Listing 1 - 10 of 59 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Onze wereld kan best wat meer veerkracht gebruiken. Daarvoor zijn creativiteit, keuzevrijheid, coping én vuistkracht nodig. Leer die facetten kennen en ontdek zo de tangodansende bokser, poëzieminnende voetballer, origamiplooiende bouwvakker, stoere naaister of macho yogaleraar in jezelf en anderen. Agressie fascineert. Tegelijk vinden we agressief gedrag verwerpelijk. Maar bestraffing werpt weinig vruchten af. Positief agressief biedt een inspirerend alternatief. Het vertrekt vanuit de idee dat agressie een kracht is, die alleen schadelijk wordt bij een gebrek aan keuzes. Wie zijn of haar waaier aan keuzes uitbreidt, kan agressie tot een positieve kracht ombuigen.Bron : www.lannoo.be
gevangenen --- agressie --- re-integratie --- socio-emotionele opvoeding --- Psychology --- Agressiviteit --- Psychotherapie --- psychotherapie --- Agressie - agressiviteit. --- Woede --- Oplossingsgericht denken. --- 364.27 --- Agressie - agressiviteit --- Oplossingsgericht denken --- Veerkracht --- Agressie --- Oplossingsgericht werken --- Veerkracht (fysica) --- Veerkracht (weerbaarheid)
Choose an application
Werken met mensen met autisme is niet evident, niet voor hen, en niet voor de begeleiders. Maar oplossingsgericht werken lukt wel. Oplossingsgerichte vragen zijn vooral toekomstgericht, en veronderstellen een zekere verbeelding om een antwoord te kunnen bedenken. Laat de verbeelding bij mensen met autisme nu net beperkt zijn. En toch& Het oplossingsgerichte gedachtegoed en de oplossingsgerichte methodieken blijken ideaal te zijn voor het werken met deze mensen. Aan de hand van het acroniem a.n.d.e.r.s. wordt duidelijk hoe de oplossingsgerichte vragen en methoden aangepast kunnen worden aan het anders denken van mensen met autisme.
Autisme. --- Orthopedagogics --- autisme --- orthopedagogiek --- oplossingsgericht werken --- 376.42 --- Autisme --- Oplossingsgericht werken --- Diagnostiek --- #KVHB:Autisme --- 606.16 --- 462.4 --- 616.2 --- Autisme Spectrum Stoornissen --- Therapie --- Begeleiding --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
De positieve psychologie is een snelgroeiende wetenschappelijke stroming die inzichten biedt over hoe we het beste uit onszelf en anderen kunnen halen en optimaal kunnen functioneren. Werken vanuit een positieve focus en met een oplossingsgericht instelling zorgt voor minder burn-out bij professionals en voor meer gemotiveerde leerlingen.Bij oplossingsgericht werken staat niet het (analyseren en reduceren van het) probleem centraal, maar de gewenste toekomst. Het stellen van oplossingsgerichte vragen vormt de kern van oplossingsgericht werken. Die vragen gaan over doelformulering, uitzonderingen, competenties en schaalvragen. Ook in het onderwijs bestaat veel belangstelling voor de positieve psychologie en het oplossingsgericht werken. Dit boek biedt een gedegen kennismaking met de theorie en toepassingen van zowel de positieve psychologie als oplossingsgericht werken.Uniek aan dit boek:- Naast het 'wat' van de positieve focus gaat het boek vooral in op het 'hoe'.- Praktische toepassingen om de positieve focus te vinden en vast te houden.- Oplossingsgerichte vragen die de lezer morgen al kan inzetten.- Voor zowel beginners als gevorderden vele handvatten.- Tips voor optimale samenwerking met leerlingen, studenten en collega's.https://www.boomhogeronderwijs.nl/product/100-9918_Optimaal-onderwijs
Onderwijs --- Positieve psychologie --- Oplossingsgericht werken --- Developmental psychology --- Theory of knowledge --- Sociology of education --- Educational psychology --- School management --- ontwikkelingspsychologie --- levenskwaliteit --- ervaringsleren --- onderwijsorganisatie --- geluk --- onderwijs --- oplossingsgericht werken --- positieve psychologie
Choose an application
