Narrow your search
Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Innovatieve leeromgevingen op school : pedagogische projecten koppelen aan fysieke ruimtes
Author:
ISBN: 9782509043177 Year: 2023 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De vraag naar het ontwerpen van innovatieve leeromgevingen, waar didactische ingrepen, flexibel school organiseren, schooleigen pedagogische projecten en infrastructuur elkaar versterken zit al een tijd in de lift.Vaak blijven deze verschillende aspecten van onderwijs en haar organisatie naast elkaar bestaan. Ervaring leert ons dat deze domeinen op elkaar afstemmen, leidt tot de realisatie van bijzondere en unieke scholen. Het parcours dat zij hierbij afleggen, kan soms hobbelig en lang zijn, maar het maakt het alle inspanningen waard. Hun doel is om onderwijs beter te maken, succesfactoren in kaart te brengen en blinde vlekken in te vullen om tot een goed pedagogisch project te komen waarop de infrastructuur kan worden geënt.Vertrekkende vanuit de strategische kaders van het GO! kijken we over het muurtje: welke scholen over de hele wereld gingen succesvol aan de slag om de vertaling te maken van hun pedagogisch project in het schoolontwerp en hoe pakten ze het aan?Dit boek wil inspiratie bieden aan leraren, directeurs, architecten, infra-verantwoordelijken, iedereen die betrokken is in een nieuwbouwproject of een grondige renovatie. De vele voorbeelden worden afgewisseld met hands-on materiaal: de vier schalen waarin innovatie kan plaatsvinden, een plan van aanpak en een roadmap om op een gestructureerde manier aan de slag te gaan.https://www.politeia.be/nl/publicaties/376882-innovatieve+leeromgevingen+op+school


Multi
Architectuur maakt school : een complexe relatie in evolutie
Authors: ---
ISBN: 9782509040534 Year: 2021 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vanaf pakweg het derde levensjaar zit elk kind in Vlaanderen in een schoolomgeving. Die schoolomgeving is georganiseerd volgens bepaalde regels en gewoonten. Nieuwe inzichten en tijdgebonden visies op onderwijzen en leren doen de bestaande onderwijsorganisatie wankelen. Concepten als ?afstandsleren?, ?hybride lesvormen? en ?flipping the classroom? hebben de voorbije maanden vraagtekens geplaatst bij traditionele school- en klasconcepten. Ook hebben de capaciteitsvraagstukken, aandacht voor welzijn, duurzaamheid en ruimtelijke ordening hun invloed op het kijken naar schoolgebouwen.Bij de huidige schoolbouwrelance kan de vraag gesteld worden of het mogelijk is om vandaag architecturaal open toekomstkeuzes te maken bij renovatie of nieuwbouw. In welke mate moeten we toekomstgericht rekening houden met de pedagogische dimensie van de infrastructuur, of is het aan de schoolorganisator om te leren omgaan met de beperkingen van de infrastructuur? Welke trends geven wel duurzaam richting aan de toekomst? Is het mogelijk om schoolgebouwen te ontwerpen die vlot aanpasbaar zijn aan veranderende visies? Op deze en andere vragen bieden onderwijsexperten een antwoord in dit themanummer.https://www.politeia.be/nl/publicaties/294214-architectuur+maakt+school


Book
Leer meer in sfeer
Author:
ISBN: 9789059323964 Year: 2008 Publisher: Sint-Niklaas Abimo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leer méér in sfeer beschrijft de verschillende aspecten om een kwaliteitsvolle leer- en leefomgeving tot stand te brengen. Aan de hand van talrijke illustraties en praktijkvoorbeelden wordt aangetoond hoe men de school- en klas-omgeving aangenaam, rustgevend en huiselijk kan maken. Maar er wordt ook bewezen hoe deze omgeving kan uitgroeien tot een boeiend en uitdagend milieu met rijke belevings- en experimenteerkansen. Dit boek bevat meer dan 400 voorbeelden, praktische tips, raadgevingen, nieuwe ideeën, en is een bron van inspiratie voor de leerkrachten basis- en buitengewoon onderwijs (speciaal onderwijs).


Book
Inspiratiegids voor klasinrichting en scholenbouw : 21st century skills : de kracht van fysieke leeromgevingen
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789463792394 Year: 2019 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe kan de fysieke ruimte bijdragen tot een krachtige leeromgeving? Welke randvoorwaarden zijn noodzakelijk om deze krachtige leeromgevingen te ontwikkelen met het oog op 21st Century Skills? Of hoe zorg ik ervoor dat het hele schoolteam, de architecten en de bouwheren op dezelfde golflengte zitten? Wij reiken graag handvatten aan om met jouw fysieke leeromgeving aan de slag te gaan. Of het nu over de inrichting van de klas gaat of over het (ver)bouwen van jouw droomschool. Deze inspiratiegids biedt een verzameling van ervaringen uit de praktijk, inspirerende voorbeelden en nuttige informatie over het inzetten van fysieke leeromgevingen tegen de achtergrond van 21ste-eeuwse vaardigheden. Je vindt die informatie ook nog eens handig samengevat in een overzichtelijke matrix die pedagogiek met ruimte combineert. Een interdisciplinaire aanpak staat in dit boek centraal. Voor deze inspiratiegids werkten onderwijskundigen en architecten niet naast, maar met elkaar! Bron : http://www.acco.be


