Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
8-6
onderwijs --- Personality development --- pesten --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- kinderen --- 454.9 --- 467 --- pesten (ler) --- 419.3 --- Pesten --- 455.1 --- schoolmoeheid, spijbelen, pesten en overige onderwerpen --- Kinderen --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Pesten is een ernstig probleem voor slachtoffers, daders en andere betrokkenen. Om pesten goed te kunnen aanpakken, moet een antwoord worden gegeven op de volgende vragen: wat verstaan we precies onder pesten, hoe kun je het meten, welke verklaringen zijn er voor en welke factoren - op het niveau van het kind, de groep, het gezin en de school - dragen er aan bij? De benadering van pesten als groepsproces krijgt in dit boek veel aandacht. In het eerste deel van dit boek wordt een brede inleiding gegeven op het onderwerp 'pesten op school'. Het tweede deel van het boek concentreert zich op interventieprogramma's bedoeld om pesten terug te dringen of te voorkomen. Het boek biedt ook een overzicht van Nederlandstalige interventieprogramma's die zijn onderzocht op effectiviteit tegen pesten en gepest worden, of tegen gedrag dat verband houdt met pesten. De bijdragen in deze bundel zijn geschreven door deskundigen op het gebied van onderzoek naar pesten en interventies tegen pesten. Pesten op school is bedoeld voor studenten in het wo en hbo van de studies ontwikkelings-, school- en onderwijspsychologie, (ortho)pedagogiek, onderwijskunde, pabo en lerarenopleidingen. Het boek is ook van belang voor leerkrachten, pedagogen, psychologen en anderen die beroepshalve betrokken zijn bij of geïnteresseerd zijn in het onderwerp. NRC HANDELSBLAD 'De duizenden onderzoeken die inmiddels zo zijn gedaan, staan nu helder samengevat in de bundel 'Pesten op school'. Het boek onder redactie van drie Nederlandse experts in pesten maakt de ondertitel 'achtergronden en interventies' meer dan waar. Het handjevol hoofdstukken biedt een duizelingwekkende hoeveelheid feiten, theorieën en vaak verrassende inzichten.' COUNSELLING MAGAZINE 'Dit boek is een aanrader voor eenieder die professioneel hiermee te maken heeft. Het geeft een zeer compleet beeld van alle achtergronden, onderzoeken, interventies en literatuur op dit gebied. Op wetenschappelijke wijze worden alle onderwerpen uitgebreid behandeld. Al met al een zeer compleet en lezenswaardig boek over pesten op school.' (flaptekst)
pesten --- 455.1 --- Teacher education. Teacher's profession --- Social problems --- Didactics of social education --- onderwijs --- Personality development --- PXL-Education 2016 --- psychosociale problemen --- pestgedrag --- interventies --- Pesten
Choose an application
Met 'pesten aanpakken' kan een leraar in 5 lesdagen alle rollen met de klas bespreken die voor kunnen komen in een pestproces. De oefeningen uit deze lessenserie kunnen echter ook worden ingezet in het normale lesrooster, en door trainers en andere opleiders. 'Pesten aanpakken' kan preventief worden ingezet, maar ook wanneer er al wordt gepest op school. De aanpak is doeltreffend in het regulier én in het speciaal onderwijs.
Pesten ; preventie. --- basisonderwijs --- BUITENGEWOON BASISONDERWIJS --- Primary education --- Educational sciences --- Educational psychology --- pesten --- socio-emotionele opvoeding --- 478.9 --- 455.1 --- Pesten --- 177.8 --- Buitengewoon onderwijs --- Preventie --- Werkvormen --- 454.9 --- Basisonderwijs --- Overige vormingsgebieden --- Lager onderwijs --- Zorgverbreding --- Didactische werkvormen --- Didactische werkvorm
Choose an application
Dit boek over cyberpesten is het resultaat van gesprekken met ouders, leerkrachten, leerlingen, politiemensen en vertrouwenspersonen. Het beschrijft uitgebreid hoe cyberpesten eruit ziet en waarin online pesten verschilt van het offline pesten. Het bevat interviews en getuigenissen. Het geeft adviezen aan ouders en scholen over hoe ze cyberpesten kunnen voorkomen en hoe ze ermee kunnen omgaan. 'Pesten is laf! Cyberpesten is laffer' is bedoeld voor ouders/opvoeders en professionals m.b.t. kinderen/jongeren in de leeftijd van 10-16 jaar.
