Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Sinds een aantal jaren is er in het hogere gezondheidszorgonderwijs een toenemende belangstelling voor kritisch denken en evidence-based handelen. Dit houdt in dat elke gezondheidsclaim onderbouwd dient te worden met gegevens. Deze gegevens moeten gestoeld zijn op wetenschappelijke onderzoeksresultaten en relevant zijn voor de claim. In de praktijk blijkt helaas vaak dat evidence-based protocollen wel voor handen zijn, maar dat de implementatie van deze nieuwe inzichten op weerstand stuit bij de uitvoerders van deze protocollen of bij de patiënten.
613 --- verpleegkunde --- evidence based nursing --- evidence based onderzoek --- evidence based practice --- gesprekstechnieken --- verpleegkundig onderzoek --- wetenschappelijk rapporteren --- rapporteren --- redeneren --- relecteren --- 305.8 --- 499.4 --- evidence-based nursing --- evidence-based practice --- Gesprekstechnieken --- 613.22 --- evidence-based onderzoek (evidence-based medicine) --- Communicatie ; algemeen --- Mondelinge communicatie --- Verpleegkundig onderzoek - Theorieën --- Evidence based onderzoek --- Argumenteren --- Hygiene. Public health. Protection --- Nursing --- communicatie --- evidence-based methodiek --- Provincie West-Vlaanderen --- Evidence-based medicine
Choose an application
Wetenschappelijk onderzoek --- Verpleegplan --- Evidence based onderzoek --- Huisartsen --- Beleidsinstrumenten --- Professionalisering --- 616-083 --- 616.083.45 --- Arts-patiënt relatie --- Evidence-based medicine --- 604 --- antibiotica --- arts --- arts-patiënt relatie (patiënt-arts-relatie) --- beroepsuitoefening --- evidence-based onderzoek (evidence-based medicine) --- voorschrijfgedrag --- wetenschappelijk onderzoek --- 616-083 Hypurgy. Care of patient. Hygiene of the sick. Nursing --- Hypurgy. Care of patient. Hygiene of the sick. Nursing --- (zie ook: onderzoek) --- Huisarts --- Beleidsinstrument --- Natuurwetenschappen --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Deze handleiding is bedoeld als ondersteuning bij het opzetten en uitvoeren van projecten voor gezondheidspromotie. Daartoe wordt zowel een algemeen kader aangereikt, als praktische richtlijnen gegeven. Naast een afbakening, de basisprincipes en strategieën van gezondheidspromotie, kwaliteit en projectmatig werken, wordt ruim ingegaan op de verschillende fasen in de planning en uitvoering van een project. Per fase worden inhoudelijke aandachtspunten en praktische richtlijnen beschreven. Zo zijn er inzichten opgenomen uit o.a. planningsmodellen, gedragsverklaringsmodellen, projectmanagement, netwerking, evalueren,....
614 <493> --- Academic collection --- #A0312A --- 671 Gezondheidszorg. Preventie --- #KVHB:Gezondheidspsychologie --- #KVHB:Gezondheidszorg --- gezondheidsvoorlichting --- gezondheidszorg --- 601.6 --- 614 --- gezondheidspromotie --- projecten --- Evidence-based medicine --- Gezondheidspromotie --- Gezondheidsvoorlichting --- Kwaliteitszorg --- 613 --- Gezondheid --- Methodiek --- Projecten --- Promotie --- GVO (gezondheidsvoorlichting en -opvoeding, sanitaire opvoeding) --- Gezondheidsopvoeding --- Gezondheidszorg --- Preventie --- evidence-based onderzoek (evidence-based medicine) --- kwaliteitsbewaking (audit) --- GVO --- Gezondheidsvoorlichting: Vlaanderen --- Openbare gezondheidszorg--(zie ook {351.84})--België --- Gezondheidsvoorlichting en -opvoeding; algemeen --- Maatschappelijke gezondheidszorg --- gvo (gez) --- gezondheidsopvoeding --- preventie --- Gezondheidspreventie --- Arbeidssociologie --- Arbeidszorg --- Integrale kwaliteitszorg (IKZ, kwaliteitskringen, kwaliteitszorg) --- Kwaliteit van de arbeid --- Integrale kwaliteitszorg --- Evidence based onderzoek --- Probleemgestuurd leren --- Organisatie --- Gedrag --- Didactiek
Choose an application
In de GGZ vinden bewezen effectieve interventies niet vanzelfsprekend hun weg naar de praktijk. Bij de toepassing ervan spelen veel factoren een rol. Om als hulpverlener in dit proces niet te verdwalen, is een methodische aanpak noodzakelijk. Daarmee maakt de hulpverlener steeds een pas op de plaats en reflecteert op de stappen die hij zet met de cliënt en controleert of de stappen het verwachte resultaat hebben. Door deze werkwijze te integreren in het behandelproces wordt evidence based werken vanzelfsprekend.In dit praktijkboek worden de fasen in het methodisch werken onderscheiden. Er zijn verschillende niveaus waarop deze betrekking kunnen hebben: de therapeutische relatie, het behandelproces en de voorwaarden die nodig zijn bij de behandeling van een bepaalde cliënt. De verschillende fasen worden met voorbeelden toegelicht. Bovendien komt aan de orde hoe evidence based werken zich verhoudt tot het gebruik van richtlijnen en protocollen en het werken binnen zorgprogramma?s.
