Listing 1 - 10 of 51 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Sociale agogiek --- welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening --- welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- vrijwilligerswerk --- volwasseneneducatie --- sociaal-cultureel werk --- Sociology of cultural policy --- Adult education. Lifelong learning --- competenties --- Welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening.
Choose an application
Sociology of environment --- Community organization --- Social welfare methods --- Opbouwwerk --- Sociaal beleid --- Sociale agogiek --- Stadssamenleving --- welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening --- Opbouwwerk. --- Sociaal beleid. --- Stadssamenleving. --- welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- Welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening.
Choose an application
Problemen van cliënten spelen op verschillende niveaus. Auteurs noemen de wijze waarop mensen hun situatie waarnemen, ervaren en erop reageren het 'microniveau'. Daarnaast onderscheiden ze het 'mesoniveau' voor problemen die ontstaan in de directe leefomgeving. Tot slot hanteren ze de term 'macroniveau' voor de bredere context van maatschappij en politiek. Studieboeken gaan vaak in op één niveau, veelal het microniveau. In de praktijk grijpen maatschappelijk werkers echter gelijktijdig of na elkaar in op alle drie de niveaus, meestal impliciet en zonder overleg met beroepsgenoten. De keuze welke aangrijpingspunten ze daarbij oppakken en welke ze laten liggen, lijkt voor buitenstaanders soms willekeur, maar professionele werkers kunnen die keuze vanuit hun vakkennis verantwoorden. Maatschappelijk werkers hebben echter ook bepaalde voorkeuren en blinde vlekken. Hierdoor kan de balans doorslaan, bijvoorbeeld naar een neiging tot vooral ingrijpen op het niveau van de cliënt. Dit boek vergroot het inzicht hoe keuzes tot stand komen en wat erop van invloed is. Het geeft diverse hulpmiddelen en modellen die daarbij direct kunnen worden ingezet. In de eerste helft van het boek schetst Lisbeth Verharen een theoretisch kader. In de tweede helft van dit boek vertaalt André Nicolasen dit naar de praktijk, in de vorm van een good practice.
Maatschappelijk werk --- Maatschappelijke dienstverlening --- Sociaal-cultureel werk --- methodiek --- 364.01 --- maatschappelijk werk --- welzijnswerk, methoden --- 361.3 --- 361.1 --- Maatschappelijke dienstverlening. --- methodiek. --- Methodiek. --- Social welfare methods --- Sociology of social care --- sociaal werk --- hulpverlening
Choose an application
Wegen en Overwegen is een handleiding voor het voeren van een intake in het (Algemeen) Maatschappelijk Werk. De beschreven werkwijze moet maatschappelijk werkers en leidinggevenden in staat stellen de eerste fase van de hulpverlening - de intake - zorgvuldig uit te voeren. Wegen en Overwegen is een praktische handleiding, met voorbeelden en casuïstiek, maar moet niet worden beschouwd als receptenboek, dat zonder meer kan worden gevolgd. De voorgestelde werkwijze vraagt om deskundigheid van de maatschappelijk werker en doet een beroep op zijn vermogen om samen te werken met collega's. De handleiding bestaat uit drie delen. In het eerste deel wordt intake gedefinieerd volgens de vastgestelde doelstellingen en de vier voorwaarden voor een goede intake. Het tweede deel behandelt de verschillende stappen van de intake-procedure. De hulpverlener laat aan de hand van een aantal thema's de cliënt eerst zijn verhaal vertellen. Vervolgens beoordeelt de maatschappelijk werker de informatie vanuit zijn professionaliteit, maakt een plan en overlegt met collega's. Het hulpplan wordt door hulpverlener en cliënt samen besproken, waarbij de wens van de cliënt uitgangspunt is. In het laatste deel wordt beschreven hoe deze nieuwe werkwijze binnen de instelling kan worden gerealiseerd. Inhoudsopgave : I Een nieuwe intakewerkwijze 1 Het doel van de intake 2 Vier voorwaarden voor een goede intake II Toepassing in stappen 1 Stap 1: de aanmelding 2 Stap 2: Het intakegesprek 3 Stap 3: het gespreksverslag, de probleemanalyse en het hulpverleningsplan 4 Stap 4: de intakebespreking 5 Stap 5: de bespreking van de probleemanalyse en het hulpverleningsplan met de cliënt 6 Drie voorbeelden uit de praktijk III Stapsgewijze invoering in de instelling 1 Kiezen en dan ... 2 Consequenties van invoering 3 Voorwaarden voor succesvolle invoering
methoden van het sociaal werk --- intake --- sociaal werk --- Social welfare methods --- Sociale agogiek --- Welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- Intake --- Maatschappelijk werk.