455.1 --- 478.9 --- Cyberpesten --- cyberpesten --- kinderen --- opvoeding --- pesten --- pubers --- veilig internet --- 433.5 --- Internet --- Kinderen --- Pesten --- Overige vormingsgebieden --- Audiovisuele opvoeding --- Social problems --- Didactics of social education --- schoolleven --- cybercultuur --- lager onderwijs 3de graad (doelgroep) --- secundair onderwijs 1ste graad
Choose an application
Dit boek wil jeugdwerkers meer inzicht bijbrengen in het pestgedrag van jongeren en het hanteren ervan. Het biedt spelen en activiteiten aan om zowel preventief als curatief pesterijen aan te pakken.
jeugdwerk --- Didactics of social education --- Social organizations --- Social problems --- pesten --- Sociale problemen --- Verenigingen met een sociaal karakter --- Didactiek van de maatschappelijke vorming --- #gsdbP --- 454.9 --- 456.8 --- 177.8 --- Jeugdwerk --- Pesten --- Preventie --- Spelen --- Werkvormen --- Pesten : jeugdwerk --- 455.1 --- plagen --- C5 --- ODIS-HT) --- Overige onderw. (schoolmoeheid, spijbelen, pesten) --- Vormingsgebieden --- Maatschappelijke organisaties en maatschappelijk leven --- Didactics of social education. --- Social organizations. --- Social problems. --- jeugdwerk. --- pesten.
Choose an application
‘Ik droom ervan eens een dag niet mezelf te moeten zijn.' – ‘We pakten een nerd vast, legden hem neer en knepen zijn keel dicht.' – ‘Mijn beeld van de speelplaats? Leraars die met een blinddoek rondliepen.' In Leven met een pestverleden getuigen slachtoffers én pestkoppen over hun schooltijd en de schade jaren later. Zeven verhalen die binnendringen. In een afzonderlijk hoofdstuk volgen deskundig commentaar en antwoorden op diverse vragen. Kunnen kleine kinderen zich inleven? Bestaan er vriendschappelijke relaties met een hoog pestgehalte? Welke kwaliteiten in opvoeding en onderwijs maken het verschil? Want je kunt meer dan toekijken. FOCUS is een reeks die de spotlights richt op actuele maatschappelijke fenomenen of problemen die zowel mensen binnen als buiten het onderwijs raken.