Evidence based onderzoek --- 616.89 --- 606.2 --- evidence-based --- geestelijke gezondheidszorg --- evidence-based verpleegkunde --- psychiatrie --- psychiatrische verpleegkunde --- Evidence-based medicine --- Evidence-based nursing --- evidence based medicine --- Geestelijke gezondheidszorg --- Psychiatrie --- evidence-based onderzoek (evidence-based medicine) --- 364.044 --- evidence based nursing --- Evidence-based practice --- evidence-based nursing --- Methodiek --- methodisch werken --- Hulpverlening --- systematisch verpleegkundig handelen (nursing process, SVH, verpleegproces) --- verpleegprocedure (protocol) --- 606.84 --- Psychopathologie --- (zie ook: psychologie) --- (zie ook: Rogers Martha-theorie) --- (zie ook: klinisch paden) --- 615 --- 615.851 --- 364.44 --- Psychiatric nursing --- evidence-based methodiek --- GGZ (geestelijke gezondheidszorg)
Choose an application
In Verslavingsgeneeskunde worden problemen van patiënten besproken uit de praktijk van de verslavingsarts, problemen die niet direct met behulp van een richtlijn zijn op te lossen. Het is een boek dat de praktijk van de behandeling en begeleiding van verslaafde patiënten combineert met wetenschappelijke inzichten over verslaving en behandeling. De problematiek van een patiënt wordt op systematische wijze in kaart gebracht volgens de EBM-methode, en de daaruit voortkomende vragen worden zo goed mogelijk beantwoord.
Verslaving --- Neurofarmacologie --- Geneesmiddelenverslaving --- 602.4 --- Geneeskunde --- Psychiatrie --- 614.7 --- ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, hyperkinetisch syndroom, MBD) --- alcoholisme --- alexithymie --- angststoornissen --- borderlinesyndroom --- cannabis --- cocaïne --- collocatie --- diabetes mellitus (suikerziekte) --- drugs --- dwangbehandeling --- dwangstoornis (obsessief-complusieve stoornis) --- ecstasy --- evidence-based onderzoek (evidence-based medicine) --- gedwongen opname (BOPZ) --- hepatitis C --- medicamenteuze verslaving --- mentaal gehandicapten --- neurobiologie --- opiaten --- posttraumatische stressstoornis --- psychofarmaca --- roken --- schizofrenie --- slaapstoornissen --- verslaving --- (zie ook: alvleesklier, insuline) --- (zie ook: farmacologie, psychofarmaca) --- (zie ook: zwakzinnigheid) --- Psychiatry --- psychopathologie --- Toxicology --- psychosomatiek --- evidence-based methodiek --- PTSS (posttraumatische stress-stoornis) --- farmacologie --- Pharmacology. Therapy --- Gokken --- Internet
Choose an application
Woord-vooraf1 Evidence based verpleegkundig handelen2 Toepassing van evidence based practice in een elektronisch zorgdossier3 Klinisch redeneren4 Verpleegkundig onderzoek5 Verpleegkundige richtlijnen6 Morele besluitvorming
verpleegkundig onderzoek --- evidence-based nursing --- Nursing --- ethiek --- richtlijnen (zorg) --- besluitvorming --- evidence-based verpleegkunde --- verpleegkunde --- 613.2 --- evidence based nursing --- 613.22 --- beroepsuitoefening --- elektronisch patiëntendossier --- klinisch redeneren --- professioneel handelen --- protocol --- richtlijnen --- verpleegkundig beroep --- verpleegkundige diagnose --- verpleegkundige ethiek --- verpleegprocedure --- 616.083.0 --- Bioethiek --- Dossier --- Evidence-based nursing --- Moraal (ethiek) --- Reflectief denken --- Verpleegkundige diagnose --- Verpleegkundige research (verpleegkundig onderzoek) --- Verpleegplan --- evidence-based nursing (gez) --- verpleegkundig beroep (gez) --- verpleegkundig onderzoek (gez) --- autonomie --- beslissingsbekwaamheid --- deontologie (beroepscode, code, plichtenleer) --- elektronisch dossier --- ethiek (moraal) --- evidence-based onderzoek (evidence-based medicine) --- klinisch paden (zorgpad) --- verpleegkundig onderzoek (nursing research) --- verpleegkundige interventies --- verpleegprocedure (protocol) --- verpleegkunde - inleidingen --- Verpleegkundig onderzoek - Theorieën --- (zie ook: klinisch paden) --- Verpleegkunde --- Evidence based nursing --- Evidence based onderzoek --- 613.21 Basisverpleegkunde, procedures en interventies --- 613.22 Verpleegkundig onderzoek, theorieën --- basisverpleegkunde --- medische ethiek --- theorieën van de verpleegkunde --- verpleegkundig management --- verpleegmethoden --- verpleegplan --- zorgmanegement --- Evidence-based medicine
Choose an application
Deskundigheidsbevordering en beroepsinnovatie, dat is waar het om draait voor de hbo-verpleegkundige in de rol van beroepsbeoefenaar. En dat is ook precies waar dit boek over gaat. De verpleegkundige als beroepsbeoefenaar bereidt de student voor op de verplichtingen die het lidmaatschap van de beroepsgroep oplegt, zoals het zich houden aan de beroepscode en ethische codes, het uitdragen van beroepswaarden, het voorzien van collega's die werkzaam zijn op het gebied van beleid en wetenschap van informatie uit de dagelijkse praktijk, deelname aan een verpleegkundige adviesraad. Het boek leert de student om kritisch en creatief na te denken over de gezondheidszorg en de beroepsuitoefening. Naast theorie biedt het boek ook praktische handvatten voor succesvolle innovatie van de beroepspraktijk.1 Beroepsbeoefenaar en het onderscheid mbo- en hbo-verpleegkundige2 Beroepsontwikkeling en professionalisering 3 Kritisch en creatief denken4 Verpleegkundige beroepsethiek5 Wetenschappelijk onderzoek en evidence-based practice6 Innoveren van de beroepspraktijk7 Deskundigheidsbevordering
Verpleegkunde --- Beroepsuitoefening. --- Nursing --- verpleegkundig management --- verpleegkundig beroep --- deontologie --- verpleegkundige theorieën --- verpleegkunde --- 613.21 Basisverpleegkunde, procedures en interventies --- 613.22 Verpleegkundig onderzoek, theorieën --- 613.3 Beroep en opleiding --- beroepsuitoefening --- beroepsuitoefening (verpleegkunde) --- ethiek --- ethische commissie --- evidence based nursing --- medische ethiek --- professionalisering --- theorieën van de verpleegkunde --- wetenschappelijk onderzoek --- 613.21 --- 613.3 --- bachelor verpleegkunde --- beroepsethiek --- deskundigheid --- evidence-based practice --- masteropleiding --- vernieuwing --- 616.083 --- Verpleegcompetenties --- Verpleegkundig beroep --- beroepsvervolmaking (bijscholing, naschoolse vorming, permanente vorming) --- deontologie (beroepscode, code, plichtenleer) --- ethiek (moraal) --- evidence-based nursing --- evidence-based onderzoek (evidence-based medicine) --- innovatie (veranderen) --- kwaliteitsbewaking (audit) --- verpleegkundig onderzoek (nursing research) --- Basisverpleegkunde - Verpleegkundige interventies --- Beroep en opleiding --- (zie ook: onderzoek) --- departement Gezondheidszorg 07 --- gezondheidsonderwijs --- competenties --- Verpleegkundige beroepen --- beroepsprofiel (gez) --- competenties (gez) --- verpleegkundig beroep (gez) --- zorgverlening --- Beroep
Choose an application
Verplegen met visie tracht een aantal wetenschappelijke en maatschappelijke achtergronden van de verpleegkunde te verduidelijken, alsook de belangrijkste methodieken en processen in de verpleegkunde. Zelfstudieopdrachten geven de lezer de kans om de informatie om te zetten in kennis met een persoonlijke betekenis, wat de ontwikkeling van een eigen visie op verplegen stimuleert.Dit boek is in de eerste plaats bedoeld als een handboek voor bachelorstudenten verpleegkunde. Daarnaast kan het ook een hulp zijn voor verpleegkundigen die hun eigen visie op verpleegkunde willen verstevigen of onderbouwen.
