Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De vraag naar het ontwerpen van innovatieve leeromgevingen, waar didactische ingrepen, flexibel school organiseren, schooleigen pedagogische projecten en infrastructuur elkaar versterken zit al een tijd in de lift.Vaak blijven deze verschillende aspecten van onderwijs en haar organisatie naast elkaar bestaan. Ervaring leert ons dat deze domeinen op elkaar afstemmen, leidt tot de realisatie van bijzondere en unieke scholen. Het parcours dat zij hierbij afleggen, kan soms hobbelig en lang zijn, maar het maakt het alle inspanningen waard. Hun doel is om onderwijs beter te maken, succesfactoren in kaart te brengen en blinde vlekken in te vullen om tot een goed pedagogisch project te komen waarop de infrastructuur kan worden geënt.Vertrekkende vanuit de strategische kaders van het GO! kijken we over het muurtje: welke scholen over de hele wereld gingen succesvol aan de slag om de vertaling te maken van hun pedagogisch project in het schoolontwerp en hoe pakten ze het aan?Dit boek wil inspiratie bieden aan leraren, directeurs, architecten, infra-verantwoordelijken, iedereen die betrokken is in een nieuwbouwproject of een grondige renovatie. De vele voorbeelden worden afgewisseld met hands-on materiaal: de vier schalen waarin innovatie kan plaatsvinden, een plan van aanpak en een roadmap om op een gestructureerde manier aan de slag te gaan.https://www.politeia.be/nl/publicaties/376882-innovatieve+leeromgevingen+op+school
School (instelling) --- Schoolinfrastructuur --- Schoolinrichting --- Onderwijsvernieuwing --- Teaching aids --- schoolgebouwen --- klasinrichting
Choose an application
Vanaf pakweg het derde levensjaar zit elk kind in Vlaanderen in een schoolomgeving. Die schoolomgeving is georganiseerd volgens bepaalde regels en gewoonten. Nieuwe inzichten en tijdgebonden visies op onderwijzen en leren doen de bestaande onderwijsorganisatie wankelen. Concepten als ?afstandsleren?, ?hybride lesvormen? en ?flipping the classroom? hebben de voorbije maanden vraagtekens geplaatst bij traditionele school- en klasconcepten. Ook hebben de capaciteitsvraagstukken, aandacht voor welzijn, duurzaamheid en ruimtelijke ordening hun invloed op het kijken naar schoolgebouwen.Bij de huidige schoolbouwrelance kan de vraag gesteld worden of het mogelijk is om vandaag architecturaal open toekomstkeuzes te maken bij renovatie of nieuwbouw. In welke mate moeten we toekomstgericht rekening houden met de pedagogische dimensie van de infrastructuur, of is het aan de schoolorganisator om te leren omgaan met de beperkingen van de infrastructuur? Welke trends geven wel duurzaam richting aan de toekomst? Is het mogelijk om schoolgebouwen te ontwerpen die vlot aanpasbaar zijn aan veranderende visies? Op deze en andere vragen bieden onderwijsexperten een antwoord in dit themanummer.https://www.politeia.be/nl/publicaties/294214-architectuur+maakt+school
Architecture --- schoolhouses --- schoolorganisatie --- Onderwijs --- Schoolinrichting --- Schoolgebouw --- Infrastructuur --- 21st century skills --- Universal Design for Learning
Choose an application
Leer méér in sfeer beschrijft de verschillende aspecten om een kwaliteitsvolle leer- en leefomgeving tot stand te brengen. Aan de hand van talrijke illustraties en praktijkvoorbeelden wordt aangetoond hoe men de school- en klas-omgeving aangenaam, rustgevend en huiselijk kan maken. Maar er wordt ook bewezen hoe deze omgeving kan uitgroeien tot een boeiend en uitdagend milieu met rijke belevings- en experimenteerkansen. Dit boek bevat meer dan 400 voorbeelden, praktische tips, raadgevingen, nieuwe ideeën, en is een bron van inspiratie voor de leerkrachten basis- en buitengewoon onderwijs (speciaal onderwijs).
