Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
BMLIK
Didactics of languages --- analfabetisme --- #SBIB:309H518 --- #SBIB:303H12 --- #A0403A --- 711 Basiseducatie --- Verbale communicatie: sociologie, antropologie, sociolinguistiek --- Methoden en technieken: sociale wetenschappen --- Theses --- Pedagogiek en onderwijskunde --- --onderwijsbeleid --- Pedagogiek en onderwijskunde --. --- onderwijsbeleid. --- Onderwijsbeleid.
Choose an application
Fonds Suzan Daniel (FSD)
Academic collection --- #PBIB:2004.4 --- #PBIB:gift 2004 --- Homosexuality and education --- Pedagogiek en onderwijskunde --- psychologische pedagogiek --- psychologische pedagogiek. --- Psychologische pedagogiek. --- Developmental psychology --- Sociology of culture --- Educational sciences --- Educational psychology --- Adult education. Lifelong learning --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Belgium --- Flanders --- Education and homosexuality --- Education
Choose an application
Bibliotheek François Vercammen
Learning. --- Teaching. --- #GGSB: Pedagogie --- #GSDBP --- pedagogiek --- didactiek --- ervaringsgericht onderwijs --- 450.4 --- Onderwijs --- Onderwijsvernieuwing --- Pedagogiek --- Rogers, Carl --- 419.3 --- leerlingenbegeleiding --- onderwijs --- studiemethoden --- Academic Training --- Educational Technics --- Educational Techniques --- Pedagogy --- Teaching Methods --- Technics, Educational --- Techniques, Educational --- Training Activities --- Training Technics --- Training Techniques --- Activities, Training --- Educational Technic --- Educational Technique --- Method, Teaching --- Methods, Teaching --- Pedagogies --- Teaching Method --- Technic, Educational --- Technic, Training --- Technics, Training --- Technique, Educational --- Technique, Training --- Techniques, Training --- Training Activity --- Training Technic --- Training Technique --- Training, Academic --- Education --- Memory Training --- Phenomenography --- Training, Memory --- Memory Consolidation --- Onderwijskunde --- (zie ook: Onderwijskunde) --- pedagogie --- Educational systems. Teaching systems --- opvoeding --- Educational psychology --- psychologie --- Personality development --- Developmental psychology --- education --- Educational sciences --- Onderwijspsychologie --- onderwijspsychologie --- leerpsychologie --- ervaringsleren --- #GBIB:SMM --- Pedagogie --- 371 --- 159.95 --- 371.3 --- Learning --- Teaching --- Activity, Training
Choose an application
Methodieken en technieken voor participatorische aanpak
Participatie. --- politieke participatie --- besluitvorming --- sociaal beleid --- burgerparticipatie --- Community organization --- Political sociology --- inspraak --- Beleid --- Inspraak --- Participatie --- Methodologie --- Technieken --- 652 Sociologie --- Sociologie 30 --- Sociologisch onderzoek 303.1 --- Enquetering 049.5 --- 458.1 --- Democratisering van het onderwijs --- Filosofie --- Onderwijs --- Pedagogiek --- 316.47 --- bedrijfsorganisatie --- communicatie --- 183.2 Participatie - Methode en praktijk --- 183.2 participatie - Methode en praktijk --- groepswerk --- sociaal-cultureel werk, methoden --- vergadertechnieken --- Organisatie - Management --- (zie ook: Onderwijskunde) --- 361.13 --- 374 --- E-books --- Analyse --- Evaluatie --- 498 --- opbouwwerk --- participatie --- samenlevingsopbouw, opbouwwerk, buurtwerk, streekontwikkeling
Choose an application
Kinderen hebben straks allemaal een elektronisch kinddossier, dementerende ouderen worden steeds vaker met hulp van camera's en sensoren gecontroleerd. Voetbalsupporters zijn allang gewend aan elektronische controle...In dit boek geen betogen van technofoben of technogoeroe?s, maar antwoorden op de vraag hoe de immigrant, de verdachte, de voetbalsupporter, de zwangere vrouw, het kind of de oudere nieuwe technologietoepassingen ervaren. En hoe die hun leven veranderen. Wetenschappers en journalisten verkennen hoe nieuwe informatietechnologieën oude zekerheden op lossen schroeven zetten. Kan de oudere met thuistechnologie straks nog over zijn eigen leven beschikken, bepalen wanneer hij of zij eet of naar buiten gaat? Bepaalt ?het systeem? straks of er actie wordt ondernomen bij een beschadigd kind en moet je als ouder verantwoording afleggen waarom je erop gokte dat je kind geen erfelijke ziekte zou krijgen? Wie voelt zich verantwoordelijk voor een jongeren in de gedigitaliseerde jeugdzorg als "het systeem" bepaalt of er wel of geen actie wordt ondernomen?
