Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (32)

UCLL (23)

VIVES (21)

KDG (19)

Hogeschool Gent (18)

AP (16)

Odisee (16)

Thomas More Kempen (12)

UGent (12)

KBR (9)

More...

Resource type

book (32)

film (1)

object (1)


Language

Dutch (31)

English (1)


Year
From To Submit

2021 (1)

2018 (2)

2014 (2)

2013 (1)

2011 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 32 << page
of 4
>>
Sort by

Book
Shantala babymassage : een traditionele kunst
Author:
ISBN: 9076771294 Year: 2002 Publisher: Katwijk Panta Rhei

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Pedagogisch kader voor professionele netwerken in onderwijs en kinderopvang
Author:
ISBN: 9789088505560 Year: 2014 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen hebben baat bij een pedagogische en educatieve omgeving waarin zij worden aangesproken op hun talenten en hun verantwoordelijkheden en bij een omgeving waarin zij leven in het nu en zich voorbereiden op de toekomst. In een professioneel pedagogisch netwerk voor 0-12 jarigen werken veel partners en professionals samen, binnen één gebouw of op diverse plekken bij elkaar in de buurt, in de vorm van een samenwerkingsverband, een Brede school of Integraal Kindcentrum. De school en de kinderopvang zijn in zo'n netwerk verbonden met het gezin, met de wijk, andere instellingen en de overheid. Zij verbinden het kind en het gezin met de wereld en dragen zo bij aan de kracht en cohesie van de pedagogische civil society.


Book
Ze laten het je zien... ze laten het je horen : een observatieprogramma voor peuterspeelzalen
Authors: --- ---
ISBN: 9065084002 Year: 1997 Publisher: Amersfoort CPS


Book
KWIKO KWaliteit In de KinderOpvang : instrument voor zelfevaluatie gebaseerd op de PROSE-methodiek
Author:
ISBN: 9789463710923 Year: 2018 Publisher: Oud-Turnhout Gompel&Svacina

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

KWIKO ? KWaliteit In de KinderOpvang is een instrument om op een snelle maar toch grondige manier een zicht te krijgen op verschillende kwaliteitsaspecten van kinderopvang. Het is ontstaan uit een intensieve samenwerking tussen het Vlaams Welzijnsverbond, ?t Opzet en AQARTO. Door de modulaire samenstelling is het instrument inzetbaar in alle vormen van gezins- en groepsopvang.KWIKO bevat een handleiding, vragenlijsten en formulieren om gegevens op te noteren, te verwerken en op te volgen. Er zijn vragenlijsten om een zelfevaluatie uit te voeren over alle belangrijke aspecten in teamverband. Voor kinderbegeleiders zijn er ook vragenlijsten die focussen op de kwaliteit vanuit het individueel perspectief.KWIKO bevat een methodiek om met de thema?s concreet aan de slag te gaan. Het gaat om een zelfevaluatie op basis van concrete gegevens en in samenspraak. Daarna volgt een overleg, waarbij resultaten, meningen en opmerkingen worden besproken. Dit leidt tot verbeterpunten.Prof. dr. Andre Vyt is psycholoog en onderwijskundige, expert kwaliteitszorg, deeltijds docent aan de Universiteit Gent en de Arteveldehogeschool, onderzoeker en adviseur. Hij is actief binnen gezondheidszorg en onderwijs. Gedragsontwikkeling, gedragsbeïnvloeding en ouder-kindinteractie behoren tot zijn specialisatiedomeinen, maar ook onderwijsinnovatie, opleidingsmanagement, communicatie en interdisciplinair samenwerken. Hij is ontwikkelaar van het PROSE-systeem voor kwaliteitszorg, voorzitter van EIPEN ? European Interprofessional Practice & Education Network, en lid van een onafhankelijke expertengroep die adviezen levert voor de Europese Commissie, o.a. op het vlak van voorschoolse opvang, leren en onderwijs. Vanuit het AQARTO-agentschap voor kwaliteitszorg doet hij audits en assessments en verzorgt hij training en ondersteuning in kwaliteitszorg. Hij is een veelgevraagd expert, auditor, adviseur en voordrachtgever in internationaal verband.Met medewerking van: Linda Beirens, Mieke Daems, Bart Declercq en de projectgroep zelfevaluatie kinderopvangBron: https://gompel-svacina.eu/product/kwiko-kwaliteit-in-de-kinderopvang-instrument-voor-zelfevaluatie/


