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Dissertation
Master thesis : Integration of an Open Source Flight Controller into a Fixed Wing Remotely Piloted Aircraft
Authors: --- --- ---
Year: 2017 Publisher: Liège Université de Liège (ULiège)

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Abstract

This master thesis is about the integration of the open-source flight controller APM 2.6
in an aircraft. It consists in the understanding of the functioning of the autopilot but also its
installation and configuration.
At the beginning, the main characteristics of the aircraft are analysed. These include a
strong stability enhanced by the position of the wing and the presence of a dihedral, a combustion engine and a landing gear with a tail dragger configuration. Furthermore, the radio Taranis X9E is entirely configured to accomplish the required tasks. It is a fully programmable radio and the main steps of its configuration are explained.
In this report, the installation of the autopilot and the other necessary components are detailed.
Additionally, particular care is considered regarding issues about vibrations because of
the combustion engine. Mission Planner, the software used as a ground control station, is also
commented with different safety features and a presentation of the main flight modes of the
flight controller is done.
The autopilot is based on a series of classical PID controllers. The philosophy of each
controller is explained. The aim of the work is therefore to tune them correctly for the flight. A
fully autonomous mission, including take-off and landing, is analysed to demonstrate that the
system works well.


Dissertation
Travail de fin d'études et stage[BR]- Travail de Fin d'Etudes : Amélioration du contrôle PID d'un moteur synchrone à aimant permanent utilisé pour manipuler une structure à inertie variable[BR]- Stage d'insertion professionnelle
Authors: --- --- --- ---
Year: 2020 Publisher: Liège Université de Liège (ULiège)

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Abstract

Dans le cadre d’un développement expérimental, la société Manakeen a réalisé un banc de test, appelé Slider, permettant de déplacer une caméra selon plusieurs axes et ce dans le but de développer des solutions innovantes pour former son personnel et constituer un ensemble de démonstrateurs techniques pour ses clients. 

L’objectif de ce travail de fin d’études consiste à réaliser et améliorer, via des simulations, le contrôle en élévation de ce démonstrateur. 

La solution actuellement utilisée consiste en un moteur synchrone à aimants permanents contrôlé par une commande vectorielle. Afin d'obtenir la position et la vitesse angulaire désirées, un contrôleur P-PI en cascade est implémenté par rapport à ces variables. Le système étant soumis à une inertie variable et à des couples de charge inconnus, ce contrôleur a démontré des performances limitées. 

Dans un premier temps, ce travail a consisté à mesurer ces performances pour des valeurs d'inertie et à trouver des gains de contrôleur adéquats pour les différentes valeurs rencontrées. Dans ce cadre, un banc de test permettant l'instrumentation nécessaire à cette tâche a été développé. 

La suite de ce travail a été dédiée à l'implémentation d'un modèle Simulink du moteur et du Slider. 
Tout d'abord, le modèle du moteur et du contrôle vectoriel a été réalisé et validé en utilisant les mesures expérimentales obtenues précédemment. Ce modèle a permis de simuler le comportement global du moteur et du contrôleur assez fidèlement. 
Ensuite, le modèle de l'axe d'élévation et de translation de la structure mécanique du Slider a été mis en place. Pour cela, un calcul cinématique a servi à définir l'inertie et le couple de charge ressentis par le moteur en fonction des consignes utilisées pour contrôler les deux axes. 

Grâce au modèle de l'ensemble du système, une étude de différentes méthodes de contrôle a pu être réalisée par simulation. 

Un premier contrôleur P-PI en cascade ressemblant à la solution actuellement utilisée a été développé afin d'obtenir une base de comparaison. Les performances faisant défaut, une méthode d'ordonnancement des gains a été utilisée comme deuxième méthode de contrôle pour adapter le réglage en fonction des variables du système influençant l'inertie et le couple de charge. Cette modification a offert une nette amélioration du résultat, bien que le suivi de la consigne était toujours accompagné d'une erreur. Celle-ci a finalement été réduite via l'implémentation d'un contrôleur feedforward qui s'est avéré être particulièrement performant lorsque les consignes présentent une accélération limitée.

La validité des contrôleurs proposés a pu être testée en simulation sur le modèle complet du Slider et une nette amélioration par rapport à la solution initiale a pu être mise en évidence.


