Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- handboeken en inleidingen --- handboeken en inleidingen. --- Z371.8 --- Z++95/09 --- Basisonderwijs ; Vlaanderen ; geschiedenis --- History --- Primary education --- Flanders --- #gsdbP --- memoires --- lager onderwijs (x) --- schoolleven --- Vlaams Gewest [gewest in land België - BE] --- leraren --- leerlingen --- #A9302A --- 472.1 --- Basisonderwijs --- Vlaanderen --- Geschiedenis --- onderwijs --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- Lager onderwijs ; geschiedenis --- België --- 920 --- onderwijsgeschiedenis --- geschiedenis België --- histoire Belgique --- Vlaanderen.
Choose an application
Filosofie geraakt meer en meer ingeburgerd in het onderwijs. Ook de uren vrije ruimte in het secundair onderwijs krijgen hier en daar een filosofische invulling. Jongeren stellen zich allerlei vragen en grijpen graag de kans om daar met leeftijdgenoten over te praten. Het is goed als de school deze kansen kan bieden. Daarom is er nood aan goed materiaal om mee te werken. In dit boek vind je 30 uitgewerkte filosofielessen. Iedere les vertrekt vanuit een citaat uit het prachtige boek van Toon Tellegen Brieven aan Doornroosje. In de brieven van P aan Doornroosje komen allerlei levensbeschouwelijke thema's aan bod. Onderweg naar Doornroosje stelt P zich, net als elke jongere en net als elke zoekende mens, heel wat vragen over het leven en de dood, over willen en kunnen, over het mogelijke en het onwakkermaakbare. Het citaat roept onmiddellijk een aantal filosofische vragen op waarmee je in de klas aan het werk kan. De leraar vindt bij ieder thema basisinformatie over hoe grote denkers hierover nagedacht hebben. (Bron: covertekst) Filosofie geraakt meer en meer ingeburgerd in het onderwijs. Ook de uren vrije ruimte in het secundair onderwijs krijgen hier en daar een filosofische invulling. Jongeren stellen zich allerlei vragen en grijpen graag de kans om daar met leeftijdgenoten over te praten. Het is goed als de school deze kansen kan bieden. Daarom is er nood aan goed materiaal om mee te werken. In dit boek vind je 30 uitgewerkte filosofielessen. Iedere les vertrekt vanuit een citaat uit het prachtige boek van Toon Tellegen Brieven aan Doornroosje. In de brieven van P aan Doornroosje komen allerlei levensbeschouwelijke thema's aan bod. Onderweg naar Doornroosje stelt P zich, net als elke jongere en net als elke zoekende mens, heel wat vragen over het leven en de dood, over willen en kunnen, over het mogelijke en het onwakkermaakbare. Het citaat roept onmiddellijk een aantal filosofische vragen op waarmee je in de klas aan het werk kan. De leraar vindt bij ieder thema basisinformatie over hoe grote denkers hierover nagedacht hebben. Elk thema wordt afgesloten met een aantal creatieve verwerkingsopdrachten waar je als leraar een keuze uit kan maken, afhankelijk van de leeftijd en de interesse van jouw klasgroep.De lessen kunnen gebruikt worden voor een zeer ruime doelgroep. Zowel kinderen uit het 5de en 6de leerjaar, als jonge adolescenten uit de 3de graad van het secundair onderwijs zijn bezig met dezelfde vragen. De antwoorden die zij formuleren, de manier waarop zij hierover nadenken, zal natuurlijk sterk bepaald worden door hun leeftijd en levenservaring. Als leraar bepaal je dan ook zelf hoe ver je een bepaald thema uitwerkt, welke opdrachten jouw groep aankan.
