Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Ethiek in de psychologie bereidt toekomstige psychologen voor op ethische dilemma's diein de beroepspraktijk voorkomen. Omdat elk moreel probleem uniek is, biedt dit boekeen uitgebreide basis die de student in staat stelt correcte afwegingen te maken. Daartoeworden zowel de ethische begrippen, de belangrijke normatieve theorieën, de argumentatieleeren de Nederlandse en Belgische beroepscodes behandeld.Deel één van Ethiek in de psychologie gaat in op de algemene ethiek, waarna in deel tweede ethiek voor psychologen en toegepast psychologen wordt besproken. Dit deel omvatethische kwesties op diverse werkterreinen waar psychologie een rol speelt, zoals voorlichting,reclame en marketing, coaching en training, assessment en advies, diagnostieken therapie en, tot slot, onderzoek. Door het hele boek heen staan mini-casussen die detheorie illustreren. In de bijlagen zijn de Nederlandse en Belgische beroepscodes integraalopgenomen.Ethiek in de psychologie is bestemd voor studenten toegepaste psychologie aan het hbo enstudenten psychologie aan de universiteit.
ethiek --- coaching --- Psychiatry --- General ethics --- deontologie --- psychologie --- beroepsethiek --- Ethiek (moraal, zedenleer) --- Psychologie : algemeen --- #KVHB:Ethiek --- #KVHB:Beroepsinformatie; psychologie --- 17 --- 172 --- Hulpwetenschappen --- ethiek en religie.
Choose an application
ethiek --- Christian moral theology --- #GGSB: Filosofie (20e eeuw) --- #GGSB: Filosofie --- #GGSB: Moraalfilosofie --- Ethiek (moraal, zedenleer) --- Filosofie : primaire teksten --- #gsdbP --- Christelijke moraaltheologie --- 17 --- 17 Filosofische ethiek --- Filosofische ethiek --- 17 Moral philosophy. Ethics. Practical philosophy --- Moral philosophy. Ethics. Practical philosophy --- Filosofie (20e eeuw) --- Filosofie --- Moraalfilosofie
Choose an application
#GGSB: Filosofie --- 1 <036> --- Ethiek (moraal, zedenleer) --- Filosofie (Heidegger) --- Filosofie (Kant) --- Filosofie (Sartre) --- Idealisme --- Materialisme --- Merleau-Ponty, M. --- Moraal (censuur) --- Filosofie. Psychologie--Gidsen. Inleidingen --- 1 <036> Filosofie. Psychologie--Gidsen. Inleidingen --- #gsdbf --- filosofie --- 13 --- Aristoteles --- Christendom --- Descartes --- Existentialisme --- Fenomenologie --- Filosofie (wijsbegeerte) --- Kennis --- Plato --- Realisme --- Vrijheid --- Filosofie --- Philosophy --- Merleau-Ponty, M
Choose an application
Iedereen heeft met ethiek te maken: morele vragen, dilemma's en thema's duiken op in de media en ieders persoonlijk leven. Maar wat is ethiek? Waar komen onze normen en waarden vandaan? Zijn waarden tijdloos of tijdelijk? Is ethisch denken een recht of een plicht? In dit werk maakt de lezer kennis met kernauteurs als Aristoteles, Kant, Levinas en Habermas en krijg hij inzicht in een aantal belangrijke opvattingen. Het handboek biedt een stevige achtergrond voor studenten en docenten uit het hoger onderwijs en voor iedereen die interesse heeft voor ethische debatten
Applied ethics --- Ethiek [Toegepaste ] --- Ethique --- Ethique appliquée --- Toegepaste ethiek --- Ethiek (moraal, zedenleer) --- Ethiek --- Filosofie --- 17 --- Waarden --- ethiek --- General ethics --- Ethics --- Algemene ethiek --- PHL-Central Office 12 --- Oudheid --- China --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Psychologie --- Sociologie --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Man --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Cultuur --- Tekenkunst --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene --- Vrouw