Choose an application
De inhoud van dit Cahier is beschrijvend en informatief, en probeert de Vlaamse arbeidsmarkt - vooral vanuit het perspectief van de werkzoekende - te laten zien in vele van haar aspecten. Uitgangspunt daarbij is het Vlaamse werkgelegenheidsbeleid. In een eerste hoofdstuk situeert men de bevoegdheden van de Vlaamse overheid t.a.v. het federaal overheidsniveau. In een tweede hoofdstuk gaat men in op de organisatie van het arbeidsmarkt- en werkgelegenheidsbeleid in Vlaanderen. Een volgend hoofdstuk bespreekt de methodiek van de trajectbegeleiding - individueel en intensief, en erop gericht een passende tewerkstelling voor elke werkzoekende te brengen. De instrumenten en maatregelen waarmee de verschillende aanbieders op de arbeidsmarkt specifieke acties ondernemen om de werkzoekende voor te bereiden op een job, worden in hoofdstuk 4 besproken. Tenslotte volgt een overzicht van de inspanning die de Vlaamse overheid neemt om tot een actief beleid te komen inzake de evenredige instroom van kansengroepen op de arbeidsmarkt. Hierbij gaat specifieke aandacht naar het verbeteren van de arbeidsmarktpositie van allochtonen, personen met een handicap en oudere werkzoekenden. Bijkomende informatie met betrekking tot specifieke doelgroepen wordt opgenomen in het laatste hoofdstuk.
Arbeidsmarkt ; Vlaanderen --- 450 Werkgelegenheid en arbeid --- Vlaanderen --- arbeidsbemiddeling --- arbeidsmarkt --- werkloosheid --- 493.8 --- 331.6 --- 331.66 --- 318.9 --- arbeid --- werkgelegenheid --- Arbeidsmarkt --- Risicogroepen --- Sociale agogiek --- Tewerkstellingsmaatregelen --- Werkgelegenheidspolitiek --- Werkloosheid --- welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening --- Tewerkstellingsmaatregelen. --- Vlaanderen. --- arbeidsmarkt. --- welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- Arbeidsmarkt. --- Welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- Sociology of social care --- Labour market --- Social policy and particular groups
Choose an application
460.5 --- competenties --- gezinsbegeleiding --- hulpverlening --- methodiek --- opvoedingsondersteuning --- orthopedagogiek --- rehabilitatie --- residentiële hulp --- straffen --- videohometraining --- Methodieken in de hulpverlening --- 364.044 --- Hulpverlening --- Methodiek --- Rehabilitatie --- Therapie --- residentiële hulpverlening --- welzijnswerk --- welzijnswerk, methoden --- didactiek (orthopedagogiek) --- 392.5 --- 37.018 --- 376 --- 361 --- 361.1 --- Sociale agogiek --- welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening --- welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- SPH (socio-pedagogische hulpverlening) --- Social welfare methods --- Welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening.
Choose an application
Op vraag van de Vlaamse minister van Werkgelegenheid richtte de Stichting een Task Force Loopbaanbegeleiding op. De loopbanen verlopen veel flexibeler dan vroeger. Een leven lang werken bij dezelfde baas wordt eerder uitzondering dan regel. Ook de afstemming tussen beroep en gezinsleven worden steeds belangrijker. En dan is er nog het fenomeen van de voortdurende bijscholing. Al deze veranderingen kunnen tot stress leiden, maar houden ook positieve mogelijkheden in. Voorwaarde is wel dat de werknemer een duidelijk inzicht krijgt in de eigen mogelijkheden en in de kansen die zich voordoen op de arbeidsmarkt. Hier is het dat een goed uitgewerkte loopbaanbegeleiding een belangrijke rol kan spelen. De Task Force formuleert in haar rapport hoe in Vlaanderen een dergelijke loopbaanbegeleiding concreet kan worden georganiseerd.
