Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Zien is meestal heel gewoon. Beelden wekken echter ook emotiesop - soms zijn ze ook gewoon 'mooi'. Beeldende kunst weet mensen zelfs vaak in esthetische verrukking te brengen. Hoe komt die verbinding tussen buitenwereld en innerlijke emotie tot stand ? Zien is meestal heel gewoon. Vormen, kleuren, diepte, beweging, het hoort er allemaal bij, en is heel nuttig in een mensenleven. Maar er is meer. Kijken en zien laten ons niet koud. Beelden wekken ook emoties op, of zijn 'gewoon' mooi. Enbeeldende kunst weet mensen vaak in esthetische verrukking te brengen. Er worden miljoenen neergeteld voor oude en jonge meesters. Wat zit daar achter? Hoe komt die verbinding tussen buitenwereld en innerlijke emotie tot stand? De auteurs van Beeldende kunst en onze hersenen hebben dergelijke vragen onderzocht, als wetenschapper, en lichten indit boek een tipje van de sluier. Ons vermogen tot visuele waarneming blijkt ingewikkeld in elkaar te zitten. Onze zintuigen en hersenen toveren ons een wereld van schijn en werkelijkheid voor. Dit rijk met kunstwerken en verhelderende schema's geïllustreerde boek geeft een diep inzicht in de wijze waarop de visuele beleving van beeldende kunst tot stand komt.
Art --- kunstpsychologie --- Affective and dynamic functions --- Physiology of nerves and sense organs --- Kunstpsychologie --- Zien --- psychologie --- Kunst ; psychologie --- Visuele waarneming --- hersenen --- kunst --- visuele waarneming --- 415 --- 600.9 --- 606.1 --- 612.82 --- 612.84 --- 612.843.31 --- TV --- beeldende kunst --- emoties --- film --- fotografie --- geestelijke vermogens --- geneeskunde --- kinderen --- kleuren --- kleurwaarneming --- mentale beelden --- neurobiologie --- neurofysiologie --- neurologie --- neuropsychologie --- ontwikkelingspsychologie --- perspectief --- schilderkunst --- waarnemen --- zien --- zintuigen --- 720 --- kunst (gez) --- 159.937 --- 612.8 --- 75 --- Hersenen : werking --- Kunst : waarneming --- Algemene psychologie --- Overige onderwerpen (menskunde) --- Neurologie --- Kunstpsychologie. --- psychologie. --- Psychologie.
Choose an application
John Berger's 'Ways of Seeing' changed the way people thought about art and art criticism.
7.01 --- Esthetica. Kunstfilosofie. Kunsttheorie. Algemene problemen inzake kunst --- Visual perception. --- Art --- Philosophy. --- Psychology. --- 7.01 Esthetica. Kunstfilosofie. Kunsttheorie. Algemene problemen inzake kunst --- art criticism --- painting [image-making] --- schilderkunst --- Aesthetics of art --- kunstbeschouwing --- Kunstbeschouwing --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- kunst; kritiek --- Visuele waarneming --- MAD-faculty 14 --- kunstkritiek --- 700.6 --- kunst --- kunsttheorie --- kunstgeschiedenis --- visuele waarneming --- kunstwetenschappen --- kijken --- iconografie --- iconologie --- semiotiek --- esthetica --- beeldende kunst, filosofie, esthetiek en kritiek der beeldende kunst
Choose an application
Dit boek is een hulpmiddel om kinderen zelf goede beelden te leren maken. Beelden die precies datgene vertellen wat we willen dat ze vertellen. Om kinderen te leren kijken naar beelden en hoe ze juist te interpreteren. Maar vooral om kinderen te leren hoe met beelden te communiceren. Als leerkracht hoef je geen amateurfotograaf te zijn om dit boek te gebruiken. De uitgewerkte methodieken zorgen ervoor dat kinderen stap voor stap een leerproces doorlopen om de nodige kennis en vaardigheden op te bouwen. Bovendien krijg je heel wat achtergrondinformatie én inspiratie om de methodieken in diverse vakken in te zetten om de lessen te verrijken. Want beeldtaal is een taal, net zoals woorden dat zijn. Een taal die per definitie vakoverschrijdend werkt.
