Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Digital
Laaggeletterd in de lage landen : hoge prioriteit voor beleid
Authors: --- ---
ISBN: 907059305X Year: 2004 Publisher: Den Haag Nederlandse Taalunie

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Uit een recent internationaal onderzoek naar geletterdheid van volwassenen bleek dat ongeveer een op de tien volwassenen in Nederland en een op zeven in Vlaanderen functioneert op een laag niveau van geletterdheid. Daarbij gaat het om volwassenen die grote moeite hebben met alledaagse schriftelijke taken. In dit rapport wordt onder meer beschreven welke eisen de samenleving aan geletterdheid stelt, en dat die de laatste decennia sterk zijn gestegen. Bij laaggeletterdheid gaat het voor een deel om volwassenen die te weinig onderwijs hebben gehad om op een voldoende hoog niveau geletterd te worden (veel allochtonen) en voor een deel om volwassenen die problemen hebben gehouden met lezen en schrijven (allochtonen en autochtonen). Ook wordt in enkele portretten geschetst wat volwassenen in verschillende contexten tegenkomen aan geschreven taal. In het rapport wordt geconstateerd dat veel van die volwassenen niet bereikt worden in de volwasseneneducatie, dat er meer impulsen nodig zijn, dat de volwasseneneducatie alleen het probleem van laaggeletterdheid niet kan oplossen en dat er meer samenwerking nodig is tussen verschillende actoren in de samenleving.


Book
Iedereen geletterd! Lokaal samenwerken voor geletterde mensen
Authors: --- ---
Year: 2007 Publisher: Brussel Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Departement Onderwijs

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Leren in de educatie. Lesgeven, begeleiden en faciliteren
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789086965847 Year: 2021 Publisher: Amsterdam Uitgeverij Eenvoudig Communiceren Stichting Expertisecentrum Oefenen.nl

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ben jij docent, beleidsmaker, onderzoeker of vrijwilliger en betrokken bij volwasseneducatie? Dan hebben we goed nieuws! In september lanceren we samen met oefenen.nl het boek Leren in de educatie, lesgeven, begeleiden en faciliteren. In dit boek krijg je door de verschillende artikelen een actueel en breed beeld van het NT1-veld. Zowel op het gebied van de inhoud, doelgroep, kwaliteit en van de ontwikkelingen in de volwasseneneducatie.Ga je lesgeven in de basiseducatie? En wil je wat meer weten over het soort lessen dat je kunt aanbieden? Of over de doelgroep? Dan ben je met dit handboek voor de basiseducatie aan het juiste adres. Experts en ervaringsdeskundigen uit de volwasseneneducatie geven advies. Je krijgt tips voor de praktijk én het boek biedt handvatten voor kwaliteitsonderwijs en verantwoording. Docenten kunnen het boek gebruiken als naslagwerk en studenten kunnen het gebruiken tijdens en na hun opleiding. Werk je als coördinator bij een Taalhuis? Dan kun je dit boek doornemen op didactische tips en do's-and-don'ts voor de vrijwilligers.https://www.eenvoudigcommuniceren.nl/leren-in-de-educatie-lesgeven-begeleiden-en-faciliteren


Book
Analfabetisme.
Authors: --- ---
ISBN: 9057881322 Year: 2005 Publisher: S.l. Kwintessens

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat is analfabetisme en hoeveel mensen zijn analfabeet? Hoe komt het dat mensen niet kunnen lezen en schrijven en wat zijn daarvan de gevolgen? En hoe kun je analfabetisme voorkomen. Antwoorden op deze vragen en nog veel meer vind je in dit dossier. Je leest over een dyslectische jongen en over een oma die op haar 48e nog naar school ging. Je vindt ook uitleg van allerlei begrippen, de geschiedenis van het analfabetisme, de strip Schrijven en andere interessante verhalen.


Book
Het pomphuis van de 21ste eeuw : educatie in de actieve welvaartsstaat
Authors: ---
ISBN: 9064451702 Year: 2000 Publisher: Berchem EPO

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het 17de-eeuwse pomphuis werden hardnekkige werkweigeraars opgesloten die alleen door hard labeur - pompen - letterlijk het hoofd boven water konden houden. In onze actieve welvaartsstaat worden laaggeschoolde werklozen dwingend aangemaand hun "basic skills" bij te schaven met het oog op hun plaats op de arbeidsmarkt. Zoniet dreigen er sancties.Ook voor wie werk heeft, is er de permanente onzekerheid. Een job voor het leven behoort tot het verleden. In de globaliserende economie wordt levenslang leren een instrument van flexibiliteit en inzetbaarheid - employability. Voor de begeleidende instanties, van volwasseneneducatie over welzijnswerk tot vakbonden, groeit de druk om dit sterk fluctuerende arbeidsleger gewillig in permanente mobilisatie te houden.Moet er niet meer gewerkt worden aan de weerbaarheid van laaggeschoolden? Is de levenslange veroordeling tot leren een teken van vooruitgang? Is om het even welke arbeid een remedie tegen uitsluiting? En moet niet veeleer de uitsluiting dan wel de uitgeslotene geviseerd worden? Een nieuwe invulling van het nobele begrip levenslang leren is nodig om te vermijden dat de (basis)educatie het pomphuis van de 21ste eeuw wordt. Zelfontplooiing staat daarbij centraal.

