Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
De bronnen - Evolutie van bronnentypes - Impacht van communicatie- en informatietechnologieop de productie van bronnen - Stockeren en produceren van informatie - Technische aspecten van de bron - Vervalsingen en het ontmaskeren van falsaris - Clio's laboratorium - Qtatistiek - Diagnose van de individuele bron -De historische bewijsvoering - Kritische juxtapunctie van de bronnen - De feiten - Het decoderen - De golven van de interdiciplinariteit - De histoirsche synthese - De factor tijd - De oorzakelijkheid - Manipulatie van het verleden - De wortels van de West-Europese geschiedschrijving - Objectiviteit
History --- Methodology. --- History as a science --- historiography --- kritiek --- history [discipline] --- geschiedenis --- historiografie --- Sources --- Historiography --- Methodology --- Geschiedeniswetenschap --- geschiedenis [vakgebied] --- 930.23 --- 930.2 --- bronnen --- geschiedschrijvers --- historische kritiek --- 900.1 --- Geschiedbronnen --- Historische kritiek --- 930.2 Methoden en technieken van de geschiedwetenschap --- Methoden en technieken van de geschiedwetenschap --- 930.23 Historische kritiek --- Hulpmiddelen bij de studie der geschiedenis - Bibliografie - Geschiedbronnen --- Geschiedschrijving --- Geschiedbron --- Historiography. --- Historiographie --- Méthodologie
Choose an application
De ontwikkelingsgeschiedenis van de Lage Landen en de bewoners van 250.000 v. Chr. tot 1400 n. Chr.
archeologie --- Archeology --- archaeology --- Benelux --- Archeologie --- Nederlanden --- Geschiedenis --- #A9411A --- Lage Landen --- België --- Nederland --- geschiedenis --- 902.2 --- 930.2 --- archeologie, onderwaterarcheologie --- geschiedenis van België - archeologie --- Archeologie. --- archaeology. --- België. --- Nederland. --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum
Choose an application
Geen enkele vertelling kan je in direct contact met het verleden brengen. Niet één mens, en dus ook niet één historicus, is in staat herinneringen zomaar als onaangeroerde dingen op te graven. De juiste werkwijze van mondelinge geschiedenis bestaat niet: uiteenlopende themas en interviewsituaties vragen altijd weer om een eigen benadering. Als historicus ben je onvermijdelijk in je geschiedschrijving aanwezig: door je eigen keuzes en interpretaties. En in mondelinge geschiedenis ben je zelfs actief betrokken bij het ontstaan van de bron.Dit boek handelt over mondelinge geschiedenis. Wil je mensen laten vertellen over hun verleden, over welke ervaringen en gebeurtenissen dan ook, dan vind je hier een houvast, niet het minst om vervolgens op een doordachte manier aan de slag te gaan met de verhalen die je zelf tot stand hebt laten komen. Of je een student bent of een onderzoeker, een journalist of een therapeut, een theatermaker of erfgoedconsulent, dit boek zal een handreiking zijn, niet alleen bij de praktische uitvoering van mondelinge geschiedenis maar ook bij de reflecties die je daarbij hoort te maken
cultureel erfgoed --- mondelinge geschiedenis --- History as a science --- Mondelinge geschiedenis --- 930.2 --- Academic collection --- C6 --- geschiedenis --- geschiedeniswetenschap --- onderzoek --- 900.1 --- 930.2 Methoden en technieken van de geschiedwetenschap --- Methoden en technieken van de geschiedwetenschap --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Hulpmiddelen bij de studie der geschiedenis - Bibliografie - Geschiedbronnen --- Geschiedenis --- Geschiedbronnen --- Geschiedschrijving --- Gesproken taal --- Mondelinge getuigenissen --- Verhalen --- 901 --- Geschiedbron --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Verhaal --- cultureel erfgoed. --- mondelinge geschiedenis.
Choose an application
Kijken naar geschiedenis.Onderzoeken en tentoonstellen van historische voorwerpen.Zoals uit de titel en ondertitel van dit boek blijkt, is het onderwerp van dit boek het kijken naar het verleden aan de hand van voorwerpen. Eigenlijk vormt het boek een museologisch handboek over voorwerpen als historische bron en in museumpresentaties. Het boek richt zich dan ook tot historici en tentoonstellingsmakers. Ook voor heemkundigen, volkskundigen en mensen die vanuit een vereniging occasioneel een tentoonstelling voorbereiden biedt het boek heel wat inspiratie. Het is geen boek met vernieuwende museologische inzichten, maar een opsomming van gangbare kennis. Voor wie al veel ervaring heeft in omgang met het bewaren, onderzoeken en tentoonstellen van objecten vormt het boek een neerslag van vertrouwde ideeën en problematiek.Het boek bevat twee grote delen: het eerste deel – het grootste deel – handelt over ‘voorwerpen als bron voor historisch onderzoek’, waarbij het gaat over de verschillende betekenislagen die een voorwerp kan hebben en de manieren waarop het voorwerp informatiedrager kan zijn. Vervolgens wordt in het tweede deel het tentoonstellen van voorwerpen in musea besproken. Verschillende presentatiemogelijkheden worden hierbij belicht, zowel in vroegere museumpresentaties en zoals deze vandaag te zien zijn. Hierbij gaat het niet over de museale normen voor het presenteren, zoals licht, luchtvochtigheid e.d., maar wel over hoe de presentatie de bezoeker beïnvloed. Hierbij wordt ook aandacht besteed aan de geschiedenis van het tentoonstellen en presenteren zelf. In dit boek ‘Kijken naar geschiedenis’ wordt het discours hierover niet uitgediept, hoewel dit discours brandend actueel is zoals o.m. uit de recente publicaties van Pascal Gielen blijkt.Het discours rond objecten als bron voor historische informatie komt wel uitgebreid aan bod. In de opleidingen voor historici richt men zich nog al te vaak op de geschreven bronnen. Recent is het bronnenarsenaal meer open gegooid en worden