filosofie --- Didactics of secundary education --- filosoferen met kinderen --- Didactics of primary education --- Didactics of philosophy --- didactiek --- Filosofie ; basisonderwijs --- Filosofie ; secundair onderwijs --- 150 --- 471.48 --- 478.9 --- Filosoferen met kinderen --- Lager onderwijs --- Tellegen, Toon --- basisonderwijs --- godsdienst --- secundair onderwijs --- 476.1 --- 5e leerjaar lager onderwijs --- 6e leerjaar lager onderwijs --- Basisonderwijs --- Dom --- Dood --- Emoties --- Geest --- Geluk --- God --- Goed en kwaad --- Leiderschap --- Lichaam --- Lijden --- Man --- Ontdekkingen --- Onzichtbaarheid --- Oorlog --- Reden --- Secundair onderwijs --- Taal --- Twijfelen --- Uitvindingen --- Vrouw --- Waarheid --- Zelfkennis --- 110 --- filosoferen : jongeren (ler) --- 101 --- Didactiek --- Filosofie --- Kinderen --- Methodiek --- Filosoferen met jongeren --- 073408.jpg --- Filosofie ; secundair onderwijs ; leermiddelen --- Geschiedenis van de wijsbegeerte --- Morele en religieuze opvoeding --- Overige vormingsgebieden --- Wereldoriëntatie; algemeen --- toegepaste filosofie --- Provincie West-Vlaanderen --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie
Choose an application
Enseignement --- Histoire --- Vlaanderen --- Public schools --- History --- onderwijs --- 1830 - 1940 --- Onderwijs--Geschiedenis --- Education--Belgique --- Onderwijs--België --- leerkrachten, historici --- Basisonderwijs: Vlaanderen: geschiedenis --- Common schools --- Grammar schools --- School funds --- Secondary schools --- Schools --- 19de eeuw --- 473.1 --- Lager onderwijs --- Leraren lager onderwijs --- 371 <493-17> --- Basisonderwijs --- Geschiedenis --- KADOC (x) --- 451.1 )* ONDERWIJSGESCHIEDENIS - BELGIË --- onderwijsgeschiedenis --- onderwijspolitiek --- Z93:37 --- Z==94/03 --- volksonderwijs --- 451.1 --- Onderwijs: geschiedenis --- Volksonderwijs --- België --- #gsdb8 --- #GSDBP --- #ACA --- 371 <493-17> Onderwijs. Schoolwezen--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Onderwijs. Schoolwezen--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- onderwijsgeschiedenis - België --- Z --- Onderwijs --- Leraren kleuteronderwijs --- Lerarenopleiding --- 451.1 )* ONDERWIJSGESCHIEDENIS - BELGIË --- België --- onderwijsgeschiedenis - België --- Onderwijs. Schoolwezen--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Leraar kleuteronderwijs --- Leraar lager onderwijs --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Public schools - Belgium - Flanders - History - 20th century --- Public schools - Belgium - Flanders - History - 19th century --- 1830 - 1940. --- Vlaanderen.
Choose an application
Elke vriendschap is anders. Anders goed, anders slecht. Anders gek, anders droef. Altijd anders, maar altijd mooi. Samen kattenkwaad uithalen, je diepste geheimen delen, elkaar troosten of gewoon erg hard samen lachen. Of je nu 7 of 77 bent: zonder vrienden kun je niet leven! Verre vrienden bundelt tien herkenbare en aanstekelijke verhalen waarin vriendschap centraal staat. Op zoek naar meer kleur en smaak vroegen bekroond auteur en theatermaker Michael De Cock en bekroond illustratrice Gerda Dendooven aan hun eigen vrienden om mee te werken aan deze bundel. Het zijn de stemmen van vandaag en morgen, die nooit eerder schreven of werkten voor jonge lezers. Het resultaat is een tot de verbeelding sprekend boek met verhalen en illustraties. Inclusief een prachtige cd met verhalen en muziek. Met verhalen van: Fikry El Azzouzi, Mira Bertels, Abbie Boutkabout, Michael De Cock, Laïla Koubaa, Rachida Lamrabet, Freek Mariën, Gerardo Salinas, Maud Vanhauwaert, Annelies Verbeke, Orlando Verde Met illustraties van: Liene Bouwen, Maria Canfield, Shamisa Debroey, Gerda Dendooven, Brecht Evens, Roman Klochkov, Brecht Vandenbroucke, Wide Vercnocke, Martha Verschaffel, Sarah Yu Zeebroek.
