Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Book
Educatie en omroep : alfabetische oriëntatie in een grensgebied.
Author:
ISBN: 9001918484 9789001918484 Year: 1975 Publisher: Groningen Tjeenk Willink

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Teneinde theorie en praktijk van de afstandseducatie hand in hand te laten gaan, zijn in een dertigtal hoofdstukjes, in alfabetische volgorde reikend van applicatie tot zwartkijkers, een reeks notities gebundeld. Deze bundel opstellen beoogt de werkers in het veld enig inzicht te geven in wat nu reeds met de elektronische media in het volksontwikkelingswerk gedaan kan worden en wat binnenkort tot de mogelijkheden zal gaan behoren.


Book
Mensen vormen voor morgen : liber amicorum Luc Delanghe
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789085281450 Year: 2010 Publisher: Antwerpen Halewijn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De rode draad doorheen het boek ligt voor de hand: hoe helpen we mensen te vormen zodat die vanuit een eigen christelijke identiteit en met respect voor andersdenkenden, hun verantwoordelijkheid in een pluralistische maatschappij kunnen opnemen in de kerk en in de samenleving? Diverse auteurs werden gevraagd om een reflectie te geven op het thema: Leo De Cruyenaere, Erik Herrebosch, Peter Malfliet, Toon Osaer, Leo Pauwels, Marc Peersman, Hugo Quintiens, Piet Raes, Jef Stevens, Stijn Van den Bossche, Mieke Van Hecke en Lieve Van Hoofstadt.


Book
Uit de marge van het jeugdbeleid : werken met maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789033485947 Year: 2011 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er wordt vandaag een steeds grotere autonomie verwacht van kinderen en jongeren. Dat lijkt een positieve verworvenheid, maar tegelijk zijn de maatschappelijke hulpbronnen die kinderen en jongeren ondersteunen bij het verwerven van en omgaan met die autonomie niet voor iedereen in gelijke mate toegankelijk. De ongelijkheid tussen kinderen en jongeren wordt bovendien alleen maar groter - onder meer door de armoedeproblematiek die de laatste jaren zeker niet afgenomen is - en laat zich sterk gelden in het onderwijs en in de hulpverlening. Het boek staat dan ook stil bij deze twee sectoren. De meeste aandacht gaat echter uit naar het jeugdwerk. De vrije tijd van kinderen en jongeren is een belangrijk opvoedingsmilieu, waarin ze ervaringen opdoen die elders niet verworven worden. Tegelijk bereikt ook het jeugdwerk niet alle kinderen en jongeren in gelijke mate. Er is dan ook veel aandacht voor die vormen van jeugdwerk die zich uitdrukkelijk op de meest maatschappelijk kwetsbaren richten en er wordt gekozen voor een brede invulling van het vrijetijdsaanbod. Hierbij komen onder meer het belang van de leefomgeving en de centrale rol van sport aan bod. De rode draad doorheen dit boek is de vraag hoe we als samenleving vandaag omgaan met maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren. De manier waarop we ons beleid op diverse sectoren vorm geven wordt kritisch ontleed. Het boek richt zich naar jeugdwerkers en coördinatoren, maar evenzeer naar beleidsmedewerkers- en verantwoordelijken, naar verantwoordelijken en medewerkers van netwerkpartners, en naar docenten en studenten van universiteiten en hogescholen


Book
La formation professionnelle continue : enjeux sociétaux
Authors: --- ---
ISSN: 13762265 ISBN: 2804144038 9782804144036 Year: 2005 Volume: *10 Publisher: Bruxelles : De Boeck,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

L’entrée dans la " société de la connaissance " a érigé la " formation tout au long de la vie " en enjeu sociétal de premier plan. Comment prend corps, se traduit de manière concrète, cette exhortation à la formation continue qui traverse les discours des instances tant internationales que nationales et régionales ? C’est la question centrale traitée dans cet ouvrage, à travers des contributions portant un regard critique sur les enjeux et les dynamiques du champ de la formation, les positions adoptées par les acteurs collectifs, les référentiels idéologiques et la mise en place de cadres juridiques et institutionnels dans différents contextes nationaux. Cet ouvrage prolonge la réflexion entamée dans le précédent volume : " La formation professionnelle continue : l’individu au cœur des dispositifs ".

