Listing 1 - 10 of 36 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In dit boek wordt de huidige Belgische euthanasiewetgeving uit de doeken gedaan, en wordt af en toe een blik geworpen over de grenzen heen, naar de situatie van onze noorderburen. De auteur formuleert enkele voorstellen tot verandering. Volgens de auteur moet het zelfbeschikkingsrecht van het individu centraal komen te staan. De houding die zou moeten worden aangenomen t.a.v. het zelfbeschikkingsrecht kan het best samengevat worden met de woorden van de Belgische filosoof Gilbert HOTTOIS: "Behandel anderen niet zoals u behandeld wilt worden, maar zoals zij behandeld willen worden". Mensen die waardig willen sterven hebben lak aan pompeuze zinnen, zoals bijvoorbeeld "Het leven van ieder mens, ongeacht zijn gezondheidstoestand, handicap of lijden, behoudt zijn volledige waardigheid en moet worden gerespecteerd." Zulk standpunt getuigt van een volledig disrespect voor de vrije keuze van ieder individu en het recht op een waardig afscheid. De auteur deelt de mening van de Nederlandse jurist Huib DRION die dertig jaar geleden reeds de stelling verdedigde dat mensen die klaar zijn met leven, bij de arts de nodige middelen moeten krijgen om zo hun leven op een eigen gekozen moment te beëindigen. Iemand die kiest voor euthanasie mag niet bevoogdend de les worden gespeld en er zouden hem ook geen voorwaarden meer mogen worden opgelegd. Iedereen is namelijk de bezitter van zijn eigen dood. De in dit boek voorgestelde wetswijzigingen moeten niet alleen beletten dat mensen nodeloos lijden tijdens hun laatste momenten op aarde; ze moeten ook helpen voorkomen dat mensen na een mislukte poging tot zelfmoord een droevige getuigenis uitmaken van het mislukt proberen; ze moeten helpen verhinderen dat hulpeloze mensen ertoe verplicht worden voor al hun behoeften een beroep te doen op verzorgers en moeten ten slotte preveniëren dat achterblijvers niet de kans krijgen om afscheid te nemen van hun dierbaren.https://www.standaardboekhandel.be/p/een-pleidooi-voor-euthanasie-zonder-grenzen-9789046611616
Professional ethics. Deontology --- Medical law --- euthanasie --- gezondheidsrecht --- Belgium --- euthansie --- zelfbeschikkingsrecht --- Euthanasie
Choose an application
De Belgische Euthanasiewet dateert van 28 mei 2002. België werd daarmee, na Nederland, het tweede land ter wereld waar euthanasie bij wet geoorloofd werd. Sinds de Euthanasiewet kunnen in België burgers onder voorwaarden maar toch in grote mate zelf hun levenseinde bepalen. Op basis van zijn zelfbeschikkingsrecht kan de burger die ondraaglijk en uitzichtloos lijdt en een ernstige en ongeneeslijke aandoening heeft, zelf bepalen of dit leven nog voldoende levenskwaliteit oplevert.De Belgische Euthanasiewet is een ‘liberale’ wet, dit wil zeggen dat zij een ruim toepassingsgebied heeft: euthanasie kan zowel voor fysiek als voor (louter) psychisch lijden, zowel voor terminale als niet-terminale patiënten, zowel voor meerderjarigen als, onder beperkte voorwaarden, voor minderjarigen en er is geen voorafgaande controle door een extern orgaan, maar een controle achteraf. De Belgische Euthanasiewet wordt door sommigen dan ook gekoesterd als een toonbeeld van persoonlijke autonomie en tegelijk menselijkheid of barmhartigheid voor degenen die ondraaglijk lijden. Anderen zien in de wet daarentegen een te ver doorgedreven zelfbeschikkingsrecht en een gebrekkige bescherming voor kwetsbare personen.Euthanasie blijft een delicaat en controversieel onderwerp. Dit hoeft niet te verbazen, nu euthanasie een breuklijn blootlegt tussen