professional. Maar het is een eerste stap op de weg om je piekeren de baas te kunnen


Multi
Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten
Authors: ---
ISBN: 9789085064473 Year: 2008 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kwaliteitsvol werken in de Jeugdzorg. Hoe doe je dat? Onderzoek toont aan dat de klassieke kinder- en jeugdpsychotherapie te weinig aantoonbare effecten heeft, terwijl protocollaire behandelingen voor de jeugd wel effectief blijken. Daar waar behandelprotocollen lange tijd enkel beschikbaar waren op de universiteiten komt hier stilaan verandering in. Zo zijn de auteurs van dit handboek bereid geweest hun protocollen uit te schrijven. Dit heeft 21 protocolbeschrijvingen opgeleverd. Sommige protocollen zijn eerder gericht op jonge kinderen (en hun ouders) en gaan over de behandeling van onder meer slaapproblemen, gedragsproblemen, buikpijnklachten of enuresis. Andere protocollen richten zich op kinderen met autisme, obesitas, ADHD, depressie, angsten, tics, dwangklachten en hechtingsproblemen. Verder vindt u in dit boek een reeks protocollen voor adolescenten die kampen met klachten zoals automutilatie, eetstoornissen, verslaving, chronische vermoeidheid, PTSS na éénmalig seksueel geweld en emotieregulatieproblemen aansluitend bij borderline-problematiek. In elk hoofdstuk wordt op een gestructureerde wijze beschreven hoe bepaalde problemen kunnen worden aangepakt, en wat er stapsgewijs moet gebeuren. Sommige zijn gericht op groepen, andere op individuele behandeling. Ze zijn alle gestandaardiseerd en ze omvatten uitvoerige richtlijnen voor het opzetten van de behandeling alsook werkbladen, suggesties voor het brengen van de rationale, en tips voor de evaluatie van het therapie-effect. Wat dit boek uniek maakt is dat elk protocol geëvalueerd is en aantoonbaar effectief is of op zijn minst veelbelovend. Dit boek is bedoeld voor al diegenen die kinderen en jeugdigen met psychopathologie behandelen in de jeugdzorg en GGZ. Orthopedagogen, gz-psychologen, klinisch psychologen, kinder- en jeugdpsychiaters, maar ook sociaal-pedagogisch hulpverleners, sociaal-psychiatrisch verpleegkundigen en maatschappelijk werkers kunnen er hun voordeel mee doen. Het boek kan tevens worden gebruikt in de pre- en postdoctorale opleiding voor studenten die worden opgeleid tot therapeut voor kinderen en jeugdigen met psychopathologie, en hun ouders.

Keywords

Klinische psychologie --- psychotherapie. --- faalangst --- autisme --- psychiatrische behandelingsmethoden --- eetstoornissen --- obesitas --- richtlijnen (zorg) --- enuresis nocturna --- psychotherapie --- Social policy and particular groups --- spraakstoornissen --- handelingsgericht onderzoek --- systeemtherapie --- psychotrauma's --- sociale vaardigheden --- borderlinesyndroom --- evidence-based methodiek --- CVS (chronisch vermoeidheidssyndroom) --- jeugdzorg --- gedragstherapie --- depressieve kinderen --- angststoornissen --- slaapstoornissen --- therapie --- mindfulness --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- Psychotische kinderen/adolescenten --- Behavior therapy for children --- Belgium --- Mentally ill children --- Care --- Child psychiatry --- Differential therapeutics --- kinderpsychiatrie --- kinderpsychotherapie --- Psychische stoornissen ; jeugd --- #KVHB:Psychotherapie; kinderen --- #KVHB:Orthopedagogie --- 606.4 --- jeugdpsychiatrie --- psychiatrie --- protocollen --- kinderen --- 616 --- 615.8 --- kinderpsychiatrie, jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- Contains audio-visual material --- 607.25 --- ADHD --- angst --- depressie --- Jeugdpsychotherapie --- Psychosociale problemen --- Diagnostiek --- Kinderen --- Emotionele problemen --- Gedragstherapie --- Kinderpsychologie --- Autisme --- Slaapproblemen --- Incontinentie --- Angsten --- Dwangstoornissen --- Kinderpsychotherapie --- Angst --- Psychosociaal probleem --- Diagnose --- Kind --- Emotioneel probleem --- Jeugdpsychologie --- Slaapprobleem --- Dwangstoornis --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Autismespectrumstoornis


