Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
"Kinderen met ADHD krijgen aangepaste begeleiding op school maar wanneer er vakantie is stopt deze begeleiding. Hierdoor ervaren kinderen met ADHD meer problemen in school na een vakantieperiode. In deze bachelorproef wordt aan de hand van service design stap voor stap activiteiten ontwikkeld die kinderen met ADHD kunnen bijstaan in de vakantieperiode. Deze activiteiten vinden plaats in een natuurlijke context.Na een compacte literatuurstudie en een bevraging bij 9 kinderen met of zonder ADHD werd een eerste prototype van de dagkampen ontwikkeld en getest. Aan de hand van de resultaten die daaruit voortkwamen werden nieuwe en verbeterde activiteiten samengesteld die opnieuw getest werd. Op het einde van dit proces werd geconcludeerd dat, de activiteiten nog enkele verbeterpunten heeft, verder getest moet worden en het een grote meerwaarde kan betekenen in het begeleiden van kinderen met ADHD."
ADHD --- Natuur --- Kamp --- Ergotherapie
Choose an application
Probleemstelling: AD(H)D wordt vaak gediagnosticeerd in de lagere schoolperiode, dit is de leeftijdscategorie 7 ? 12 jaar. Begrijpen deze kinderen wat AD(H)D is en wat ze nu precies zullen moeten ondernemen om ermee te (leren) leven? Psycho-educatie wordt beschouwd als een manier om deze kinderen op de hoogte te brengen van wat ze precies hebben, maar wat is psycho-educatie? Doel: een concreet hulpmiddel bekomen in de vorm van een psycho-educatie werkboek om hiermee aan kinderen recent gediagnosticeerd met AD(H)D duidelijk te maken wat ze precies hebben en hoe ze hiermee kunnen (leren) leven. Methode: State of art en systematisch literatuuronderzoek, in functie van het ontwikkelen van een psycho- educatieboek voor kinderen recent gediagnosticeerd met AD(H)D. Discussie: Wat-, waarom en hoe-vragen worden beantwoord tijdens een psycho-educatie. Door deze drie soorten vragen te beantwoorden zal men een evolutie cree?ren van kennen, over kunnen, naar toepassen. Als aanbeveling voor verder onderzoek wordt aangeraden een onderzoek te doen naar het zelfbeeld van kinderen met AD(H)D. Verder wordt aangeraden om ook een psycho-educatie werkboek voor kinderen met AD(H)D te maken, wanneer er spraken is van co-morbiditeit. Conclusie: Er kan worden besloten dat effectieve en efficie?nte psycho-educatie een positieve invloed heeft op kinderen die recent de diagnose van AD(H)D kregen. Effectieve psycho-educatie kan worden bekomen d.m.v. een psycho-educatie werkboek.
ADD --- ADHD --- Kind --- Verpleegkunde
Choose an application
Lactatiekunde --- ADHD --- Lactatiekunde
Choose an application
ADHD --- Gedragstherapie --- Internationale stage : Nederland
Choose an application
ADHD --- Gedragsstoornissen --- Kinderen. --- Buitengewoon secundair onderwijs.
Choose an application
Doelstelling: De doelstelling van deze scriptie is om vertrekkend van een vertaling een terminografisch onderzoek uit te voeren. Het gaat om termen die te maken hebben met ADHD. De termenlijst bevat onder andere Engelse termen en afkortingen. Voor die termen wordt vooral nagegaan of het Nederlands en het Frans kiezen voor de Engelse term of een vertaling en voor de afkorting of voor de volledige benaming. Middelen of methode: Voor de terminografische studie werden de fiches van het Centrum voor Technologie van het departement Vertaalkunde gehanteerd. Na deze fiches komt telkens een persoonlijk commentaar met meer gedetailleerde informatie over de selectie van de termen, de gegevens op de fiches en eventueel de meest interessante encyclopedische informatie. Voor de bronnen werd beroep gedaan op geschreven en elektronische bronnen, om zo te werken met zo actueel mogelijke informatie. Resultaten: De scriptie bevat naast de brontekst met vertaling een terminografische studie, waarin alle informatie rond de geselecteerde termen gestructureerd is weergegeven in fiches. In de commentaren na de fiches wordt die informatie verder uitgediept. Zo is de scriptie een handig instrument voor wie een gelijkaardige tekst moet vertalen. In het laatste deel worden algemene conclusies getrokken. Zo konden we zien dat het Nederlands vaak de Engelse term overneemt, terwijl het Frans kiest voor een vertaling. Beide talen gebruiken in deze context regelmatig letterwoorden.
ADHD. --- Terminografie. --- Vertaling met terminografisch onderzoek. --- Vertaling.
Choose an application
Observatiecentrum --- Kind --- ADHD --- MW --- De Waai, Eeklo
Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|