Choose an application
Hulpverlening --- beroepsethiek --- #KVHB:Ethiek --- #KVHB:Hulpverlening --- 460.4 --- aansprakelijkheid --- bejaardenzorg --- beroepsgeheim --- beroepshouding --- culturen --- deontologie --- ethiek --- euthanasie --- informatieverwerking --- instellingsverantwoordelijkheid --- intimiteit --- jeugd en ethiek --- levensbeschouwing --- management en ethiek --- morele vorming --- observeren --- pluralisme --- professionele verantwoordelijkheid --- registratie --- relativisme --- samenwerking --- stervensbegeleiding --- teleologische ethiek --- vertrouwelijkheid --- vrijheid --- zelfdoding --- zelfsbeschikkingsrecht --- zwijgplicht --- Beroep en opleiding --- beroepsethiek. --- Beroepsethiek. --- jeugdhulpverlening --- seksualiteit --- bejaarden --- Professional ethics. Deontology --- Sociology of social care --- allochtonen --- hulpverlening --- 614.25 --- Beroepsmoraal --- Ethiek (moraal, zedenleer) --- Moraal (censuur) --- Welzijnswerk (hulpverlenen, hulpverlening, hulpvraag, social support)
Choose an application
Zekerheid over onzekerheid geeft een geheel originele benadering van ethiek in de hulpverlening. Niet alleen door de heldere taal en de door literaire citaten verlevendigde stijl. Vooral de grondige opbouw, met de praktijk als basis waaruit de lijnen worden uitgezet die leiden tot verantwoorde beslissingen, maken dit boek zo praktisch. Zekerheid over onzekerheid behandeld concrete vragen zoals:Is ethiek wel mogelijk? Welk mensbeeld wordt dan verondersteld? Is er een grondbeginsel als richtlijn voor hulpverlenen? Wanneer wijk je van protocollen af? Wat is (existentieel gezien) de betekenis van menselijk genieten en lijden? Wat is menselijk leven? Het gedegen antwoord op dit soort vragen voert tenslotte tot één zekerheid: geen enkele theorie of beroepsregel kan eenduidig voorschrijven wat de hulpverlener in bepaalde situaties moet doen. Die postmoderne Zekerheid over onzekerheid confronteert hem dan onontkoombaar met zijn eigen verantwoordelijkheid.
ethiek --- zorgverstrekking --- Professional ethics. Deontology --- hulpverlening --- Gezondheidszorg ; ethiek --- Medische ethiek --- #GBIB:CBMER --- 614.22 --- Deontologie (plichtenleer) --- Ethiek (moraal, zedenleer) --- Filosofie (Levinas) --- Filosofie (Verpleegkunde) --- Genot --- Lijden --- Mensbeelden --- Postmodernisme --- Postmodernistische ethiek --- pijn --- sociale ethiek --- welzijnswerkers, beroepsethiek --- Ethique médicale --- 362.11 --- 172 --- 361.05 --- Ethiek --- Gezondheidszorg --- 603.1 --- aansprakelijkheid --- gezondheidszorg --- medische ethiek --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene
Choose an application
Naast de uiteenzetting van ethische begrippen, principes, gezondheidswetten en beroepscodes, is er aandacht vanuit de principes, gezondheidswetten en beroepscodes en de psychologie voor de morele ontwikkeling van jongs af aan. Ook wordt aandacht besteed aan levensgeluk. Toegelicht worden paradoxen van onze deugden waarmee de hulpverlener zichzelf en anderen kan beschermen tegen excessen.
