Narrow your search
Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Multi
Misdiagnose en dubbeldiagnose bij hoogbegaafdheid
Authors: --- ---
ISBN: 9789023256076 Year: 2020 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onze slimste, meest creatieve kinderen en volwassenen worden vaak over het hoofd gezien, verkeerd begrepen en onjuist gediagnosticeerd met een diagnose als ADHD, OCD, ODD of autisme. Bij hoogbegaafden die daadwerkelijk een beperking hebben worden hun talenten vaak over het hoofd gezien. Te veel hoogbegaafde kinderen krijgen onjuiste diagnoses, onnodige medicatie of een niet passende behandeling. Dit meervoudig bekroonde handboek helpt zorgprofessionals en ouders te verhelderen of het vaak eigenzinnige gedrag ten dele voortkomt uit een bepaalde stoornis. Hierbij worden adviezen gegeven voor toepassing van deze kennis in de praktijk. Deze tweede editie is geheel herzien, aansluitend bij zowel de DSM-5 als de ICD-10, en is uitgebreid met hoofstukken over verslaving, auto-immuun problemen en leerstoornissen. Belangrijke onderwerpen zijn hierbij:• Diagnoses die vaak bij hoogbegaafde kinderen en volwassenen worden gesteld.• Typerende eigenschappen van hoogbegaafde kinderen en volwassenen.• Kenmerken van gangbare misdiagnoses.• Dubbel bijzonder zijn, bijvoorbeeld met hoogbegaafdheid én leermoeilijkheden.• Richtlijnen om misdiagnostiek te voorkomen.• Problemen in de ouder-kindrelatie.• Problematiek bij hoogbegaafde volwassenen.• Het selecteren van een begeleider of zorgprofessional. Deze druk is een vertaling van de nieuwste Amerikaanse druk en de vertalers zijn Nederlandse experts die de informatie hebben omgezet naar de Nederlandse situatie.


Digital
Leren leren in didactisch perspectief
Authors: --- ---
ISBN: 9001452701 Year: 1996 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Digital
Occupational therapy for people with learning disabilities: a practical guide
Authors: --- ---
ISBN: 9780443102998 0443102996 9780702036927 0702036927 Year: 2009 Publisher: Edinburgh Chrchill Livingstone Elsevier

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This book is aimed primarily at occupational therapy undergraduate students, but will be of use to new practitioners working in the field of learning disability and other students studying topics related to learning disabilities. It meets perceived learning needs in line with theory and practice outcomes and provides an understanding of the current issues in health and social care for people with a learning disability. It provides a basis for further learning and the depth reflects present curricula demands and expectations in line with professional practice. There are also contributions and comments from service users with a learning disability. This book is aimed primarily at occupational therapy undergraduate students, but will be of use to new practitioners working in the field of learning disability and other students studying topics related to learning disabilities. It meets learning needs in line with theory and practice outcomes and provides an understanding of the current issues in health and social care for people with a learning disability. It provides a basis for further learning and the depth reflects present curricula demands and expectations in line with professional practice. There are also contributions and comments from service users with a learning disability. Informative text supported by reflective activitiesReflects changes in service provision subsequent to "A Strategy for the 21st Century"Case scenarios and self assessment tasksAdvises on further readingOffers occupational therapy focus on issues that are also relevant to other health professionals.


Digital
Promoting the Health and Well-Being of People with Learning Disabilities
Authors: ---
ISBN: 9783030434885 Year: 2020 Publisher: Cham Springer International Publishing

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This textbook presents a practical guide for new and experienced health or social care staff, helping them promote the health and well-being of people with learning disabilities. Given the considerable demand for mandatory training on supporting people with learning disabilities, especially in England, the book provides a valuable resource for all training courses on working with people with learning disabilities. The chapters are co-written by practitioners and people with learning disabilities and their families, rooting the book in the lived experiences of those concerned. Topics covered include core elements of being happy and healthy, communication, changes in our behaviour when we are unwell, making decisions about our health, accessing health services, how we would want to be treated if we were unwell, the use of psychotropic medication, what a ‘good death’ would be, and how to keep ourselves healthy. In addition, the chapters include narrative examples concerning people with learning disabilities and their families, so as to highlight key points and share best-practice examples. The use of personal reflection is used to consider how we can ensure that people with learning disabilities receive care and support that matches what we would expect for ourselves. Core questions at the end of each chapter ask the reader to reflect on how the chapter content relates to their own work and how they will apply what they have learned. A consistent theme throughout the book is equality of opportunity for people with learning disabilities to achieve good health. There is now substantial evidence that people with learning disabilities have poorer health than the general population, are more likely to have multiple health needs, and can experience difficulties in having their illnesses diagnosed and treated promptly. This book aims to help those supporting people with learning disabilities to achieve more equal outcomes.