Schoolinrichting. --- schoolomgeving --- speelplaatsen --- kleuteronderwijs --- klasinrichting --- Didactics of Kindergarten --- didactiek --- Playgrounds --- Equipment and supplies --- Schools --- Belgium --- Classroom management --- School environment --- #PBIB:+105.10 --- buitengewoon onderwijs --- hoekenwerk --- schoolinrichting --- tijd --- 458.2 --- basisonderwijs --- klasklimaat --- 474.22 --- Buitengewoon onderwijs --- Hoekenwerk --- Kalenders --- Klasinrichting --- Speelplaatsen --- Klasklimaat --- Leeromgeving --- hoekenwerk (ler) --- lager onderwijs --- schoolinrichting (ler) --- Inrichting --- Inrichting van scholen --- Onderwijsstijlen --- School --- Schoolgebouwen --- 102719.jpg --- Scholen ; inrichting --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Algemeen --- inrichting van scholen, veiligheid en speelplaatsen --- (zie ook: Geïntegreerd onderwijs) --- Schoolomgeving --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Basisonderwijs --- schoolleven --- schoolbeleid --- Speelplaats --- Natuur
Choose an application
Hoe kan de fysieke ruimte bijdragen tot een krachtige leeromgeving? Welke randvoorwaarden zijn noodzakelijk om deze krachtige leeromgevingen te ontwikkelen met het oog op 21st Century Skills? Of hoe zorg ik ervoor dat het hele schoolteam, de architecten en de bouwheren op dezelfde golflengte zitten? Wij reiken graag handvatten aan om met jouw fysieke leeromgeving aan de slag te gaan. Of het nu over de inrichting van de klas gaat of over het (ver)bouwen van jouw droomschool. Deze inspiratiegids biedt een verzameling van ervaringen uit de praktijk, inspirerende voorbeelden en nuttige informatie over het inzetten van fysieke leeromgevingen tegen de achtergrond van 21ste-eeuwse vaardigheden. Je vindt die informatie ook nog eens handig samengevat in een overzichtelijke matrix die pedagogiek met ruimte combineert. Een interdisciplinaire aanpak staat in dit boek centraal. Voor deze inspiratiegids werkten onderwijskundigen en architecten niet naast, maar met elkaar! Bron : http://www.acco.be
Scholen ; inrichting --- schoolinrichting --- Onderwijs --- Klasinrichting --- Scholen --- Scholenbouw --- 371.2 --- 371.2 Schoolorganisatie --- Schoolorganisatie --- Scholen : inrichting --- Schoolinrichting --- 371.6 --- onderwijs --- School management --- Didactics --- Teaching aids --- Public buildings --- Architecture --- schools [buildings] --- scholen --- klasinrichting --- leeromgevingen --- Schoolgebouwen --- Scholeninfrastructuur --- School (instelling) --- Schoolgebouw --- Schoolinfrastructuur --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Architectuur. --- Onderwijs. --- Scholen ; inrichting.
Choose an application
Er heerst een grote 'bouwnood' bij de Vlaamse scholen. Om aan deze nood tegemoet te komen, nam de Vlaamse Regering in 2006 twee beslissingen: vanuit de reguliere financiering jaarlijks meer middelen investeren in schoolgebouwen en een eenmalige financiële inhaalbeweging via publiek-private samenwerking (PPS). Meer scholen zullen aldus ruimte krijgen om hun bouw- en verbouwplannen werkelijkheid te zien worden. Maar ook zonder financiële krapte is er een probleem. Vaak bestaat er een discrepantie tussen de infrastructuur en de maatschappelijke en onderwijskundige ontwikkelingen zoals bijvoorbeeld het inclusief onderwijs. Doorgaans ontbreekt het schooldirecties en -besturen aan tijd om zich inhoudelijk te verdiepen in het onderwerp. Bovendien voelen ze zich vaak onvoldoende competent om het bouwproces van een school te leiden en hun ideen in de juiste technische taal te communiceren naar de architect toe. Dit boek wil schooldirectie, -bestuur en -team inhoudelijk sterker maken als partners In een ontwerp- en bouwproces. De verantwoordelijkheid voor een kwaliteitsvol schoolgebouw wordt mee in handen van de schooldirecties en het schoolteam gelegd. Het bouwproces wordt door de auteurs zowel in de tijd als in de ruimte bekeken. Het eerste deel van het boek beschrijft de verschillende stappen van het bouwproces. Het tweede deel gaat dieper in op de achterliggende visie van de schoolarchitectuur. Daarbij gaat het niet alleen over 'het gebouw', maar ook over de omgeving waarin het is ingeplant, het domein waarop het zich situeert n het microniveau van de 'kamer', d.w.z. de lokalen of min of meer afgebakende ruimtes waaraan een bepaald gebruik is toegeschreven: klaslokalen, de werkplaatsen, de bibliotheek, ... Ten slotte biedt het boek een checklist met lle vragen die de school zich als bouwheer gedurende het bouwproces moet stellen. Dit praktische hulpmiddel wil scholen ondersteunen zodat ze mee de verantwoordelijkheid kunnen opnemen voor het construeren van een kwaliteitsvol schoolgebouw.