welzijnswerk --- deontologie --- Professional ethics. Deontology --- gezondheidszorg --- Hygiene. Public health. Protection --- Sociology of social welfare --- Gezondheidszorg ; ethiek --- Gezondheidsrecht --- Medische ethiek --- 603.1 --- 613.3 --- communicatie --- ethiek --- gezondheidsrecht --- hulpverlening --- medische ethiek --- verpleegkunde --- Ethiek (moraal, zedenleer) --- Gezondheidsethiek --- Communicatie --- Ethiek --- Gezondheid --- Zelfbeschikkingsrecht --- arts --- deontologie (beroepscode, code, plichtenleer) --- ethiek (moraal) --- patiëntenrecht --- welzijnswerkers, beroepsethiek --- Droit sanitaire --- Ethique médicale --- Beroep en opleiding --- 17 --- 362.1 --- 361 --- 361.05 --- toegepaste filosofie --- departement Algemeen --- Gezondheidszorg --- Welzijnszorg --- Zorg- en welzijnssector --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Volwassene
Choose an application
Dit boek is gewijd aan waarden en normen en de wijze waarop kinderen daarmee leren omgaan. Het verbindt inzichten uit de ethiek met de ontwikkelingspsychologie en plaatst deze in een pedagogisch kader. Belangrijke waarden als fatsoen en betrouwbaarheid komen aan bod, maar ook burgerschapswaarden als vrijheid en tolerantie. De auteur laat zien dat het nastreven van een bepaalde waarde, ten koste kan gaan van een andere waarde en dat moreel gedrag een kwestie is van wikken en wegen en het zoeken van evenwicht. Waar de nadruk lang gelegen heeft op inzicht, onderhandelen en overleg met kinderen, benadrukt dit boek het belang van een opvoeding die zich in eerste instantie richt op het aanleren van goede gewoontes. Er wordt gewezen op de betekenis van morele emoties als verontwaardiging, schaamte en schuld en op de onmisbaarheid en de functie van het geweten voor de vrije en verantwoordelijke mens. In het slothoofdstuk komen in vogelvlucht enkele grenzen aan de orde waar opvoeders door de moderne samenleving en door de aanleg van sommige kinderen op stuiten. Dit boek geeft handvatten voor ouders en met name voor studenten die zich voorbereiden op een functie in het basisonderwijs, zodat het goed samenleven van kinderen en burgers met een verschillende achtergrond wordt bevorderd.
Educational sciences --- ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- Social ethics --- sociale pedagogiek --- morele ontwikkeling --- intuïtie --- verantwoordelijkheid --- #PBIB:+108.31 --- 180 --- 416.23 --- 181 Kindbeeld en positie van kinderen in de samenleving --- 433.2 --- Emoties(Gevoelens) --- Morele opvoeding --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- Verantwoordelijkheid --- Waardevorming --- ethiek --- geweten --- levenskunst --- respect --- waarden --- Gewetensvorming --- Grenzen stellen --- Kinderen --- Kleuters --- Morele ontwikkeling --- Ontwikkeling van kinderen --- Waardeontwikkeling --- Ethiek (moraal, zedenleer) --- Kinderpsychologie --- Ontwikkelingspsychologie (levenslooppsychologie) --- Waarden (normen) --- 416 --- morele intuïtie --- waarden en normen:kinderen --- Geweten --- Normen --- Waarden --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Lager onderwijs : Algemeen --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen tot c. 13 jaar --- Morele- en religieuze opvoeding --- Morele en religieuze opvoeding --- Vrijheid --- Opvoeding en onderwijs --- Waarde (ethiek) --- Norm (standaard) --- Opvoeding --- Onderwijs --- Norm (gedragsregel)
Choose an application
1 LEVINAS, EMMANUEL --- Academic collection --- 1 LEVINAS, EMMANUEL Filosofie. Psychologie--LEVINAS, EMMANUEL --- Filosofie. Psychologie--LEVINAS, EMMANUEL --- Levinas, Emmanuel --- -Lévinas, E. --- Leṿinas, ʻImanuʼel --- Levinas, Emani︠u︡el --- לוינס׳ עמנואל --- לוינס, עמנואל --- Ethics --- -Ethics --- 241.2*3 --- 130.12 --- Aansprakelijkheid (verantwoordelijkheid) --- Ethiek (moraal, zedenleer) --- Filosofie (Levinas) --- Verlangen --- Zelfontplooiing --- 414.33 )* PSYCHOANALYSE --- Theologische ethiek: vrijheid en verantwoordelijkheid --- 241.2*3 Theologische ethiek: vrijheid en verantwoordelijkheid --- ethiek --- dieptepsychologie --- General ethics --- zelfontplooiing --- Depth psychology --- Freud, Sigmund --- Ethics, Modern --- Filosofie (wijsbegeerte) --- narcisme --- #GBIB:CBMER --- #GGSB: Filosofie --- #GGSB: Psycho-analyse --- #gsdbf --- 159.9 --- 17 --- 159.93 --- Lévinas, Emmanuel --- Ethics. --- Lévinas, Emmanuel --- Lévinas, E. --- Līfīnās, Īmānwāl --- ليفيناس، إيمانوال --- Filosofie --- Psycho-analyse