beeldende expressie --- visual perception --- muzische vorming --- Didactics of the arts --- photography [process] --- fotografie --- methodology --- Didactiek van de kunst --- methodiek --- visuele waarneming --- visualisatie --- beeldtaal --- non-verbale communicatie --- taalontwikkeling --- audiovisuele leermiddelen --- communicatie --- Communicatie ; kinderen --- Muzische vorming ; basisonderwijs --- Beeldtaal --- Beeldopvoeding --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs --- Leermethoden --- Mediaopvoeding --- Digitale leermiddelen --- Didactiek --- Beeldeducatie --- Leermethode
Choose an application
Space perception --- Visual perception --- Vision --- Space perception. --- Vision. --- Visual perception. --- Visuele waarneming. --- Optics, Psychological --- Eyesight --- Seeing --- Sight --- Spatial perception --- Psychological aspects --- Perception --- Visual discrimination --- Senses and sensation --- Blindfolds --- Eye --- Physiological optics --- Spatial behavior --- Figure-ground perception --- Geographical perception --- Health Sciences --- Psychiatry & Psychology --- Psychology --- Perception spatiale --- Perception visuelle
Choose an application
Orthopedagogics --- vaardigheidsonderwijs --- personen met een motorische beperking --- kinderen met een beperking --- gezichtsvermogen --- Apraxia --- Psychomotor disorders in children --- 464 --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- psychomotorische stoornissen --- motorische problemen --- opvoeding --- psychomotorische ontwikkeling --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- departement Gezondheidszorg --- visuomotorische problemen --- ontwikkelingsproblemen --- visuele waarneming --- Leermoeilijkheden --- Leerstoornissen --- Bewegingsorganen --- Spelen --- ADHD --- Dyslexie --- Rekenstoornissen --- Autisme --- Leermoeilijkheid --- Leerstoornis --- Bewegingsorgaan --- Spel --- Rekenstoornis --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
In Art and Representation, John Willats presents a radically new theory of pictures. To do this, he has developed a precise vocabulary for describing the representational systems in pictures: the ways in which artists, engineers, photographers, mapmakers, and children represent objects. His approach is derived from recent research in visual perception and artificial intelligence, and Willats begins by clarifying the key distinction between the marks in a picture and the features of the scene that these marks represent. The methods he uses are thus closer to those of a modern structural linguist or psycholinguist than to those of an art historian. Using over 150 illustrations, Willats analyzes the representational systems in pictures by artists from a wide variety of periods and cultures. He then relates these systems to the mental processes of picture production, and, displaying an impressive grasp of more than one scholarly discipline, shows how the Greek vase painters, Chinese painters, Giotto, icon painters, Picasso, Paul Klee, and David Hockney have put these systems to work. But this book is not only about what systems artists use but also about why artists from different periods and cultures have used such different systems, and why drawings by young children look so different from those by adults. Willats argues that the representational systems can serve many different functions beyond that of merely providing a convincing illusion. These include the use of anomalous pictorial devices such as inverted perspective, which may be used for expressive reasons or to distance the viewer from the depicted scene by drawing attention to the picture as a painted surface. Willats concludes that art historical changes, and the developmental changes in children's drawings, are not merely arbitrary, nor are they driven by evolutionary forces. Rather, they are determined by the different functions that the representational systems in pictures can serve.
Aesthetics of art --- Gezichtsbedrog --- Illusions d'optique --- Oblique projection --- Optical illusions --- Optics [Psychological ] --- Perceptie [Visuele ] --- Perception [Visual ] --- Perception visuelle --- Perspectief --- Perspective --- Projection [Oblique ] --- Vision--Psychological aspects --- Visual perception --- Visuele perceptie --- Visuele waarneming --- Waarneming [Visuele ] --- Visual perception. --- Perspective. --- Optical illusions. --- Oblique projection. --- Optics, Psychological --- Vision --- Perception --- Visual discrimination --- Architectural perspective --- Linear perspective --- Mechanical perspective --- Optics --- Space (Art) --- Space perception --- Projection --- Proportion (Art) --- Shades and shadows --- Illusions, Optical --- Hallucinations and illusions --- Physiological optics --- Psychological aspects --- art criticism --- philosophy of art
Choose an application
Dit boek gaat over leerprocessen van kinderen tussen vier en twaalf jaar.