Oplossingsgericht denken gaat niet zozeer over afleren, maar meer over toevoegen.Oplossingsgericht werken...- is een praktische manier van denken en werken die aansluit bij het leven en werken van alledag;- is doelgericht en toekomstgericht werken;- heeft als essentiële bestanddelen: vertrouwen, hoop en respect;- maakt gebruik van krachtbronnen.In dit praktijkboek neemt Louis Cauffman je mee in wat oplossingsgericht werken voor het onderwijs kan betekenen. De focus ligt daarbij op de werkrelatie tussen onderwijsprofessional en de lerende, met als doel: de lerende zelf aan het werk te krijgen. En dat op een zeer effectieve wijze, zonder negatieve beoordelingen en emoties.Na het bespreken van de belangrijkste vooronderstellingen en fundamenten van de grondhouding bij het oplossingsgericht werken, richt Cauffman zich op wat goed werkt in het onderwijs. Oplossingsgericht onderwijswerk maakt volop gebruik van de volgende non-specifieke werkzame factoren: voel ik me begrepen, krijg ik authentieke aandacht, word ik als individu gerespecteerd en ontstaat er perspectief op groei.Er is ruime aandacht voor de oplossingsgerichte taal; de specifieke manier van spreken, luisteren en vragen stellen. Er zijn veel casussen beschreven en dialogen uitgewerkt, waarin duidelijk wordt hoe theorie en praktijk harmonisch en consistent samengaan.De inzichten en technieken kunnen heel praktisch worden ingezet door leerkrachten, ib'ers, gedragsdeskundigen in hun begeleiding van leerlingen, maar ook door teamleider en schoolleiding in de begeleiding of coaching van leerkrachten.https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/oplossingsgericht-werken-voor-de-klas-pica
Teacher education. Teacher's profession --- Didactic strategies --- leermethoden --- onderwijsmethoden --- leraren-leerling relatie --- Onderwijs algemeen. --- Oplossingsgericht werken klas. --- Onderwijs --- Oplossingsgericht werken --- didactiek --- onderwijs ; didactiek --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Pesten heeft verstrekkende gevolgen voor het gepeste kind: aspecten als veiligheid, geluk, eigenwaarde en leerresultaten komen in het geding. Ook voor de pester zijn er consequenties, en niet te vergeten voor de rest van de klas. De impact op de sfeer in de groep en het welbevinden van de kinderen is bij pestgedrag heel ingrijpend. Scholen zijn dan ook verplicht een handelingsplan op te stellen om pesten te voorkomen en aan te pakken; een zogenoemd pestprotocol. Het grootste deel van de methodes die op scholen gebruikt worden tegen pesten, is echter probleemgericht.Dit is anders bij de Supportgroep-aanpak, waarbij op een oplossingsgerichte manier pestgedrag omgezet wordt in positief en betrokken gedrag in de klas. In deze door Sue Young ontwikkelde aanpak, wordt niet gesproken over pesten' en schuld'. Kinderen leren verantwoordelijkheid te nemen en een positieve rol te spelen voor elkaar. Dit gaat verder dan symptoombestrijding: de supportgroep zorgt ervoor dat de rest van de klas meegaat in een positieve spiraal, met als resultaat een betere sfeer en een veilig klimaat
Teacher education. Teacher's profession --- sociale problemen --- Social problems --- Didactics of social education --- Educational psychology --- schoolomgeving --- pedagogische psychologie --- pesten --- #PBIB:+107.22 --- oplossingsgericht werken --- 455.1 --- Oplossingsgericht onderwijs --- Pesten --- handelingsplannen --- Pesten op school --- oplossingsgericht begleiden --- 177.8 --- School --- Handelingsplan --- Pesten ; leerlingen --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Pesten --- PXL-Education 2013 --- onderwijspsychologie --- Oplossingsgericht werken --- Sociale opvoeding --- Onderwijs --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Dit boek is een absolute aanrader voor iedere (onderwijs) professional die jongeren effectief wil helpen hun prestaties te verbeteren. Als coach heeft Maureen Kramer-Tinnemeier jarenlang spellen ingezet om jongeren bewust te maken van hun gedrag en het eigen functioneren. De spellen, die beschreven staan in dit boek, confronteren jongeren met hun eigen verbeterpunten bij het functioneren op school en thuis.De inzet van deze spellen, gekoppeld aan een oplossingsgerichte coaching aanpak, zorgt voor een merkbare en meetbare verbetering van hun vaardigheden op school en thuis. Alle spellen zijn in dit boek gebundeld en voor iedereen toegankelijk.De Actief Executief-spellen zijn speciaal ontwikkeld voor