Narrow your search
Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Book
Gedragstherapie met kinderen en jeugdigen
Authors: --- ---
ISBN: 9789026515118 Year: 2005 Publisher: Amsterdam Harcourt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Gedragstherapie bij kinderen en jeugdigen
Authors: --- ---
ISBN: 902650666X Year: 1986 Publisher: Lisse Swets


Book
Autisme van binnen uit : een praktische gids
Author:
ISBN: 9052408432 9789052408439 Year: 2007 Publisher: Antwerpen Houtekiet

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Een kind met autisme beïnvloedt het hele doen en laten van alle gezinsleden,' schrijft Hilde De Clercq. Zij kan het weten, want zij is in dubbel opzicht een ervaringsdeskundige. Ze is moeder van een zoon met autisme én begeleidt al jàren jongeren met autisme. Of het nu gaat om communicatie, sociale relaties, vrije tijd, emoties, eten, seksualiteit, slapen, spelen of werken, de fundamenteel andere denkstijl van mensen met autisme is overal aanwezig en dat voor altijd, want kinderen met autisme worden volwassenen met autisme. Aan de hand van talloze concrete anekdotes over haar zoon Thomas en over andere jongeren met autisme die ze kent maakt de auteur deze andere denkstijl op een aangrijpende en soms ontroerende manier duidelijk. Ze beschrijft als het ware autisme van binnen uit, de enige manier om mensen met autisme echt te begrijpen. Hilde De Clercq gebruikt haar persoonlijke ervaringen en professionele inzichten ook om een praktische gids op te stellen vol handige strategieën om het leven met mensen met autisme voor alle partijen – ouders, kennissen, leraren, hulpverleners en jongeren met autisme zelf - aangenamer en gelukkiger te maken. Hilde De Clercq (1958) studeerde Germaanse Filologie en werkt voltijds als ‘ouder-professioneel' voor het Opleidingscentrum Autisme in Antwerpen. Zij geeft gespecialiseerde workshops en conferenties over autisme in binnen- en buitenland. Haar boek Mama, is dit een mens of een beest? over detaildenken en autisme werd vertaald in het Deens, Engels, Frans, Grieks, Italiaans, Portugees, Russisch en het Zweeds. De auteur is ook redactielid van Good Autism Practice van de University of Birmingham. Tussen de twee culturen, de gewone en de autistische, dienen verder bruggen gebouwd te worden. Autisme van binnen uit helpt ons flink op weg. Niemand kan om dit boek heen. Theo Peeters, directeur Opleidingscentrum Autisme


Multi
Beter vroeg dan laat en beter laat dan nooit: de onderkenning van autimse bij normaal tot hoogbegaafde personen
Author:
ISBN: 906445261X Year: 2004 Publisher: Berchem EPO

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het onderzoek over autistische spectrumstoornissen heeft de laatste jaren een hele weg afgelegd. Toch worden deze stoornissen nog dikwijls niet tijdig onderkend, vooral bij personen met een normale tot hoge intelligentie. De stoornis lijkt bij deze personen mildere vormen aan te nemen of beantwoordt in elk geval minder aan het klassieke beeld van autisme. Gevolg is dat de stoornis vaak pas in de adolescentie of in de volwassenheid wordt gediagnosticeerd. Peter Vermeulen deed uitgebreid onderzoek naar de diagnostiek van autisme bij normaal tot hoog begaafde volwassenen en promoveerde ermee aan de Universiteit van Leiden. Het eerste deel is een omvattende omschrijving van de huidige inzichten in autisme en in de diagnostiek ervan. Het tweede deel bevat de onderzoeksgegevens over het beeld van autisme bij normaal begaafde personen en over de factoren die verband houden met het tijdstip van de diagnose. Naast een gedetailleerde analyse van de schoolloopbaan, het maatschappelijk functioneren, de intelligentiestructuur en het sociale oordeelsvermogen van de betreffende groep biedt het boek ook praktische suggesties voor de diagnose. Het boek besluit met een aantal aanbevelingen voor verder onderzoek.