37.015.3 --- 4-12-jarigen --- 415.4 ) Leerpsychologie --- aanvankelijk lezen --- aanvankelijk rekenen --- aanvankelijk schrijven --- auditieve waarneming --- begrippen --- classificeren --- cognitieve ontwikkeling --- leerprocessen --- leren --- onderwijspsychologie --- probleemoplossen --- ruimtelijke oriëntatie --- seriëren --- visuele waarneming --- 419.3 --- Cognitieve ontwikkeling --- Onderwijspsychologie --- Probleemoplossend denken --- Pedagogische psychologie --- Leerprocessen --- Kleuters --- Lager onderwijs --- Leraren --- Lerarenopleiding --- Adaptief onderwijs --- Ruimtelijke oriëntatie --- Seriëren --- Zien --- Auditieve discriminatie --- Begripsvorming --- Classificeren --- Thematisch werken --- Aanvankelijk lezen --- Aanvankelijk rekenen --- Aanvankelijk schrijven --- Kinderen --- Sociaal-agogische vaardigheden --- Conflictbeheersing --- Didactiek --- Kleuteronderwijs --- didactische processen --- Educational psychology
Choose an application
Een empirische blik op de artistieke visuele trukendoosHoe verwerken we de beelden om ons heen, zowel van onze omgeving als van de beeldcultuur ?Welke evolutionaire voordelen heeft de kunst en esthetiek opgeleverd ?Beeld en visuele waarneming biedt een toegankelijke inleiding in de visuele perceptie van zowel natuurlijke als artificiële beelden (foto's, schilderijen, films, strips ...). Het bundelt het actuele wetenschappelijke onderzoek rond het thema vanuit een interdisciplinaire benadering.Dit boek presenteert de biologische en psychologische onderbouw van de perceptie, zonder cultuur, emotie en context van het beeld uit het oog te verliezen. Ook het vertellen met beelden en het waarheidsgehalte van documentaires komt aan bod.Aan de hand van een verklarende woordenlijst, diverse bijlagen, huidige wetenschappelijke discussies en tal van voorbeelden van beelden uit verschillende culturen en tijden vormt Beeld en visuele waarneming een handige handleiding voor iedereen die in visuele waarneming geïnteresseerd is of zelf met beelden aan de slag gaat.Bron : http://www.lannoocampus.be
Beeldcultuur --- Visuele communicatie --- neurowetenschappen --- visualisatie --- visuele communicatie --- zintuigelijke indrukken --- waarneming --- Psychology --- #SBIB:309H526 --- kunst --- kunsttheorie --- 7.01 --- psychologie --- esthetica --- strips --- beeldverhaal --- film --- fotografie --- perceptie --- 700.6 --- waarnemingspsychologie --- 415.2 --- Psychologie van de audiovisuele boodschap --- beeldende kunst, filosofie, esthetiek en kritiek der beeldende kunst --- algemene psychologie, zintuiglijke indrukken en waarnemingen --- Physiology of nerves and sense organs --- Affective and dynamic functions --- visuele waarneming --- beelden --- Visual perception --- PXL-Central Office 2018 --- zintuiglijke waarnemingen --- cultuur --- wetenschappelijke inzichten --- visual perception --- beeldcultuur --- Kunst ; psychologie --- Zien --- Waarnemingspsychologie --- Esthetica
Choose an application
Visual Cognition publishes new empirical research that increases theoretical understanding of human visual cognition. Studies may be concerned with any aspect of visual cognition such as perceptual organization; 0bject, face, and scene recognition; visual attention and search; short-term and long-term visual memory; visual word recognition and reading; eye movement control and active vision; dynamic vision; and visual imagery. The typical study will use behavioral methods, but papers reporting studies of alternative populations or based on methods such as neuroimaging (e.g., fMRI, ERP, MEG) or modeling (computational or mathematical) that bear on visual cognition are also published.