Multi
Tingeling, ik zing : 11 liedjes voor peuters : schooljaar 2005-2006
Authors: --- ---
ISBN: 9031722200 Year: 2005 Publisher: Averbode Averbode Educatief


Multi
Wonen op het dak [cd]
Authors: --- ---
ISBN: 9054612770 9054612398 Year: 2000 Publisher: Mechelen Bakermat Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De lesmap bevat een handleiding voor de leerkracht en lessuggesties bij de 4 verhalen uit de verhalenbundel. Verhalen : 1. Morgen misschien / Martha Heesen 2. Daar komt gedonder van / Linda Van Miegehem 3. Denken verboden / Dirk Nielandt 4. Mijn naam is Birk / Greet Bilsen. 4 veralen over anders zijn.


Multi
Rikki durft
Author:
ISBN: 9068226266 9053001263 9053001271 904480121X 9068227084 9068228471 9053000925 9068228447 9044800329 9789068228472 Year: 2001 Publisher: Hasselt Clavis

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het is 's nachts zo warm dat iedereen ligt te baden in het zweet. Rikki wil graag buiten slapen. In een tentje. "Durf jij dat wel?" vragen mama en papa. "Natuurlijk," zegt Rikki stoer, "dat durf ik al!" Of dat goed afloopt...?

Keywords

Dutch literature --- vriendschap (themawoord fictie) --- prentenboeken (genre) --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- bang zijn (themawoord fictie) --- donker (themawoord fictie) --- dapper zijn (themawoord fictie) --- kleuters --- Bang zijn --- Dapper zijn --- Konijnen --- Prentenboeken --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Fiction --- Jeugdboeken --- Kamperen --- Zomer --- Prentenboeken ; verhalend --- Bang zijn ; verhalen --- 471.44 --- RSV basisonderwijs --- sociaal-emotionele opvoeding --- 471.41 --- Anders zijn --- Dapper zijn (moedig zijn) --- Emoties(Gevoelens) --- Handpoppen --- Ontluikende geletterdheid --- Plagen --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Taal --- Verliefd zijn --- Voorlezen --- Vriendschap --- Werken met prentenboeken --- Handboek/cursus --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- anders zijn --- bang zijn --- dapper zijn --- emoties --- kamperen --- kleuteronderwijs --- ontluikende geletterdheid --- plagen --- taal --- verliefd zijn --- voorlezen --- vriendschap --- werken met prentenboeken --- Anders zijn - prentenboek --- Konijnen - prentenboek --- Pesten - prentenboek --- Weerbaarheid - prentenboek --- Zintuigen - prentenboek --- Vriendschap - prentenboek --- Vriendschap sluiten - prentenboek --- Verliefd zijn - prentenboek --- Bang zijn - prentenboek --- 471.4 --- Kleuters : sociale vaardigheden --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Kleuteronderwijs : didactiek --- 030717.jpg --- Pesten --- didactiek kleuteronderwijs - sociale en emotionele opvoeding --- Taal en verbale expressie --- Sociale en emotionele opvoeding --- Contains audio-visual material --- Donker --- Durf --- Tenten --- Dapper zijn ; verhalen --- Konijnen ; verhalen --- Durven --- (zie ook: Angst) --- departement Beeldende Kunst 07 --- kinderboek --- kinderboekillustratie --- Konijnen. --- Racisme. --- Spelen. --- Vriendschap. --- Bossen --- Spelen --- Prentenboeken ; kleuteronderwijs --- Spelen ; verhalen --- Vriendschap ; verhalen --- Dieren --- Godsdienst; ba.o --- Multiculturele samenleving - prentenboek --- Prentenboek 4+ --- Racisme - prentenboek --- Racisme --- 041651.jpg --- Prentenboek 2+ --- Donker - prentenboek --- Kamperen - prentenboek --- Dapper zijn - prentenboek --- Jezelf zijn - prentenboek --- Prentenboek 3+ --- Liederen --- Didactiek; algemeen --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- prentenboeken --- angst --- durven --- Fundels --- Avontuur --- Prentenboek --- Konijn --- Kweken (planten en dieren)