jongeren in het voortgezet onderwijs, maar zijn ook uitstekend toepasbaar in het primair onderwijs. Veel jongeren zijn zich er niet van bewust wat de impact is van zwak ontwikkelde executieve functies in hun dagelijks functioneren, met alle gevolgen van dien. Door de inzet van spellen en opdrachten komen jongeren (on)bewust in aanraking met hun executieve functies.De spellen in Actief Executief zijn ontwikkeld voor reguliere kinderen, hoogbegaafde kinderen en kinderen met ADHD en autisme. Actief Executief is gericht op uitproberen en zelf ervaren. Kortom, een boek om mee aan de slag te gaan!Executieve functies zijn de uitvoerende regelfuncties in de hersenen. Ieder kind heeft bepaalde sterktes en zwaktes in zijn executief functioneren. De executieve functies bepalen in hoge mate het schoolsucces. Misschien zelfs wel meer dan intelligentie. Dat komt doordat executieve functies helpen met het vertonen van doelgericht gedrag. Je kunt wel intelligent zijn, maar als je afgeleid wordt door elke prikkel in de klas, dan wordt leren moeilijker.https://www.eduforce.nl/actief-executief.html
Didactic strategies --- Secondary education --- Executieve functies --- Jongere --- Remediëring --- Spel --- Oplossingsgericht werken --- Secundair onderwijs --- executieve functies --- speltherapie
Choose an application
De oplossingsgerichte coach is het vierde boek van Chris Van Dam. Het is de opvolger van het succesvolle Coachen naar verandering. Deze nieuwe uitgave geeft een heldere schets van het oplossingsgericht denkkader. Na een introductie zoomt de auteur in op de competenties van een oplossingsgerichte coach. De lezer maakt kennis met het Brugse model, dat rijkelijk geïllustreerd wordt met voorbeelden uit de praktijk. Op vraag van heel wat lezers reikt het boek enkele concrete tools aan. Het boek biedt ook een aantal uitnodigingen tot zelfreflectie, oneliners en ruimte voor persoonlijke notities. Dit nieuwe boek maakt de lezer warm voor het boeiende denkkader van het oplossingsgericht werken. Voor ervaren coaches is het een handig naslagwerk en een middel tot zelfreflectie. Voor beginnende coaches is het een nuttig instrument om het oplossingsgericht coachen in de vingers te krijgen. (flaptekst)
coaching --- personeelsmanagement --- Personnel management --- Coaching ; management --- Coaching --- Coachen --- Oplossingsgericht denken --- 658.3 --- Brugse Model --- 658.31 --- Personal coaching --- Psychology [Industrial ] --- Personnel --- Coaching of --- Personeelsbeleid --- PXL-Healthcare 2018 --- non-profit sector --- coachen --- zelfreflectie --- Oplossingsgerichte therapie --- Oplossingsgericht werken
Choose an application
Elke zebra heeft andere strepen. De verschillen zijn moeilijk zichtbaar, en toch zijn ze er. Het zijn de verschillen die hun een eigenheid schenken, en bij mensen is dat niet anders. In dit boek moedigen auteurs Sven Bussens en Nicole Schoofs de lezer aan om op zoek te gaan naar ieders unieke handleiding en daarmee verder te werken aan de door hen gewenste toekomst. De kracht van het kleine verschil is een handboek over oplossingsgericht werken. Dat is meer dan een techniek. De auteurs gaan de technieken voorbij en leggen de nadruk op een nieuwsgierige, respectvolle en authentieke houding. Een houding die gevormd wordt vanuit een mindset en aannames. Neem je bijvoorbeeld aan dat mensen een goede reden hebben om te doen wat ze doen, dan zal dat invloed hebben op de manier waarop je luistert, wat je selecteert uit een gesprek en hoe je hierop verder bouwt. Dit zelf realiserende proces wordt aangestuurd vanuit keuzemogelijkheden, vertrouwen en hoop. Dit uitgebreide, gevarieerde en wetenschappelijk onderbouwde boek bevat onder andere gefundeerde, oplossingsgerichte aannames, concrete technieken, uitgebreide vragensets, voorbeeldgesprekken en talloze kaarten die in hulpverlening, therapie en opleidingen gebruikt kunnen worden. Dit boek biedt je ook toegang tot het online leerplatform waar video-opnames ter beschikking staan met onder meer Dr. Luc Isebaert en Dr. Myriam Le Fevere de Ten Hove. De kracht van het kleine verschil is een onmisbaar handboek voor iedereen die met mensen werkt.
