Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Book
De creatie van het mondige kind : geschiedenis van pedagogie en jeugdzorg
Author:
ISBN: 9789066658905 Year: 2016 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De geschiedenis van de pedagogiek en van de jeugdzorg worden doorgaans apart behandeld. Dit boek biedt een geïntegreerde historische inleiding tot het hele terrein van de zorg voor de opvoeding en begeleiding van kinderen en jongeren. ' In het licht van de moderne opvoedingstraditie waarin het opvoedingsdoel van de mondigheid centraal staat, is het huidige gebruik van de notie van het 'mondige kind' een contradictie. Opvoeding betekent dat men kinderen helpt, begeleidt en leidt, op weg naar mondigheid. De opvoeder treedt op, zoals Langeveld het formuleerde, als 'plaatsvervangend geweten'. Mondige individuen hebben daarentegen geen opvoeding nodig, zij kunnen iets leren, ze kunnen kennis verwerven, een training doen en op vele manieren worden voorzien van hulp en advies, maar ze kunnen niet worden opgevoed, omdat ze worden verondersteld al tot moreel en intellectueel zelfbestuur in staat te zijn. Het 'mondige kind' is in feite geen kind meer, althans geen 'opvoedeling' in de zin van de moderne opvoedingstraditie. In drie hoofdstukken worden de ontwikkelingen met betrekking tot het schoolkind, het zorgenkind en het probleemkind beschreven waarbij een accent ligt op de negentiende en twintigste eeuw. De auteur schetst als rode draad de toenemende nadruk op de mondigheid van het kind en hij laat zien welke verandering dit begrip heeft ondergaan. (Bron: covertekst)


Book
Historische pedagogiek . Deel 1 : Van de Oudheid tot de Aufklärung
Authors: ---
ISBN: 903342990X Year: 1993 Publisher: Leuven Acco


Book
Grondleggers van de pedagogie(k) : grote denkers over opvoeden: stemmen uit het verleden en hun weerklank in het heden en de toekomst
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789085602347 9085602343 Year: 2022 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

?Grondleggers van de pedagogie(k). Grote denkers over opvoeden: stemmen uit het verleden en hun weerklank in het heden en de toekomst?. Onder deze titel heeft De Vereniging tot Bevordering van de Studie der Pedagogiek (VBSP) haar tweejaarlijks congres gehouden. De foto op de voorkant van deze bundel symboliseert het onderwerp treffend: een opvoedeling omringd door bekende opvoeders/denkers zoals Janusz Korczak, Lev Vygotskij, Hannah Arendt en Henriëtte Pimentel.Wat weten we nog van deze grote namen? Wat waren hun opvattingen, wat was hun invloed en wat kunnen wij van ze leren? Lea Dasberg, de bekende Nederlandse pedagoog, heeft het belang van kennis van de historie destijds mooi verwoord in haar inaugurele rede. ?Men kijkt achterom om vooruit te zien. Zoals de automobilist in zijn achteruitkijkspiegel kijkt om verantwoord vooruit te rijden.? Het begrijpen van samenhang tussen verleden en heden biedt perspectief op de toekomst.Deze bundel bevat artikelen over diverse opvoeders/denkers die zich met de pedagogie(k) bezig hebben gehouden. Hun ideeën kunnen ook nu en in de toekomst een waardevolle bijdrage leveren aan het vormgeven van pedagogische praktijken. Het boek kan in de opleidingen Pedagogiek, Pabo en Social Work worden gebruikt. Voor studenten zijn studievragen toegevoegd aan het eind van iedere bijdrage.https://www.swpbook.com/boeken/103/pedagogiek/2501/grondleggers-van-de-pedagogie-k


Book
Pedagogische historiografie : een socio-culturele lezing van de geschiedenis van opvoeding en onderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789033483899 9033483890 Year: 2011

