Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
'Baas in eigen huis' zou de slogan kunnen zijn van de Hollandse huisvrouw die naam heeft gemaakt met haar bazigheid, ondernemingszin, bewegingsvrijheid, huiselijkheid en vooral haar properheid. Historica Els Kloek laat zien hoe de rol van de huisvrouw zich vanaf 1250 door de Nederlanse geschiedenis heen heeft ontwikkeld. Rode draad is de vraag hoe het beeld van de huisvrouw zich in die opeenvolgende perioden verhield tot de maatschappelijke omstandigheden waarin ze figureerde.
Housewives --- History. --- huisvrouw --- Homemakers --- Women --- Mothers --- Wives --- History --- History of the Netherlands --- History of civilization --- anno 1500-1799 --- anno 1200-1499 --- anno 1800-1999 --- Netherlands --- vrouw --- Nederland --- Housewives - Netherlands - History --- Household work --- Book --- Nederland.
Choose an application
In dit boek komen moeders van bekende Vlamingen aan het woord over wat het betekent moeder te zijn in de 20e en de 21e eeuw. In de vorm van een interview kan de lezer achterhalen hoe Stijn Coninx, Yves Leterme, Luc Lamine, Anissa Temsamani en nog vier andere zonen en een dochter terugkijken op hun jeugd en op de manier waarop hun moeder gestalte heeft gegeven aan het moederschap. Er worden over en weer mooie dingen gezegd, en vaak kan je de liefde tussen de regels lezen. In de interviews krijgt de lezer een duidelijk beeld van wie de geïnterviewden waren en hoe ze geworden zijn tot wie ze nu zijn. Toch slagen de woorden alleen er niet in de verhalen levend te maken, ook al bevat het boek extra materiaal in vergelijking met de bijhorende televisiereeks. Wie de reeks op Canvas gezien heeft, zal het vermoedelijk gemakkelijker hebben zich in te leven. Voor wie de reeks niet gezien heeft, blijven ze echter dode letter. Het boek is wel verzorgd uitgegeven en werd door Leo De Bock van een voorwoord - een soort ode aan de moeders - voorzien. Wie graag foto's ziet van bekende Vlamingen als kind, komt in dit boek aan zijn trekken. [Hilde Debacker]
Sociology of the family. Sociology of sexuality --- moeder --- kind --- 392.3 --- 418.12 --- moeder-kind relatie --- Familieleven. Familiesystemen. Gezinsleven. Matriarchaat. Patriarchaat. Kinship --- Psychologie van de vrouw --- 392.3 Familieleven. Familiesystemen. Gezinsleven. Matriarchaat. Patriarchaat. Kinship --- Mothers --- Flanders (Belgium) --- Interviews --- 830 --- opvoeding --- relaties --- essay --- essai
Choose an application
Tot ver in de jaren zestig van de 20e eeuw verloopt het huishouden volgens een vast, voorspelbaar patroon. Elke dag van de week is voorbehouden voor een welomschreven pakket van huishoudelijke taken: maandag is wasdag, op dinsdag gebeurt het strijken en verstellen, woensdag is gehaktdag, het nieuwe naaiwerk gebeurt op donderdag en vrijdag is gereserveerd voor de weklijkse schoonmaakbeurt. Van deze dagelijkse sleur en deze rigide weekindeling is in de reclame van die tijd nauwelijks iets te merken. In de reclame gebeurt het wassen 'vanzelf' met wasmiddelen die zelfverwerkend zijn en zijn de keukens voorzien van allerlei hightech-huishoudhulpjes, die het werk van de huisvrouw lichter maken. Veelbelovende, opgewekte slogans ('repareer terwijl u strijkt!) moeten de huisvrouw de illusie geven dat haar huishouden geen karwei maar een uitdaging is. Maar de spanning tussen reclamebeloftes en de nuchtere praktijk van het huishouden is groot. In 'Het geluk van de hisvrouw' wordt dit spanningsveld beschreven. Het boek volgt de indeling van de werkdagen van de huisvrouw en is fraai geïllustreerd met reclameafbeeldingen uit de jaren vijftig en zestig.
jaren vijftig --- huisvrouw --- keuken --- schoonmaakmiddel --- naaien --- Women in advertising --- Housekeeping --- anno 1900-1999 --- Netherlands --- Housewives --- #VCV monografie 2004 --- Advertising --- Homemakers --- Women --- Mothers --- Wives --- History --- huishoudapparaten --- textilia --- huishouden --- keukengerei --- textilia (objectnaam) --- 2de kwart 20ste eeuw --- schoonmaakgerei --- Housewives - Netherlands - History - Exhibitions --- Women in advertising - Netherlands - History - Exhibitions --- Household work --- Publicity --- Tentoonstellingscatalogus --- Book --- Imaging
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|