#SBIB:309H103 --- #SBIB:309H1713 --- #SBIB:316.7C121 --- Beroepsethiek --- Computers --- Informatiesamenleving --- Privacy --- 008 --- 304 --- 316 --- 6 --- Technologie en maatschappij --- ICT --- S20080733.JPG --- technologie --- Mediatechnologie / ICT / digitale media: sociale en culturele aspecten --- Mediatechnologie: nieuwe toepassingen (abonnee-televisie, electronic mail, desk top publishing, virtuele realiteit...) --- Cultuursociologie: gedragspatronen, levensstijl --- 67 --- IT --- Maatschappij --- Veranderingsproces --- Sociologie --- Samenleving --- Nederland --- ICT en maatschappij. --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Technologie en maatschappij. --- Onderwijstechnologie. --- Sociology of culture --- Social change --- Sociology of knowledge --- technologische innovatie --- informatiemaatschappij --- maatschappelijke ontwikkelingen --- informatietechnologie
Choose an application
Een aantal hoofdstukken gaan in op de problematiek van meertaligheid en meertalig onderwijs: wetenschappelijke inzichten, onderzoek, evoluties, praktijk in de scholen enz., telkens gekoppeld aan de waarde van pluralistisch burgerschap. Andere hoofdstukken vertrekken vanuit de sociale en culturele identiteit: migratie, conflict, omgevingsfactoren enz., met een lijn naar onderwijs en meertaligheid. Honderd jaar meertalig onderwijs in België laat zien dat meertaligheid het ei van Columbus is voor onderwijsvernieuwing. Een volgend hoofdstuk geeft een overzicht van de meertalige onderwijsprojecten van Foyer Brussel en de resultaten ervan. Ook Spanje (Castiliaans, Baskisch, Catalaans) is een 'laboratorium' voor tweetalig onderwijs. En wat gebeurt er met alle nieuwkomers in Quebec die verplicht worden het Franstalige onderwijs te volgen? In Zuid-Afrika is de situatie weer totaal anders. De erkenning van verschillende inheemse talen leidt niet noodzakelijk tot hun aanwezigheid in het onderwijs. Een ander hoofdstuk schetst een beeld van een veranderende maar dubbelzinnige houding t.a.v. immigratie in de traditionele Westerse landen. Dit heeft consequenties voor het onderwijs.
Pedagogiek en onderwijskunde --- didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken. --- intercultureel onderwijs --- vredesopvoeding --- Didactic strategies --- 030077.jpg --- Canada: onderwijs --- Intercultureel onderwijs --- Meertalig onderwijs --- Meertalig onderwijs: geschiedenis --- Migratie en onderwijs --- Spanje: onderwijs --- Vredes-opvoeding --- Zuid-Afrika: onderwijs --- 376.68 --- Academic collection --- #A0305A --- 734 Multicultureel onderwijs --- 454.6 --- burgerschap --- C6 --- 376.68 Onderwijs aan migranten buitenlanders --- Onderwijs aan migranten buitenlanders --- undefined --- Multicultural education --- Belgium --- Vredesopvoeding --- Nederlands als tweede taal --- Opvoeden tot burgerzin --- Onderwijs --- Onderwijsvernieuwing --- Methodiek --- NT2 --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- migranten --- onderwijs --- pedagogiek --- interculturaliteit
Choose an application
Over historiek, opzet, opbouw, probleemstelling, inhoud en didactisch gebruik - reflecties over conceptuele omgang met pedagogisch verleden - systeemtheorie, systeemdifferentiatie en opvoedingsgeschiedenis - beroepsgerichte en algemeen vormende vaardigheden, van de late middeleeuwen tot heden - aanzet tot interne geschiedenis van college in Zuidelijke Nederlanden (1585-1789) - staat en burgerschap - structuur en karakter van secundair onderwijs in Belgi in 20ste eeuw - missionaire beschavingswerk in Belgisch Congo - geschiedenis van zorg voor personen met handicap in licht van Michel Foucaults biopolitiek - Jean-Jacques Rousseau en het onmogelijke huwelijk van gezin en opvoeding - gezin, bevolking en arbeid - kinderopvang, een noodzakelijk kwaad - Vlaamse jeugd in vizier van pedagogisering tijdens interbellum - pedagogische functie van katholieke kinder- en jeugdliteratuur in Vlaanderen tijdens 19de en 20ste eeuw - over pedagogisering en commercialisering -historiografie Belgische kleuteronderwijs nader bekeken - Ovide Decroly als exponent 'moderne' gedragswetenschap en icoon reformpedagogiek in Belgi - Dewey in Belgi - openluchtscholen en traditie van pedagogisering - praktijkgerichte theorie versus theoriegerichte praktijk Dit handboek in de pedagogische historiografie is de vrucht van interdisciplinaire en interuniversitaire samenwerking. De basisteksten die inleiden in diversie domeinen van de culturele geschiedenis van opvoeding, vorming en onderwijs, werden geschreven door auteurs van diverse achtergrond. Elke auteur heeft vanuit zijn eigen specialiteit oog voor een of meerdere paradoxen waartoe de aanhoudende 'pedagogisering' - in de betekenis van toenemende zorg voor kinderen en jeugdigen - aanleiding heeft gegeven. (Bron: covertekst)