Literature --- vriendschap (themawoord fictie) --- lager onderwijs 3de graad (doelgroep) --- intercultureel onderwijs --- Jeugdboeken --- Fiction --- Anderstalige jeugdboeken --- Prentenboeken --- multiculturele samenleving --- C3 --- jeugdliteratuur --- vriendschap --- Vriendschap --- Voorlezen --- Kortverhalen --- Jeugdboek 10+ --- JB VERR --- 478.1 --- anderstalige kinderboeken --- Omundo --- Kunst en cultuur --- PXL-Education 2015 --- kinderliteratuur --- basisonderwijs --- Sociology of culture --- Didactics of social education --- vriendschap.
Choose an application
Anker 1. omgaan met geld - 2. functioneren in de samenleving - 3. technisch denken - 4. inzichten in levenswijzen, plantenen dieren ordenen - 5. ruimtevoorstellingen gebruiken - 6. zich in de ruimte oriënteren - 7. de tijd ordenen - 8. ruimtelijke inrichting beschrijven - 9. zorg dragen voor de gezondheid - 10. eenvoudige proeven uitvoeren - 11. het weer beschrijven - 12. de aarde als element van de kosmos - 13. relatie tussen mens, dier en plant - 14. een experiment opzetten - 15. inzichten verwerven in stoffen en materialen
onderwijs --- 371.67 --- 373.3 --- #BSCH: vak: WO - wereldoriëntatie --- lager onderwijs --- leerboeken --- wereldoriëntatie --- 476.1 --- schoolboeken --- Ademhaling --- Brood --- Dieren --- Gehoor(Horen) --- Geld --- Gemeenten --- Gezondheid --- Hefbomen --- Kaartlezen --- Kunststoffen --- Lager onderwijs --- Omgangsvormen (Regels en afspraken) --- Planten --- Schoolboeken --- Techniek --- Tijd --- Voeding --- Weer (Metereologie) --- Wereldoriëntatie --- 3e leerjaar l.o --- 3e leerjaar lager onderwijs --- 476 --- Afspraken --- Bescherming --- Fietsen --- Geluiden --- Handboek/cursus --- Horen --- Jaar --- Kaarten --- Kalenders --- Kleding --- Kloklezen --- Materialen --- Regels --- Sluitingen --- Voedingsdriehoek --- Weer --- Windstreken --- Winkelen (Boodschappen doen) --- Zon --- ademen --- bescherming --- brood --- dier --- geld --- geluid --- gezond gedrag --- gezonde voeding --- gezondheid --- grondstoffen --- handboek --- hefbomen --- herderstasje --- kaart --- kalender --- legende --- luchtfoto's --- materiaal --- plant --- plichten --- rechten --- roken --- seizoenen --- tijd --- uurwerk --- vervoer --- voedingsdriehoek --- vroeger en nu --- weer --- wero --- windstreken --- zon --- 476) WERELDORIENTATIE O.N --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs --- 476.11 --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs ; leermiddelen --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- didactiek basisonderwijs - wereldoriëntatie --- Wereldoriëntatie en kennisgebieden --- Wereldoriëntatie; algemeen --- (zie ook: Fauna) --- (zie ook: sportkleding) --- (zie ook: Flora --- Schoolbooks - Didactic material --- Bouwen --- Elektriciteit --- Euro --- Grondstoffen --- Heelal (Kosmos, Ruimte) --- Landschappen --- Luchtdruk --- Ongevallen --- Pesten --- 4e leerjaar l.o. --- 4e leerjaar lager onderwijs --- België --- Dienstverlening --- Discriminatie --- Gemeente --- Gewesten --- Heelal --- Licht --- Provincie --- Stambomen --- Tijdlijn --- Veiligheid --- Wind --- Zaden --- bouwen --- dierenrijk --- discriminatie --- gemeente --- heelal --- kaartlezen --- landschap --- licht --- luchtdruk --- ongeval --- pesten --- plantenrijk --- prijs --- provincie --- stamboom --- tijdslijn --- veiligheid --- vooroordelen --- wind --- zaden --- 476) WERELDORIENTATIE O.N. --- Wereldoriëntatie; ba.o. --- (zie ook: geleiding) --- 4e leerjaar l.o --- Wereldoriëntatie; ba.o --- Eenheidsmunt --- Opvoeden tot burgerzin --- Technologische opvoeding --- Natuur --- Oriëntatie --- Gezondheidsvoorlichting en -opvoeding --- Proeven (wetenschappen) --- Meteorologie --- Ruimte --- Aarde --- #BSCH: vak: WO - wereldoriëntatie --- wereldoriëntatie --- Wereldoriëntatie --- België --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs --- Wereldoriëntatie; ba.o --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs ; leermiddelen --- didactiek basisonderwijs - wereldoriëntatie --- Wereldoriëntatie en kennisgebieden --- Wereldoriëntatie; algemeen --- EURO --- Techniek (wetenschap) --- Landschap --- Gezondheidsopvoeding --- Proef (wetenschap) --- Aarde (planeet) --- Gedrag --- Drank --- onderwijs.
