Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by

Film
Hippo Deel 1 en 2. Video/dvd
Author:
ISBN: 9789058191762 Year: 2003 Publisher: Uitgeverij Partners

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Film
Individueel NT2-onderwijs. Anderstaligen in de Montessorischool. Videoband
Author:
Year: 1995 Publisher: Amsterdam Hogeschool van Amsterdam

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze video toont voorbeelden van de voorgestelde werkwijze in de onderbouw van het basisonderwijs.


Film
Zebra 4. Nederlands als tweede taal voor anderstaligen in het voortgezet onderwijs
Authors: --- ---
Year: 2002 Publisher: Utrecht ThiemeMeulenhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

vervolg op zebra 1,2 en 3.


Film
Studeren in het Nederlands in het hoger onderwijs: Studeren in het Nederlands
Authors: --- --- --- ---
Year: 2002 Publisher: Utrecht Nederlands Centrum Buitenlanders

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het werkboek is het deelnemersmateriaal bij de Cursus voor docenten van de reeks 'Studeren in het Nederlands in het hoger onderwijs'. Het doel van deze cursus is in de eerste plaats dat docenten in het hoger onderwijs zich bewust worden van de talige studieproblemen die zich kunnen voordoen bij anderstalige studenten. De deelnemers krijgen ook didactische aanwijzingen om hun lessen, colleges, werkgroepen zo vorm te geven dat er minder talige problemen zullen zijn die een struikelblok vormen voor het studiesucces van anderstalige studenten. Tenslotte stellen de deelnemers een actieplan op om taalbeleid in de eigen hogeschool/universiteit of opleiding (verder) vorm te geven.&#13;&#13;&#13;&#13;In de handleiding zijn drie onderdelen. 'Ervaringen van studenten' schetst de problemen die allochtone studenten ervaren bij het vervullen van schriftelijke en mondelinge taaltaken. In deel 2 'Adviezen over taalbeleid' wordt het belang en de reikwijdte geschetst van een integrale visie op taalbeleid. De verschillende organisatorische, strategische en didactische invalshoeken van taalbeleid worden besproken en over de verschillende keuzes die men kan maken wordt geadviseerd. Praktijkvoorbeelden dienen als inspiratiebron voor instellingen die nog aan het begin staan. In deel 3 'Cursus voor docenten' wordt een scholingsprogramma aangeboden van vijf bijeenkomsten. Deelnemers verwerken informatie en proberen didactische tips in de eigen onderwijspraktijk uit.&#13;&#13;&#13;&#13;De cd-rom vormt een aanvulling op de handleiding en bestaat eveneens uit drie delen. Het deel 'Ervaringen van studenten' bevat een powerpointpresentatie van het onderzoek naar de problemen die anderstalige studenten ondervinden bij het vervullen van schriftelijke en mondelinge taaltaken tijdens de studie. De vijf praktische vragenlijsten op de cd-rom horen bij deel twee. Met behulp van deze vragenlijsten kan de instelling een inventarisatie maken van het huidige taalbeleid. Het derde deel bevat sheets en kopieerbladen voor de 'Cursus voor docenten'.&#13;&#13;&#13;&#13;De videoband is een aanvulling op het derde deel van de handleiding 'Cursus voor docenten'. Op de band staan fragmenten met 'de stem van studenten' die in de cursus gebruikt kunnen worden voor observatieopdrachten. Studeren in het Nederlands in het hoger onderwijs biedt een breed scala aan materialen voor anderstalige studenten en voor docenten, leidinggevenden en beleidsmedewerkers aan universiteiten en hogescholen voor het vormgeven van een optimaal studieklimaat voor allochtone studenten.&#13;&#13;&#13;


Film
De multiculturele samenleving
Author:
Year: 1995 Publisher: Rotterdam NOT

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit project is bestemd voor de hoogste klassen van het secundair onderwijs en behoort tot het themaveld woon- en leefmilieu. In het eerste programma staat de geschiedenis van Nederland als multiculturele samenleving centraal. Deel 2 handelt over de komst van de gastarbeiders in de jaren 50 en de positie van de minderheden op de arbeidsmarkt vandaag. In deel 3 gaat het over het vluchtelingen- en asielbeleid in Nederland, en in deel 4 besteedt men aandacht aan de beeldvorming van minderheden in de multiculturele samenleving door onder andere de media.


Film
Het vergeten Congo
Authors: --- ---
Year: 2004 Publisher: Brussel Actie Damiaan

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Film
School nr. 1. Een les in tolerantie
Author:
Year: 2003 Publisher: Brussel RTBF

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"De les van Schaarbeek" is een reportage over positieve discriminatie in een Brusselse school. De overgrote meerderheid van dit schooltje bestaat uit migrantenkinderen (liefst 23 nationaliteiten!) met uiteraard heel wat taalproblemen. Daarom krijgen ze extra-middelen voor o.a. taallessen en een psychologe. Er zijn speciale klasjes voor kinderen met leerproblemen en taalachterstand. Roger Beeckmans volgt een les waarin een lerares op overtuigende wijze de mechanismen van uitsluiting en racisme uitlegt aan deze diverse groep. De les toont aan welke filosofie de school en haar directie hanteert: respect voor anderen en verdraagzaam leren zijn staat centraal. Een groep Kosovaarse vluchtelingen overleeft dankzij de hulp van de directeur en een schoonmaakploeg die soms voor de kinderen koken, die 's middags geen eten bij zich hebben. Een film die laat zien dat het ook 'anders' kan.


Film
Een computer ook in jouw klas?!
Author:
Year: 1988 Publisher: Brussel BRT

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Videocassette 2A: Basisonderwijs, Buitengewoon onderwijs, Talen, Aardrijkskunde en economie, Organisatie en infrastructuur; Videocassette &#13;2B: Wiskunde, Natuurwetenschappen, Industriële technieken, Dienstverlenende technieken, Organisatie en infrastructuur&#13;&#13;


Film
www.gelukt.be : meisjes over identiteit en diversiteit
Author:
Year: 2002 Publisher: Brussel SAMV

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze video/dvd en de begeleidende werkmap wil een instrument zijn om rond het thema identiteit te werken met een groep allochtone meisjes. In de video worden verschillende levensverhalen van meisjes weergegeven. In www.geluk(t).be vertellen ze over hier en ginder, familie en vrienden, geloof en godsdienst, vrouwen en mannen, liefde en trouwen, wensen en dromen. De werkmap bundelt een 30-tal oefeningen en spelen rond het thema identiteit. Daarnaast vind je in de werkmap ook een achtergrondtekst over 'allochtone meisjes en identiteit' en een overzicht van interessante literatuur en methodieken.


Multi
Vissen
Authors: ---
ISBN: 9002190093 Year: 1990 Publisher: Antwerpen Standaard Uitgeverij

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by