Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (31)

UCLL (26)

VIVES (20)

Thomas More Kempen (19)

KDG (18)

AP (17)

Odisee (17)

Hogeschool Gent (16)

PXL (10)

KU Leuven (9)

More...

Resource type

book (30)

object (4)


Language

Dutch (31)


Year
From To Submit

2023 (1)

2021 (2)

2020 (1)

2019 (3)

2018 (3)

More...
Listing 1 - 10 of 31 << page
of 4
>>
Sort by

Book
Patiëntgericht communiceren in de ggz
Author:
ISBN: 9789024455829 Year: 2023 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Goede, herstelondersteundende zorg begint bij goed communiceren. Je richt je daarbij op de cliënt of patiënt: wat is er met hem gebeurd? Wat heeft hij nodig? Je wilt contact maken, subtiel invoegen, écht luisteren naar de cliënt en zijn naasten, om vervolgens samen te werken aan diens herstel. Daarvoor moet je als hulpverlener echt zijn, empathie tonen en flexibel durven zijn. Soms ben je de redder in nood, andere keren een ondersteunende coach, maar meestal ben je een gelijkwaardige gesprekspartner.https://www.standaardboekhandel.be/p/patientgericht-communiceren-in-de-ggz-9789024455829


Book
Beter in gesprekstechnieken
Authors: ---
ISBN: 9789039527603 9039527601 Year: 2013 Publisher: Den Haag Academic Service

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek helpt je om je inzicht in en vaardigheden met het voeren van gesprekken te vergroten. Volgende soorten gesprekken komen aan bod zoals, feedback geven, interviewen, vergaderen, telefoneren en verkoopgesprekken voeren. Daarnaast leer je wat de essentie van communiceren is en welke elementaire gespreksvaardigheden je nodig hebt.


Book
Probleeminventarisatie en -analyse : ergovaardig deel 1
Authors: ---
ISBN: 9789059318069 Year: 2012 Publisher: Boom Lemma

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met behulp van deel 1 maakt de student kennis met verschillende vaardigheden op het gebied van probleeminventarisatie en -analyse die men nodig heeft als ergotherapeut.In deze tweede druk zijn enkele vaardigheden grondig bijgesteld naar aanleiding van nieuwe ontwikkelingen en inzichten van de laatste tijd. Alle literatuur en literatuurverwijzingen zijn grondig gecontroleerd en bijgesteld.


Multi
Praattoppers : verbeter de gespreksvaardigheden van kinderen met humor, spelletjes en complimenten
Authors: ---
ISBN: 9789081971768 908197176X Year: 2018 Publisher: Z.p. Filosofiejuf.nl

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wil je ook een goede groepssfeer? Met de methode Praattoppers van filosofiejuf.nl leren kinderen op een positieve manier met elkaar in gesprek te gaan. Ze leren naar elkaar te luisteren, vragen aan elkaar te stellen, te redeneren en zich in een ander te verplaatsen. Praattoppers is een set van 26 complimentkaarten én een activiteitenwijzer met daarin een spel voor elk van de 26 gespreksvaardigheden.Want als kinderen goed met elkaar kunnen communiceren, wordt de sfeer in de groep beter en verlopen activiteiten rustiger. Werken met de Praattoppers is bovendien een goede invulling voor de verplichte lessen burgerschapsvorming op de basisschool.Bron: https://www.filosofiejuf.nl/filosofeertips/verschenen-praattoppers-voor-betere-gespreksvaardigheden/


