Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Als Antonio aan de andere kant van de wereld bij zijn oma logeert, wordt hij steeds kleiner door de heimwee. Prentenboek met fantasievolle illustraties in kleur. Vanaf ca. 5 jaar.J.H. CortsAntonio gaat bij zijn oma logeren. Samen met haar doet hij allerlei leuke en spannende dingen, maar na twee weken is hij op onverklaarbare wijze gekrompen. Komt het omdat hij naar huis verlangt? Om dat verlangen te benadrukken is het patroon van het tafelkleed bij moeder thuis ook gebruikt voor de binnenkant van het omslag. Zijn oma geeft hem leeftocht mee voor de terugreis. Antonio organiseert zelf zijn terugreis per boot, stoomtrein en paardenrug. Men vindt steeds een passend baantje voor hem. Terug bij zijn moeder is hij zo gekrompen dat zij hem eerst over het hoofd ziet. Ze stopt hem vol eten en lekkers, waardoor hij weer snel tot zijn oorspronkelijke formaat uitgroeit. Sprookjesachtig, zorgvuldig uitgegeven, oblong formaat prentenboek met paginagrote, zwierige illustraties uitgevoerd in gouache en krijt. De tekst neemt slechts enkele regels per bladzij in beslag. Soms werkt de typografie ondersteunend, zoals bij de titel (die in een steeds kleinere letter is gezet) en als Antonio weer gaat groeien. Zowel de auteur als de illustrator wonnen diverse prijzen met hun individuele werk. Vanaf ca. 5 jaar.© NBD Biblion
American literature --- heimwee (themawoord fictie) --- prentenboeken (genre) --- Avonturen --- Reizen --- Prentenboeken --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- heimwee --- avontuur --- prentenboeken --- kleuters --- DOYL --- avonturen --- eerste lezers --- verhalen --- Heimwee (jeugd) --- Prentenboeken ; kleuteronderwijs --- Avontuur --- Ziekte --- Vliegen (werkwoord) --- Heimwee --- Vakantie --- Logeren --- Grootmoeder --- Grootouder --- Reizen (werkwoord)
Choose an application
Rood, Geel, Zwart en Wit hebben een boomhut. Op een dag zegt Rood: "De boom is van mij, de boomhut is van mij en al het speelgoed ook." Zwart kijkt naar Geel en Geel kijkt naar Wit. Zwart wordt boos. Vreselijk boos. En opeens doet ze iets wat ze al heel lang had willen doen, maar niet durfde.
genre-thema"">
Choose an application
Heer Morf is een circushond met een groot hart. Elke dag danst hij op de koorden in de nok van de circustent en krijgt hij een daverend applaus. Maar roem is niet alles en heer Morf voelt zich heel eenzaam. Op een dag verlaat hij het circus en gaat op zoek naar de ware ...
Dutch literature --- circussen (themawoord fictie) --- verliefdheid (themawoord fictie) --- dieren (themawoord fictie) --- prentenboeken (genre) --- English literature --- emoties (themawoord fictie) --- liefde (themawoord fictie) --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- prentenboeken --- verliefdheid --- circussen --- dieren --- eenzaamheid --- honden --- JB CNEU --- Circus - prentenboek --- Liefde - prentenboek --- Verliefd zijn ; verhalen --- Prentenboeken ; verhalend --- Prentenboeken --- Honden ; verhalen --- Circus ; verhalen --- Liefde ; verhalen --- Circus --- Liefde --- Liefdesverhalen --- Prentenboek --- circus --- liefde --- 030556.jpg
Choose an application
Toen vele jaren geleden de keizer van China in een boek las dat het gezang van de nachtegaal het mooiste was dat er in zijn rijk bestond, beval hij een nachtegaal naar het hof te halen. De vogel werd gevonden dankzij de hulp van een keukenmeisje en hij wist de keizer met zijn gezang tot tranen te bewegen. Hij zou aan het hof blijven, een eigen kooi hebben en een hele rist bedienden om hem altijd en overal te vergezellen. Tot de keizer een kunstvogel cadeau kreeg, die even mooi zong als de nachtegaal, met meer regelmaat bovendien, en die ook nog onvermoeibaar was. De echte nachtegaal vloog terug naar het bos en de keizer verbande hem van het hof vanwege zoveel ondankbaarheid. De kunstvogel zong een jaar lang zijn zelfde lied telkens wanneer [lees meer] de keizer dat wenste, tot het mechanisme brak. Op een dag werd de keizer dodelijk ziek. Hij smeekte de kunstvogel tevergeefs om voor hem te zingen; het was de echte nachtegaal die hem ten slotte met zijn gezang zou redden. En de nachtegaal zal blijven zingen voor de keizer, op