verpleegkunde --- verpleegkundige modellen --- verpleegkunde theorie --- verpleegkundige diagnose --- verpleegproces --- PXL-Healthcare 2016 --- Theorieën (verpleegkunde) --- 616-083 --- Academic collection --- verpleegkundig beroep --- verpleegkundige theorieën --- 613 --- verpleegkundig onderzoek --- verpleegkundige handelingen --- verpleegkundige opleidingen --- Reflectief denken --- Theorieën van de verpleegkunde --- Verpleegkunde (basis) --- Verpleegkundig beroep --- 613.2 --- competenties (gez) --- evidence-based nursing (gez) --- reflecteren --- Didactiek --- Neuman-theorie (Neuman Systems Model) --- Reflecteren --- Theorieën --- Verpleegkunde --- competenties (beroepsbekwaamheid) --- evidence-based nursing --- evidence-based onderzoek (evidence-based medicine) --- integrerende verpleegkunde (primary nursing) --- klinisch paden (zorgpad) --- reflectie --- staande orders --- systematisch verpleegkundig handelen (nursing process, SVH, verpleegproces) --- theorieën van de verpleegkunde (verplegingswetenschap) --- Theorieën en modellen --- Verpleegkunde ; methodiek --- Verpleegkunde ; wetenschappelijk onderzoek --- Visie --- 616-083 Hypurgy. Care of patient. Hygiene of the sick. Nursing --- Hypurgy. Care of patient. Hygiene of the sick. Nursing --- (zie ook: Rogers Martha-theorie) --- Theorie --- Verplegingswetenschap
Choose an application
Nederland loopt al jaren mee in de voorhoede van richtlijnontwikkeling. In de jaren negentig was er sprake van een snelle groei van richtlijnen en protocollen, met als gevolg dat er veel variatie tussen richtlijnen onderling over eenzelfde onderwerp aan te tonen was. Dit inzicht heeft ertoe geleid dat richtlijnmakers zich zijn gaan inspannen om samen te werken en uniformiteit na te streven in de wijze waarop richtlijnen totstandkomen en worden gepubliceerd. De methode van evidence–based richtlijnontwikkeling is hierbij de norm.Dit boek Evidence–based richtlijnontwikkeling, een leidraad voor de praktijk speelt in op drie behoeften bij zorgverleners: de behoefte aan houvast in de directe patiëntenzorg, de behoefte aan eenduidigheid en de behoefte aan houvast in onderhandelingen. Het boek is opgebouwd uit vijf delen. Het eerste deel bevat een aantal algemene hoofdstukken, gevolgd door deel twee waarin de voorbereidingsfase van richtlijnontwikkeling wordt uitgediept. Deel drie behandelt het ontwikkelen van een richtlijn en deel vier schenkt aandacht aan de implementatie en toepassing van de richtlijn. In deel vijf komt de evaluatie van richtlijnen aan de orde.Evidence–based richtlijnontwikkeling, een leidraad voor de praktijk is niet alleen bedoeld voor instanties en verenigingen die richtlijnen opstellen, maar ook voor degenen die praktisch of beleidsmatig werkzaam zijn in de gezondheidszorg en die aan richtlijnontwikkeling een belangrijke plaats toekennen in het kwaliteitsdenken
Evidence based medicine. --- Evidence based practice --- Geneeskunde --- Hulpverlening. --- Wetenschappelijk onderzoek. --- evidence-based nursing --- verpleegplannen --- richtlijnen (zorg) --- Hygiene. Public health. Protection --- gezondheidszorg --- beleid --- W 84 Health services. Quality of health care (General) --- 616.083.45 --- Evidence-based medicine --- Evidence-based nursing --- Kwaliteitsbewaking (audit) --- Verpleegplan --- evidence-based onderzoek (evidence-based medicine) --- verpleegprocedure (protocol) --- kwaliteitsbewaking (audit) --- patiëntenparticipatie --- wetenschappelijk onderzoek --- klinisch paden (zorgpad) --- patiëntenbegeleiding (patiëntenvoorlichting) --- 613 --- 61 --- (zie ook: klinisch paden) --- (zie ook: onderzoek) --- (zie ook: informed consent) --- Netherlands --- Evidence based onderzoek --- Clinical