Book
Leren communiceren
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789001862329 9789001862336 9001862330 9001862322 Year: 2016 Publisher: Groningen Noordhoff Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Niet alleen na, maar ook al tijdens hun opleiding komen studenten van het hoger beroepsonderwijs en het academisch onderwijs voor nieuwe, soms complexe communicatietaken te staan. Daarvoor moeten ze beschikken over een ruim kennis- en vaardigheden­repertoire, en over het inzicht om daar de juiste keuzes uit te kunnen maken. Natuurlijk moeten ze ook voldoende geoefend zijn om hun communicatieve kennis en vaardigheden met succes toe te kunnen passen. Met Leren communiceren wordt daar een stevige basis voor gelegd.Wat is nieuw in de zevende druk?In de zevende druk is veel van de vertrouwde opzet en inhoud van Leren communiceren te herkennen. Maar er zijn ook belangrijke inhoudelijke veranderingen. Zo is er nu expliciete aandacht voor de klassieke retorica, met name bij mondeling presenteren. Ook opent elk hoofdstuk met een casus die de problematiek illustreert die in dat hoofdstuk centraal staat. In het oog springen verder de prachtige nieuwe illustraties die aan elk hoofdstuk voorafgaan. Het zijn afbeeldingen van kunstwerken uit de verzameling van het Rijksmuseum die direct of indirect verband houden met de inhoud van Leren communiceren. Leren communiceren richt zich op studenten en (aankomende) professionals in allerlei disciplines en beroepen. Het boek is ook verkrijgbaar als e-book.Online ondersteuningOp www.lerencommuniceren.noordhoff.nl vinden studenten per hoofdstuk aanvullende opdrachten en beoordelingsformulieren die aansluiten bij de oefeningen in mondelinge vaardigheden. Ook kunnen ze er terecht voor adviezen over zakelijke gesprekken en tips bij het schrijven van een sollicitatiebrief. Nieuw op de website zijn video's die basistechnieken bij het voeren van gesprekken illustreren. Docenten vinden er ook uitwerkingen van de opdrachten in het boek en op de website.hoofdstukken is te vinden op de website www.lerencommuniceren.noordhoff.nl.Bron : http://www.noordhoffuitgevers.nl


Book
Psychosociale gespreksvoering : observatief luisteren in de hulpverlening
Author:
ISBN: 9789462364752 9789024425099 9024425093 9789024425242 9024425247 Year: 2019 Publisher: Amsterdam Boom Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met Psychosociale gespreksvoering leren studenten observatief naar cliënten te luisteren. Bij deze gesprekstechniek stemt de (toekomstig) psychosociale hulpverlener zijn communicatie af op de reacties van de cliënt. De hulpverlener kan op deze integratieve manier van werken, waarin empowerment een sleutelrol speelt, sneller en effectiever leren luisteren.Toepasbare strategieën voor in de praktijkAuteur Markus van Alphen vertaalt de behandelde theorie naar bruikbare strategieën en vaardigheden die direct toepasbaar zijn in de praktijk.De vele video's op de bijhorende website laten de student zien hoe zij de besproken technieken in de praktijk kunnen brengen.(https://www.boomhogeronderwijs.nl/product/100-8491_Psychosociale-gespreksvoering-tweede-druk)


Book
Handboek oplossingsgerichte gespreksvoering met ouderen
Authors: ---
ISBN: 9789026522499 Year: 2012 Publisher: Amsterdam Pearson Education Benelux

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit handboek heeft als doel om gespreksvoering zo positief en simpel mogelijk te maken voor alle professionals in de (geestelijke) gezondheidszorg die met ouderen werken. Verschillende onderwerpen die specifiek met oudere cliënten te maken hebben komen aan bod, zoals omgaan met cognitieve beperkingen, voeren van crisisgesprekken en gesprekken over suïcidaliteit, en toepassen van mediatieve gespreksvoering. Je vindt vele tips en oefeningen en een groot aantal casus die je uitnodigen morgen al met oplossingsgerichte gespreksvoering te beginnen.Oplossingsgerichte gespreksvoering is een vorm van cognitieve gedragstherapie, waarbij de focus niet ligt op wat er mis is met de cliënt en wat niet werkt, maar op wat er goed gaat en wel werkt. Probleemanalyse is vaak niet nodig, doelanalyse daarentegen wel: wat wil de cliënt (en zijn omgeving) voor het probleem in de plaats?Cliënten en hun dierbaren, mantelzorgers, verpleegkundigen en multidisciplinaire teams die met ouderen werken worden op een respectvolle wijze uitgenodigd hun doel te formuleren, uitzonderingen op het probleem te vinden en voort te bouwen op hun sterke kanten en op wat werkt. Omdat de autonomie van de cliënt goed is gewaarborgd, bevordert dit de zelfwaardering en de werkrelatie tussen cliënt en professional. Bovendien zorgt oplossingsgerichte gespreksvoering voor een lichte en positieve toon, hetgeen meer werkplezier genereert. Omdat het benodigde aantal oplossingsgerichte gesprekken meestal kleiner is dan het aantal probleemgerichte gesprekken is oplossingsgerichte gespreksvoering tevens kostenbesparend