Pesten. --- persoonlijkheidsontwikkeling --- Educational psychology --- Personality development --- pesten --- #PBIB:+107.22 --- C5 --- onderwijs --- opvoeding --- pesterij --- sociale relaties --- relaties --- sociaal gedrag --- weerbaarheid --- 454.9 --- 455.1 --- Pesten --- levensverhalen --- verhalen --- vriendschap --- 478.9 --- 177.8 --- Relaties --- School --- plagen --- S20100542.JPG --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Pesten --- Maatschappelijke organisaties en maatschappelijk leven --- schoolmoeheid, spijbelen, pesten en overige onderwerpen --- Overige vormingsgebieden --- 301.15 --- Kinderen --- Jeugd --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere
Choose an application
Ondanks alle aandacht voor pesten in het lager en middelbaar onderwijs, bleef pestgedrag tussen studenten uit het hoger onderwijs tot nu toe onderbelicht. Velen gaan er immers van uit dat pesten na het middelbaar onderwijs als vanzelf ophoudt. De meeste hogescholen en universiteiten beschikken dan ook niet over een consistent preventief (cyber)pestactieplan. Wanneer (cyber)pestproblemen de kop opsteken, vallen scholen vaak terug op het bestaande ondersteuningsaanbod, dat sterk geënt is op een individugericht medisch zorgmodel. Relatie- of groepsgebonden problemen vragen echter om een andere methode. Een verbindende, herstelgerichte aanpak is uitermate geschikt om pestsituaties te helpen rechttrekken.Dit boek belicht het aparte karakter van (cyber)pesterijen en trekt bewust de kaart van een hogeschoolbrede aanpak. Steunend op wetenschappelijk onderzoek en ervaringen uit het lager en middelbaar onderwijs, krijgen hogescholen en universiteiten theoretische en praktische handvatten aangereikt waarmee ze hun huidige anti-pestaanpak in vraag kunnen stellen en versterken. Aan de hand van een begeleidingscontinuüm worden alle verantwoordelijkheden in kaart gebracht en oplossingen geformuleerd. Hoe geef je gevolg aan meldingen door derden? Wie bemiddelt na een incident? Hoe werk je toe naar een herstelgerichte afwikkeling? Wanneer en op welke manier betrek je de omgeving van dader en slachtoffer? Uitgewerkte gespreksscenario?s en praktijkvoorbeelden uit Vlaanderen en Nederland maken het geheel concreet.(Bron : www.pelckmanspro.be)
Pesten ; onderwijs. --- Social problems --- Higher education --- Social psychology --- cyberpesten --- pesten --- 301.15 --- Pesten --- Cyberpesten --- Hoger onderwijs --- Onderwijs --- 455.1 --- hoger onderwijs --- 454.9 --- internet --- schoolmoeheid, spijbelen, pesten en overige onderwerpen --- Intimidation --- Control --- Handbooks, manuals, etc. --- PXL-Central Office 2017 --- pestproblemen --- beleid --- Pupil counseling. Pupil guidance --- HO (hoger onderwijs) --- leerlingenbegeleiding --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- klasmanagement
Choose an application
Pesten heeft verstrekkende gevolgen voor het gepeste kind: aspecten als veiligheid, geluk, eigenwaarde en leerresultaten komen in het geding. Ook voor de pester zijn er consequenties, en niet te vergeten voor de rest van de klas. De impact op de sfeer in de groep en het welbevinden van de kinderen is bij pestgedrag heel ingrijpend. Scholen zijn dan ook verplicht een handelingsplan op te stellen om pesten te voorkomen en aan te pakken; een zogenoemd pestprotocol. Het grootste deel van de methodes die op scholen gebruikt worden tegen pesten, is echter probleemgericht.Dit is anders bij de Supportgroep-aanpak, waarbij op een oplossingsgerichte manier pestgedrag omgezet wordt in positief en betrokken gedrag in de klas. In deze door Sue Young ontwikkelde aanpak, wordt niet gesproken over pesten' en schuld'. Kinderen leren verantwoordelijkheid te nemen en een positieve rol te spelen voor elkaar. Dit gaat verder dan symptoombestrijding: de supportgroep zorgt ervoor dat de rest van de klas meegaat in een positieve spiraal, met als resultaat een betere sfeer en een veilig klimaat
