Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (18)

UCLL (18)

VIVES (14)

Hogeschool Gent (13)

Thomas More Mechelen (11)

KDG (10)

Odisee (10)

AP (8)

DocAtlas (8)

Hogeschool West-Vlaanderen (8)

More...

Resource type

book (17)

audio (2)

object (1)


Language

Dutch (17)

Undetermined (1)


Year
From To Submit

2014 (2)

2013 (1)

2011 (2)

2010 (1)

2009 (4)

More...
Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Elk kind is anders : een visie op pedagogische hulp
Authors: ---
ISBN: 9789089532466 Year: 2014 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Te vaak is er in de hulpverlening aan ouders en kinderen die vastlopen door ontwikkelings- of opvoedingsproblemen alleen oog voor 'het lastige kind'. Onterecht! Goede hulpverlening staat of valt met aandacht voor de context van het kind en van de ouders, en met een vertrouwensrelatie die gebaseerd is op veiligheid en respect voor alle betrokkenen. Vaak zijn etiketten (zoals ADHD, PDD-NOS) en medicatie dan helemaal niet nodig.


Book
In de schaduw van het geweld : kinderen die getuige zijn van geweld tussen hun ouders
Authors: ---
ISBN: 9050509363 Year: 2002 Publisher: Utrecht Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn (NIZW)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen die getuigen zijn van geweld tussen hun ouders, kunnen gedragsproblemen krijgen. Daarnaast veroorzaakt dit dikwijls gevoelens van angst en depressiviteit. In dit boek wordt ingegaan op de achtergronden van deze problematiek en op wat het geweld voor gevolgen voor de kinderen heeft. Daarbij wordt een onderscheid gemaakt tussen de gevolgen op korte en lange termijn. Vervolgens wordt ingegaan op de signalen die deze kinderen afgeven en op de wijze waarop hulpverleners planmatig de behandeling op zich kunnen nemen. Tot slot wordt het perspectief van de hulpverlening beschreven


Book
Psychologie van de levensloop : inleiding in de ontwikkelingspsychologie
Author:
ISBN: 9789033489310 Year: 2013 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat ervaart een kind de eerste uren nadat het ter wereld kwam? Kon het voordien al iets voelen of waarnemen? Waarom kunnen wij ons niets meer herinneren uit onze eerste levensjaren? Is het verstandig om een kind tegelijk verschillende talen aan te leren? Wat kan je ondernemen tegen pestgedrag? Klopt het dat de puberteit op een steeds jongere leeftijd een aanvang neemt? In welk opzicht is blijvende groei mogelijk in de volwassenheid? Bestaat er echt zoiets als een mannelijke menopauze? En valt er iets te doen tegen de cognitieve achteruitgang bij het ouder worden?Psychologie van de levensloop geeft niet enkel antwoord op al deze vragen, maar plaatst een en ander ook binnen een overzichtelijk kader. Je vindt er een systematisch overzicht van hoe de mens evolueert van de wieg tot het graf. In tien hoofdstukken wordt de hele levenscyclus doorgelicht. In elke levensfase wordt zowel aandacht besteed aan de lichamelijke ontwikkeling voor zover die relevant is voor het gedrag, als aan de evolutie op cognitief, sociaal en emotioneel vlak.Bij de samenstelling van het boek werd de grootste zorg besteed aan de praktische bruikbaarheid van de geselecteerde inhouden en aan de helderheid en de didactische opbouw van de tekst. Het boek verzamelt de belangrijkste theoretische inzichten uit het vakgebied, maar illustreert die telkens met zeer herkenbare voorbeelden en observaties uit het alledaagse leven.Psychologie van de levensloop richt zich in de eerste plaats tot studenten en afgestudeerden uit de diverse psychosociale, pedagogische en paramedische opleidingen. Maar gezien de levensnabijheid van het onderwerp zal ieder die geboeid is door de mens en zijn ontwikkeling, er heel wat inzichten uit halen.