Pedagogiek en onderwijskunde --. --- History of education and educational sciences --- anno 1500-1799 --- anno 1800-1999 --- sociale geschiedenis --- pedagogiek --- geschiedenis --- #PBIB:2005.4 --- Academic collection --- opvoeding --- systeemtheorie --- Belgisch-Congo --- Foucault, Michel --- Rousseau, Jean-Jacques --- kinderopvang --- Dewey, John --- kleuteronderwijs --- Decroly, Ovide --- secundair onderwijs --- burgerschap --- humanisme --- pedagogie --- onderwijs --- 431 ) Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- historische pedagogiek --- openluchtscholen --- opvoedingsgeschiedenis --- pedagogisering --- 071104.jpg --- 071105.jpg --- Historische pedagogie --- 37 --- 94 --- 301 --- 362.7 --- 371.1 --- 301.18 --- 2 --- Education --- History --- Handbooks, manuals, etc. --- Critical pedagogy --- Pedagogiek --- Geschiedenis --- Onderwijs --- historiografie --- Provincie West-Vlaanderen --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Opvoeding --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
In het 17de-eeuwse pomphuis werden hardnekkige werkweigeraars opgesloten die alleen door hard labeur - pompen - letterlijk het hoofd boven water konden houden. In onze actieve welvaartsstaat worden laaggeschoolde werklozen dwingend aangemaand hun "basic skills" bij te schaven met het oog op hun plaats op de arbeidsmarkt. Zoniet dreigen er sancties.Ook voor wie werk heeft, is er de permanente onzekerheid. Een job voor het leven behoort tot het verleden. In de globaliserende economie wordt levenslang leren een instrument van flexibiliteit en inzetbaarheid - employability. Voor de begeleidende instanties, van volwasseneneducatie over welzijnswerk tot vakbonden, groeit de druk om dit sterk fluctuerende arbeidsleger gewillig in permanente mobilisatie te houden.Moet er niet meer gewerkt worden aan de weerbaarheid van laaggeschoolden? Is de levenslange veroordeling tot leren een teken van vooruitgang? Is om het even welke arbeid een remedie tegen uitsluiting? En moet niet veeleer de uitsluiting dan wel de uitgeslotene geviseerd worden? Een nieuwe invulling van het nobele begrip levenslang leren is nodig om te vermijden dat de (basis)educatie het pomphuis van de 21ste eeuw wordt. Zelfontplooiing staat daarbij centraal.
Adult education. --- Education and state. --- Basiseducatie. --- Lerarenopleiding --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Volwassenenvorming. --- Welvaartsstaat. --- Algemeen. --- Didactische theorieën. --- Political philosophy. Social philosophy --- loonarbeid --- Sociology of culture --- arbeidsethiek --- flexibiliteit --- basiseducatie --- Sociology of education --- actieve welvaartsstaat --- levenslang leren --- anno 2000-2099 --- Welvaartsstaat --- Basiseducatie --- Volwassenenvorming --- Permanente educatie --- Volwasseneneducatie --- Beroepsopleidingen --- Adult education --- Education and state --- 316.323.65 --- 331.5 <493> --- 331.55 <493> --- 331.58 <493> --- Volwasseneneducatie (levenslang leren, permanente educatie, tweedekansonderwijs) --- maatschappijkritiek --- onderwijssociologie --- volwassenenvorming --- welvaartsstaat --- 493.2 --- #PBIB:2003.3 --- 330.580 --- 470 --- BE / Belgium - België - Belgique --- 450 Werkgelegenheid en arbeid --- 651 Maatschappij. Algemeen --- 711 Basiseducatie --- #A0006A --- 375 --- 304 --- 339 --- basiseducatie, alfabetiseringswerk, analfabetisme, vormingsinitiatieven --- Gecontroleerde economie. Geleide economie. Welvaarststaat. Algemeenheden --- Openbaar onderwijs: algemeenheden --- Education --- Education policy --- Educational policy --- State and education --- Social policy --- Endowment of research --- Adults, Education of --- Education of adults --- Continuing education --- Open learning --- Government policy --- Levenslang leren --- Beroepsopleiding --- werklozen --- educatie
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|