Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
Doelstelling: Deze studie analyseert het hoofdstuk ‘Kunst en kunstjes' van het boek ‘De haan op de mesthoop' van Jelle Noorman. In dit hoofdstuk bespreekt de auteur Parijs gedurende de Belle Époque (1896-1914), het ontstaan van de Franse cinema, theater, cabaret en het Russische ballet van Diaghilev. Deze scriptie gaat na hoe Noorman deze historische en culturele fenomenen verwerkt heeft tot een logisch, samenhangend geheel. Deze kritische analyse achterhaalt ook hoe de auteur de inhoud en de culturele referenties aangepast heeft aan zijn Nederlandstalig doelpubliek. Middelen of methode: De tekst van Noorman werd allereerst vergeleken met verschillende bronnen, zowel degene die vermeld staan in zijn bibliografie als andere referentiewerken. Ook het internet werd hiervoor geraadpleegd. Daardoor was het mogelijk na te gaan waarom Jelle Noorman bepaalde onderwerpen en elementen opneemt, andere impliciet laat of helemaal niet vermeld. Resultaten: Het is duidelijk dat Noorman enkel de grote lijnen van de Belle Epoque en de belangrijkste gebeurtenissen wil vermelden. De auteur wil een beeld schetsen van de zeden die er toen in Frankrijk heersten, door enkele grote schandalen aan te halen in de artistieke wereld. Voor het Russische ballet van Diaghilev heeft hij heel wat informatie bijna letterlijk overgenomen uit het boek van Luuk Utrecht ‘Van hofballet tot postmoderne dans'. Noorman schrijft het boek op een luchtige toon, door historische elementen af te wisselen met enkele anekdotes. Zijn ironische toon weerlegt bepaalde clichés over de Franse cultuur. Tot slot heeft de auteur ook duidelijk rekening gehouden met zijn Nederlandstalig publiek door citaten, namen of termen die hij gebruikt, steeds te voorzien van een Nederlandse vertaling.
Ballet. --- Belle Époque (1896-1914). --- Cabaret. --- Cultuurgeschiedenis. --- Frankrijk. --- Franse cinema. --- Jelle Noorman. --- Parijs. --- Studie in de meertalige communicatie.
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|