Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Deskresearch is een handleiding voor het zoeken en verwerken van informatie. Door middel van een stappenplan wordt de lezer begeleid bij het opzetten en uitvoeren van literatuuronderzoek. Elk hoofdstuk gaat in op een specifieke fase van het zoeken naar informatie: van het formuleren van de zoekvraag tot de kwaliteit van de rapportage. Drie thema?s krijgen speciale aandacht: het bepalen van de informatiebehoeften, het gebruiken van informatiebronnen en het beoordelen van de informatie. Ook is er veel aandacht voor internet als informatiebron en het gebruik van zoekmachines. Op de website www.pearsoneducation.nl/vanveen zijn meerkeuzevragen, powerpoints en uitwerkingen van de opdrachten uit het boek beschikbaar. Deskresearch is geschikt voor studenten in het hoger onderwijs. Verder is het geschikt voor iedereen die (zakelijke) informatie wil verzamelen uit gerenommeerde informatiebronnen zoals Picarta, KvK online, LexisNexis en OpMaat. Bron : http://www.boekenbank.be
Literatuuronderzoek --- informatievaardigheden --- Informatie. --- Research --- Informatieverwerking --- Literatuurstudie --- 002 --- 002 Informatieverzorging i. v. m. documentatie --- Informatieverzorging i. v. m. documentatie --- informatieontsluiting --- Informatievaardigheden. --- Internet --- PHL-Central Office 12 --- mediawijsheid --- Informatieontsluiting --- Onderzoek --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Iedereen kan zoeken, iedereen kan vinden. Online zoekmachines toveren in microseconden miljoenen resultaten tevoorschijn. Maar zoek en vind je de juiste informatie? De relevante informatie? Of wetenschappelijke informatie? Dit boek gaat over het zoeken en verwerken van wetenschappelijke informatie, voor studenten en beginnende onderzoekers in de sociale en humane wetenschappen. Het toont hoe je zoekmachines inzet om snel de juiste bronnen voor een literatuurstudie te vinden. Het werpt een kritische blik op de wetenschappelijke publicatiecultuur, de uitgeversmonopolies en de tegenbeweging van open access. Schrijven is een dagelijkse opdracht voor wie met wetenschap bezig is, maar geen eenvoudige taak. We bespreken daarom veelgemaakte fouten en bekijken het groeiproces van een vlotte en toegankelijke tekst. Hoe verwerk je literatuur in je tekst? Hoe vermijd je plagiaat? Hoe moet je correct citeren, parafraseren en refereren? Ook op die vragen vind je een antwoord in dit boek. Je krijgt ten slotte een overzicht van de belangrijkste richtlijnen van de APA-stijl (7de editie) en een introductie tot Endnote, een computerprogramma om wetenschappelijke bronnen digitaal te archiveren en een coherente bibliografie samen te stellen.Bron : https://www.acco.be/nl-be/items/9789463796934/Naar-de-bron
Informatieontsluiting --- Wetenschappelijke informatieverzorging --- Wetenschappelijke publicaties --- wetenschappen --- Informatievaardigheden --- Wetenschappelijk onderzoek --- Endnote --- Refereren --- Informatiemaatschappij --- Presenteren --- Informatieontsluiting ; wetenschappen --- #SBIB:303H0 --- Methoden in de sociale wetenschappen: algemeen --- Science --- Information retrieval --- IR (information retrieval) --- informatiebronnen --- eindwerken schrijven --- literatuurstudie --- refereren --- bibliografische instructie --- EndNote --- Natuurwetenschappen --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
In Goochelen met informatievaardigheden leren (aankomende) leerkrachten en leraren in het primair en secundair onderwijs hoe zij hun leerlingen informatievaardig kunnen maken. Het boek bestaat uit twee delen. Eerst wordt ingegaan op de achtergronden van informatievaardigheden: de manier waarop kinderen gebruikmaken van internet, de theorie achter informatievaardigheden en internetvaardigheden en de manier waarop leerprocessen verlopen. In het tweede deel wordt aan de hand van het Suc6-model een gestructureerde aanpak van onderwijs in informatievaardigheden uiteengezet. De lezer leert om het informatiezoekproces volgens vaste stappen te sturen en oefent hiermee aan de hand van praktische