Book
Een vreemde wereld : over autisme, het syndroom van Asperger en PDD-NOS: voor ouders, partners, hulpverleners en de mensen zelf
Author:
ISBN: 906665533X 9789066655331 Year: 2005 Publisher: Amsterdam SWP


Book
Sociaal onhandig . De opvoeding van kinderen met PDDNOS en ADHD
Authors: --- --- ---
ISBN: 9023234952 Year: 2002 Publisher: Assen Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek staan kinderen met de diagnose PDDNOS centraal. Deze kinderen hebben problemen in de ontwikkeling van sociaal begrip en sociaal gedrag. Een redelijk groot aantal van hen heeft ook last van aandachtsproblemen en hyperactiviteit, symptomen die passen bij de diagnose ADHD. Daarom komt ook ADHD regelmatig aan de orde in dit boek. Het eerste deel van het boek beschrijft de problemen van kinderen met PDDNOS en de gevolgen voor de opvoeding en het gezin. Ook komt aan bod hoe de diagnose gesteld kan worden. Enkele veel gestelde vragen van ouders worden beantwoord. Het tweede deel gaat over de opvoeding van kinderen met PDDNOS. Deze kinderen stellen speciale eisen aan hun omgeving en aan hun opvoeders. Dit boek geeft opvoeders een groot aantal tips en concrete adviezen die de opvoeding makkelijker kunnen maken. Iedere ouder kan zelf kiezen welke tips in zijn of haar situatie bruikbaar zijn en welke niet. Het boek is in eerste instantie bedoeld voor ouders, als een ondersteuning bij de opvoeding van kinderen met PDDNOS. Het is ook geschikt voor beroepsgroepen die te maken krijgen met ouders van kinderen met PDDNOS/ADHD, zoals hulpverleners, leerkrachten of (huis)artsen. Het boek kan ook gebruikt worden als ondersteuning bij de begeleiding van ouders. (Bron: covertekst)


Book
Autisme-wijzer en autisme-kijk-wijzer. Begeleiding van leerlingen met autisme
Authors: ---
ISBN: 9789044120899 Year: 2006 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Autisme,Asperger,Autistiform gedrag, PDD NOS,ASS of voluit 'Autisme-spectrumstoornis'. Steeds vaker hoor je ervan in buitengewoon én gewoon onderwijs. Kinderen en jongeren met autisme hebben specifieke onderwijsbehoeften. Autisme eerst al rijst de vraag wat het precies is vergt aangepaste leerinhouden en specifieke leersituaties. Leerkrachten en begeleiders moeten hiertoe voldoende worden opgeleid. Er verscheen al heel wat goede literatuur over de educatieve benadering van autisme. Ook op het Internet vind je een massa aan informatie. Er is zoveel informatie over autisme te vinden dat je er soms je weg niet meer in vindt. Daarom stelde de Coordinatie-Stuurgroep Autisme van hetVVKBuO deze katern samen. De Autisme-Wijzer brengt in kort bestek relevante informatie bijeen en zet richtingwijzers uit naar praktisch handelen en verdere verkenning van deze handicap.Deze Autisme-Wijzer is al aan de vierde druk en aan de derde herziening toe. De uitgave is meer dan een update van de vorige edities.Wat ze zo bijzonder maakt is haar uitgebreide bijlage: de Autisme-KIJK-wijzer.Een KIJK-wijzer. KIJKEN naar. Stilstaan bij. Om kwaliteitsvol onderwijs aan leerlingen met autisme te blijven garanderen, is het belangrijk af en toe bewust stil te staan bij de manier waarop we hen onderwijs geven en bij de manier waarop we hen en hun directe omgeving begeleiden.De Autisme-KIJK-wijzer is een intern evaluatie-instrument op maat van de "autileerkracht" met een BuO-versie en een GON-versie. Autisme-Wijzer en Autisme-KIJK-Wijzer.Voortaan vormen ze één geheel. De eerste bevat richtingwijzers voor goed onderwijs aan leerlingen met ASS. De tweede is een instrument om de kwaliteit van dit onderwijs zo goed mogelijk te bewaken en verder uit te bouwen.