Dissertation
Identificatie en controle van een RC coaxiale helikopter
Authors: --- --- --- ---
Year: 2013 Publisher: Gent : s.n.,

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Abstract

A unstable coaxial helicopter needed to be made stable by using a controller. First communication needed to be obtained between the helicopter and the PC. When this was done a autotuner test was performed. This provided parameters that are used to make a stable PID for the yaw motion of the helicopter. The helicopter was now able to fly. The next step was to perform identification. First two chip signal needed to be made. The data of these signals were plotted in Matlab. By doing several calculations in Matlab, 4 open loop transfer functions were obtained. In a future thesis these transfer functions will be used to establish a model of the helicopter. Een onstabiele coaxiale helikopter moest stabiel gemaakt worden door middel van een controller. Als eerste moest er communicatie opgezet worden tussen de helikopter en de PC. Wanneer dit gerealiseerd was, werd een autotuner test uitgevoerd. Deze voorzag parameters die gebruikt werden, om een stabiele PID controle te krijgen voor de yaw beweging van de helikopter. De helikopter was nu in staat om te vliegen. Tijdens de volgende stap werd identificatie uitgevoerd. Als eerste werden twee chirp testen uitgevoerd. De data van deze signalen werden verwekt in Matlab. Na enkele bewerkingen werden vier open loop transfer functies verkregen. In een toekomstige thesis zullen deze transfer functies gebruikt worden, om een model te verkrijgen van de helikopter.


Dissertation
Modélisation dynamique et contrôle d'une micro centrale Rankine pour applications mobiles
Authors: --- --- --- ---
Year: 2016 Publisher: Liège Université de Liège (ULiège)

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Abstract

Les moteurs à combustion interne ont aujourd’hui atteint leur maturité technologique. Augmenter
encore leur rendement devient désormais presque impossible. Or, afin de préserver la
Terre, les normes en terme de rejets de polluants doivent continuer à être de plus en plus sévères. En ajoutant à cela la raréfaction des carburants conventionnels, les constructeurs automobiles sont poussés à se lancer dans des projets innovants.
L’un d’entre eux consiste en la valorisation des gaz d’échappement. En effet, le rendement
d’un moteur thermique étant assez médiocre, même à son meilleur point de fonctionnement,
une quantité importante de chaleur se retrouve dans les gaz d’échappement qui chauffent donc
inutilement l’atmosphère. Par conséquent, une partie de cette chaleur pourrait être récupérée via
un cycle de Rankine. En plaçant un échangeur de chaleur sur la ligne d’échappement, on peut
faire évaporer un fluide et puis le détendre afin de produire un travail mécanique (directement
renvoyé sur l’arbre du moteur) ou électrique.
Néanmoins, plusieurs contraintes compliquent le développement de cette technologie : peu de
place pour installer un tel système, régimes moteur très transitoires, coût et poids supplémentaires...
De nombreuses études ont donc été menées ces dernières années et l’intérêt technologique
a tout de même pu être démontré. Quasiment tous les constructeurs se sont donc mis à développer cette technologie.
A cette fin, le développement de modèles prédisant de façon précise le comportement du cycle
de Rankine est nécessaire. Ainsi, ce travail a pour objectifs, premièrement, l’élaboration d’un
modèle dynamique de cycle de Rankine et, deuxièmement, le développement d’une stratégie de
régulation du cycle. Pour ce deuxièmement objectif, un PID adaptatif a été implémenté.
En testant le modèle développé sur deux cycles réels de camion, on a obtenu en moyenne
2% de réduction de carburant. Néanmoins, le modèle est encore améliorable et plus de 3% de
réduction moyenne peuvent aisément être atteints. Sachant que le rendement des moteurs stagne depuis de nombreuses années, une amélioration moyenne de 3% montre que cette technologie est extrêmement prometteuse.


Dissertation
Travail de fin d'études et stage[BR]- Travail de Fin d'Etudes : Modelling waste heat recovery systems applied to heavy duty vehicles[BR]- Stage d'insertion professionnelle
Authors: --- --- --- ---
Year: 2020 Publisher: Liège Université de Liège (ULiège)

