Listing 1 - 10 of 47 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Film --- Semiotics --- Peirce, Charles Sanders
Choose an application
Semiotics --- Phonetics --- Grammar --- Dutch language
Choose an application
Language is not restricted to speech only, but can be also expressed and perceived through the visual modality, as is the case in sign languages, the natural languages of deaf communities. The visual modality can give rise to modality-specific structures. For example, sign languages, unlike speech, can express multiple semantic elements through the use of iconicity, i.e., motivated form-meaning mappings, and simultaneity, i.e., multiple body articulators (hands, torso, head, facial expression and eye gaze) at the same time. However, the role such properties play in communicative efficiency?a fundamental feature that is known to shape language structure?has not been systematically explored in sign languages.00This thesis investigates whether and how iconicity and simultaneity are recruited for communicative efficiency in LIS (Italian Sign Language) and whether they evolve in a linguistic system to be optimized for this function. This inquiry is addressed by means of 3 experimental studies, each tackling different but complementary perspectives regarding the role of iconicity and simultaneity in: information organization, linguistic encoding strategies and language evolution. By bringing together the research fields of sign languages, communicative efficiency and language evolution, this thesis shows how linguistic structure in LIS adapts to fit communicative efficiency pressures and highlights the role that linguistic modality plays in how it is achieved.
Semiotics --- Sign language --- Italian language
Choose an application
#psyc:gift ruildienst 1998 --- Theses --- Semiotics --- Phonetics --- Psycholinguistics
Choose an application
Philosophy, Medical. --- Medical Philosophy --- Theses --- Semiotics --- Semeiotics --- Semiology (Linguistics) --- Semantics --- Signs and symbols --- Structuralism (Literary analysis) --- Medicine --- Semiotics. --- Philosophy. --- Medical logic --- Philosophy --- Philosophy, Medical --- Health Workforce
Choose an application
Lexicology. Semantics --- Literature --- Discourse analysis. --- Discourse analysis --- Discourse grammar --- Text grammar --- Semantics --- Semiotics
Choose an application
Cette recherche se penche sur les processus sémio-cognitifs mis en oeuvre lors de la compréhension des contenus communiqués par un hypermédia et sur la manière dont se déroule la consultation de ce type de dispositif. L'étude de ces différentes activités se centre en particulier sur un hypermédia à vocation socio-éducative construit par une métaphore. Il s'agit de mettre en évidence l'influence de cette métaphore sur l'élaboration de la représentation mentale des contenus au cours de la consultation du dispositif hypermédiatique. Les résultats obtenus permettent d'identifier le rôle, dans ce processus de compréhension, du comportement de consultation adopté par l'usager et induit, du moins en partie, par la métaphore. Une typologie propose de distinguer différentes métaphores construites à partir des dimensions de l'hypermédia identifiées. Elle se présente comme une grille d'analyse de l'hypermédia métaphorisé, permettant d'envisager les effets que chaque type de métaphores produit sur la consultation et sur la compréhension. L'approche théorique liée à la sémiotique cognitive s'intéresse aux relations entre les systèmes sémiotiques et les processus cognitifs. En particulier, le modèle conceptuel proposé trouve ses racines dans la théorie de la métaphore conceptuelle et dans la théorie de l'intégration conceptuelle (Conceptual Blending). La métaphore dans l'hypermédia est envisagée comme un processus cognitif qui produit un cadre d'interprétation à partir duquel se construisent l'activité de consultation et la compréhension des contenus communiqués. La consultation est une activité complexe qui relève de la navigation dans l'espace, de l'interactivité et de la compréhension de texte. La démarche empirique mise en place afin de tester les hypothèses formulées est de nature quasi-expérimentale.
Interactive multimedia --- World Wide web --- Semiotics --- Discourse analysis --- Academic collection --- Theses
Choose an application
Feminism --- Semiotics --- Religious aspects --- Christianity --- Jesus Christ --- Words. --- Bible. --- Criticism, interpretation, etc.
Listing 1 - 10 of 47 | << page >> |
Sort by
|