twee verschillende levensvisies, die van de absolute eerbied en de onaantastbaarheid van het leven, en die van het zelfbeschikkingsrecht van de mens.Hoe dan ook, na 20 jaar Euthanasiewet was het tijd voor een evaluatie. De Leerstoel voor Gezondheidsrecht en Gezondheidsethiek (AHLEC), verbonden aan de UAntwerpen, nam hier het voortouw en organiseerde op vrijdag 14 oktober 2022 de studienamiddag “20 jaar Euthanasiewet: tijd voor een evaluatie”. De volgende onderwerpen passeerden de revue: euthanasie bij psychiatrische patiënten, de euthanasieverklaring voor patiënten met vergevorderde dementie, euthanasie wegens voltooid leven, een nieuwe strafrechtelijke omkadering voor euthanasie, een evaluatie van de Federale Controle- en Evaluatiecommissie Euthanasie, en tot slot een blik vanuit Nederland. Dit boek bevat een bijdrage van elk van de verschillende sprekers over het thema dat zij op de studienamiddag gebracht hebben.Het boek vangt aan met een meer algemene, minder juridische bijdrage met algemene beschouwingen over de Euthanasiewet. Deze bijdrage omvat ook een lijst van bekende personen die als gevolg van euthanasie zijn overleden, een lijst van rechtszaken over euthanasie én een wereldwijd overzicht van landen waar euthanasie dan wel hulp bij zelfdoding is toegelaten. Uit dit inleidend deel blijkt ook dat de Euthanasiewet vaak wordt ingeroepen en dus blijkbaar aan een behoefte beantwoordt: nagenoeg 3.000 personen zijn in 2022 in België overleden als gevolg van euthanasie; dat zijn er acht per dag.Dit boek is een tijdsdocument dat zowel achteruit als vooruit kijkt en zich afvraagt waar de Euthanasiewet moet worden gewijzigd. Hopelijk kunnen politici, artsen, juristen, ethici, sociologen, maar ook iedere burger die zich bekommert om een menswaardig einde, uit dit boek inspiratie putten, in welke zin dan ook.
Medical law --- euthanasie --- gezondheidsrecht --- Belgium --- 2312 --- STRADALEX --- Belgique --- éthique --- gezondheidswetgeving --- Euthanasiewet --- 2312. --- 614.25. --- Euthanasie. --- Euthanasiewet. --- STRADALEX. --- Euthanasie --- Euthanasia --- legislation & jurisprudence --- Law and legislation --- Droit --- Droit à la mort. --- Fin de vie. --- Right to die --- Droit à la mort
Choose an application
Professional ethics. Deontology --- Medical law --- euthanasie (themawoord fictie) --- palliatieve zorgen --- patiëntenrechten --- Belgium
Choose an application
Professional ethics. Deontology --- Criminal law. Criminal procedure --- strafrecht --- wetgeving --- euthanasie --- Belgium
Choose an application
Medical law --- Professional ethics. Deontology --- Belgium --- Euthanasie --- Législation --- Wetgeving --- Euthanasia--Law and legislation--Belgium. --- Euthanasia--Law and legislation--Netherlands. --- 343.61 <493> --- Academic collection --- #GBIB:CBMER --- Gezondheidsrecht --- Palliatieve zorgen --- euthanasie --- Wet van 28 mei 2002 betreffende de euthanasie --- Moord. Euthanasie. Duel. Zelfmoord. Lichamelijk letsel. Slagen en verwondingen. Geprovokeerde besmettelijke ziekte. Onvrijwillige doodslag. AIDS-delict--België --- Droit sanitaire --- Soins palliatifs --- Loi du 28 mai 2002 relative à l'euthanasie --- 343.61 <493> Moord. Euthanasie. Duel. Zelfmoord. Lichamelijk letsel. Slagen en verwondingen. Geprovokeerde besmettelijke ziekte. Onvrijwillige doodslag. AIDS-delict--België
Choose an application
strafrecht
---
International law
---
gevangenen
---
Human rights
---
Criminal law. Criminal procedure
---
mensenrechten
---
Prisoners
---
Prisonniers
---
Civil rights
---
Droits
---
Prisoners--Civil rights--Belgium.