Book
In de ban van het kind : pedagogisch handelen in de kinderopvang
Author:
ISBN: 9023241118 Year: 2005 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de kinderopvang staat meer en meer het pedagogisch handelen centraal. In beleidsplannen geven kindercentra aan welke pedagogische kwaliteit zij nastreven. Om deze kwaliteit daadwerkelijk te bereiken, is de dagelijkse praktijk natuurlijk van groot belang. In de ban van het kind stelt die dagelijkse praktijk dan ook centraal. Aan de hand van begrippen als rechtvaardigheid, participatie, respect en leefbaarheid komen de verschillende pedagogische aspecten van het werken in de kinderopvang aan bod. De vele casussen, de levendige illustraties en de vragen en verwerkingsopdrachten aan het einde van ieder hoofdstuk maken In de ban van het kind tot een zeer praktisch, maar vooral stimulerend boek voor zowel werknemers in de kinderopvang als deelnemers aan SPW3-opleidingen. Joop Berding (1954) is nu zo¿n 35 jaar werkzaam in de sector opvoeding, onderwijs en vorming. Momenteel werkt hij als docent en coördinator bij de masteropleiding Pedagogiek van de Hogeschool Rotterdam. Hij publiceerde enkele boeken en vele artikelen over Korczak en Dewey en is sinds 1996 bestuurslid van de Janusz Korczak Stichting. In de ban van het kind is geïnspireerd door het gedachtegoed van Janusz Korczak. Deze Poolse pedagoog en schrijver was van 1912 tot 1942 arts-directeur van een aantal weeshuizen in Warschau. Zijn hele leven kwam hij op voor een rechtvaardige behandeling van kinderen, gebaseerd op wederzijds respect.


Book
Ieder kind heeft grenzen nodig : liefdevol en consequent opvoeden van kinderen van 0 tot 12 jaar
Author:
ISBN: 9789055946518 Year: 2009 Publisher: Schiedam Scriptum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

l: Jedes Kind kann Regeln lernen


Multi
Observation of well-being and involvement in babies and toddlers : a video-training pack : manual
Authors: --- --- ---
ISBN: 9077343725 9077343717 Year: 2005 Publisher: Leuven Centre for Experiential Education

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Speelgroep
Authors: ---
ISBN: 9021505940 Year: 1977 Publisher: Amsterdam Kosmos


Book
De blik van de Yeti : over het opvoeden van jonge kinderen tot zelfbewustzijn en verbondenheid
Author:
ISBN: 9066653280 Year: 1999 Publisher: Utrecht SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kuifje onderneemt een reis om zijn vriend Tchang te zoeken in het Tibetaanse hooggebergte. Wat begint als een zoektocht naar het Bekende, eindigt in een ontmoeting met het Vreemde en de ontdekking van 'de kostbaarste zeldzaamheid', de blik van de Yeti. Dit handboek richt zich op de opleiding van professionele opvoeders van jonge kinderen: peuter- en kleuterleidsters, kinderverzorgsters, maatschappelijk werkers, pedagogen en psychologen. Het verkent de complexe omgeving waarin kinderen morgen opgroeien en stelt enkele duidelijke doelstellingen vast voor deze reis. Aan hand van inzichten uit de Nederlandstalige, Franstalige en Engelstalige literatuur ter zake, gaat het boek in op de vraag hoe we kinderen in deze gefragmenteerde wereld kunnen helpen een zelfbewuste (meervoudige) identiteit te bouwen, zonder hun verbondenheid met de 'ander' te verliezen. Zo worden krijtlijnen uitgezet voor een sociaal en pedagogisch project voor het kinderdagverblijf of de kleuterschool, op de drempel van de eenentwintigste eeuw. De opvoedingsinstellingen kunnen op die manier echte doorgangsgebieden worden tussen het private domein van het gezin en het publieke domein van de samenleving. Dat vraagt van de opvoeders inzicht in zowel de gezinnen als in de samenleving èn de vaardigheden die nodig zijn om kinderen te begeleiden bij deze delicate overgang. Dat belangrijke aspect van 'opvoeden' en 'samenleven' wordt in dit boek op heldere wijze met vele voorbeelden uit de praktijk uiteengezet. Bron: https://www.epo.be/nl/boeken/9789066653283/de-blik-van-de-yeti-m-vandenbroeck