Scholen --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Architectuur. --- Onderwijsbeleid. --- public buildings [governmental buildings] --- schools [buildings] --- bouwplanning --- schoolbeleid --- schoolhouses --- School management --- Public buildings --- schoolgebouwen --- 727.1 --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- 727 --- Architectuur ; scholenbouw ; België ; gidsen --- Schoolgebouwen ; Vlaanderen ; bouwproces --- scholenbouw --- 450.2 --- 458.2 --- 718.5 --- Schoolgebouwen --- Schoolmanagement --- Schoolinrichting --- schoolinrichting --- Schoolarchitectuur --- 727.1 Schoolarchitectuur. Scholenbouw. Schoolgebouwen --- Schoolarchitectuur. Scholenbouw. Schoolgebouwen --- Gebouwen voor opleidingsdoeleinden --- Scholen (architectuur) --- Gebouwen voor opleiding en wetenschap ; scholen --- schoolgebouwen, schoolarchitectuur --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Inrichting van scholen --- Scholenbouw --- Architectuur --- Onderwijs --- Architectuur ; scholenbouw ; België ; gidsen --- Schoolgebouw --- Archief --- Digitalisering --- Godsdienst --- Cultuur --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
U kent die ongeregeldheden tijdens de pauzes wel : er wordt een spel gespeeld en er ontstaat ruzie omdat een aantal kinderen niet mee mag doen. Oude vetes worden uitgevochten en kinderen lopen elkaar te duwen en uit te dagen. Maar ... nodigt het schoolplein wel uit tot spelen? Zijn er genoeg voorzieningen die de kinderen uitdagen om spelletjes te gaan spelen? Zijn de pleinwachters actief participerend en zetten ze kinderen aan tot spel? Of lopen ze alleen vakantieherinneringen aan elkaar te vertellen? Bezitten de kinderen de gewenste sociale vaardigheden en houding om zich op een goede manier op het plein te gedragen?
Beweging. --- 458.2 --- schoolinrichting --- speelplaatsen --- 622 --- Relationele opvoeding --- Sociale vaardigheden --- Speelplaatsen --- Spelen(Kinderspelen) --- 477.8 --- Balspelen --- Bewegingsspelen --- Buitenspelen --- Handboek/cursus --- Hinkelen --- Inrichting van scholen --- Knikkeren --- Kringspelletjes --- Tikspelen --- Touwen --- Zangspelen --- 433.4 ) * SOCIALE OPVOEDING EN LEVENSVORMING --- balspelen --- basisonderwijs --- dansspelen --- elastieken --- hinkelspelletjes --- kinderen --- knikkeren --- kringspelen --- lijnspelen --- overloopspelletjes --- schoolplein --- speelplaats --- spelletjes --- tikspelen --- touwtjespringen --- zangspelen --- 371.625 --- Inrichting --- Spelen --- 458.5 --- Speelplaatsen; scholen --- 032218.jpg --- Speelplaats --- inrichting van scholen, veiligheid en speelplaatsen --- Gezelschapsspelen --- Bewegingsopvoeding --- Didactics of social education --- pedagogiek --- didactiek --- Didactics of primary education --- socio-emotionele opvoeding --- Scholen ; inrichting --- Schoolspeelplaatsen --- sociale vaardigheden --- spelen --- Schoolinrichting
Choose an application
Vele basisscholen vragen zich af hoe de speelplaats voor hun kinderen het best wordt ingericht. Een meer dan terechte bekommernis. De scholen zitten vol goede wil, maar weten niet altijd hoe ze één en ander kunnen aanpakken. Dit boek legt uit hoe goede ideeën om de speelsituatie te verbeteren bijeen te brengen zijn, hoe ze in een realistisch plan kunnen worden opgenomen en welke padagogische, groepsdynamische, en technische en praktische aspecten daarbij een rol spelen.