Book
De school als bouwheer
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789030193579 9789030194040 Year: 2008 Publisher: Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er heerst een grote 'bouwnood' bij de Vlaamse scholen. Om aan deze nood tegemoet te komen, nam de Vlaamse Regering in 2006 twee beslissingen: vanuit de reguliere financiering jaarlijks meer middelen investeren in schoolgebouwen en een eenmalige financiële inhaalbeweging via publiek-private samenwerking (PPS). Meer scholen zullen aldus ruimte krijgen om hun bouw- en verbouwplannen werkelijkheid te zien worden. Maar ook zonder financiële krapte is er een probleem. Vaak bestaat er een discrepantie tussen de infrastructuur en de maatschappelijke en onderwijskundige ontwikkelingen zoals bijvoorbeeld het inclusief onderwijs. Doorgaans ontbreekt het schooldirecties en -besturen aan tijd om zich inhoudelijk te verdiepen in het onderwerp. Bovendien voelen ze zich vaak onvoldoende competent om het bouwproces van een school te leiden en hun ideen in de juiste technische taal te communiceren naar de architect toe. Dit boek wil schooldirectie, -bestuur en -team inhoudelijk sterker maken als partners In een ontwerp- en bouwproces. De verantwoordelijkheid voor een kwaliteitsvol schoolgebouw wordt mee in handen van de schooldirecties en het schoolteam gelegd. Het bouwproces wordt door de auteurs zowel in de tijd als in de ruimte bekeken. Het eerste deel van het boek beschrijft de verschillende stappen van het bouwproces. Het tweede deel gaat dieper in op de achterliggende visie van de schoolarchitectuur. Daarbij gaat het niet alleen over 'het gebouw', maar ook over de omgeving waarin het is ingeplant, het domein waarop het zich situeert n het microniveau van de 'kamer', d.w.z. de lokalen of min of meer afgebakende ruimtes waaraan een bepaald gebruik is toegeschreven: klaslokalen, de werkplaatsen, de bibliotheek, ... Ten slotte biedt het boek een checklist met lle vragen die de school zich als bouwheer gedurende het bouwproces moet stellen. Dit praktische hulpmiddel wil scholen ondersteunen zodat ze mee de verantwoordelijkheid kunnen opnemen voor het construeren van een kwaliteitsvol schoolgebouw.


Book
Kinderen en ... : van schoolplein tot speelplaats : een inspirerende aanpak voor de verbetering van het pedagogisch klimaat op de speelplaats
Authors: ---
ISBN: 9057880830 Year: 2003 Publisher: Hilversum Kwintessens

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

U kent die ongeregeldheden tijdens de pauzes wel : er wordt een spel gespeeld en er ontstaat ruzie omdat een aantal kinderen niet mee mag doen. Oude vetes worden uitgevochten en kinderen lopen elkaar te duwen en uit te dagen. Maar ... nodigt het schoolplein wel uit tot spelen? Zijn er genoeg voorzieningen die de kinderen uitdagen om spelletjes te gaan spelen? Zijn de pleinwachters actief participerend en zetten ze kinderen aan tot spel? Of lopen ze alleen vakantieherinneringen aan elkaar te vertellen? Bezitten de kinderen de gewenste sociale vaardigheden en houding om zich op een goede manier op het plein te gedragen?


Book
De schoolspeelplaats : speelse ideeën en adviezen voor een concrete aanpak
Author:
ISBN: 9053505946 Year: 1998 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vele basisscholen vragen zich af hoe de speelplaats voor hun kinderen het best wordt ingericht. Een meer dan terechte bekommernis. De scholen zitten vol goede wil, maar weten niet altijd hoe ze één en ander kunnen aanpakken. Dit boek legt uit hoe goede ideeën om de speelsituatie te verbeteren bijeen te brengen zijn, hoe ze in een realistisch plan kunnen worden opgenomen en welke padagogische, groepsdynamische, en technische en praktische aspecten daarbij een rol spelen.


Book
Steek je kleuterklas... in een nieuwe jas!
Author:
ISBN: 9789030130420 Year: 2011 Publisher: Mechelen Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze fotohandleiding voor een creatieve klasinrichting geeft je een zicht op wat kan (en niet kan) in je kleuterklas. Ruim 900 foto?s ondersteund door verrijkende suggesties leveren je ideeën om je eigen klasinrichting met haalbare middelen te variëren en te verrijken.De volgende thema?s komen aan bod:het algemeen klasbeeld tot de inrichting van de verschillende speelwerkhoeken;kalenders en borden;de visualisering van tijdsaspecten;initiatie in het lezen, schrijven en wiskunde;de school, de gang, de speelplaats;gezondheid en hygiëne in de kleuterschool.Bron: https://www.plantyn.com/webshop/product/steek-je-kleuterklas...-in-een-nieuwe-jas!-9789030130420


Book
Beter buiten spelen : naar een goed speel-leerklimaat op de speelplaats
Author:
ISBN: 9026241402 Year: 2005 Publisher: Baarn Bekadidact

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De manier waarop de speelplaats is ingericht en de materialen die er zijn, geven richting aan de spelmogelijkheden. Dat geldt voor de variëteit aan materialen, maar ook voor de uitstraling en de uitdating van de speelplaats als geheel. En natuurlijk is da rol van de leerkracht van grote invloed. Door het spel van de kleuters te verrijken en verdiepen, door mee te spelen en kinderen te begeleiden die slecht tot spel komen. (Bron: covertekst)

Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by