Book
Spiegeltje, spiegeltje... : een werkboek voor de kinderopvang over identiteit en respect
Authors: --- --- ---
ISBN: 9066653612 9789066653610 Year: 2001 Publisher: Utrecht SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Werkboek voor intercultureel werken in de kinderopvang en het basisonderwijs.Jannetta van der ZeeEen werkboek over intercultureel werken in de kinderopvang en het basisonderwijs. De kern bestaat uit activiteiten voor peuters en kleuters. De activiteiten hebben als uitgangspunt: kinderen helpen om zich bewust te worden van zichzelf, zich goed te voelen bij wie ze zijn en respect op te brengen voor wie 'anders' is. Anders is: met een ander uiterlijk of gewoontes of levend in een andere gezinssituatie dan de 'traditionele'. De activiteiten zijn onderverdeeld in de rubrieken/thema's: het eigen lichaam, voeding, muziek, boeken/prenten, poppen en kunst. De activiteiten worden uitgebreid beschreven en er wordt aangegeven hoe de kinderleid(st)er of leerkracht de groep kinderen kan begeleiden. De auteurs - respectievelijk leidster in een kinderdagverblijf/trainer in een vormingscentrum en wetenschappelijk medewerker aan de Universiteit van Gent - laten de beschrijving van de activiteiten vooraf gaan door een aantal hoofdstukken met hun visie en uitgangspunten ten aanzien van 'opvoeden in diversiteit'. Elk van die hoofdstukken eindigt met discussiepunten waarmee teams hun eigen vooroordelen kunnen opsporen en de activiteiten kunnen voorbereiden. Het boek is uitgevoerd met een spiraal in de rug.© NBD BiblionSpiegeltje, spiegeltje aan de wand 'Mag ik er zijn, zoals ik ben?' is een vraag waar jonge kinderen erg mee bezig zijn. De voorschoolse leeftijd is immers dé leeftijd bij uitstek waarin de identiteit gevormd wordt. Het is echter ook de leeftijd waarin de eerste vooroordelen opduiken.Dit werkboek biedt concrete suggesties om peuters en kleuters te ondersteunen bij de ontwikkeling van hun identiteit en bij het leren respectvol om te gaan met anderen. Daarbij gaat het om een reeks praktische en eenvoudige activiteiten, die zijn uitgetest in diverse kindercentra, zowel kinderdagverblijven als buitenschoolse opvang. De in Spiegeltje, spiegeltje beschreven activiteiten worden theoretisch onderbouwd en in samenhang gebracht binnen een heldere visie over opvoeden in diversiteit. De afronding van de activiteiten met oefeningen en besprekingen maakt deze uitgave tot een handzaam werkboek voor teambegeleidingen en opleidingen. Bron: https://www.epo.be/nl/boeken/9789066653610/spiegeltje-spiegeltje

Listing 1 - 10 of 32 << page
of 4
>>
Sort by