Listing 1 - 10 of 252 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De globalisering maakt het bedrijfsleven steeds internationaler en het is dus heel waarschijnlijk dat (toekomstige) professionals aan de slag gaan in interculturele teams. Als voorbereiding hierop is het ontwikkelen van interculturele competenties van essentieel belang. Effectief samenwerken in interculturele teams begint met uitleg van het begrip cultuur. Daarna worden de vier belangrijkste theorieën over culturele verschillen besproken en kritisch tegen het licht gehouden. Vervolgens beschrijven de auteurs een model dat deze theorieën integreert. De laatste hoofdstukken zijn praktisch van aard en bespreken de verschillende aspecten van intercultureel teamwork en het positief benutten van culturele verschillen. De tekst komt tot leven door de reflectievragen en de vele voorbeelden uit het internationale bedrijfsleven.
Personnel management --- teamwork --- interculturele communicatie --- internationale samenwerking
Choose an application
Vaak zien we samenwerking als de ultieme mogelijkheid om complexe problemen in een complexe omgeving aan te pakken. Denk aan professionals die samen gezinnen ondersteunen waar de problemen zich opstapelen. Of aan gemeenten en maatschappelijke partners die een ‘sluitende aanpak'ontwikkelen om de participatie van jongeren te verbeteren. Niet zelden lopen samenwerkingsverbanden stuk, omdat deelnemende partijen niet in staat blijken ‘over hun schaduw heen te springen'. Zij stellen het eigen belang boven het gezamenlijke doel. Samenwerken wordt dan een probleem in plaats van de oplossing. In dit boek gaan de auteurs in op het probleem samenwerken. Zij laten zien dat het welhaast onvermijdelijk is dat samenwerking niet het ultieme gezamenlijke resultaat oplevert. Dat is niet erg. Het is de consequentie van de tijd waarin we leven. Wie de verwachting van de ultieme samenwerking overboord weet te zetten, heeft de mogelijkheid om samen met anderen de eigen doelen dichterbij te brengen. Dat is dan ook de kern van dit boek. Aan de hand van wetenschappelijke inzichten en voorbeelden uit de praktijk schetsen en verklaren de auteurs eerst de weerbarstigheid van het samenwerken. Vervolgens biedt het boek een concrete uitleg over de vraag hoe het vastlopen van een samenwerking te voorkomen of hoe deze vlot te trekken. Daarmee is het boek een leerzame handleiding voor iedereen die meer wil halen uit samenwerking. Daarbij geldt het motto: in een moderne samenwerking weet je wel waar je heen wilt, maar niet waar je uitkomt.
Industrial psychology --- teamwork --- samenwerking --- organisatiecultuur --- organisatiepsychologie
Choose an application
Didactic strategies --- reflectie (psychologie) --- feedback --- samenwerking --- coaching
Choose an application
Ruim 85% van de beroepsbevolking werkt in een of meerdere teams tegelijkertijd. Teams zijn bovendien steeds vloeibaarder: ze veranderen voortdurend van vorm en samenstelling. Ze ontstaan vaak uit het niets en kunnen ook zomaar weer verdwijnen. Het zijn pop-up teams. Voorbeelden: agile teams in bedrijven, teams op de spoedeisende hulp in ziekenhuizen, leerlingenteams die betrokken zijn bij radicale onderwijsvernieuwingen, maar ook legerteams, sportteams of teams van vaccinonderzoekers. En wellicht het meest ultieme voorbeeld van pop-up teams: de deelnemers aan online meetings die net zo snel op het scherm verschijnen als ze na afloop weer verdwijnen.Hoe zorg je dat pop-up teams een succes zijn? Dat mensen in dergelijke teams leren, innoveren en presteren, maar ook floreren? Dat gebeurt door Teaming: onder grote druk intensief en effectief werken aan je team. Slim, soepel en slagvaardig samenspelend. Vanuit een verbindende spirit. En gebruik makend van minimale structuren. Teaming is de manifestatie van de nieuwe realiteit van samenwerking.Dit boek is een must-read voor iedereen die wil weten hoe je dynamische teams kunt laten uitgroeien tot bouwsteen van organisatorisch succes. Het boek rekent af met tal van gangbare vanzelfsprekendheden en neemt je stap voor stap mee op reis door de fascinerende nieuwe realiteit van samenwerken. Het boek staat boordevol met unieke cases, interviews met spraakmakende teamdenkers en -doeners en bevat een berg aan praktische werkvormen, tools en skills om teaming zelf in de praktijk te brengen.https://www.standaardboekhandel.be/p/teaming-9789462157835
Teamwerk --- Team --- Teamontwikkeling --- Groepsdynamiek --- Samenwerking --- Organisatieontwikkeling --- Verandering --- Coaching --- Werkvorm --- Industrial psychology --- teamwork --- samenwerking
Choose an application
Bij onderhandelen denken we al gauw aan mannen in maatpakken die in de nachtelijke uren tot een overeenkomst proberen te komen. Dat beeld klopt niet: we onderhandelen allemaal, constant. Met onze kinderen over schermtijd, met onze partner over huishoudelijke taken, met vrienden over dat weekendje weg, met collega’s over de taakverdeling, met de baas over ons loon, met een klant over die offerte… Vaak durven we echter niet te vragen wat we willen: die me-time, dat loon, dat weekendje weg, een hogere prijs, hulp. Ten onrechte, want onderhandelen heeft een enorme impact op ons dagelijkse leven. Dat rationele argumenten belangrijk zijn weet iedereen, maar we onderschatten de rol van de mens achter de onderhandelaar, de emoties en de psychologie die bij onderhandelen komen kijken én die een onderhandeling kunnen maken of kraken. Met liefde onderhandel je ook leert je te vragen wat je wil, op een menselijke manier, met aandacht voor emoties en de relatie met de ander. Ontdek welk onderhandelingstype jij bent en leer je valkuilen kennen. Met voorbeelden uit het leven gegrepen, oefeningen met een verrassende uitkomst, handige tools én ook de dirty tips en tricks van het onderhandelen.