Digital
Handboek sociaal-emotionele vaardigheden
Authors: ---
ISBN: 9789036814133 9789036814140 Year: 2017 Publisher: Houten Bohn Stafleu van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Of jeugdigen gelukkig worden is niet te voorspellen. Een succesvol leven

kan niet worden gegarandeerd. Er zijn immers veel factoren waarop men geen

invloed heeft en die het leven een onverwachte wending kunnen geven.



Maar het is wel mogelijk om kinderen en jongeren toe te rusten met middelen die

de kans op een geslaagd leven vergroten. Daartoe behoren vaardigheden om goed te kunnen leren, positief met anderen om te kunnen gaan en zinvol deel te kunnen nemen aan de samenleving.



Dit boek behandelt een aantal elementaire vaardigheden die nodig zijn om goed
te kunnen functioneren in het gezin, op school en in de vrije tijd. Het gaat om vaardigheden die helpen voorkomen dat jeugdigen:

• geen oog hebben voor anderen

• situaties verkeerd inschatten

• gedragsproblemen ontwikkelen

• conflicten krijgen met anderen

• op school gedemotiveerd raken

• in een isolement terecht komen.



De ouders en de school spelen hierbij een belangrijke rol. Als het in het gezin ontbreekt
aan communicatie en onderlinge saamhorigheid bestaat de kans dat kinderen de vereiste vaardigheden niet of onvoldoende ontwikkelen. Wanneer op school onvoldoende wordt geleerd is het risico op maatschappelijke uitval groot.



Dat geldt vooral voor kinderen die in aanleg meer moeite hebben met het zich eigen

maken van de vaardigheden om goed te kunnen leren en positief om te kunnen gaan

met zichzelf en anderen. Daarom is er in dit boek ook aandacht voor kinderen en jongeren met

ADHD of autisme, alsook voor jeugdigen die door hun agressie, angsten en beperkte
leervermogens, moeite hebben zich de vereiste basisvaardigheden eigen te maken.

Hiernaast worden er testinstrumenten aangereikt om de essentiële vaardigheden te screenen. Ook worden er een aantal werkwijzen vermeld om de ontwikkeling van deze basisvaardigheden bij kinderen en jongeren te stimuleren en scheefgroei bij te sturen.

Het boek is geschreven voor iedereen die meer wil weten over de vaardigheden die jeugdigen tijdens hun ingroei in de samenleving dienen te ontwikkelen en hoe dit proces bevorderd en bijgestuurd kan worden. Het boek is niet alleen van belang voor beroepskrachten in de jeugdzorg en het speciaal onderwijs of zij die daarvoor worden opgeleid, maar ook voor leraren, (pleeg)ouders en ieder ander die belangstelling heeft voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Dit boek behandelt een aantal elementaire vaardigheden die nodig zijn om goed te kunnen functioneren in het gezin, op school en in de vrije tijd. Het gaat om vaardigheden die helpen voorkomen dat kinderen en jongeren geen oog hebben voor anderen, situaties verkeerd inschatten, gedragsproblemen ontwikkelen, conflicten krijgen met anderen, op school gedemotiveerd raken, in een isolement terecht komen. In het boek is er ook extra aandacht voor leerlingen met ADHD of autisme, agressie- of angstproblematieken, of beperktere leervermogens. Het boek biedt vooral een theoretisch kader, maar reikt ook testinstrumenten aan om de essentiële vaardigheden te screenen en een aantal werkwijzen om de ontwikkeling van deze basisvaardigheden bij kinderen en jongeren te stimuleren en te remediëren. Elk hoofdstuk wordt ook vergezeld van een casus die doorheen het hoofdstuk de verschillende werkwijzen concreet maken.


Multi
Taalontwikkelingsstoornissen in het voortgezet onderwijs en MBO : praktische handelingsadviezen voor school, praktijk en stage
Author:
ISBN: 9789401462327 Year: 2019 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Jongeren met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) hebben grote problemen met het uiten en begrijpen van taal. Dit is van invloed op het schoolse presteren, op de stage en in de praktijk.Jongeren ondervinden niet alleen problemen m.b.t. het leren, maar ook op het gebied van sociale contacten en in de interactie. Een grote groep leerlingen komt na het praktijkonderwijs of het (v)mbo moeilijk aan een betaalde baan.Welke hulpvragen hebben deze leerlingen, maar ook de docenten en begeleiders?Bron: https://www.lannoo.be/nl/taalontwikkelingsstoornissen-het-voortgezet-onderwijs-en-mbo

Listing 1 - 7 of 7
Sort by