loopbaan --- loopbaanontwikkeling --- Personnel management --- Academic collection --- #SBIB:316.334.2A553 --- #SBIB:316.334.2A470 --- #SBIB:024.GIFT --- arbeidsbemiddeling --- #A0301A --- 452 Arbeidsbemiddeling --- loopbaanbegeleiding --- 658.312 <493-17> --- Personeelsbeleid en loonbeleid, functieclassificaties --- Arbeidssociologie: het sociaal-economisch overheidsbeleid: algemeen --- 331.6 --- Induction, deployment, promotion etc.--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Loopbaanbegeleiding --- Sociale agogiek --- welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening --- Loopbaanbegeleiding. --- welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- 658.312 <493-17> Induction, deployment, promotion etc.--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening.
Choose an application
Hoe het sociaal-cultureel werkveld kan bijdragen aan maatschappelijke betrokkenheid illustreren acht praktijkvoorbeelden in vier thema's: sociale uitsluiting en armoede, toegang tot kennis bewerkstelligen, maatschappelijke betrokkenheid vergroten en sociaal leren.(Bron: achterflap)
Maatschappelijke vorming --- Burgerschap --- #A0111A --- 660 Welzijn --- sociaal bewustzijn --- sociaal engagement --- sociaal-cultureel werk --- sociale vorming --- verenigingsleven --- 301.18 --- 374 --- Kansarmen --- Maatschappelijke betrokkenheid --- Sociaal leren --- Sociaal-cultureel werk --- Sociale agogiek --- Verenigingsleven --- Vlaanderen --- welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening --- sociologie --- Maatschappelijke betrokkenheid. --- Sociaal leren. --- Sociaal-cultureel werk. --- sociaal-cultureel werk. --- Vlaanderen. --- welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- sociologie. --- Welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- Sociologie. --- sociale uitsluiting --- maatschappelijke betrokkenheid --- groepspsychologie --- psychologie van groepen --- Sociology of cultural policy --- Community organization --- sociale participatie
Choose an application
'Broodnodig' is een praktijkrelaas over etnisch-culturele diversiteit in kunst- en cultuurhuizen. De auteurs vroegen directeurs, publiekswerkers kunstenaars, medewerkers en organisatoren om raad. Hoe doen jullie het? Ze praten over de praktijk van interculturaliseren, over diversiteit als iets wat je doet. Trial and error. Dat is broodnodig want iedereen is het er over eens: we zien nog altijd te weinig kleur op het podium en in de zaal. Je leest hier je geen kant en klare oplossingen. Zo simpel is het niet. Interculturaliseren is een proces waarin actie en reflectie elkaar afwisselen. Het komt er op aan bepaalde aspecten van je werking te herbekijken. Sommige zaken veranderen fundamenteel, soms zit het in de kleine dingen. Met alle verhalen kwamen de auteurs tot 7 'functies'. Het zijn (deel)aspecten van de werking van kunsten cultuurhuizen die veranderen wanneer je ze binnen een multiculturele context plaatst. Geen toveroplossing, wel een aanzet om na te denken over de eigen organisatie of werking.De zeven functies:- (h)Erkenningsfunctie: hoe kunnen kunst- en cultuurhuizen een fysieke en mentale herkenbaarheid genereren bij etnisch-cultureel diverse groepen?- Netwerkfunctie: hoe kunnen kunsten cultuurhuizen een netwerk van partnerorganisaties en publieken uitbouwen en vernieuwen?- Presentatiefunctie: welke aspecten zijn van tel wanneer je als programmator keuzes maakt?- Werkplaatsfunctie: hoe geef je kunstenaars met andere etnisch-culturele roots creatiekansen, omkaderingen en een netwerk?- Broedplaatsfunctie: hoe breek je een lans voor jong (kunstzinnig) talent van andere origine?- Relationele functie: welke interacties kan de confrontatie met kunst en cultuur doen ontstaan?- Aanjaagfunctie: kan je als kunst- of cultuurhuis een grotere interculturele dynamiek actief 'aanjagen'?