Multi
Het prentenboek als invalshoek : werken met prentenboeken in het basisonderwijs
Author:
ISBN: 9789023243168 Year: 2008 Publisher: Assen Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek vind je zeven bekende en minder bekende prentenboeken uitgewerkt naar projecten voor de groepen 1 tot en met 4. De kinderen dansen, zingen, rekenen en schrijven rondom prentenboeken als Bang Mannetje, Woeste Willem of Abracadabra. Ze filmen, filosoferen, dichten of doen technische proefjes : praktisch alle vakgebieden voor het basisonderwijs komen aan bod. Alle projecten werken toe naar een vorm van presentatie. Bij het ene prentenboek is dat een gezamenlijk gemaakte verteltafel, een ander wordt een toneelstuk waarnaar iedereen komt kijken, en bij weer een ander hoort een verteltas die met de kinderen mee naar huis mag. De presentatievorm zorgt zo voor samenhang in het activiteitenaanbod. Op de bijbehorende cd staan alle in het boek gebruikte liedjes en luistervoorbeelden. In het laatste hoofdstuk wordt tot slot aandacht besteed aan hoe je zelf een prentenboekproject kunt ontwerpen.

Keywords

Didactic strategies --- Kindergarten --- Primary education --- lager onderwijs 1ste graad (doelgroep) --- didactiek --- kleuteronderwijs --- projectonderwijs --- leesbevordering --- jeugdliteratuur --- didactische werkvormen --- prentenboeken --- Prentenboeken --- Leesbevordering --- basisonderwijs --- 433.75 --- werken met jeugdboeken --- 471.41 --- 434.8 --- Emoties(Gevoelens) --- Herfst --- Hoekenwerk --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Toveren --- Verhalend ontwerpen (Storyline approach) --- Verteltafels --- Vriendschap --- Werken met prentenboeken --- Wonen --- Zeerovers (Piraten) --- pantom --- 474.54 --- Avonturen --- Avontuur --- Bang zijn --- Basisonderwijs --- Boeken --- Drama --- Echo --- Emoties (Gevoelens) --- Film --- Gevoelens --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Piraten --- Projecten --- Projectonderwijs --- Stad --- Vakoverschrijdend werken --- Verhalend ontwerpen --- Verstedelijking --- Vertellen --- Verteltassen --- 474.54 ) Het boek in het onderwijs --- CD --- basisonderwijs (ler) --- prentenboeken (ler) --- vertellen --- vriendschap --- wonen --- 472.14 --- 081596.jpg --- Prentenboeken ; basisonderwijs --- 373 --- Prentenboek --- activiteiten met het jeugdboek, vertellen, voorlezen, dramatiseren en andere creatieve verwerking --- Taal en verbale expressie --- Activiteiten met het jeugdboek --- Het boek in het onderwijs --- (zie ook: Angst) --- (zie ook: Kwaliteitszorg) --- Contains audio-visual material --- Werken met jeugdboeken --- Basisonderwijs.


Multi
Een doos vol gevoelens - Cd Muziek met gevoel 1
Author:
ISBN: 9789077343647 9789074798266 9074798268 9789074798365 9074798365 9077343644 Year: 2001 Publisher: Leuven Cego Publishers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Een doos vol gevoelens" is een set materialen ontworpen voor het ontwikkelen van sociale competenties bij kinderen. Het geheel is opgebouwd rond de 4 basisgevoelens : blij, bang, boos, verdrietig. Geen serie lesjes, maar een rijke bron waaraan meer dan 20 verschillende activiteiten ontspruiten die het hele jaar door op een flexibele manier inzetbaar zijn : als begeleide groepsmomenten, keuze-activiteiten, onderdeel van een 'gevoelshoek' of als basis voor occasionele interventies. De impact op de kinderen en de klas is groot : kinderen komen tot rust omdat ze hun gevoelens beter tot uitdrukking kunnen brengen. Ze communiceren meer over hun beleving en gaan meer beseffen wat het effect is van hun gedrag op anderen. Werken met "De doos" heeft een voelbaar effect op het klas- en schoolklimaat. Doel : Kinderen helpen dichter te komen bij wat in hen omgaat - kinderen leren gevoelens beter te (h)erkennen, benoemen en differentiëren bij zichzelf en bij anderen - kinderen leren zich in het perspectief van de ander te verplaatsen - sociale competenties.