Book
Medisch Engels voor artsen
Authors: ---
ISBN: 9789463441131 Year: 2017 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Door de toegenomen migratie?en diversiteit komen Nederlandstalige artsen meer en meer in aanraking met patiënten die zich in het Engels uitdrukken of behelpen. Dit boek wil de arts een waaier van vragen aanreiken die aan de Engelstalige patiënt tijdens de algemene en gespecialiseerde anamnese kunnen worden voorgelegd.Het boek is een handig hulpmiddel voor de eerstelijnsconsultatie. Het eerste deel brengt de medische basiswoordenschat van het Engels aan in overzichtelijke kaders. Bijzondere aandacht gaat uit naar de taal die patiënten gebruiken. Daarna komt de eerstelijnsanamnese uitgebreid aan bod in praktisch opgevatte vragenlijsten. Een tweetalige lijst van anatomische termen en van frequent gebruikte medische termen en woordcombinaties maakt het geheel compleet. Het boek sluit af met een kort en toegankelijk grammaticaal overzicht.Aan dit vademecum hebben verscheidene specialisten van de KU Leuven meegewerkt. Zij hebben elk voor hun specialisme aangegeven welke vragen huisartsen aan hun patiënten kunnen stellen, voordat ze ze naar een specialist doorverwijzen. ?


Book
Gesprekken die werken : impact van een goed gesprek
Authors: ---
ISBN: 9789462721395 Year: 2018 Publisher: Zaltbommel Uitgeverij Thema

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit is een inspirerend boek vol praktische tips, om direct, persoonlijk en doelgericht met elkaar in gesprek te gaan. Door een goed gesprek op het werk ervaar je minder spanning, werk je prettiger en effectiever samen en ga je werkstress te lijf.Op het werk praten we doorgaans veel, maar zeggen we meestal niet alles wat gezegd moet of kan worden. Van de tweewekelijkse bila tot de jaarlijkse beoordelingscyclus: op z?n slechtst is het niet meer dan sociaal wenselijk gedrag en het uitvoeren van rituelen. ?Beoordelingsgesprekken kosten bedrijven in Nederland een miljard euro per jaar en leveren niets op dan frustratie?, aldus docent HRM aan de Vrije Universiteit Kilian Wawoe in het NRC. Zonde van onze tijd en energie! Dat wil zeker niet zeggen dat we moeten stoppen met praten, maar het is wel tijd om onze gespreksroutines te doorbreken. En niet alleen op formele gespreksmomenten. Een gesprek met impact is namelijk de sleutel tot een prettige en productieve werkomgeving.Gesprekken die werken daagt iedereen, leidinggevend of niet, uit om het anders aan te pakken en van de gebaande gesprekpaden af te wijken. Neem de tijd, verras jezelf en de ander, laat de spanning eens knetteren, zwicht niet voor zwijgen, laat wél het achterste van je tong zien, focus op talent en zuiver de lucht. Want als je werk maakt van je gesprekken, dan gaan ze écht werken.Bron: https://www.thema.nl/boek-gesprekken-die-werken/?utm_source=kloosterhof-TvC&utm_medium=banner&utm_campaign=28juni2018


Book
Patïentgericht communiceren in de ggz
Author:
ISBN: 9789058983275 9058983277 Year: 2019 Publisher: Utrecht De Tijdstroom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is een praktische gids voor alle ggz-hulpverleners die patiëntgericht willen communiceren met hun cliënten of patiënten. Patiëntgericht communiceren werkt. Je bereikt een prettige samenwerkingsrelatie, waarin je je cliënt de best mogelijke zorg kunt bieden. Hij voelt zich beter begrepen, gesteund en erkend. Hij krijgt meer greep op zijn situatie en vergroot zijn zelfredzaamheid. Dat levert belangrijke gezondheidseffecten op.

Listing 1 - 10 of 31 << page
of 4
>>
Sort by