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Abstract

Future European regulations imposing large decrease in CO2 emissions force the manufacturers of heavy-duty vehicles to implement innovative solutions to achieve these challenging targets. In this context, waste heat recovery systems represent a suitable solution to exploit thermal energy lost to the ambient by diesel engines. To this end, waste heat recovery by means of an Organic Rankine cycle (ORC) is considered as a promising technology. This thermodynamic bottoming cycle aims to recover thermal power in order to produce electricity on-board, that can be injected into mild-hybrid drivelines.
Volvo Trucks is studying for many years this fuel-saving technology. In the scope of their current project in which this internship takes part, exhaust gases downstream the exhaust after treatment system are exploited as heat source. The heat sink is simply the ambient air, driven towards the condenser placed behind the cab by two fans. A piston expander is used to produce mechanical power, which is in turn converted into electricity to charge a 48V battery of a mild-hybrid truck.
The modelling of an ORC is a major aspect of the system design methodology. Indeed, simulations are used in the early design phase to compare several system architectures and to select the most appropriated working fluid. At a later stage, the plant model can be exploited to design the controller of the ORC system. It is thus essential to develop a precise and efficient model integrating all the components of the Rankine cycle (heat exchangers, expander, pump, etc.) as well as an accurate procedure to compute working fluid properties. In this context, the present work aims to improve the ORC simulation tool developed by Volvo Trucks on Matlab-Simulink.
At first, a new moving boundaries (MB) model of heat exchanger is developed to replace the previous one, based on a finite volumes (FV) approach. This new model is as accurate as the FV model, but it is computationally faster. This robust model takes the form of a Simulink library and is exploited to model the exhaust boiler as well as the air condenser in the complete Rankine system model. It is validated regarding both steady-state and transient simulations. Thanks to this new approach of heat exchanger modelling, the computational time required to perform simulations of the ORC during a road driving cycle is drastically reduced (-72%).
Secondly, this master thesis is dedicated to the modelling of the lubricant added to the working fluid performing the Rankine cycle. This oil is needed in practice to ensure the lubrication of the piston expander, but its presence was neglected up to now in the Rankine simulation tool where pure working fluid properties are assumed. However, a brief literature review shows that it could have a significant impact on ORC performances. To this end, an empirical solubility model is exploited to compute thermodynamic properties of the mixture composed of working fluid (cyclopentane) and Polyalkylene Glycol (PAG) synthetic oil. In addition, all the components of the Rankine model are revised to take into account the presence of lubricant. This study concludes that the net ORC power is clearly impacted by the presence of lubricant. This decrease in net power depends on the exhaust conditions, the ambient air temperature and the oil circulation rate.


Dissertation
Master's Thesis : XRF instrument power supply
Authors: --- --- --- ---
Year: 2020 Publisher: Liège Université de Liège (ULiège)

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Abstract

This thesis brings a complete redesign to the power supply of an X-Ray fluorescence (XRF) spectrometer. 

XRF is the phenomenon in which an atom absorbs an X-radiation with a certain energy level and release another X-radiation with another energy level. Indeed, if the excitation source has enough energy, ionization can occur in the material and the atoms become unstable. To restore equilibrium, electrons from higher orbitals can fall to fill the gap by releasing energy (in the form of a photon) equal to the difference between the 2 orbitals involved. In an energy-dispersive spectrometer (EDXRF), the number and the energy of the incoming X-rays are measured and then sorted. A complete spectrum of the target can be obtained, and the atomic composition of the target determined.

The ALEXIS instrument is basically composed of 6 excitation sources, 1 detector and signal processing electronics. The excitation sources are pyroelectric crystals which are thermally cycled in order to have a continuous flux of X-Rays. The detector is a Silicon Drift Detector (SDD) which the actual state of art in EDXRF analysis. This technology needs to be cooled down by a Peltier element and must be polarized by a high negative voltage to drift the electron-hole pairs produced by the X-Rays impact to the collection electrode.

The first part of the thesis is dedicated to the design of a controller for a current source driving the Peltier cooler. The goal is to obtain a stable cold temperature of the detector chip during the measurements. In space applications, due to radiations, analog electronics is preferred to digital. That is why an analog PID controller has been implemented based on the temperature feedback coming from the SDD. The finality of this part is a series of simulations to tune PID parameters.

The second part of the work is the implementation of the thermal cycle of the sources. Two temperature thresholds determine if the source must be powered up or not and the 6 sources must work independently. In order to achieve this, an analog Schmitt trigger was designed on each source with a digitally controlled gain attenuator to control the output voltage. Final simulations give results very close to the real lab tests.

The last part of the project described the method to design a DCM Flyback converter. The goal is to generate negative high voltage from the rover power supply (28V) in order to generate the drift electric field in the SDD. A spreadsheet was created. It automatically computes the circuit parameters according to the input/output requirements. The conclusion is open-loop simulations performed to show the influence of the parameters. Future closed-loop design is just discussed.

Listing 1 - 6 of 6
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