Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (28)

UCLL (27)

VIVES (26)

Odisee (24)

Thomas More Kempen (23)

AP (22)

KDG (20)

KU Leuven (18)

Hogeschool Gent (15)

KBR (15)

More...

Resource type

book (28)

audio (1)

object (1)


Language

Dutch (27)

Undetermined (1)


Year
From To Submit

2022 (2)

2021 (3)

2020 (3)

2019 (1)

2017 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 28 << page
of 3
>>
Sort by

Book
De O van onderwijs : werkboek krachtig lesgeven en evalueren
Authors: ---
ISBN: 9789401474856 Year: 2021 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zorgt voor efficiëntere tijdsbesteding in de lesWat heeft James Bond met onderwijs te maken?Hoe krijg je een neus voor sterke doelen?Waarom is groeien in leren belangrijker dan presteren?Je werk als leraar is oneindig interessant en vaak oneindig omvangrijk. Enerzijds wil je dat je leerlingen duurzaam leren en zo goed mogelijk je doelen bereiken. Anderzijds wil je de zelfsturende vaardigheden van je leerlingen stimuleren en een goed zicht krijgen op waar ze staan in hun leren. Wat gebeurt er als je die noodzakelijke bouwstenen op unieke wijze vermengt? Dan krijg je De O van onderwijs.De O van onderwijs brengt je via de praktijk tot krachtiger lesgeven en evalueren. Je leert op voorhand na te denken over wat je leerlingen wilt leren en op welke manier je dat zichtbaar maakt en begeleidt. Dit kleurrijke werkboek brengt je dichter bij je leerlingen, leert je kritisch kijken naar feedback- en evaluatievormen en helpt je de doelen effectiever te realiseren.https://www.lannoocampus.be/nl/de-o-van-onderwijs


Book
Formatief evalueren schoolbreed implementeren
Authors: ---
ISBN: 9789461183118 Year: 2022 Publisher: Goes Bazalt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wanneer formatief evalueren effectief wordt toegepast, kan dit de prestaties van leerlingen en de effectiviteit van leraren sterk verbeteren. Kwalitatieve formatieve evaluatie is echter nog maar zelden verankerd in de cultuur in de klas. Dit boek is bedoeld als hulpmiddel voor schoolleiders, zodat zij er samen met hun leraren aan kunnen werken om het formatieve-evaluatieproces een integraal deel van hun lespraktijk te maken. Hiermee zullen zij het onderwijs en het leren op hun school een flinke boost geven en de impact van hun eigen onderwijskundig leiderschap vergroten.De auteurs lichten aan de hand van specifieke voorbeelden toe hoe je een schoolbreed leerklimaat creëert waarin formatief evalueren en zelfregulerend leren een belangrijke rol spelen. Hierbij is het van essentieel belang om het totale proces van formatief evalueren te implementeren. Het zal minder vruchten afwerpen als je je beperkt tot geïsoleerde elementen, uitgevoerd door individuele leraren of slechts in bepaalde klassen. De strategieën die de auteurs aanraden, kunnen door alle leraren op alle niveaus en voor alle vakken worden gebruikt.https://shop.bazalt.nl/formatief-evalueren-schoolbreed-implementeren


Book
Evalueren om te leren : toetsen en beoordelen op school
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789046902530 Year: 2011 Publisher: Bussum Coutinho


Book
Breed evalueren : in het basisonderwijs met 6- tot 12-jarigen
Authors: --- ---
ISBN: 9789401470551 Year: 2021 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Evalueren is meer dan een cijfer geven Waarom is het nuttig om leerlingen mee te laten evalueren?Wat is een kindgesprek en hoe pas je het toe?Hoe kun je evalueren zonder punten?Evalueren in het onderwijs is meer dan een cijfer geven. Het is kijken naar leerlingen met hun verschillende talenten en mogelijkheden, en op basis van die observaties gerichter handelen.Wetenschappelijk onderbouwd en gericht op de praktijk schetst Breed evalueren in het basisonderwijs met 6- tot 12-jarigen de verschillende aspecten van evaluatie: feedback geven, leerlingen betrekken, krachtig rapporteren, nieuwe manieren om te communiceren met ouders, een schooleigen evaluatiebeleid uitbouwen ...Met concreet didactisch materiaal biedt dit boek je meteen de mogelijkheid om je evaluatiemethodes als leraar uit te diepen.https://www.lannoo.be/nl/breed-evalueren-0


Book
Formatief handelen : van instrument naar ontwerp
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789490120481 Year: 2022 Publisher: Culemborg Phronese

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Veel scholen en opleidingen zijn of willen aan de slag met formatief handelen. Of het nu is om leerlingen en studenten te motiveren, hun zelfsturing te vergroten of om een betere balans te vinden tussen onderwijs en toetsing. Docenten zoeken echter vooral naar concrete manieren om formatief handelen te organiseren in de dagelijkse onderwijspraktijk. Hoe kan formatief handelen bijdragen aan een succesvol leerproces voor de leerling of student, maar ook aan een succesvol instructieproces voor de leraar en docent?In dit boek schetsen de auteurs aan welke uitvoeringsprincipes formatief handelen trouw moet blijven om van praktische en inhoudelijke betekenis te kunnen zijn. Ook maken ze duidelijk hoe docenten feedback effectiever en efficiënter kunnen inzetten, en welke essentiële rol de ?vergeten strategie? van kwaliteitsbesef bijbrengen hierin speelt.Kernboodschap van het boek is dat een geslaagde implementatie van formatief handelen en feedback in lessen begint bij een doordacht onderwijsontwerp. Als een docent immers een helder beeld heeft op de beoogde onderwijsdoelen en de samenhang tussen deze doelen, geeft dit houvast hoe formatief handelen in de dagelijkse didactiek zo optimaal mogelijk kan worden vormgegeven.Dit boek is geschikt voor leraren, docenten, leidinggevenden en curriculumontwikkelaars van primair tot hoger onderwijs. https://phronese.vrijeboeken.com/book/9789490120481-formatief-handelen.html