---
342.72/.73 <493>
---
186.3.1 Detentie
---
BPB0608
---
Mensenrechten. Amnesty International. Euthanasie--
Choose an application
Human rights
---
European law
---
mensenrechten
---
Droits de l'homme
---
Europa
---
Europe
---
Mensenrechten
---
342.72/.73 <4>
---
#RBIB:gift.1997.2
---
#A9710A
---
europees gemeenschapsrecht
---
europees hof voor de rechten van de mens
---
Europees verdrag voor de rechten van de mens (EVRM)
---
Europees hof voor de rechten van de mens
---
mensenrechten (rechten van de mens)
---
-Basic rights
---
Civil rights (International law)
---
Rights, Human
---
Rights of man
---
Human security
---
Transitional justice
---
Truth commissions
---
Mensenrechten. Amnesty International. Euthanasie--
Choose an application
Human rights
---
International law
---
Droit international
---
Droits de l'homme
---
Internationaal recht
---
Mensenrechten
---
Civil rights
---
International and municipal law
---
Droits de l'homme (Droit international)
---
Droit international et droit interne
---
341.24 <493>
---
342.72/.73 <493>
---
342.7 <100> <493>
---
Internationaal verdragsrecht--België
---
Mensenrechten. Amnesty International. Euthanasie--
Choose an application
1. Le procès équitable au sens de l'article 6 de la Convention européenne des droits de l'homme.- 2. L'analyse de la jurisprudence strasbourgeoise antérieure à l'arrêt Pellegrin.- 3. La jurisprudence pellegrin de la nouvelle Cour.- annexes: arrêt Pellegrin.- arrêt Rc Belgique
Human rights
---
European law
---
Civil service
---
Fonction publique
---
Droits de l'homme (Droit international)
---
Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms (1950)
---
342.72/.73 <4>
---
fonction publique
---
droits de l'homme
---
union europeenne
---
traites internationaux
---
Mensenrechten. Amnesty International. Euthanasie--
Choose an application
L'article 3 de la Convention européenne des droits de l'homme prohibant la torture et les traitements et peines inhumains et dégradants est un texte majeur, souvent analysé mais dont la portée exacte n'est pas toujours nettement définie. Les présents travaux visaient tout à la fois à clarifier l'objet de l'article 3 et sa portée concrète dans l'ordonnancement juridique. Sur le plan interne, son utilisation par le juge administratif et le juge judiciaire reste limitée. Ce phénomène est d'autant plus regrettable que l'interdiction de l'article 3 a pu être qualifiée d'absolue - par la Cour européenne, ou le Tribunal pénal pour l'ex-Yougoslavie - et que l'on retrouve son pendant dans la Convention interaméricaine des droits de l'homme - la Charte africaine des droits de l'homme et des peuples ne bénéficiant pas, à ce jour, d'une protection juridictionnelle internationale effective. La Cour de Strasbourg a elle-même développé une jurisprudence riche ; elle a notamment intégré dans le champ protecteur de la Convention des catégories de personnes spécifiques (détenus et étrangers), mais elle a pu également développer une protection particulière pour les malades et les mineurs. Son application récente dans certains cas douloureux, comme celui des disparitions forcées, est bien réelle. La Cour européenne, a en outre développé deux facettes de cet article 3 à l'obligation substantielle posée par le texte lui-même - que ce soit dans son aspect vertical ou horizontal - elle a ajouté des obligations procédurales, notamment une obligation d'enquête effective à la charge de l'État mis en cause. Des travaux approfondis relatifs à la portée de cet article nous semblaient essentiels. Ils ne pourront que contribuer à la défense des droits fondamentaux de la personne humaine.
Human rights
---
Europe
---
Foltering (Internationaal recht)
---
Torture (Droit international)
---
Torture (International law)
---
BPB0707
---
342.72/.73 <4>
---
Mensenrechten. Amnesty International. Euthanasie--
Listing 1 - 10 of 36 | << page >> |
Sort by
|