Historical museums. --- History --- Museum techniques. --- Research. --- museum --- museologie --- Museology --- History as a science --- Museum techniques --- 069.01 --- 930.2 <036> --- 069.01 Museologie --- Museologie --- Museums --- Historical research --- History museums --- 930.2 <036> Methoden en technieken van de geschiedwetenschap--Gidsen. Inleidingen --- Methoden en technieken van de geschiedwetenschap--Gidsen. Inleidingen --- Research --- Technique --- Geschiedbronnen --- Historische musea --- Historische kritiek --- Historical museums --- Geschiedbron --- Geschiedenis --- Museum --- Applied museology --- Museography --- Museum practices --- Museum studies
Choose an application
45-848-0
Historiography --- History --- Study and teaching (Secondary) --- Histoire --- --Enseignement --- --Civilisation --- --Influence --- --Study and teaching (Secondary) --- Didactics of history --- cultuurgeschiedenis --- History as a science --- culturen (mensen) --- geschiedenis --- Belgium --- geschiedenisonderwijs --- geschiedeniswetenschap --- geschiedschrijving --- 456.6 --- Geschiedenisonderwijs --- beeldvorming --- cultuurverschillen --- didactiek --- onderwijs --- Academic collection --- #gsdb8 --- 930.2 --- #A9411A --- 930.2 Methoden en technieken van de geschiedwetenschap --- Methoden en technieken van de geschiedwetenschap --- Annals --- Auxiliary sciences of history --- Historical criticism --- Authorship --- didactiek algemeen - geschiedenis, maatschappijleer --- Criticism --- #A9503H --- Geschiedschrijving --- Geschiedenis --- Didactiek --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- historiografie --- History - Study and teaching (Secondary) - Belgium --- Historiography - Belgium --- Enseignement --- Civilisation --- Influence
Choose an application
Als onderzoeker of student in de geesteswetenschappen werk je vandaag in een omgeving waarin je slechts enkele muisklikken bent verwijderd van miljoenen teksten, beelden en geluidsopnames uit bibliotheken, archieven en databanken overal ter wereld. Je vindt daarnaast ook vlot je weg naar talloze blogs, tweets, onderzoekspapers en andere digitale publicaties. Deze overvloed aan data, ook wel "big data' genoemd, biedt ongekende mogelijkheden, maar brengt ook een aantal uitdagingen met zich mee. Hoe bepaal je bijvoorbeeld welk materiaal relevant is voor jouw specifieke project? En welke onderzoeksvragen moet je stellen als je met een algoritme duizenden teksten kan doorzoeken? Om het maximum te kunnen halen uit de heterogene en vaak grote gegevensverzamelingen die vandaag voorhanden zijn, heb je gespecialiseerde kennis en vaardigheden nodig. Dit boek wil daarbij helpen. Het legt uit hoe je best informatie en data beheert, onderzoeksdatabanken aanmaakt en bevraagt, data visualiseert en analyseert, en hoe je deze data ook kan delen en publiceren.Het handboek 'Digitale geletterdheid' is geschreven voor onderzoekers en studenten en biedt een brede kijk op het omgaan met digitale data in het onderzoek binnen de geesteswetenschappen. De verschillende technieken en methodologische ontwikkelingen worden gecontextualiseerd en aan de hand van heldere voorbeelden uit verschillende disciplines uitgelegd. Bron : http://www.bol.com
#KVHA:Methodologie --- #KVHA:Dataverwerking; Geesteswetenschappen --- 930.2 --- sociaal onderzoek --- 930.2 Methoden en technieken van de geschiedwetenschap --- Methoden en technieken van de geschiedwetenschap --- 301.08 --- Human sciences (algemeen) --- Information systems --- Science --- Wetenschap --- Humane wetenschappen (algemeen) --- Informatiesystemen --- Academic collection --- 528.51 --- dataverwerking --- geesteswetenschappen --- onderzoeksvaardigheden --- internet - adresboeken, browsers, chatten, e-mail, tagging, sociale netwerken --- 027.021 --- 027.021 Wetenschappelijke bibliotheken --- Wetenschappelijke bibliotheken --- #SBIB:303H0 --- Dataverwerking --- Methodologie --- Cultuurwetenschappen --- Digitale geletterdheid --- Big Data --- Informatieverwerking --- 10.03 methods, techniques and organization of research in the humanities. --- 454.52 --- computerondersteund onderwijs
Choose an application
Bachelor in het onderwijs secundair onderwijs --- Cursussen --- Lerarenopleiding --- Bedrijfsorganisatie --- Economie --- Semester 3 --- Didactics of social education --- Geschiedenis --- Secundair onderwijs --- Sociaal-economische geschiedenis --- #BSCH: vak: geschiedenis --- #BSCH: niv.: middelbaar onderwijs --- geschiedenis --- 930.2 ) * ECONOMISCHE EN SOCIALE GESCHIEDENIS VAN BELGIë --- Geschiedenis: sociale geschiedenis --- Schoolbooks - Didactic material --- Belgique--Conditions sociales --- België--Sociale toestand --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|