Choose an application
Het handboek bevat algemene beschouwingen over erfgoed in Europa en spitst zich toe op de manier waarop leerkrachten dit erfgoed in hun lessen kunnen integreren, zowel in het basis- als in het secundair/voortgezet onderwijs. De teksten zijn geschreven met het oog op de praktijk. Het boek besluit met een reeks van 34 inspirerende praktijkvoorbeelden uit vijf Europese landen en een selectieve bibliografie over het onderwerp.Uit de inhoud: Een klasreis naar vroeger, met de blik op de toekomst - Erfgoededucatie, Europa en identiteit - Leren met en van erfgoed - Erfgoedprojecten in alle maten - Voorbeelden uit de praktijk
Didactics of secundary education --- vakoverschrijdende thema's --- Didactics of history --- cultureel erfgoed --- Didactics of the arts --- History of civilization --- Didactics of primary education --- Cultureel erfgoed --- Enseignement --- Europa --- Europe --- Onderwijs --- Patrimoine culturel --- onderwijs --- Vakoverschrijdend werken --- Projectonderwijs --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- 905.1 --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Kleuteronderwijs --- Cultureel erfgoed ; onderwijs --- Cultuurgeschiedenis; algemeen --- onderwijs. --- Onderwijs. --- #SMV:museum --- C3 --- erfgoed --- handboek --- Europa [werelddeel] --- erfgoededucatie --- #VCV monografie 2005 gratis --- #FARO gidsen_publiekswerking --- 72.025 --- 456.6 --- 476.4 --- 485.6 --- Basisonderwijs --- Erfgoededucatie --- Geschiedenisonderwijs --- Musea --- cultuurgeschiedenis --- didactiek (ler) --- 102785.jpg --- Erfgoed --- #BSCH: vak : geschiedenis --- Kunst en cultuur --- renovatie, monumentenzorg, erfgoed --- Geschiedenis - Maatschappijleer --- Geschiedenis --- Schoolbooks - Didactic material --- cultureel erfgoed.
Choose an application
Iedereen heeft als kind op de schoolbanken gezeten en koestert daar voornamelijk mooie herinneringen aan. Tien op tien en een kus van de juffrouw geeft onze eigen herinneringen een plaats in de omvangrijke geschiedenis van het lager onderwijs in Vlaanderen. Deze geschiedenis begint al bij Karel de Grote, en zelfs lang daarvoor. Door de eeuwen heen is het dagelijkse reilen en zeilen op school drastisch veranderd. Maar de hoofrolspelers zijn altijd de onderwijzer, de kinderen en hun klas gebleven. Dit rijkelijk geïllustreerde naslagwerk bevat een schat aan historische feiten, leuke weetjes en pittige anekdotes over de lagere school in Vlaanderen en biedt tevens een antwoord op vele intrigerende vragen. (Bron: covertekst)
onderwijsgeschiedenis --- History of education and educational sciences --- Primary education --- Flanders --- onderwijs --- Vlaanderen --- 373.3 --- 371 <09> <493> --- #SBIB:949.3H1 --- #SBIB:316.334.1O120 --- 472.1 --- Didactiek --- Geschiedenis --- ICT --- Kinderen --- Lager onderwijs --- Onderwijsgevenden (leraar, onderwijzer(es), kleuterleid(st)er) --- Participatie --- Uitwisselingsproject --- Zorgschool --- Basisonderwijs ; Vlaanderen ; geschiedenis --- 081610.jpg --- Basisonderwijs --- Geschiedenis van het onderwijs--België --- Geschiedenis van België: godsdienst en cultuur --- Onderwijssociologie: geschiedenis van de opvoeding en onderricht --- "(zie ook: wiskunde (didactiek; s.o.))" --- (zie ook: filosoferen (kinderen)) --- 371 <09> <493> Geschiedenis van het onderwijs--België --- Provincie West-Vlaanderen --- Socioculturele geschiedenis na 1830 (kennisdomein) --- basisonderwijs --- geschiedenis --- Vlaanderen.