Teacher education. Teacher's profession --- sociale problemen --- Social problems --- Didactics of social education --- Educational psychology --- schoolomgeving --- pedagogische psychologie --- pesten --- #PBIB:+107.22 --- oplossingsgericht werken --- 455.1 --- Oplossingsgericht onderwijs --- Pesten --- handelingsplannen --- Pesten op school --- oplossingsgericht begleiden --- 177.8 --- School --- Handelingsplan --- Pesten ; leerlingen --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Pesten --- PXL-Education 2013 --- onderwijspsychologie --- Oplossingsgericht werken --- Sociale opvoeding --- Onderwijs --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Met dit boek word je meegenomen binnen de schoolomheining. Via zeventien authentieke verhalen vertellen kinderen over hun verdriet, woede, angst,… Soms is een beetje aandacht voldoende om hen terug perspectief te geven. De verhalen uit dit boek spreken voor zichzelf. Het zou over jouw kind kunnen gaan. Over de auteur: Jaklin Laporte is al vele jaren leerkracht in een basisschool in Deurne bij Antwerpen. Zij stelt vast dat steeds meer kinderen een emotionele last met zich meedragen. Dit brengt prikkelbaarheid met zich mee. De agressie op school neemt toe. De auteur stelt dat agressie van in de kinderschoenen beluisterd moet worden. Leerkrachten moeten over tijd, mogelijkheden en deskundigheid beschikken om kinderen te begeleiden in hun wirwar van gevoelens. Kleinere klassen is geen luxe maar een noodzaak. In 2005 schreef ze een eerste boek: De pestjuf. Praten met kinderen, hoe doet ze dat? (Acco). Sindsdien geeft ze rond dit thema workshops aan leerkrachten. Via zeventien authentieke verhalen vertellen kinderen over hun verdriet, woede, angst,... Soms is een beetje aandacht voldoende om hen terug perspectief te geven. De verhalen uit dit boek spreken voor zichzelf. (Bron:covertekst)
lager onderwijs --- Primary education --- Affective and dynamic functions --- pesten --- #PBIB:+107.22 --- 455.1 --- 471.44 --- 478.9 --- Communicatievaardigheden --- Pesten --- 454.9 --- agressie --- uitsluiten --- Agressie --- School --- 101173.jpg --- Pesten ; leerlingen --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Pesten --- Sociale en emotionele opvoeding --- Overige vormingsgebieden --- Didactiek ; algemeen ; overige onderwerpen --- Lager onderwijs --- Emoties --- Verdriet --- Kinderen --- Leraren --- Basisonderwijs --- Provincie West-Vlaanderen --- Emotie --- Kind --- Leraar --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Directie --- 420 --- opvoeding --- pédagogie
Choose an application
Dit boek bespreekt hoe mindfulness, een aandachts- en meditatietraining, kan helpen om pestgedrag een halt toe te roepen. De auteurs werken als onderwijzer en mindfulnesstrainer, en als relaxatietherapeut. Het uitgangspunt is een middeleeuws verhaal, waarmee de auteurs sluimerende plaag- en pestprocessen zichtbaar willen maken. Het hoofdpersonage Princie komt terecht in een onbekende wereld, waar hij Vero ontmoet, een kluizenaar die hem vaardigheden aanreikt om mindful te antwoorden op moeilijke situaties. Het boek is opgebouwd uit talrijke korte verhaaltjes met opdrachten die kinderen aanzetten om over zichzelf na te denken. De bedoeling is dat ze hun ervaring in het nu exploreren, en zo hun gedachten, gevoelens en lichamelijke gewaarwordingen leren kennen. Op die manier zouden ze spanningen sneller opmerken en er op een andere manier mee leren omgaan. Verder leren kinderen hoe ze stop kunnen zeggen.
Mindfulness --- Pesten. --- Ruzies --- Kinderen. --- Pesten --- Leraren. --- empathie --- Educational sciences --- Social problems --- meditatie --- differentiële opvoeding --- jeugd --- mindfulness --- zelfhulptechnieken --- pesten --- Ruzies ; kinderen --- #PBIB:+107.22 --- 172 --- 416.5 --- 455.1 --- Empathie --- Plagen --- Sociale opvoeding --- Sociale vaardigheden --- muziek --- sociale vaardigheden --- verbondenheid --- verhalen --- 478.9 --- 177.8 --- Werkvormen --- 110234.jpg --- Pesten ; leerlingen --- 608.33 --- plagen --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Pesten --- Levenskunst --- Overige onderwerpen uit de kinder- en jeugdpsychologie --- Overige vormingsgebieden --- Kinderen --- Tieners --- Kind --- Jongere --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|