voorwaarde dat hij dat in alle vrijheid kan doen. Dit is in grote lijnen het verhaal van De nachtegaal, Hans Christian Andersens sprookje uit 1843. We lezen er de moraal in dat vrijheid en natuurlijke schoonheid de bovenhand hebben op geconstrueerde perfectie en dat enkel wat vanuit het hart gegeven wordt ook werkelijk iemand kan raken. Peter Verhelst hervertelt in Het geheim van de keel van de nachtegaal -- het eerste boek dat hij voor kinderen schrijft -- Andersens sprookje, Carll Cneut maakte de prenten. Dat ik hierboven het uit de 19e eeuw overgeleverde sprookje samenvat en niet de hervertelling van Peter Verhelst is -- ik geef het toe -- een gemaksoplossing. Verhelsts vertelling leidt mij nl. bij elke poging tot samenvatting op diverse zijwegen en naar variaties op wat net was geformuleerd. Waar Andersen de omkadering relatief beperkt houdt, neemt Verhelst ruim de tijd om de keizer en het keizerlijk hof te karakteriseren. Hij opent met een totaal nieuwe scène: de keizer wilde een nieuwe tuin hebben en liet alle tuiniers van het land komen om hun ontwerp voor te stellen. Het moest een tuin worden die de keizer kan laten dromen, een Keizerlijke Tuin der Tuinen kortom. Een kleine, onbekende tuinier uit een uithoek van het keizerrijk tekende een plan, "zo ingewikkeld, zo verbijsterend en zo duizelingwekkend dat er tientallen specialisten nodig waren om elk één stukje ervan te begrijpen." Dit was wat de keizer wilde en jaren aan een stuk werd er aan de tuin gewerkt. Met bloemvelden die elke seconde van kleur veranderen en bloemkelken die tinkelen als kristallen klokjes is dit een tuin een keizer waardig, die met een enkele vingerknip duizend miljoen onderdanen laat buigen of zich een sterrenhemel bestelt om onder te slapen. Niet alleen zet Verhelst een tot de verbeelding sprekend beeld van de keizers macht en importantie neer, maar hij introduceert hier een uitbundige versie van 'de wereld naar eigen ontwerp'. Want het doel van de Tuin der Tuinen was om te laten dromen, het resultaat is echter een uiterst complexe structuur vol met 'artefacten'. En "Niets in de tuin is wat het lijkt", heet het: kleuren, geuren en vormen veranderen voortdurend, zo ingenieus is alles ontworpen. Best avontuurlijk klinkt dat, ware het niet dat deze levendige dynamiek dagelijks door een hele stoet tuiniers wordt bijgesnoeid, zodanig dat er nooit iets écht verandert. En wie zich in de eindeloze doolhoven begeeft, zal niet verdwalen, want hij moet een vlaggetje op een metershoge stok meenemen, opdat hij teruggevonden kan worden. Tot zover dus het avontuur. Zijn tekst waaiert onbeschroomd uit in mijn hoofd, haakt zich vast aan thema's uit zijn ander werk en wil zich niet laten vastprikken. Peter Verhelst is een estheet. Zijn werk voor volwassenen is poëtisch, gedreven, experimenteel, exuberant. Menig ervaren lezer heeft zich te pletter gelopen op zijn complexe, ontregelende teksten, meer dan een criticus heeft er zich in vast geïnterpreteerd. Dat hij voor zijn eerste kinderboek een sprookje herschrijft, mag niet verbazen, want zijn oeuvre is van sprookjes doordrongen. Op het eerste gezicht gaat het om een niet zo erg drastische herwerking. De verhaallijn blijft herkenbaar, de belangrijkste personages zijn bewaard, Andersens moraal is er ook in terug te vinden. Maar er beweegt veel onder de oppervlakte en je komt in Het geheim van de keel van de nachtegaal met associatief en creatief lezen een heel eind verder dan met het opsporen van betekenis. Verhelst is ook een rasverteller. Een prentenboek behoort voor jonge kinderen -- in dit geval vanaf zowat zeven jaar -- voldoende houvast te bieden om de aandacht gaande te houden. Verhelsts creatieve, literaire omgang met het verhaal staat dat geenszins in de weg, wel in tegendeel. Hij maakt in een dynamische, erg ritmische tekst de verhaalstof uit Andersens sprookje geheel tot de zijne én hij betrekt de lezer veel sterker bij het verhaal dan bij Andersen het geval was. Hij voegt verhaalelementen toe, wijzigt perspectief en draagwijdte, vertelt een verhaal dat oreert en fluistert, lacht, schertst en in alle ernst reflecteert. Want, aldus het keukenmeisje, "als je er goed over nadenkt, is alles ingewikkeld en onnozel tegelijk."