opdrachten. Het boek wordt op verschillende manieren via het internet ondersteund. In een online beschikbare methodiek maakt de leraar kennis met de stappen van informatievaardigheden door het maken van een eigen opdracht. Op die manier krijgt hij zicht op het proces van informatievaardigheden van zijn leerlingen. Daarnaast biedt de bijbehorende website extra leesmateriaal en nuttige links rond informatievaardigheden en mediawijsheid. Hoe vind je in een overweldigende hoeveelheid bronnen de relevante informatie? En hoe schat je die bronnen en hun informatie op hun waarde? Met het almaar groeiende aanbod wordt het steeds belangrijker dat mensen de vaardigheden leren om die informatie te hanteren. Het onderwijs heeft de taak deze informatievaardigheden aan te leren. Met Goochelen met informatievaardigheden leren (aankomende) leerkrachten en leraren in het primair en secundair onderwijs hoe zij hun leerlingen informatievaardig kunnen maken. Vanuit de leertheorie wordt besproken hoe leerlingen met informatie omgaan, welke gevolgen de explosieve groei van het internet daarop heeft en welke modellen er zijn om leerlingen daar op school in te begeleiden. Het boek wordt op verschillende manieren via het internet ondersteund. Er is een webpagina met ondersteunend studiemateriaal, een portal waarop de nieuwste ontwikkelingen rond informatievaardigheden staan en een onderwijstool, 'Digin', waarmee de gebruikers van het boek opdrachten kunnen maken en deze direct in het onderwijs kunnen inzetten.
Pedagogiek en onderwijskunde --- Didactische theorieën. --- Didactiek. --- ICT --- Informatievaardigheden --- Onderwijs. --- Didactics of technology --- Information systems --- informatievaardigheden --- departement Lerarenopleiding 10 --- didactiek --- secundair onderwijs --- 002 --- internet --- lager onderwijs --- 031 --- basisonderwijs --- 001.81 --- 003 --- 454.52 --- Bibliotheken --- Informatiebronnen --- Internet --- Lerarenopleiding --- ICT-vaardigheden --- Lager onderwijs --- 474.5 --- ict-vaardigheden --- 454.9 --- 101122.jpg --- Informatieverwerking ; onderwijs --- 002 Informatieverzorging i. v. m. documentatie --- Informatieverzorging i. v. m. documentatie --- informatie en documentatie --- techniek van de wetenschappelijke arbeid --- Wetenschappelijk onderzoek ; algemeen --- Informatie, documentatie ; algemeen --- Computerondersteund onderwijs (c.o.o.); algemeen --- Secundair onderwijs --- Informatie --- Didactiek --- Informatiemaatschappij --- Informatieverwerking --- Opvoeding en onderwijs --- Opvoeding --- Onderwijs
Choose an application
Iedereen kent Wikipedia hoewel het pas enkele jaren bestaat. Open samenwerking op massale schaal is bezig de traditionele samenwerking van een beperkt en gesloten team voorbij te streven. Vandaag de dag ontstaan nieuwe creatieve ideeën en producten door de wereldwijde samenwerking van duizenden of zelfs miljoenen mensen via het internet. Sommige bedrijven zien in de groei van deze massale online gemeenschappen een grote bedreiging. Wikinomics daarentegen bewijst aan de hand van een grootschalig onderzoek dat die vrees ongegrond is en niet productief. Stel je open als bedrijf, deel je kennis en nodig de massa uit mee te denken. Innovatie, groei en succes zijn het resultaat. Don Tapscott en Anthony D. Williams beschrijven de belangrijkste succesfactoren van de web 2.0 economie: wees open, wissel informatie uit, deel informatie en producten met iedereen, werk wereldwijd zonder grenzen. De grote kracht van dit boek is de veelheid aan praktijkvoorbeelden van bijvoorbeeld Flickr, Second Life, Wikipedia, YouTube en Proctor & Gamble.Wikinomics is het nieuwe handboek voor het zakendoen in de 21ste eeuw. (Bron: covertekst)