Keywords

genre-thema"">genre-thema --- #PBIB:+108.22 --- Communicatie --- Gevoelens --- Spel --- #KVHB:Test; sociaal-emotionele ontwikkeling --- #KVHB:Test; sociale vaardigheden --- #KVHB:Testotheek TP --- axenroos --- gevoelens --- kinderen --- sociaal-emotionele opvoeding --- 471.4 --- didactiek --- ervaringsgericht onderwijs --- kleuteronderwijs --- 415.3 --- 471.44 --- Bang zijn --- Blij zijn --- Boos zijn --- Emoties(Gevoelens) --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs(EGKO) --- Spelen met opdrachtmateriaal --- Verdriet --- 471.46 --- Accordeons --- Axenroos --- Blijheid --- Blokfluiten --- Boosheid --- Emoties (Gevoelens) --- Gitaar --- Handboek/cursus --- Muziek --- Piano --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Sociale opvoeding --- Sociale vaardigheden --- Trompetten --- CD --- Didactisch materiaal --- emoties --- muziek --- 37.032 --- Emoties --- 472.9 --- Kleuteronderwijs --- Emoties ; kleuters --- Emotionele ontwikkeling --- Gevoelens: kleuters --- Gevoelensdoos: kleuters --- Ontwikkelingsmateriaal --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Kleuteronderwijs : Gevoelens en emoties --- didactiek kleuteronderwijs --- Uitvoerende functies --- Didactiek; algemeen --- Sociale en emotionele opvoeding --- Muzikale opvoeding --- (zie ook: Angst) --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of social education --- Ervaringsgericht onderwijs --- Ervaringsgericht basisonderwijs --- Kinderliederen --- Liederenbundels --- Emotie --- Kinderlied --- Afrika --- Compositie (muziek) --- Basisonderwijs --- Buitengewoon onderwijs --- Hoger onderwijs --- Lager onderwijs


Multi
Ik & Ko : taalonderwijs in meertalige kleutergroepen : krokodillentranen
Authors: ---
ISBN: 9027689814 9027689709 9027689822 9027689830 9027689725 9027689733 9027689741 9027680663 9027680698 9027680701 9027680671 902768068X 9027689768 9027689776 9027689784 9027689792 9027689806 9789027689757 9789027689719 Year: 2001 Publisher: Tilburg Zwijsen/Infoboek

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bij mijn thuis; Sst, wat hoor ik?; Speel je mee?; Eet smakelijk!; Brr, wat koud!; Waar is...?; Wat loop en vliegt daar?; Kunst!