Keywords

Adult education. --- Education and state. --- Basiseducatie. --- Lerarenopleiding --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Volwassenenvorming. --- Welvaartsstaat. --- Algemeen. --- Didactische theorieën. --- Political philosophy. Social philosophy --- loonarbeid --- Sociology of culture --- arbeidsethiek --- flexibiliteit --- basiseducatie --- Sociology of education --- actieve welvaartsstaat --- levenslang leren --- anno 2000-2099 --- Welvaartsstaat --- Basiseducatie --- Volwassenenvorming --- Permanente educatie --- Volwasseneneducatie --- Beroepsopleidingen --- Adult education --- Education and state --- 316.323.65 --- 331.5 <493> --- 331.55 <493> --- 331.58 <493> --- Volwasseneneducatie (levenslang leren, permanente educatie, tweedekansonderwijs) --- maatschappijkritiek --- onderwijssociologie --- volwassenenvorming --- welvaartsstaat --- 493.2 --- #PBIB:2003.3 --- 330.580 --- 470 --- BE / Belgium - België - Belgique --- 450 Werkgelegenheid en arbeid --- 651 Maatschappij. Algemeen --- 711 Basiseducatie --- #A0006A --- 375 --- 304 --- 339 --- basiseducatie, alfabetiseringswerk, analfabetisme, vormingsinitiatieven --- Gecontroleerde economie. Geleide economie. Welvaarststaat. Algemeenheden --- Openbaar onderwijs: algemeenheden --- Education --- Education policy --- Educational policy --- State and education --- Social policy --- Endowment of research --- Adults, Education of --- Education of adults --- Continuing education --- Open learning --- Government policy --- Levenslang leren --- Beroepsopleiding --- werklozen --- educatie


Book
ICT-eindtermen in school- en klaspraktijk
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789030193807 9789030193548 Year: 2008 Publisher: Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Sinds 1 september 2007 zijn de vakoverschrijdende ICT-eindtermen van kracht in het basisonderwijs, de eerste graad van het secundair onderwijs en in de basiseducatie. Deze eindtermen zijn nieuw en een uitdaging voor elke school en elke leerkracht. Het boek ICT-eindtermen in school- en klaspraktijk wil hen helpen bij de implementatie van die ICT-eindtermen. Het boek biedt eerst een kader aan: het nieuwe beleidsplan over ICT in het onderwijs. Het ICT-beleid van de overheid wil in de eerste plaats dat elke Vlaamse leerling op school leert omgaan met de meest gangbare nieuwe technologien. Daarna is de kernvraag aan de orde: hoe de ICT-eindtermen integreren in de dagelijkse onderwijspraktijk? Het antwoord op die vraag vertrekt van een duiding van de vakoverschrijdende ICT-eindtermen. Het beschrijft hoe leerkrachten deze eindtermen binnen de verschillende leergebieden en ?vakken en, over de verschillende leerjaren heen kunnen integreren. Daarbij staan zeven principes voorop die een goed kompas Kunnen zijn voor een succesvolle ICT- integratie. Maar deze nieuwe eindtermen zijn niet alleen een opgave voor de individuele leerkracht. Het schoolteam en het schoolbeleid zijn essentieel voor het succes. Samen kunnen zij zorgen voor een ICT-implementatieplan. Ook hiervoor geeft dit boek de nodige inspiratie. - Het geeft eerst een aanzet om op het niveau van de school en de scholengemeenschap een ICT-beleid te ontwikkelen dat de kenmerken van goede beleidsvoering heeft. - Daarna presenteert het 'pICTos' wat staat voor 'Plannen van ICT op school', een elektronische tool die scholen ondersteunt bij het ontwerpen van een ICT-beleidsplan. Aan de hand van dit instrument kunnen scholen analyseren hoe ver ze al staan met de invoering van de ICT-eindtermen en informatie krijgen over hoe ze de verdere integratie van ICT kunnen ontwikkelen. - Ten slotte volgt een praktijkvoorbeeld over het proces van de ICT-implementatie dat kan dienen als inspiratiebron voor andere scholen en scholengemeenschappen. In dit voorbeeld komen drie pijlers aan bod waaraan gewerkt moet worden om ICT op een goede manier te implementeren binnen de basisschool: de infrastructuur, de deskundigheid bij leerlingen, leerkrachten en omkaderend personeel en het kunnen beschikken over verantwoorde didactische content. De opgave is niet gering en ook niet helemaal nieuw. Maar leerlingen zullen pas echt ten volle het nut van ICT-gebruik ondervinden, als de hele school er planmatig en met overleg bij betrokken wordt.


Book
Effectief leren : basisboek.
Authors: ---
ISBN: 9001307523 9789001307523 Year: 2005 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Effectief leren speelt in alle onderwijssituaties een belangrijke rol. In alle onderwijssituaties moeten leerlingen basiskennis opdoen en basisvaardigheden aanleren. Dit basisboek geeft door middel van de instructiestrategie van directe instructie een groot aantal praktische adviezen aan op welke wijze docenten dat kunnen vormgeven, of hoe docententeams dat samen kunnen doen en hoe ze van daaruit een begin kunnen maken met activerend leren. Het boek is rijkelijk voorzien van praktische adviezen en voorbeelden uit de praktijk.

Listing 1 - 7 of 7
Sort by