Choose an application
1. Inleiding2. Waardigheid in de zorg3. De ethiek van het wassen4. Intiminiteit en seksualiteit bij ouderen met dementie5. Kunstmatige vocht- en voedseltoediening6. Euthanasie bij ouderen met dementie7. Ethisch overleg8. Zorgethiek9. Ethisch overleg als instrument van goede zorg
zorgethiek (ethiek van de zorg, zorgrelatie) --- ouderenzorg --- dementerende ouderen --- dementie (Alzheimer, ouderdomsdementie) --- euthanasie --- waardigheid van de mens --- zorg (zorgverstrekking, zorgverlening) --- ethiek (ethische aspecten) --- casuïstiek (gevallenstudie, gevalstudie) --- Ethics. --- Delivery of Health Care --- Aged. --- 253:362.1 --- 241.63 --- #GGSB: Moraal - Algemeen --- #GGSB: Sociale Ethiek --- Academic collection --- C5 --- bejaardenzorg --- ethiek --- -053.9 ouderen --- 170 ethiek --- 36 sociale dienstverlening --- 364.4 zorgverlening, welzijnswerk --- bejaardenzorg (ouderenzorg) --- personalisme (personalistische geneeskunde) --- 605.93 --- geriatrie --- geriatrische verpleegkunde --- medische ethiek --- 324 --- 614.25 --- dementie --- overleg --- seksualiteit bij bejaarden --- waardigheid --- zorgethiek --- Ethiek (moraal, zedenleer) --- Ouderenzorg --- Zorg --- ethiek (gez) --- ouderenzorg (gez) --- baden (wassen) --- bejaarden (ouderen) --- bejaardenproblematiek --- bejaardenpsychologie --- decorumverlies --- dementie (dementia, dementia senilis) --- deontologie (beroepscode, code, plichtenleer) --- ethiek (moraal) --- individuele hygiëne (lichaamsverzorging) --- intimiteit --- palliatieve zorgen --- seksualiteit --- stervensbegeleiding --- terminale zorgen --- wilsverklaring --- zelfbeschikking --- Dementie --- Ethiek --- Stervensbegeleiding ; ouderen --- #gsdb5 --- Elderly --- Geriatrics --- Longevity --- Egoism --- Ethical Issues --- Metaethics --- Moral Policy --- Natural Law --- Situational Ethics --- Ethical Issue --- Ethics, Situational --- Issue, Ethical --- Issues, Ethical --- Law, Natural --- Laws, Natural --- Moral Policies --- Natural Laws --- Policies, Moral --- Policy, Moral --- Censorship, Research --- 241.63 Theologische ethiek: eerbied voor het leven en de waardigheid van de menselijke persoon --- Theologische ethiek: eerbied voor het leven en de waardigheid van de menselijke persoon --- 253:362.1 Pastoraal voor zieken, ouderen en stervenden --- Pastoraal voor zieken, ouderen en stervenden --- éthique des soins --- soins aux personnes âgées --- personnes âgées déments --- démence --- dignité humaine --- soins (prestation de soins) --- ethique (aspects ethiques) --- casuistique --- ethics. --- Maatschappelijke organisaties en maatschappelijk leven --- assistance aux personnes âgées --- personalisme --- ouderdomsziekten, geriatrie --- Sociale problemen van en zorg voor ouderen; algemeen --- Ouderengezondheidszorg --- (zie ook: geriatrie, gerontologie) --- (zie ook: terminale zorgen) --- (zie ook: dood, euthanasie, palliatieve zorgen, rouw, terminale zorgen) --- (zie ook: euthanasie) --- Ethiek. --- Geriatric nursing --- seksualiteit bij ziekte --- Age group sociology --- langdurige zorgen --- Philosophical anthropology --- psychogeriatrische verpleegkunde --- levenskwaliteit --- deontologie --- Professional ethics. Deontology --- seksuele intimidatie --- Ethics --- Aged --- ethische problemen --- bejaarden - bejaardenzorg --- ethics --- Bejaarden --- Euthanasie --- 603.1 --- dementia --- gedwongen voedselopname --- ouderdom --- ouderenmishandeling --- Oudere --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene --- Moraal - Algemeen --- Sociale Ethiek
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|