Cognition --- Vision --- Visual Perception --- Visual perception --- Perception visuelle --- Periodicals. --- Périodiques --- Cognition. --- Vision, Ocular. --- Visual Perception. --- Vision. --- Visual perception. --- Visuele waarneming. --- #PSYC:TSCAT --- #TS:WBIB --- Periodicals --- Health Sciences --- Neurology --- Ophthalmology --- Physiology --- Psychiatry & Psychology --- Psychology --- Optics, Psychological --- Perception --- Visual discrimination --- Eyesight --- Seeing --- Sight --- Senses and sensation --- Blindfolds --- Eye --- Physiological optics --- Perception, Visual --- Perceptions, Visual --- Visual Perceptions --- Vision, Ocular --- Light Signal Transduction, Visual --- Ocular Vision --- Visual Light Signal Transduction --- Visual Phototransduction --- Visual Transduction --- Phototransduction, Visual --- Transduction, Visual --- Cognitive Function --- Cognitions --- Cognitive Functions --- Function, Cognitive --- Functions, Cognitive --- Psychological aspects --- Visual Processing --- Processing, Visual
Choose an application
Dit is een boek waarin een verrassende verscheidenheid aan onderwerpen aan bod komt: van Jean-Luc Godard tot Yilmaz Güney, van de engel, de maagd en de koorddanser over Friedrich Nietzsche tot de lege sokkel van David Teniers, van Limburgse mijnwerkers tot de herberg met het hoefijzer in Luik, van Jan Cox en Sembène Ousmane over René Magritte tot Merlin Spie en Guido Vrolix, van Bart De Wever, lesbiennes en Kunst in Mode, over de Reuzen van Royal de Luxe tot het verstilde beeld van Paul Van Gysegem, van moderniteit en conceptueel design tot intersubjectief wandelen met het landschap, van Walter Benjamin over Agnes Varda tot Roland Barthes, van Michelangelo Antonioni tot Ed van der Elsken om daarna Chantal Akerman en Eric Adam te ontdekken tot plots Machiavelli opduikt in het virtuele 'Belgiëque' en alles anders zichtbaar wordt. Anders zichtbaar is een uitnodiging aan iedereen die een stap vooruit wil zetten op weg naar een praktische toepassing van de kennis over beelden. Door de verscheidenheid en de diepgang is deze bundel meteen een referentiewerk over hedendaagse beeldcultuur.
beeldcultuur --- humanisme --- Semiotics --- humanism --- cultuurfilosofie --- Philosophy and psychology of culture --- 7.01 --- Adam, Eric --- Akerman, Chantal --- Antonioni, Michelangelo --- Brussel ; essays over --- Cox, Jan --- De Graeve, Peter ; over Machiavelli --- Dhetier, Hubert --- Filmkunst ; Zuid-Afrika ; 1956-2003 ; representatie van lesbiennes en gays --- Fotografie ; filosofie --- Güney, Yilmaz --- Kunsttheorie ; beeldcultuur ; vanuit een humanistische visie --- Marker, Chris --- Mode en kunst ; mode in de kunst 1916-1952 --- Ousmane, Sembène ; Mooladé --- Pinxten, Rik --- Schwarz, Eric --- Spie, Merlin --- Van Bendegem, Jean-Paul --- Van Kerkhoven, Marianne --- Van der Elskens, Ed --- Varda, Agnès --- Visuele waarneming --- 905.2 --- Bové, Bruno --- Brussel --- De Graeve, Peter --- Dethier, Hubert --- Dewulf, Bernard --- Késenne, Joannes --- Machiavelli --- Sanctorum, Johan --- filmkunst --- stadsontwikkeling --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- cultuurfilosofie, -psychologie en -sociologie --- Visual communication --- Visual communication. --- Social aspects. --- digitale fotografie --- digital photography [digital camera] --- Graphic communication --- Imaginal communication --- Pictorial communication --- Communication --- Social aspects --- departement Beeldende Kunst 10 --- kunstkritiek --- Bové, Bruno --- Késenne, Joannes --- Güney, Yilmaz --- Ousmane, Sembène ; Mooladé --- Varda, Agnès
Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|