Social Sciences and Humanities. Communication Studies --- Mass Communication --- Mass Media. --- Informatiemanagement. --- Innovatie --- Veranderingsmanagement. --- Ondernemingen. --- Applied marketing --- e-commerce --- Open Source --- webmarketing --- sociale netwerken --- Creative ability in business --- Business networks --- Management --- Netwerken --- Internet --- Blogging --- Teamwerk --- Informatiemaatschappij --- Strategisch management --- 002 --- 621.39* --- 098 Bedrijfskunde --- BPB0804 --- Information (gestion) Informatie (management) --- Collaboration Samenwerking --- Réseaux Netwerken --- 366.4 --- Wikipedia --- veranderingsmanagement --- informatiemanagement --- innovatie --- management --- organisatieleer --- Samenwerken --- E080155.jpg --- Informatiemanagement --- Innovatie ; ondernemingen --- Veranderingsmanagement --- Informatieverzorging i. v. m. documentatie --- bedrijfsleiding, management --- 621.39* Internet --- 002 Informatieverzorging i. v. m. documentatie --- Netwerk (ict) --- Blog --- Kostenbeheersing
Choose an application
Omgaan met informatie is een onmisbare vaardigheid. De digitale technologie en het internet maakten ons bewust van de grenzeloze hoeveelheid beschikbare informatie. Meer informatie leidt niet altijd tot meer kennis, tenzij we efficient en effectief informatie leren gebruiken en vaardig worden in levenslang leren. In vele opleidingen in het hoger onderwijs wordt nu een cursus ingelast om dit te bevorderen. In dit boek wordt de informatie niet zozeer vanuit technisch of bibliografisch oogpunt benaderd, maar eerder vanuit het inzicht dat informatiekunde de logistieke onderbouw is voor een goed kennisbeheer. De auteur vertrekt vanuit de gebruiker en zijn dagelijkse informatienood, zijn behoefte om bij te blijven en kennis te verzamelen die hij - in steeds andere omstandigheden - nodig heeft. Kennisverwerving en kennisbeheer staan centraal in deze benadering, met autonome informatiedeskundigheid als einddoel.
Informatiemanagement. --- Kennismanagement. --- informatiebemiddeling --- informatievaardigheden --- informatiewetenschappen --- Information systems --- Information science --- departement Algemeen 11 --- Studievaardigheden ; hoger onderwijs --- Informatievaardigheden ; onderwijs --- 610 Informatiecentra. Algemeen --- #KVHB:Informatievaardigheden --- #KVHB:Literatuuronderzoek --- #KVHB:Wetenschappelijk onderzoek --- wetenschappelijk onderzoek --- rapporteren --- 031 --- 366.45 --- 454.52 --- Informatiebronnen --- informatieverwerving --- internet --- levenslang leren --- Wetenschappelijk onderzoek --- Informatie --- Informatievaardigheden --- Informatieverwerking --- 001 )* WETENSCHAP EN KENNIS IN HET ALGEMEEN --- Onderzoek --- communicatie --- informatieverzorging --- informatiewetenschap --- kennis --- 001.891 --- Informatiekunde --- Informatie, documentatie ; algemeen --- Informatie, documentatie --- Informatiemanagement --- Computer ondersteund onderwijs --- Computerondersteund onderwijs (c.o.o.); algemeen --- Informatieontsluiting --- Documentaire informatie --- Digitale informatie --- Informatiewetenschappen --- Informatiebron --- Informatiewetenschap
Choose an application
Iedereen kan zoeken, iedereen kan vinden. Online zoekmachines toveren in microseconden miljoenen resultaten tevoorschijn. Maar wie zoekt en vindt de juiste informatie? De relevante informatie? Of wetenschappelijke informatie? Dit handboek gaat over het zoeken en verwerken van wetenschappelijke informatie in de eenentwintigste eeuw. Het wil op een toegankelijke wijze tonen hoe zoekmachines efficiënt ingezet kunnen worden om snel de juiste bronnen voor een literatuurstudie te vinden. Het boek wil daarnaast ingaan op het schrijfproces van een wetenschapper. Hoewel schrijven een dagelijkse opdracht is voor wie met wetenschap bezig is, is het een verre van eenvoudige taak. Zonder de ambitie een grammatica- of stijlboek te schrijven, gaan we in op veelgemaakte fouten en bekijken we het groeiproces van een vlotte en toegankelijke tekst. Tot slot kijkt dit boek ook naar de verwerking van literatuur. We gaan in op plagiaat en de soms subtiele vormen waarin dit soort bedrog zich manifesteert. Daarnaast wordt uitgebreid ingegaan op het citeren, parafraseren en refereren. Naar de bron is gericht op studenten en beginnende onderzoekers in de sociale en humane wetenschappen. Het biedt een ruim arsenaal aan instrumenten die inzicht geven in de herkomst, het gebruik en het verwoorden van informatie.