Speelplaatsen --- Onderwijs --- Schoolinrichting --- 796.02 --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- #PBIB:+110.10 --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Schoolspeelplaats --- #KVHB:Speelplaats --- #KVHB:Spel --- 458.2 --- schoolinrichting --- speelplaatsen --- 494.5 ) * SPEELPLEINWERK --- schoolspeelplaats --- 371.625 --- Ontwerpen --- Ruimte --- Scholen --- Speelplaatsen ; scholen --- 458.5 --- speelplaats --- Sportuitrusting. Sportaccomodaties. Sportterreinen --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- inrichting van scholen, veiligheid en speelplaatsen --- Inrichting van scholen --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- 796.02 Sportuitrusting. Sportaccomodaties. Sportterreinen --- School management --- Architecture --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- games --- schoolyards --- Teaching aids --- veiligheid (mensen) --- SMV:België --- SMV:agogiek --- SMV:recreatie --- SMV:categorie --- Kleuteronderwijs --- Schoolspeelplaats. --- Didactiek. --- Speelplaats --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Deze fotohandleiding voor een creatieve klasinrichting geeft je een zicht op wat kan (en niet kan) in je kleuterklas. Ruim 900 foto?s ondersteund door verrijkende suggesties leveren je ideeën om je eigen klasinrichting met haalbare middelen te variëren en te verrijken.De volgende thema?s komen aan bod:het algemeen klasbeeld tot de inrichting van de verschillende speelwerkhoeken;kalenders en borden;de visualisering van tijdsaspecten;initiatie in het lezen, schrijven en wiskunde;de school, de gang, de speelplaats;gezondheid en hygiëne in de kleuterschool.Bron: https://www.plantyn.com/webshop/product/steek-je-kleuterklas...-in-een-nieuwe-jas!-9789030130420
Scholen ; inrichting. --- kleuteronderwijs --- Didactics of Kindergarten --- klasinrichting --- hoekenwerk --- intercultureel onderwijs --- klassen --- schoolinrichting --- speelwerkhoeken --- tijdbegrip --- 458.2 --- klasklimaat --- kleuters --- 471.4 --- Hoekenwerk --- Kalenders --- Klasinrichting --- Klassfeer --- Ontluikend lezen (Voorbereidend lezen) --- Ontluikend schrijven (Voorbereidend schrijven) --- Tijdsbesef --- Wiskundige initiatie --- Kleuteronderwijs --- Ontluikend lezen --- Ontluikend schrijven --- Hoekenwerk ; kleuteronderwijs --- Klasinrichting ; kleuteronderwijs --- 471.9 --- Didactiek --- Klasinrichting: kleuterschool --- Kleuteronderwijs ; didactiek --- inrichting van scholen, veiligheid en speelplaatsen --- Didactiek; algemeen --- PXL-Education 2019 --- klaslokalen --- Didactic strategies --- onderwijspraktijk --- Natuur
Choose an application
De manier waarop de speelplaats is ingericht en de materialen die er zijn, geven richting aan de spelmogelijkheden. Dat geldt voor de variëteit aan materialen, maar ook voor de uitstraling en de uitdating van de speelplaats als geheel. En natuurlijk is da rol van de leerkracht van grote invloed. Door het spel van de kleuters te verrijken en verdiepen, door mee te spelen en kinderen te begeleiden die slecht tot spel komen. (Bron: covertekst)
buitenspelen --- schoolinrichting --- speelplaatsen --- spelen --- 458.2 --- 622 --- Bewegingshoeken --- Buitenhuisspelen (Buitenspelen) --- Herfst --- Instructieve spelen --- Kleuterbegeleiding --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Lente --- Natuurbeleving --- Speelplaatsen --- Techniek --- Winter --- Wiskunde --- Zomer --- Zorgverbreding --- 471.4 --- Bewegingsopvoeding --- Buitenspelen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Natuur- en milieueducatie --- Technologische opvoeding --- Wiskundige initiatie --- Wiskundige spelen --- 060310.jpg --- Inrichting van scholen --- Gezelschapsspelen --- Didactiek; algemeen --- (zie ook: Milieuzorg op school) --- Didactics of Kindergarten --- spelbegeleiding --- Speelleermiddelen ; basisonderwijs --- Schoolspeelplaatsen --- Spelen --- Basisonderwijs --- Didactics of sports and games --- bewegingsopvoeding --- Spel --- Speelplaats
Choose an application
kleuterdidactiek --- Didactics of Kindergarten --- Kleuters --- Kleuteronderwijs --- Opvoeding en onderwijs --- Bewegingsopvoeding ; kleuteronderwijs --- Dagboeken ; kleuteronderwijs --- Didactiek ; kleuteronderwijs --- Documentatiecentra ; kleuteronderwijs --- Handboek/cursus --- Kennismakingsspelen ; kleuteronderwijs --- Klasbibliotheken ; kleuteronderwijs --- Leesschrijfhoek --- Muzikale opvoeding ; kleuteronderwijs --- Poëzie ; kleuteronderwijs --- Schoolbooks - Didactic material --- kleuteronderwijs --- lichamelijke opvoeding --- cognitieve ontwikkeling --- socio-emotionele ontwikkeling --- Aansluiting kleuteronderwijs - lager onderwijs --- Dagopeningen --- Dagindeling --- Rituelen --- Documentatiecentra --- Bibliotheken --- Muzikale vorming --- Jeugdpoëzie --- Bewegingsopvoeding --- Ontluikend lezen --- Schrijfvaardigheden --- Dagboeken --- Schoolinrichting --- Kleuter --- Opvoeding --- Ritueel --- Documentatiecentrum --- Bibliotheek --- Schrijven --- Dagboek --- Digitalisering --- Onderwijs
Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|