Dutch literature --- nachtegalen (themawoord fictie) --- prentenboeken (genre) --- sprookjes (genre) --- Sprookjes --- China --- Nachtegalen --- Tuinen --- Dromen --- Prentenboeken --- Jeugdboeken 07-09 jaar --- Boekillustratie --- Illustratietechnieken --- Cneut, Carll --- geluk --- prentenboeken --- sprookjes --- verdriet --- Fiction --- Jeugdboeken --- Sprookjes (Volkssprookjes) --- 7+ --- Sprookje --- China ; verhalen --- Jeugdliteratuur 7+ --- Prentenboek --- departement Beeldende Kunst 09 --- kinderboekillustratie --- kinderboek --- S16/0495 --- S16/0480 --- verhalen ; +3 jaar --- Fantasie --- 083466.jpg --- 684.94 --- Cneut, Carl --- boekillustraties --- China: Literature and theatrical art--Juvenile literature --- China: Literature and theatrical art--Works originally written in another language than Chinese (e.g. Pearl Buck, Han Suyin, Rechter Ti-verhalen, overseas Chinese) --- het boek, boekillustratie --- China ; Sprookjes. --- Nachtegaal --- Tuin --- Droom --- Nederland --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur --- Illustratietechniek --- picture books --- illustrations [layout features]
Choose an application
Het vieze varkentje Alex vindt het moeilijk om te luisteren naar zijn moeder, en hij is niet de enige. Prentenboek met bijzondere illustraties in kleur. Vanaf ca. 5 jaar.Nathalie Breuls, 22 januari 2015Het Waals-Vlaamse duo heeft weer een origineel prentenboek uit. Vooral de typerende tekenstijl van Carll Cneut valt hier op. Het verhaal is wat magertjes, in tegenstelling tot de vette hoofdpersonages, maar toch leuk. Een heel eenvoudig gegeven: het gulzige biggetje Alex wordt door moeder terecht gewezen omdat hij steeds zit te vreten. Niet eten als we niet eten, zegt zijn mama altijd. Dan wordt Alex zelf bijna het slachtoffer van een vraatzuchtig monster. Hij kan vele keren op een listige manier ontsnappen aan het lot om als 'lekker tussendoortje' te fungeren, maar na een tijd is zijn trucjesmand leeg. Het monster spert zijn bek open, maar wordt op het nippertje tegengehouden door zijn monsterlijke mama. Niet eten als we niet eten, dat heb ik je al zo vaak gezegd!, klinkt het ook hier. Het monster druipt af met -goed zichtbaar op de prenten- hangende pootjes en Alex haast zich naar huis, naar mama. Soms is het toch goed als mama's streng zijn, denkt hij. In de prenten wordt de spanning mooi opgebouwd, tot een horrorachtige prent toe wanner Alex in de jaszak van het monster de monstermaag hoort grommen. Niet braaf, niet tussen de lijntjes, niet traditioneel, maar de prenten spreken wèl tot de verbeelding van de kinderen. Er zijn nog tal van mooie en herkenbare details te ontdekken, tussen de vadsige en afschrikwekkende varkens en monsters door. Fijn gedaan!22 januari 2015© Pluizer24http://www.pluizer.be
French literature (outside France) --- varkens (themawoord fictie) --- eten (themawoord fictie) --- prentenboeken (genre) --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- monsters (themawoord fictie) --- Gulzigheid --- Slim zijn --- Prentenboeken --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- slim zijn --- prentenboeken --- monsters --- varkens --- dieren --- JB NORA --- 3de kleuterklas --- gulzig zijn --- humor --- verhalen ; + 5 jaar --- Monsters ; verhalen --- Humor --- Prentenboeken ; verhalend --- Varkens ; verhalen --- Gulzig zijn ; verhalen --- Monsters --- Prentenboek --- Prentenboek 5+ --- Gulzig zijn - prentenboek --- 070257.jpg --- Gulzig zijn --- Cneut, Carll --- Varken --- Neushoorn --- 880 --- jeugdliteratuur --- littérature jeunesse
Choose an application
- Herwerkte uitgave met nieuwe illustraties door Carll Cneut- Luxueuze editie met linnen bandEen populair prentenboek over opgroeien en onafhankelijk worden.Rozemarijn moet van haar mama een lieve, nette, aardige fee worden. Maar daar heeft ze geen zin in. Rozemarijn is liever vies en vuil. Ze gaat weg en leert bij de heksen allerlei heksentoeren. Stilaan overtuigt ze haar mama ervan dat je als fee ook een ander soort leven kan hebben.