eindwerken schrijven --- literatuurstudie --- Science --- informatiebronnen --- IR (information retrieval) --- Information retrieval --- refereren --- bibliografische instructie --- Social sciences --- Authorship --- #SBIB:303H0 --- C6 --- bronnencommentaar --- humane wetenschappen --- methodologie --- sociale wetenschappen --- wetenschappelijk onderzoek --- informatievaardigheden --- 001.81 --- 031 --- APA (American Psychological Association) --- Endnote --- citeren en refereren --- plagiaat --- rapporteren --- schriftelijke communicatie --- schrijfvaardigheid --- scripties --- Informatievaardigheden --- Informatie --- S20110037.jpg --- Methoden in de sociale wetenschappen: algemeen --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- techniek van de wetenschappelijke arbeid --- Informatie, documentatie ; algemeen --- 02 --- departement Beeldende Kunst 11 --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Informatieontsluiting --- Wetenschappen --- Wetenschappelijke informatieverzorging --- Wetenschappelijk onderzoek --- Software --- Citeren --- Refereren --- Bibliografieën --- Wetenschap --- Bibliografie --- EndNote --- Natuurwetenschappen --- Verpleegkunde --- Informatica --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Iedereen kan zoeken, iedereen kan vinden. Online zoekmachines toveren in microseconden miljoenen resultaten tevoorschijn. Maar wie zoekt en vindt de juiste informatie? De relevante informatie? Of wetenschappelijke informatie? Dit boek gaat over het zoeken en verwerken van wetenschappelijke informatie in de eenentwintigste eeuw. Het wil op een toegankelijke wijze tonen hoe zoekmachines efficiënt ingezet kunnen worden om snel de juiste bronnen voor een literatuurstudie te vinden. Het wil ook een kritische blik werpen in de wetenschappelijke publicatiecultuur, de uitgeversmonopolies en de tegenbeweging van Open Access.Het boek wil daarnaast ingaan op het schrijfproces van een wetenschapper. Hoewel schrijven een dagelijkse opdracht is voor wie met wetenschap bezig is, is het een verre van eenvoudige taak. Zonder de ambitie een grammatica- of stijlboek te schrijven, gaan we in op veelgemaakte fouten en bekijken we het groeiproces van een vlotte en toegankelijke tekst.Tot slot kijkt dit boek ook naar de verwerking van literatuur. We gaan in op plagiaat en de soms subtiele vormen waarin dit soort bedrog zich manifesteert. Daarnaast wordt uitgebreid ingegaan op de verschillende wijzen waarop informatie in een wetenschappelijke tekst kan worden geïntegreerd (citeren, parafraseren en refereren). Het boek biedt ook een overzicht van de belangrijkste richtlijnen van de APA-stijl (6de editie) en een introductie tot Endnote, een computerprogramma dat kan worden gebruikt om wetenschappelijke bronnen digitaal te archiveren en op basis daarvan een een coherente bibliografie samen te stellen
Informatieontsluiting. --- Schrijftechnieken. --- eindwerken schrijven --- literatuurstudie --- Science --- informatiebronnen --- IR (information retrieval) --- Information retrieval --- refereren --- bibliografische instructie --- Informatieontsluiting ; wetenschappen --- Wetenschappelijke informatieverzorging --- Wetenschappelijke publicaties --- Social sciences --- Research --- Methodology --- Humanities --- #SBIB:303H0 --- informatievaardigheden --- 450.8 --- wetenschappelijk onderzoek --- rapporteren --- 031 --- Wetenschappelijk onderzoek --- 001.81 --- #KVHA:Media --- #KVHA:Journalistiek --- 001 --- 025.5 --- 001.81 Techniek van de intellectuele arbeid --- Techniek van de intellectuele arbeid --- Methoden in de sociale wetenschappen: algemeen --- methodiek van het studeren, huiswerk, maken van scripties, snellezen --- Methodiek van het studeren --- Informatie, documentatie ; algemeen --- Wetenschap --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- PXL-Social Work 2015 --- Informatievaardigheden --- Informatieontsluiting --- Wetenschappen --- Software --- Citeren --- Refereren --- Bibliografieën --- Endnote --- Methodologie --- Bronnen --- Sociale wetenschappen --- Informatie --- Informatieverwerking --- Schrijven --- Literatuuronderzoek --- Methods in social research (general) --- Bibliografie --- EndNote --- Natuurwetenschappen --- Verpleegkunde --- Informatica --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Bron --- Sociale wetenschap --- Onderzoek (wetenschap)
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|