Social welfare methods --- Didactic strategies --- Psychiatry --- Mass communications --- hulpverlening --- gesprekstechnieken --- methoden van het sociaal werk --- welzijnswerk, methoden --- 361.1 --- Hulpverlening --- Methodiek --- Probleemoplossend denken --- Gesprekstechnieken --- Maatschappelijk werk --- Hulpverlenging ; therapie. --- oplossingsgericht werken --- diversiteit --- Hulpverleningsrelatie --- Oplossingsgericht werken --- gespreksvaardigheden --- 364.62 --- Gesprekstechniek
Choose an application
Praktische handvaten voor de oplossingsgerichte teamcoachTeamcoaching: een vlot leesbaar en praktisch boek over oplossingsgericht teamcoaching. Chris Van Dam komt meteen ter zake door in te zoomen op de vier stappen van een coachingsproces. Geen uitgebreide achtergrond over het oplossingsgerichte denken of het Brugse model. Wel ontdek je doorheen het lezen van het boek de competenties die een oplossingsgerichte teamcoach succesvol maken. De ervaren coach kan via dit boek enerzijds nuttige informatie opfrissen en anderzijds nieuwe inspiratie verkrijgen door de eenvoud van het vierstappenmodel. De beginnende coach kan het boek opvatten als een stevige houvast in de uitdagende wereld van teamcoaching.https://borgerhoff-lamberigts.be/boeken/teamcoaching
Coaching --- management --- Didactic strategies --- Industrial psychology --- Personnel management --- coaching --- HRM (human resource management) --- didactische werkvormen --- Coaching ; management --- Oplossingsgericht werken --- Teamwerk --- Team --- Oplossingsgericht denken --- 005.56 --- Teamontwikkeling --- Samenwerking --- Management --- Teams
Choose an application
Creatief denken kun je leren. Vincent Mirck wijst jou het kronkelpad van de speel-skills. In dit kleurrijke boek leer je jouw creativiteit ontwikkelen via theorie en oefeningen. #speelskillsCreatief denken kun je leren, maar het is geen kwestie van recht-toe-recht-aan. Vincent Mirck neemt je mee op het avontuurlijke kronkelpad van de 'speel-skills'. Met de theorie en oefeningen in dit kleurrijke boek leer je jouw creatieve gaven verder ontwikkelen: in je eentje, samen of in een groep. Onderweg ontdek je hoe ons brein werkt, hoe wetenschappers creativiteit proberen te vangen en hoe het creatieve proces in elkaar steekt. Inspirerende voorbeelden uit de beeldende kunst, muziek, film en poëzie vliegen je om de oren. Lees openhartige interviews met o.a. komiek André van Duin, tekenaar Merel Barends en kunstenaar Bertus Ververs. En wat zou FFKSS betekenen? Daag jezelf uit om alles uit jouw 'speel-skills' te halen. Na het lezen van dit boek, ben jij een creatiever mens! #speelskills ----- Over de auteur Vincent Mirck (1975) is een creatieve duizendpoot, vooral bekend als tekstschrijver, columnist, spreker, taalcoach, songwriter en theatermaker. Deze Utrechtse taalkunstenaar deelt graag zijn kennis en schrijft enthousiast over creativiteit en communicatie.
Psychology --- creativiteit --- Creativiteit --- Visualisatie --- Design thinking --- Oplossingsgericht denken --- Neurologie --- Creatief denken --- Innovatie --- Probleemoplossend denken --- Brainstorming --- Hersenen --- Denkproces
Listing 1 - 10 of 59 | << page >> |
Sort by
|