Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Spreken in een handeling die elk individu dagelijks verricht, ongeacht waar, wanneer en met wie hij zich bevindt. Spreken is overal nodig en staat centraal in de communicatie.
spreekvaardigheid --- vreemdetaalonderwijs --- beoordelen --- uitspraak --- culturele dimensie --- non-verbale taal --- Arts & sciences humaines > Langues & linguistique
Choose an application
Doelstelling: In deze scriptie geven we een korte inleiding over het immersieonderwijs. Vervolgens evalueren we het niveau van de lees- en spreekvaardigheid in het Nederlands bij de oudste leerlingen (vijfde leerjaar) die immersieonderwijs volgen in de Ecole Comunale du Centre in Court-Saint-Etienne. Hun resultaten vergelijken we met de normtabellen en met de resultaten van Nederlandstalige leerlingen van dezelfde leeftijd uit de school De Vogelzang in Sint-Amandsberg. Middelen of methode: De toetsen (lees- en spreektoetsen) hebben we gevonden in de toetsenmap VLOT. Deze toetsen hebben we in beide scholen afgenomen. De resultaten van de Waalse leerlingen hebben we vervolgens vergeleken met de normtabellen uit het VLOT en met de resultaten van de Nederlandstalige leerlingen. Resultaten: We kunnen vaststellen dat leerlingen in het immersieonderwijs goede resultaten boeken. De immersieleerlingen zijn in staat om Nederlandstalige teksten te lezen bestemd voor hun leeftijdscategorie. Ook op het vlak van spreekvaardigheid scoren de immersieleerlingen redelijk goed. Ze kunnen zonder veel problemen een gesprek voeren met een Nederlandstalige, al maken ze nog grammaticale fouten.
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|