Choose an application
Veertien gesprekken met Nederlandse en vijf met Vlaamse oud-leerlingen van kahtolieke meisjespensionaten, vormen de baisis van dit boek. Hun herinneringen dateren van de periode 1920 tot 1965. Hen werd volgende vragen gesteld: "Hoe zag het dagelijks leven in het klooster eruit?", "Hoe was de omgang met andere meisjes en met de zusters?", "Hoe gingen jonge vrouwen binnen de muren van de kostschool om met hun ontluikende seksualiteit?" en "Wat voor waarde hechten zij naderhand aan hun kostschooltijd?".
onderwijs --- kostschool --- 1920 - 1965 --- Nederland --- Vlaanderen --- dagelijks leven --- internaten --- Nederland [land in werelddeel Europa] --- Vlaams Gewest [gewest in land België - BE] --- meisjes --- katholiek onderwijs --- lager onderwijs (x) --- middelbaar onderwijs (x) --- interbellum (x) --- na 1945 (x) --- iconografisch materiaal --- #gsdbP --- 37 <09> <492> --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs--Nederland --- 37 <09> <492> Geschiedenis van opvoeding en onderwijs--Nederland --- History of education and educational sciences --- Belgium --- Netherlands --- Boarding schools --- History --- Flanders (Belgium) --- Catholic schools --- Women --- Education [Secondary ] --- 37 <09> <493> --- 371.8 --- 371.8 Schoolleven --- Schoolleven --- 37 <09> <493> Geschiedenis van opvoeding en onderwijs--België --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs--België --- Geschiedenis van opvoeding en pedagogiek --- België --- Book --- Daily life --- Experiences --- 1920 - 1965. --- Nederland. --- Vlaanderen.
Choose an application
Rond het Sinterklaasfeest worden heel wat muzische activiteiten ontwikkeld. Dit boek bevat een hele serie ideeën voor muzische vorming : beeld, muziek, drama, beweging en media rond het thema Sinterklaas. Heel praktisch bruikbare tips en ideeën voor elke leerkracht van de basisschool. Er wordt vooral gefocust op de muzische samenhang, verpakt in een modern kleedje. Maar ook wereldoriëntatie, Nederlands en wiskunde kunnen vlot worden geïntegreerd. Als extra lekkers schenkt de sint nog wat pakjes sintgeschiedenis en -weetjes.
Sinterklaas --- expressie --- Kunsteducatie --- Sinterklaas. --- Basisonderwijs. --- kleuterdidactiek --- Kindergarten --- Dutch literature --- Santa Claus --- Didactics of the arts --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of primary education --- Sinterklaas ; kleuteronderwijs --- Sinterklaas ; basisonderwijs --- 477 --- didactiek --- sinterklaas --- 908.3 --- Expressie --- Muzische vorming --- Didactiek --- Lager onderwijs --- Leraren kleuteronderwijs --- Muzikale expressie ; basisonderwijs --- Sinterklaasactiviteiten --- Taal ; basisonderwijs --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs --- Wiskunde ; basisonderwijs --- 471.8 --- Basisonderwijs --- Feestvieren --- Kleuteronderwijs --- 032241.jpg --- Sinterklaas: expressie --- didactiek basisonderwijs - muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- Muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- Kalenderfeesten - Volksfeesten --- Santa Claus [Fictitious character] --- Beeldopvoeding --- Muzikale expressie --- Taalopvoeding --- muzische vorming --- dramatische expressie --- beeldende expressie --- Beeldeducatie
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|