Keywords

Occupational training --- Continuing education --- Formation professionnelle --- Education permanente --- Vocational education --- 374.7 --- Formation continuée Permanente opleiding --- Formation des adultes Opleiding voor volwassenen --- Formation professionnelle Beroepsopleiding --- Parascolaire Opleiding buiten schoolverband --- Apprentissage Leerproces --- 331.86 --- 331.86-053.8 --- 331.626.1 --- 377 --- BE / Belgium - België - Belgique --- AA / International- internationaal --- 332.86 --- 351.3 --- 470 --- 658.334 --- Education permanente. Permanent education. Volksontwikkeling. Vormingswerk voor volwassenen nen --- vakopleiding - beroepsopleiding - beroepsvorming (zie ook 37, etc.) --- beroepsopleiding van volwassenen --- tewerkstellingspolitiek - werkgelegenheidsbeleid --- beroepsonderwijs - technisch onderwijs --- Beroepsvorming en -keuze. Kredieturen. --- Openbaar bestuur: onderwijs. --- Openbaar onderwijs: algemeenheden. --- Beroepsvorming en -oriëntatie. Menselijke investeringen. Menselijk kapitaal. --- 374.7 Education permanente. Permanent education. Volksontwikkeling. Vormingswerk voor volwassenen nen --- Education, Vocational --- Vocational training --- Work experience --- Education --- Technical education --- Lifelong education --- Lifelong learning --- Permanent education --- Recurrent education --- Adult education --- Beroepsvorming en -keuze. Kredieturen --- Openbaar bestuur: onderwijs --- Openbaar onderwijs: algemeenheden --- Beroepsvorming en -oriëntatie. Menselijke investeringen. Menselijk kapitaal --- Formation continue --- Vocational education - Belgium --- Continuing education - Belgium


Book
Faut-il brûler la gestion des compétences ? : une exploration des pratiques en entreprise
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 2804151999 9782804151997 Year: 2006 Volume: *19 Publisher: Bruxelles : Editions De Boeck,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Après plus d'une décennie de discours promotionnels sur la gestion des compétences, censée renouveler le mode de fonctionnement des organisations, l'ouvrage entend lever le voile sur les pratiques que l'on peut observer en la matière. Dans quelle mesure la gestion des compétences contribue-t-elle à modifier effectivement la relation de travail ? Peut-on vraiment y voir l'esquisse d'un nouveau mode de gouvernance des organisations contemporain ? Ou faut-il au contraire la brûler sur le même bûcher que d'autres modes managériales. A partir de l'exposé détaillé de quatre cas relevant à la fois de l'industrie et des se l'ouvrage démontre que la gestion des compétences peut prendre des formes concrètes diverses. En s'écartant d'une certaine image d'Epinal véhiculée par la littérature gestionnaire, les auteurs proposent surprenantes qui établit l'influence prépondérante des contextes d'émergence du processus d'introduction de la gestion des compétences. L'ouvrage s'adresse aux étudiants de 2e et 3e cycles en gestion, en économie et en sociologie, désireux de se familiariser avec la façon dont la démarche compétences est mise en œuvre dans les entreprises.

Keywords

Administration des entreprises --- Bedrijfsadministratie --- Management --- Vocational qualifications --- Qualifications professionnelles --- Certification --- Cases studies --- Case studies --- Attestation --- Cas, Études de --- Gestion --- Cas, Etudes de --- Compétences Bevoegdheden --- Gestion des compétences Competentiemanagement --- Management (cas concrets) Concreet management --- BPB0612 --- 331.108 <493> --- 374.7 --- 658.3 --- 331.87 --- BE / Belgium - België - Belgique --- 658.334 --- 658.300 --- Personeelsorganisatie. Human Resources--België --- Education permanente. Permanent education. Volksontwikkeling. Vormingswerk voor volwassenen nen --- sociaal beleid in het bedrijf - personeelsbeleid - personeelwerk - human resource management (zie ook 361.411) --- organisatie van de arbeid - arbeidsorganisatie --- Beroepsvorming en -oriëntatie. Menselijke investeringen. Menselijk kapitaal. --- Industriële psychologie en ergonomie. Arbeidsverrijking. --- 374.7 Education permanente. Permanent education. Volksontwikkeling. Vormingswerk voor volwassenen nen --- 331.108 <493> Personeelsorganisatie. Human Resources--België --- Cas, Études de --- Employees --- Organizational effectiveness --- Personnel management --- Rating of --- Evaluation --- Training of --- Beroepsvorming en -oriëntatie. Menselijke investeringen. Menselijk kapitaal --- Industriële psychologie en ergonomie. Arbeidsverrijking --- Employees - Rating of --- Organizational effectiveness - Evaluation --- Employees - Training of --- Attestation de compétence --- Études de cas.


Book
La formation professionnelle continue : stratégies collectives
Authors: ---
ISBN: 2804151948 9782804151942 Year: 2006 Volume: *20 Publisher: Bruxelles : De Boeck,

Listing 1 - 7 of 7
Sort by