Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Leraar --- Professionalisering --- Professionele ontwikkeling --- Persoonlijkheid --- Zelfvertrouwen --- Levenskunst
Choose an application
Kinderopvang --- Competentiemanagement --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- Pedagogisch coach --- Professionele ontwikkeling --- Leiderschap
Choose an application
Reflecteren is iets wat we bijna iedere dag doen. We staan stil bij de dingen die we gedaan en meegemaakt hebben. Of we denken na over iets wat we dachten of voelden in een bepaalde situatie. Reflectie is geen geforceerd zoeken naar iets, maar met een nieuwsgierige open blik op zoek gaan naar een deel van jezelf dat je nog niet kent. Met als doel inzicht krijgen in je handelen, gedrag en drijfveren. En jezelf en je professioneel handelen hierdoor verder te ontwikkelen.Over de inhoudLeren reflecteren gaat eerst in op wat reflectie precies inhoudt. Het boek verheldert daarbij wat de meerwaarde en het belang ervan zijn. Vervolgens benoemt het de link tussen reflectie en het werkveld. Waar lopen hulpverleners tegenaan in hun werk? En welke rol kan reflectie daarbij spelen? Tot slot staat in het boek wat nodig is om reflectie te ontwikkelen en toe te passen.Bron: https://www.boomhogeronderwijs.nl/product/100-4473_Leren-reflecteren-derde-druk
Cognitive psychology --- zelfkennis --- reflectie (psychologie) --- beroepsuitoefening --- Vaardigheden --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Hulpverlening --- Persoonlijke ontwikkeling --- Professionele ontwikkeling --- Leraar
Choose an application
Ieder van ons is ooit een starter geweest. Idealiter zijn we dat van tijd tot tijd opnieuw. Starten houdt immers een spanningsboog in, het aanbreken van een nieuwe periode, het ontginnen van nieuw terrein. Het is een periode waarin we ons uitgedaagd weten, waarin we op onze reeds aanwezige competenties en talenten aangesproken worden, maar waar we ook zelf aan de lijve ondervinden waar er nog groeipotentieel is.In dit themanummer willen we stilstaan bij de startperiode van een leerkracht. We belichten deze periode vanuit verschillende perspectieven. Zo stellen we ons o.a. volgende vragen:Wat gebeurt er in die periode? Hoe kan het leerproces van de startende leerkracht optimaal verder lopen? Wat zorgt ervoor dat deze leerkracht die geleerd heeft te ?zwemmen? ook effectief ?zwemt? en het hoofd boven water houdt en niet stopt tijdens zijn eerste echte slagen in het bad? Hoe kan dat ?zwemmen? verder geperfectioneerd, verfijnd en verdiept worden van bij de start? En wat vraagt dit van de verschillende mensen in dat werkveld: wie neemt welke rol op zich voor, tijdens en na deze periode? En niet onbelangrijk: welke rol speelt de overheid in dit alles? Binnen welk kader, welk speelveld kan er gewerkt worden?De hele startperiode vraagt om een goede balans tussen vertrouwen in de startbekwame leerkracht, een vertrouwen vanuit de omgeving maar ook vanuit de leerkracht zelf, én het begeleiden van deze leerkracht in zijn verdere leerproces. Een leerproces dat per definitie nooit eindig is.Bron: https://www.politeia.be/nl/publicaties/210926-startende+leerkrachten
Teacher education. Teacher's profession --- intake --- onderwijssociologie --- lerarenbegeleiding --- Beginnende leraar --- Leraar --- Professionele ontwikkeling
Choose an application
Wie ben jij als leraar?Hoe vorm je informatie om tot kennis?Wat is de formule voor magisch lesgeven?Magisch meesterschap. Je kunt het ongetwijfeld toedichten aan één van de leraren van wie je ooit les kreeg. Nu je zelf leraar bent of wilt worden, vraag je je waarschijnlijk af wat van een leraar een topleraar maakt.Met een aanpak die vertrekt vanuit je persoonlijke referentiekader geeft Meester in lesgeven je de manier om bewuste keuzes te maken op het vlak van pedagogie, didactiek en vakinhoud: keuzes die aansluiten bij waar je zelf voor staat, die onderbouwd zijn en die afgestemd zijn op iedere individuele leerling.Dit boek leert je hoe je actief meesterschap ontwikkelt en elke stap van de didactische cyclus in je lessen doorloopt. De combinatie van direct toepasbaar advies, wetenschap en verhalen uit de praktijk helpen je om van jouw klas de beste leeromgeving te maken.https://www.academiapress.be/nl/meester-lesgeven
Leraar --- Professionele ontwikkeling --- Pedagogie --- Didactiek --- Onderwijs ; didactiek ; meesterschap --- Didactiek. --- Onderwijs. --- Pedagogie. --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactics --- lerarenberoep --- didactiek --- Lerarenberoep --- Lerarenopleiding --- 370.02
Choose an application
Professionals in een mensgericht beroep zijn in de eerste plaats zelf ook mens. Hierdoor kunnen ze vanuit compassie en gelijkwaardigheid met de ander omgaan, hierdoor kunnen ze 'er zijn'. Bewustzijn van deze verbinding vormt de basis van een professionele houding. Het ontwikkelen van zo'n attitude betekent doorgroeien als mens tot professional. De nieuwe uitgave Impact vanuit veerkracht geeft vanuit de positieve psychologie een actuele visie op de ontwikkeling van een effectieve beroepshouding weer, zoals leren omgaan met prestatiedruk. Daarnaast geeft het praktijkgerichte boek inzicht in hoe een professionele houding vanuit de reeds aanwezige potentie verder ontwikkeld kan worden. De theorie wordt geïllustreerd met concrete voorbeelden en casussen uit de praktijk.Het boek bestaat uit twee delen. In het eerste deel wordt toegelicht wat een professionele houding inhoudt en waarom het bewustzijn en het ontwikkelen van deze houding belangrijk is voor het welzijn van de professional én voor de effectiviteit van het werk. Het schetst de huidige context en omgeving van de mensgerichte professional, rekening houdend met individuele factoren, zoals persoonlijke motivatie en waarden, en de invloed daarvan op de beroepsrol. In deel twee wordt middels een praktische handleiding beschreven wat de ontwikkeling van een beroepshouding kan opleveren in het werk. In elk hoofdstuk wordt een fundamenteel onderdeel van de professionele houding uitgewerkt. Onderwerpen als empathie, autonomie en authenticiteit komen aan bod. Elk hoofdstuk bevat reflectieopdrachten om het professioneel zelfbewustzijn te bevorderen.https://www.epo.be/nl/boeken/9789046908433/impact-vanuit-veerkracht-marlies-jellema
Social welfare methods --- Sociology of social care --- reflectie (psychologie) --- zelfbewustzijn --- hulpverlening --- bewustzijn --- maatschappelijke hulpverlening --- professionaliteit --- Professionele houding --- Professionele ontwikkeling --- Sociaal werk (beroep) --- Hulpverlening --- Beroepsuitoefening --- Casestudy --- Werkvorm
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|