Developmental psychology --- Psychology --- Social psychology --- communicatiesociologie --- onderhandelen --- samenwerking --- communicatiepsychologie
Choose an application
Didactic strategies --- Higher education --- samenwerking --- communicatievaardigheden --- professionaliteit --- effectiviteit
Choose an application
School management --- niveau-onderwijs --- projectonderwijs --- onderwijsvernieuwing --- internationale samenwerking --- onderwijsorganisatie
Choose an application
Het boek 'Systeemdenken in de praktijk' 2010 gaat over de toepassing van systeemtherapeutische principes en interventies in het organisatieadvieswerk. De vier auteurs vertellen over hun begeleiding van mensen in verschillende organisaties en samenwerkingsverbanden; een individuele leidinggevende, een team, een raad van bestuur en een projectgroep. Steevast gaan zij de dialoog aan met hun opdrachtgevers. Met behulp van de circulaire vraagstelling plaatsen ze problemen in een relationele context en laten ze zien welke patronen in de samenwerking disfunctioneel zijn. Ze creëren nieuw uitzicht, nieuw begrip en dus ook nieuwe oplossingsmogelijkheden. De lezer krijgt tal van tips hoe het systeemdenken in de dagelijkse adviespraktijk toegepast kan worden. In de bijlage van het boek is een DVD opgenomen met daarop een demonstratie van de systemische benadering bij een veelvoorkomend samenwerkingsprobleem in een managementteam.
Psychology --- sociale psychologie --- teamwork --- samenwerking --- systeemdenken --- systeemtherapie --- groepsontwikkeling
Choose an application
De samenwerking in de zorg verandert sterk. Door toepassingen van informaticatechnologie, door mondigere patiënten, door steeds meer aandacht voor chronische ziekten en multimorbiditeit en door taakherschikking. Samenwerken lijkt zo vanzelfsprekend, maar is het niet. In de pers lezen we soms dat het door geen of slechte samenwerking ernstig mis kan gaan. Optimale samenwerking wil zeggen dat professionals openstaan voor wat de ander doet en zich bewust zijn deel uit te maken van het netwerk rond de patiënt. Samenwerken is dus een noodzaak en kan ook veel voldoening geven. In vier delen in dit boek komen achtereenvolgens aan de orde: noodzaak en theoretische achtergronden van samenwerken, praktische verbetermogelijkheden die direct toepasbaar zijn in de praktijk, bijscholing en richtlijnontwikkeling, een beschrijving van een twaalftal inspirerende praktijksituaties en ten slotte een blik op de toekomst met aandacht voor informatietechnologie, organisatie en bekostiging. Dit boek biedt handvatten om die veranderende samenwerking en daarmee de continuïteit van zorg vorm te geven. Het is geschreven voor huisartsen, medisch specialisten, artsen ouderengeneeskunde, artsen voor verstandelijk gehandicapten en sociaal-geneeskundigen. En zeker ook voor gespecialiseerde verpleegkundigen, physician assistants, paramedici en andere zorgprofessionals. Alle bijdragen van de 38 verschillende auteurs in dit boek zijn geschreven met in gedachte de patiënt als middelpunt.
Social policy and particular groups --- Nursing --- Organization theory --- samenwerking --- zorg
Choose an application
We praten veel over aanspreken, maar we doen het vrijwel niet. Terwijl we allemaal vinden dat het nodig is om te leren, onze zakelijke doelen te realiseren en de werksfeer goed te houden. Gytha Heins deed drie jaar onderzoek en legt in dit boek op glasheldere en soms confronterende wijze uit hoe dit komt, met veel praktijkvoorbeelden. Goed aanspreken is veel lastiger dan we altijd dachten. Nog een workshop 'feedback geven' heeft geen enkele zin. Het zit niet in wat we doen, het zit in hoe we erover denken. Aanspreken gaat niet alleen over kritiek geven, maar ook over kleur bekennen. Het gaat over tolerantie én grenzen stellen, over aanspreken én aanspreekbaar zijn. In dit boek vind je direct toepasbare oplossingen voor leiders van organisaties, voor aansprekers en voor aangesprokenen. Als we elkaar vaker aanspreken, kunnen we 28 % productiever zijn, 12,5 % meer omzet realiseren, 16 % meer kosten besparen en het verloop en verzuim met respectievelijk 15 en 11 % terugdringen. Investeren in aanspreken leidt niet alleen tot een betere samenwerking, maar levert ook veel geld op.
Industrial psychology --- Organization theory --- Business management --- samenwerking --- organisatiecultuur --- organisatiepsychologie
Listing 1 - 10 of 252 | << page >> |
Sort by
|