Medicine --- Guidelines as Topic --- Evidence-Based Practice --- Quality Assurance, Health Care --- Health Occupations --- Medicine --- Quality of Health Care --- Health Care Quality, Access, and Evaluation --- Disciplines and Occupations --- Health Services Administration --- Health Care --- Evidence-Based Medicine --- Practice Guidelines as Topic --- Best Practices --- Best Practice --- Clinical Decision Rules --- Clinical Protocols --- Medicine, Evidence-Based --- Evidence Based Medicine --- Medicine, Evidence Based --- Decision Support Techniques --- Evidence-Based Dentistry --- Evidence-Based Nursing --- Community-Based Distribution --- Contraceptive Distribution --- Delivery of Healthcare --- Dental Care Delivery --- Distribution, Non-Clinical --- Distribution, Nonclinical --- Distributional Activities --- Healthcare --- Healthcare Delivery --- Healthcare Systems --- Non-Clinical Distribution --- Nonclinical Distribution --- Delivery of Dental Care --- Health Care Delivery --- Health Care Systems --- Activities, Distributional --- Activity, Distributional --- Care, Health --- Community Based Distribution --- Community-Based Distributions --- Contraceptive Distributions --- Deliveries, Healthcare --- Delivery, Dental Care --- Delivery, Health Care --- Delivery, Healthcare --- Distribution, Community-Based --- Distribution, Contraceptive --- Distribution, Non Clinical --- Distributional Activity --- Distributions, Community-Based --- Distributions, Contraceptive --- Distributions, Non-Clinical --- Distributions, Nonclinical --- Health Care System --- Healthcare Deliveries --- Healthcare System --- Non Clinical Distribution --- Non-Clinical Distributions --- Nonclinical Distributions --- System, Health Care --- System, Healthcare --- Systems, Health Care --- Systems, Healthcare --- Administration, Health Services --- Health Services --- Healthcare Quality, Access, and Evaluation --- Pharmacy Audit --- Quality of Care --- Quality of Healthcare --- Audit, Pharmacy --- Care Quality --- Health Care Quality --- Healthcare Quality --- Pharmacy Audits --- Medical Specialities --- Medical Specialties --- Medical Specialty --- Specialities, Medical --- Specialties, Medical --- Specialty, Medical --- Medical Speciality --- Speciality, Medical --- Health Workforce --- Health Professions --- Health Occupation --- Health Profession --- Profession, Health --- Professions, Health --- Occupations --- Health Care Quality Assessment --- Health Care Quality Assurance --- Healthcare Quality Assessment --- Healthcare Quality Assurance --- Quality Assessment, Healthcare --- Quality Assurance, Healthcare --- Quality Assessment, Health Care --- Assessment, Healthcare Quality --- Assessments, Healthcare Quality --- Assurance, Healthcare Quality --- Assurances, Healthcare Quality --- Healthcare Quality Assessments --- Healthcare Quality Assurances --- Quality Assessments, Healthcare --- Quality Assurances, Healthcare --- Evidence Based Health Care Management --- Evidence Based Healthcare Management --- Evidence Based Management, Health Care --- Evidence Based Management, Healthcare --- Evidence-Based Healthcare --- Evidence-Based Health Care --- Evidence Based Health Care --- Evidence Based Healthcare --- Evidence Based Practice --- Evidence-Based Health Cares --- Evidence-Based Healthcares --- Health Care, Evidence-Based --- Health Cares, Evidence-Based --- Healthcare, Evidence-Based --- Healthcares, Evidence-Based --- Guidelines as Topics --- Medicine, Clinical --- organization & administration --- Clinical Guidelines as Topic --- patiëntenparticipatie --- patiëntenbegeleiding (patiëntenvoorlichting) --- Evidence Gaps
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|