Book
Zakenethiek
Author:
ISBN: 9044113445 Year: 2003 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er is behoefte aan een boek dat zorgt voor praktische kennisoverdracht voor groepsleiders, leraren en andere begeleiders-hulpverleners in de kinder- en jeugdpsychiatrie en jeugdhulpverlening. Dit boek beschrijft de stoornissen bij kinderen en jeugdigen die groepsleiders en leraren dagelijks tegenkomen en waar ze vaak niet goed raad mee weten. Telkens wordt aandacht besteed aan hoe de diagnose op de werkvloer te herkennen valt, waar de problemen vandaan komen en vooral wat er methodisch en ontwikkelingsbevorderend mee te doen valt in de praktijk van elke dag. Het is voorzien van vele, meteen herkenbare voorbeelden. In eerste instantie is het boek bedoeld voor groepswerkers in de jeugdzorg en leraren bij deze doelgroep. Maar ook paramedici, maatschappelijk werkers, ouderbegeleiders en systeemtherapeuten, … kunnen er hun voordeel mee doen, zoals bij het geven van psycho-educatie naar ouders. Het is ook zeker aangewezen als studieboek in diverse opleidingen. Inhoudsopgave : Psychiatrie-een nadere verkenning - Werken in de groep met het ID-model - Oppositionele gedragsstoornis en conduct disorder - Hechtingsstoornis - Pervasieve ontwikkelingsstoornissen - ADHD - Borderline persoonlijkheidsstoornis in ontwikkeling - Depri - Angststoornissen - Omgang met de ouders in een leefgroep - Oefenmiddagen voor de ouders

Keywords

#KVHB:Kinderpsychiatrie --- #KVHB:Leefgroepen --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Psychiatrie --- 606.4 --- ADHD --- angststoornissen --- depressie --- groepswerk --- hechting (psychologie) --- hulpverlening --- jeugdwerk --- kinderpsychiatrie --- leefgroepen --- opvoedingsondersteuning --- pervasieve ontwikkelingsstoornissen --- 464 --- 467 --- Angst --- Angststoornissen --- Borderline --- Depressie bij kinderen/jongeren --- Depressieve kinderen --- Gedragsstoornissen --- Gehechtheid(stheorie) (attachment, Bowlby, hechtingstheorie, moeder-kind relatie) --- Hechting --- Kinder- en adolescentenpsychiatrie (adolescentenpsychiatrie, jeugdpsychiatrie, kinderpsychiatrie) --- Kinderen --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- Pervasieve ontwikkelingsstoornissen --- Psychiatrische patiënten --- Systeemdenken in de hulpverlening (contextuele hulpverlening, systeemtherapie) --- kinderpsychiatrie (gez) --- psychiatrische patiënt (gez) --- 616.89 --- Borderlinesyndroom --- Depressies --- Hechtingsstoornissen --- Pervasieve Ontwikkelingsstoornissen --- Psychiatrie --- psychiatrie --- S20090241.JPG --- jeugdzorg --- jeugdpsychiatrie --- Kinderpsychiatrie - Jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- 362.7 --- 616 --- kinderpsychiatrie, jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- Groepswerk. --- Hulpverleners --- Jeugdpsychiatrie. --- Kinderpsychiatrie. --- Opvoedingsondersteuning. --- Jeugdzorg. --- jeugdhulpverlening --- Psychiatry --- sociotherapie --- Orthopedagogics --- groepsbegeleiding --- orthopedagogiek --- Sociology of social care --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Jeugdzorg --- Opvoedingsondersteuning --- Gedragsproblemen --- Hechtingsproblemen --- PDD --- Borderlinestoornis --- Depressie --- Angsten --- Ouders --- Ethiek --- Economie --- Hulpverlener --- Gedragsprobleem --- Hechtingsprobleem --- Pervasieve ontwikkelingsstoornis --- Borderline-persoonlijkheidsstoornis --- Kind --- ouder --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Gesprek --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene

Listing 1 - 8 of 8
Sort by