Dutch literature --- heksen (themawoord fictie) --- feeën (themawoord fictie) --- prentenboeken (genre) --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- Heksen --- Feeën --- Prentenboeken --- Boekillustratie --- Illustratietechnieken --- Cneut, Carll --- Heksen ; prentenboeken --- Feeën ; prentenboeken --- prentenboeken --- feeën --- toveren --- Feeën ; verhalen --- Heksen ; verhalen --- Prentenboeken ; verhalend --- 684.94 --- Cneut, Carl --- Fiction --- Jeugdboeken --- Toveren --- Vooroordelen --- boekillustraties --- fiction --- heksen --- jeugdboeken --- kinderboekillustraties --- het boek, boekillustratie --- Prentenboek 5+ --- Feeën - prentenboek --- Heksen - prentenboek --- prenten --- Feeën. --- Heksen. --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Fantasie --- Prentenboek --- 061800.jpg --- Feeën: jeugdboeken --- Heksen: jeugdboeken --- verhalen 5-8 jaar --- Fee --- Kunst --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Illustratietechniek --- Heks
Choose an application
Dutch literature --- lager onderwijs 1ste graad (doelgroep) --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- Jeugdpoëzie --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- kinderpoëzie --- poëzie --- versjes --- * 889.7 --- Dozen --- Dromen --- Elfen --- Geiten --- Geld --- Heksen --- Hoofddeksels (Hoeden) --- Kermissen --- Koeien --- Liegen --- Lieveheersbeestjes --- Maan --- Nacht --- Nederlands 870 --- Nieuwsgierigheid --- Paarden --- Poëzie (Versjes, Gedichten) --- Spelen --- Spinnen (dieren) --- Stoelen --- Tijd --- Trouwen --- Uitvindingen --- Varkens --- Verdriet --- Verdwalen --- Vliegen --- Zee --- Poëzie --- 973751.jpg --- Versjes --- voordrachtenbundels voor kinderen --- Dichtwerken
Choose an application
Niel was een klein ding. Klein en zacht. Hij was een jongetje als alle andere jongetjes. Niets bijzonders dus. Hij viel helemaal niet op. Of toch? Want Niel bleef maar vallen? en vallen?Gelukkig staat hij telkens weer op. Zo leert hij zichzelf kunstjes, tot hij kan vallen als de beste! En op een dag kwam Nelletje? ze vielen voor en op elkaar? en vanaf toen was het Niel en Nelletje.Bron: https://www.lees-wijzer.be/boeken/niel-2/
Dutch literature --- baby's (themawoord fictie) --- prentenboeken (genre) --- groot-worden (themawoord fictie) --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Prentenboeken --- Anders zijn --- Baby's --- Peuters --- Kleuters --- beginnende lezers --- verhalen --- prentenboeken --- baby's --- JB KOCK --- Prentenboeken ; verhalend --- Vallen (werkwoord) ; verhalen --- Vallen (werkwoord) --- 984455.jpg --- Prentboeken --- Baby --- Peuter --- Kleuter --- Jezelf zijn
Choose an application
Niettegenstaande zijn dikke poten, zijn grote oren, zijn lijf dat telt voor twee, zijn staartje van niets en zijn slurf die zomaar wat hangt te bengelen, is Willy overal welkom ...
Dutch literature --- diversiteit (themawoord fictie) --- olifanten (themawoord fictie) --- prentenboeken (genre) --- Olifanten --- Vriendschap --- Anders zijn --- Prentenboeken --- anders zijn --- olifanten --- pesten --- prentenboeken --- verhalen 4-7 jaar --- Anders zijn ; verhalen --- Dieren ; verhalen --- Dieren --- Olifanten ; verhalen --- Prentenboeken ; verhalend --- Voorleesverhalen --- Anders zijn - prentenboek --- Zintuigen - prentenboek --- 003859.jpg --- prentenboek --- dieren --- 684.94 --- Fiction --- Jeugdboeken --- boekillustraties --- fiction --- jeugdboeken --- kinderboekillustraties --- het boek, boekillustratie --- Olifant --- 880 --- jeugdliteratuur --- littérature jeunesse --- Jezelf zijn
Choose an application
Ken je Greet, Greet die Griet heet? Ze is geboren als Greetje. En het was ook een Greetje: een heel lief kind. Om te knuffelen. Om op te eten. Tot ze oud genoeg was om stout te worden. Toen werd ze ook stout. Toen wilde ze alles wat echt niet mocht. Of kon. Wandelen over de zee. Helemaal te voet naar Engeland. Of hoog op een toren mensen voor je plezier naar beneden duwen. Eén voor één. En dan over de rand kijken. Om te zien wat er van die mensen overbleef.
Dutch literature --- prentenboeken (genre) --- De Dulle Griet --- fantasie (themawoord fictie) --- monsters (themawoord fictie) --- kinderboek --- kinderboekillustratie --- duivel --- dulle griet --- hel --- verhalen ; +10 jaar --- woede --- Goed en kwaad --- Jeugdliteratuur ; verhalend --- Jeugdliteratuur --- 072866.jpg --- Goed en kwaad: jeugdboeken --- Schilderijen: jeugdboeken --- 9+ --- Goed --- Kwaad --- Mooi --- Schilderijen --- kunst
Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|