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vanuit een belangstelling voor het paradoxale karakter van het pedagogisch denken en handelen presenteert dit boek niet zomaar 'een' geschiedenis van opvoeding en onderwijs, maar verbindt het dit ook aan een epistemologische reflectie over hoe de geschiedenis van opvoeding en onderwijs tot stand komt en hoe dat onze kijk op en denken over het verleden beïnvloedt. Dat is meteen ook de reden waarom resoluut voor de term 'pedagogische historiografie' wordt geopteerd. Termen zoals 'paradoxen' en/of 'pedagogisering' duiken ook in dit boek frequent op, maar zijn minder dan dit bij voorgaande publicaties het geval was hét bindelement tussen de verschillende hoofdstukken. In de plaats daarvan verwijzen de samenstellers nadrukkelijk naar hun paradigmatische positiebepaling, en de invloed die de (nieuwe) sociale en culturele geschiedschrijving op hun onderzoek heeft gehad. Het woord 'lezing' heeft daarbij het conceptuele voordeel dat het naar een selectief proces verwijst en daarnaast niet de indruk wekt 'een' geschiedenis te willen vertellen. (Bron: covertekst)


Book
Dat is pedagogiek : actuele kwesties en sleutelteksten uit de Westerse pedagogische traditie van de 20ste eeuw
Author:
ISBN: 9789462701496 9462701490 Year: 2019 Publisher: Leuven Universitaire Pers Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Referentiewerk voor pedagogen en iedereen met interesse in het pedagogisch denken.. anthologie van meer dan 40 sleutelteksten uit verschillende pedagogische domeinen. basiswerk voor wie pedagogiek studeert, voor wie pedagogisch werkzaam is of voor wie interesse heeft in het pedagogisch denken. geschikt voor zowel academische als professionele master- en bacheloropleidingen die te maken hebben met pedagogische vraagstellingen. inspiratiebron voor leerkrachten, opvoeders, ouders en iedereen die werkzaam is in de pedagogische of sociale hulpverleningscontextPedagogische praktijken en instellingen zoals de school, het gezin, de universiteit, de zorg, en het jeugd- en volwassenenwerk ondergaan grondige veranderingen. Ze stellen de pedagogiek voor de uitdaging om met deze veranderingen zowel theoretisch als praktisch om te gaan. In Dat is pedagogiek vindt de lezer hiertoe de nodige inspiratie. In het boek worden de belangrijke teksten uit de westerse pedagogische traditie van de 20ste eeuw samengebracht, in Nederlandse vertaling en voorzien van een korte introductie en situering. Het zijn stuk voor stuk sleutelteksten die tot op vandaag betekenisvol en actueel zijn. Ze stimuleren en voeden discussies binnen de pedagogiek. Tegelijk vormen de verzamelde en vertaalde tekstfragmenten ook een handig referentiewerk voor wie pedagogiek studeert, voor wie pedagogisch werkzaam is of voor wie interesse heeft in het pedagogisch denken van de 20ste eeuw.bron: https://lup.be/products/108224


Book
Grote pedagogen in klein bestek
Authors: --- ---
ISBN: 9789066658615 Year: 2008 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In oude teksten over opvoeding vind je soms inzichten die naadloos aansluiten bij je eigen ideeën. Maar oude pedagogische inzichten kunnen ook inspireren doordat ze juist haaks staan op alles wat we nu vanzelfsprekend vinden. In het boek worden het gedachtegoed en de levensloop van een 50-tal grote pedagogen en denkers over opvoeding besproken: van Comenius tot Korczak en Mohammed tot Montessori. Kernvraag is steeds: hoe keken zij tegen kinderen aan, hoe dachten zij over opvoeding, en wat hebben ze ons vandaag nog te zeggen?