Keywords

genre-thema"">genre-thema --- Didactics of Dutch --- prentenboeken (genre) --- meertaligheid --- Dutch literature --- kleuteronderwijs --- NT2 --- Nederlands --- leerboeken --- prentenboeken --- 471.41 --- 474.6 --- Boodschappen doen (Winkelen) --- Eten --- Koken --- Tellen --- Verdwalen --- Verhuizen --- Weer (Metereologie) --- Winter --- Wonen --- Zoeken --- Koken met kinderen --- Koude --- Sneeuw --- Sporen --- Taalonderwijs --- Telboeken --- Weer --- Winkelen (Boodschappen doen) --- D061975.jpg --- Prentenboek: taal --- Taalonderwijs: anderstalige kleuters --- Taalonderwijs: kleuters --- Taal en verbale expressie --- Intercultureel onderwijs --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- Dokters --- Feesten --- Gezondheid --- Jarig zijn (Verjaardag) --- Sinterklaas --- Sprookjes (Volkssprookjes) --- Toveren --- Ziek zijn --- Fantasie --- Geschenken --- Knuffels --- Sprookjes --- Verjaardagen (Jarig zijn) --- Verrassingen --- Voeding --- Ziekenhuizen --- Prentenboek 4+ --- D061973.jpg --- (zie ook: Kalenderfeesten) --- Dieren --- Dieren op de boerderij --- Filosoferen met kinderen --- Kleuren --- Kunst --- Lente --- Logeren --- Reizen --- Vakantie --- Vervoermiddelen --- Boerderijen --- Honger --- Insecten --- Klanken --- Knutselen --- Pasen --- Schilderijen --- Versieren --- Vervoer --- Vliegen (insecten) --- Vogels --- Zomer --- (zie ook: Fauna) --- #PBIB:+111.23 --- didactiek --- schoolboeken --- Allochtone kinderen --- Kleuteronderwijs --- Meertaligheid (Tweetaligheid) --- Nederlands als tweede taal (NT2) --- Poppen --- Schoolboeken --- Taal --- 471.42 --- 471.46 --- 475.1 --- Anders zijn --- Avonturen --- Baby's --- Bang zijn --- Beren --- Bibliotheken --- Boeken --- Circus --- Dagen --- Dierentuinen --- Eerste schooldag --- Emoties (Gevoelens) --- Familie --- Geluiden --- Goochelen --- Griezelen --- Groei --- Handen --- Herfst --- Huizen --- Hygiëne --- Kippen --- Kleding --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Klokken --- Knieboeken --- Lichaam --- Meertaligheid --- Muziek --- Muziekbeluisteren --- Ontluikende geletterdheid --- Opruimen --- Papier --- Piraten --- Prentenboeken --- Regen --- Ruzie --- Samenspelen --- School --- Schoonheid --- Slapen --- Speelgoed --- Spelen --- Spinnen (dieren) --- Spoken --- Stoelen --- Taalontwikkeling --- Thematisch werken (Belangstellingscentra) --- Tijd --- Treinen --- Verdriet --- Vliegen en zweven --- Vlinders --- Vriendschap --- Water --- Wind --- Handboek/cursus --- Taalopvoeding ; kleuteronderwijs --- Taalverwerving ; migrantenkinderen --- Tweetaligheid ; kleuters --- 472.17 --- Kleuterschool: taal --- Ontwikkelingsmateriaal: taal --- Prentenboeken: vertellingen --- Vakdidactiek : Nederlands voor anderstaligen : Kleuteronderwijs --- didactiek kleuteronderwijs - taal en verbale expressie --- Cognitieve opvoeding --- Muzikale opvoeding --- Elementaire instrumentele vaardigheden --- (zie ook: Angst) --- (zie ook: Conflicten) --- Spelen(Kinderspelen) --- Voetbal --- Samenspel --- D061972.jpg --- Groot en klein --- Hygiëne (Vuil zijn, Zich wassen) --- Lichaam (Menselijk lichaam) --- D061974.jpg --- Zeerovers (Piraten) --- D061971.jpg --- Taal: kleuterschool --- Taalopvoeding --- Meertalige kinderen --- Spinnen --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Verjaardagen --- Angsten --- Tijgers --- Slapengaan --- Boodschappen doen --- Kou --- Bewegen --- Zeerovers --- Klein zijn --- Krokodillen --- Emoties --- Kleuterscholen --- Pesten --- Angst --- Meertalig kind --- Spin (dier) --- Verjaardag --- Geschenk --- Beer (dier) --- Tijger --- Winkelen --- Warmte --- Beweging --- Afrika --- Azië --- Nederland --- Plezier --- China --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Ziekte --- Maatschappij --- Vliegen (werkwoord) --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Literatuur --- Zeerover --- Sprookje --- Krokodil --- Emotie --- Kleuterschool --- Reizen (werkwoord) --- Hygiëne

Listing 1 - 10 of 10
Sort by