Sociale agogiek --- welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- Multiculturele samenleving --- België. --- cultuurparticipatie --- interculturaliteit --- sociaal-cultureel werk --- Sociology of cultural policy --- intercultureel vormingswerk --- cultuurmanagement --- Flanders --- Culture diffusion --- Belgium --- Statistics --- Multiculturalism --- cultuurcentra --- cultuurbeleid --- sociaal-cultureel werk, allochtone jongeren --- diversiteit --- vrijetijdsbesteding --- 374.2 --- 008.1 --- 374.3 --- Cultuur --- Kunsten --- Diversiteit --- Interculturaliteit --- Cultuurparticipatie --- Kunst --- Toerisme --- Verpleegkunde --- Inclusie --- Maatwerk --- Welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening.
Choose an application
Een pleegkind is een kind met twee paar ouders. Zijn eerste ouderpaar, bij wie het geboren is, kan niet voldoende voor hem zorgen. Zijn tweede ouderpaar, pleegouders, heeft de zorg en opvoeding op zich genomen, soms voor een korte periode en soms voor 'onbepaalde tijd'. Het leven van een pleegkind kent hierdoor een aantal specifieke problemen. Het kind heeft vóórdat het in een pleeggezin werd geplaatst, dikwijls nare ervaringen gehad. Zijn leven is meestal onzeker: het weet veelal niet of het bij deze pleegouders zal blijven, of het lang of kort daar zal wonen, of het terug zal gaan naar zijn ouders ...Het weet niet op wie het zich in de nabije en verre toekomst kan verlaten, bij wie het hoort en wie voor hem zal zorgen. In dit boek worden de problemen van pleegkinderen beschreven in relatie tot hun ouders en tot hun pleegouders. Ook als pleegouders het kind opvoeden, blijven de ouders zijn ouders. De emotionele problemen die hierdoor bij het kind ontstaan, worden in het boek begrijpelijk gemaakt. Van daaruit worden handvatten gegeven voor het beleid ten aanzien van de begeleiding van de pleegzorgsituatie. Hierbij worden kind, pleegouders en ouders in hun onderlinge samenhang bezien met het oog op het bevorderen van de ontwikkelingskansen voor het kind. Het boek is geschreven ten behoeve van de pleegzorg, zowel voor de plaatsende als begeleidende instanties. Het is bedoeld voor stafleden van de betrokken instanties, maatschappelijk werkenden, (ortho)pedagogen en (ontwikkelings)psychologen, ouders, pleegouders en hun kinderen. Een uitdrukkelijke doelgroep zijn ook de opleidingen.
Family law. Inheritance law --- pleegzorg --- uithuisplaatsing --- jeugdbescherming --- Social policy and particular groups --- Education --- Enfants --- Kinderen --- Opvoeding --- Pleegzorg ; Nederland --- #PEDA *6.648 --- #KVHB:Jeugdbescherming --- #KVHB:Pleeggezin --- 323.5 --- 397.13 --- 185.4 Pleegzorg --- pleeggezin --- sociale wetenschappen --- Pleegzorg (gastgezinnen, pleeggezin) --- 364.046 --- Gezinsproblemen --- Hechtingsstoornissen --- Ouders --- Pleegzorg --- Rechten van het kind --- jeugdzorg --- wetgeving --- Pleeggezinnen --- Pleegkinderen --- adoptie --- gehechtheid --- systeemgericht welzijnswerk --- Adoptief-, pleeg- en voogdijkinderen --- Jeugdrecht --- 159.987 --- 362.7 --- 361.1 --- Sociale agogiek --- welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening --- welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- Welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- Netherlands --- kinderpsychiatrie --- Children --- Upbringing --- Relationship parent and child --- Government policy --- Foster family --- Psychology --- Legislation --- Care --- Book --- Experiences
Listing 1 - 10 of 51 | << page >> |
Sort by
|