Multi
Paradoxen van pedagogisering : handboek pedagogische historiografie
Authors: --- --- ---
ISBN: 9033459299 9789033459290 Year: 2005 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Over historiek, opzet, opbouw, probleemstelling, inhoud en didactisch gebruik - reflecties over conceptuele omgang met pedagogisch verleden - systeemtheorie, systeemdifferentiatie en opvoedingsgeschiedenis - beroepsgerichte en algemeen vormende vaardigheden, van de late middeleeuwen tot heden - aanzet tot interne geschiedenis van college in Zuidelijke Nederlanden (1585-1789) - staat en burgerschap - structuur en karakter van secundair onderwijs in Belgi in 20ste eeuw - missionaire beschavingswerk in Belgisch Congo - geschiedenis van zorg voor personen met handicap in licht van Michel Foucaults biopolitiek - Jean-Jacques Rousseau en het onmogelijke huwelijk van gezin en opvoeding - gezin, bevolking en arbeid - kinderopvang, een noodzakelijk kwaad - Vlaamse jeugd in vizier van pedagogisering tijdens interbellum - pedagogische functie van katholieke kinder- en jeugdliteratuur in Vlaanderen tijdens 19de en 20ste eeuw - over pedagogisering en commercialisering -historiografie Belgische kleuteronderwijs nader bekeken - Ovide Decroly als exponent 'moderne' gedragswetenschap en icoon reformpedagogiek in Belgi - Dewey in Belgi - openluchtscholen en traditie van pedagogisering - praktijkgerichte theorie versus theoriegerichte praktijk Dit handboek in de pedagogische historiografie is de vrucht van interdisciplinaire en interuniversitaire samenwerking. De basisteksten die inleiden in diversie domeinen van de culturele geschiedenis van opvoeding, vorming en onderwijs, werden geschreven door auteurs van diverse achtergrond. Elke auteur heeft vanuit zijn eigen specialiteit oog voor een of meerdere paradoxen waartoe de aanhoudende 'pedagogisering' - in de betekenis van toenemende zorg voor kinderen en jeugdigen - aanleiding heeft gegeven. (Bron: covertekst)


Book
Vroeger gaat niet over : herinneringseducatie als pedagogische praktijk
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789401428309 9401428301 Year: 2017 Publisher: Tielt LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Herinneringen aan ingrijpende gebeurtenissen blijven ons beroeren, vaak tot lang na de feiten. Ze kleuren het publieke bewustzijn en dwingen ons tot nadenken: welke plaats geven we aan collectieve herinneringen? Kunnen we eruit leren? En hoe geven we herinneringen door aan de volgende generatie? Vroeger gaat niet over geeft een antwoord op deze en meer vragen. Het bundelt de vele mogelijkheden van herinneringseducatie, adviseert met bijdragen van gerenommeerde historici, didactici en praktijkdeskundigen en toont je op welke manier je op school of met je organisatie aan de slag kunt met herinneringseducatie. Het is een boek vol inspiratie, met verhelderende toelichtingen, diepgravende focusteksten, didactische suggesties en praktijkvoorbeelden. Veel aandacht gaat daarbij naar 'dragers van herinneringen'. Games, films, strips of kunst brengen het verleden tastbaar in beeld. De talrijke voorbeelden vormen een aanzet om zelf te reflecteren en het verleden kritisch in een educatieve context te brengen.https://www.lannoo.be/nl/vroeger-gaat-niet-over

Keywords

Memorials --- History --- Historiography --- Education --- Social aspects --- Philosophy --- Western countries --- Intellectual life --- Didactics of history --- historische figuren --- geschiedenisonderwijs --- motion pictures [visual works] --- Didactics of social education --- photographs --- educational games --- comics [documents] --- reenactments --- historic sites --- living history museums --- historiografie --- artists [visual artists] --- oral history [discipline] --- easel paintings [paintings by form] --- herinneringen --- Geschiedenis ; didactiek --- geschiedenis --- concentratiekampen --- jodenvervolging --- 928.8 --- Herinneringseducatie --- Jodenvervolging --- Holocaust --- Wereldoorlog II (Tweede Wereldoorlog) --- Geschiedenis : didactiek --- herinneringseducatie --- Wereldoorlog II --- 456.6 --- didactiek --- onderwijs --- 940.53 --- Geschiedenis --- Concentratiekampen --- didactiek algemeen - geschiedenis, maatschappijleer --- Geschiedenis - Maatschappijleer --- PXL-Central Office 2017 --- geschiedenisdidactiek --- historische pedagogie --- kunst en maatschappij --- Oorlog --- Didactiek --- Basisonderwijs --- Secundair onderwijs --- 373.5 --- Geschiedenis--didactiek --- 485.6 --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Propaganda --- Recht --- Scheepvaart --- identiteit, wereldburgerschap en diversiteit --- Memorials - Social aspects --- History - Philosophy --- Historiography - Philosophy --- Education - Philosophy --- Western countries - Intellectual life

Listing 1 - 9 of 9
Sort by