Book
Evolueren door evalueren : hoe kan evaluatie helpen bij ontwikkeling?
Authors: ---
ISBN: 9030115645 Year: 2002 Publisher: Deurne Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

druk van twee artikels uit de 'Praktijkgids voor de basisschool": - Goed toetsen en beoordelen, hoe doe je dat? / Eric Meurisse - Formatieve evaluatievormen voor Nederlands / Ides Callebaut


Multi
Ontwikkel je mindset
Author:
ISBN: 9789462722361 Year: 2020 Publisher: Zaltbommel Thema

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Heb jij wel een groeimindset? Als je dit een gekke vraag vindt, heb je nog niet kennisgemaakt met de theorie van Carol Dweck, die al enige tijd flinke impact heeft op onze kijk op leren en ontwikkelen. De kennisintensieve maatschappij en veranderende arbeidsmarkt vragen van iedereen om tot je pensioen te blijven leren en jezelf te ontwikkelen. En dat kun je, zelfs tot op hoge leeftijd, als je maar een positieve houding hebt ten opzichte van het leren:- Je vindt uitdagingen opwindend;- Obstakels zijn voor jou juist een reden om vol te houden;- Oefenen bepaalt je resultaat, veel meer dan talen;- Feedback is welkom; het helpt je om te leren;- Succes van anderen inspireert je.Tot nu toe wordt vooral met kinderen gewerkt met deze nieuwe kijk op leren. Maar juist binnen organisaties en voor oudere medewerkers is de groeimindset hard nodig. Deze kaartenset geeft leidinggevenden, HR-functionarissen, maar ook coaches, trainers en andere begeleiders een middel in handen om het gesprek over de mindset te voeren.Bron: https://www.thema.nl/spel-ontwikkel-je-mindset/


Book
Evaluatiepraktijk op school : tien pijlers voor een kwaliteitsvolle leerlingenevaluatie
Authors: --- ---
ISBN: 9789057180736 Year: 2014 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerlingen op een kwaliteitsvolle manier evalueren is een permanent aandachtspunt in de klaspraktijk van leerkrachten en in het beleid van scholen. Daarom heeft het GO! aan studenten in de onderwijs- en opleidingswetenschappen (UAntwerpen) de opdracht gegeven om een ‘gids voor kwaliteitsvolle leerlingenevaluatie’ te ontwikkelen.Dit interdisciplinair project is uitgegroeid tot een richtinggevende en inspirerende leidraad voor de evaluatiepraktijk van leraren, die wij via deze publicatie op ruimere schaal willen verspreiden.De auteurs brengen tien kwaliteitseisen (pijlers) naar voren waaraan een goede evaluatie moet beantwoorden. Het gaat om: geïntegreerde evaluatie, transparantie, authenticiteit, cognitieve complexiteit, reproduceerbaarheid, representativiteit, eerlijkheid, betrokkenheid, verantwoording en impact. Deze tien pijlers gelden voor om het even welk vak of onderwijsniveau en voor elke evaluatievorm (mondeling, schriftelijk, portfolio, stage, project, praktijkopdracht, presentatie enz.).Aan elke pijler is een hoofdstuk gewijd. In een eerste deel leggen de auteurs telkens kort het wat en hoe van de pijler uit. Waaraan moet je als leerkracht aandacht besteden?In het tweede deel krijg je tien stellingen (over jouw evaluatiegedrag) te beantwoorden met ‘nooit’, ‘soms’, ‘meestal’, ‘altijd’ of ‘niet van toepassing’. Op die manier wordt het voor jezelf duidelijk of jouw wijze van evalueren meer of minder aan de betrokken pijler (kwaliteitseis) beantwoordt. Dit deel eindigt met een aantal tips die je kunnen helpen om dit aspect van je evaluatie te verbeteren.Het derde deel van elk hoofdstuk bevat een samenvattende wetenschappelijke uiteenzetting over het belang van de betrokken pijler.


Book
Vakdidactiek voor leraren economie : een praktijkgerichte benadering
Authors: --- ---
ISBN: 9789401444453 Year: 2017 Volume: *60 Publisher: LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Om kwaliteitsvol onderwijs te realiseren heeft elke leraar, naast een algemeen didactische en pedagogische vorming, nood aan een specifieke vakdidactiek. Dit helder en sterk praktijkgericht basiswerk dat de auteurs op basis van jarenlange ervaring met startende leerkrachten economie opstelden, komt daaraan tegemoet. Dit boek focust op hoe een les economie wordt opgebouwd, maar gaat ook een stap verder. Via een gestructureerd denkschema doet Vakdidactiek voor leraren economie het didactische denken binnen het vakdomein stapsgewijs uit de doeken. De vele voorbeelden illustreren hoe je deze didactische principes in de praktijk omzet. Alle essentiële elementen om het beste uit je lessen economie te halen, komen aan bod. Behalve verbredende themahoofdstukken vind je in dit werkinstrument onder meer informatie over werkvormen, evaluaties en mediagebruik. Zo biedt dit boek de nodige vakondersteuning voor zowel de leraar economie als de student in de lerarenopleiding.Bron: www.lannoo.be

Listing 1 - 10 of 28 << page
of 3
>>
Sort by