Multi
Emotiemanagement voor kids : groepsgericht voor groep 1-8 - individueelgericht vanaf 10 jaar
Author:
ISBN: 9789074233828 Year: 2009 Publisher: Vlissingen Bazalt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Opgroeien tot een emotioneel evenwichtige persoonlijkheid is een levenslang proces. Scholen hebben steeds vaker te maken met kinderen die emotioneel in de knel komen te zitten en het aantal kinderen met emotionele problematiek in de jeugdhulpverlening neemt sterk toe. Emotiemanagement voor Kids biedt leraren en hulpverleners handvatten om kinderen op een goede manier te ondersteunen in deze ontwikkeling en kent een degelijke theoretische basis. Het is een krachtig instrument om kinderen te leren omgaan met hun emoties. Deel 1 biedt spelen en activiteiten die kunnen ingezet worden vanaf kleuteronderwijs tot in het 6de leerjaar. Deel 2 is meer individueel gericht en biedt een curatieve aanpak voor kinderen vanaf 10 jaar met emotionele problemen zoals faalangst, verlegenheid, jaloezie, verdriet, ruzie, gebrekkig zelfvertrouwen en gevoeligheid. Deel 3 kan ingezet worden voor kinderen met een negatief zelfbeeld. De werkbladen staan apart op een cd-rom.


Book
Begrensd - onbegrensd : ontwikkelingsgericht werken in een school voor leerlingen met gedrags- en emotionele stoornissen
Authors: --- ---
ISBN: 9789044121650 Year: 2007 Volume: 6 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit deel uit de reeks Katernen rond Specifieke Onderwijsbehoeften biedt scholen een aantal kapstokken om ontwikkelingsgericht te werken met kinderen met ernstige emotionele of gedragsstoornissen. De publicatie richt zich in de eerste plaats tot type 3 scholen in het buitengewoon onderwijs, maar de bijeengebrachte informatie kan ook inspirerend zijn voor andere scholen die werken met kinderen met socio-emotionele problemen of stoornissen. Elk van de kinderen met gedrags- en emotionele stoornissen heeft een eigen gecompliceerde en unieke problematiek. Toch onderkent men als kenmerkende eigenschappen: een sociaal onvermogen zich in te passen en cognitief te functioneren. Vanuit een visie op de ondersteuningsnoden van deze kinderen zoeken de auteurs naar een werkbaar instrument om gepaste doelen te kiezen. Ze beperken zich tot de twee belangrijkste domeinen: sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren.


Book
Interventie bij onderwijsleerproblemen
Authors: ---
ISBN: 9789044127744 Year: 2011 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een overzicht van recente ontwikkelingen in het onderzoek naar interventies op het gebied van onderwijsleerproblemen. In elk hoofdstuk wordt, op basis van de kenmerken van het betreffende onderwijsleerprobleem, geschetst waar interventie op gericht zou moeten worden. Daarna worden elementen van effectieve interventies behandeld en, in sommige hoofdstukken, specifieke interventies besproken. Leerproblemen op volgende gebieden worden besproken: technisch lezen, begrijpend lezen, spellen, rekenen, taal en beginnende geletterdheid, interactief leesonderwijs voor kleuters, werkgeheugen, emotionele gedragsproblemen, agressief gedrag, ethnische verschillen in de klas. In dit boek wordt een overzicht gegeven van recente ontwikkelingen in het onderzoek naar interventies op het gebied van onderwijsleerproblemen. In elk hoofdstuk wordt, op basis van de kenmerken van het betreffende onderwijsleerprobleem, geschetst waar interventie op gericht zou moeten worden. Daarna worden elementen van effectieve interventies behandeld en, in sommige hoofdstukken, specifieke interventies besproken. Het boek is bedoeld voor (ortho)pedagogen, (school)psychologen en onderwijskundigen, die op het gebied van onderwijsleerproblemen werkzaam zijn, en voor studenten die daartoe opgeleid worden. (Bron: covertekst)


Book
Angst en depressie : over angsten, depressies en aanverwante problematiek bij kinderen en jongeren : een leidraad voor ouders en leerkachten
Author:
ISBN: 9789077671375 Year: 2009 Publisher: Huizen Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wanneer kinderen en jeugdigen onder druk komen te staan en de uitdagingen en opdrachten van het leven als een last gaan ervaren, reageren ze nogal eens met angst- of depressieklachten. Ze trekken zich terug, vermijden spannende situaties en maken zich in feite bijna onzichtbaar. Ze staan vaak in de schaduw van de populaire kinderen en van de leerlingen die veel aandacht opeisen van leerkrachten. Angst en depressie zijn hier in één boek samengebracht: ze gaan namelijk in ongeveer 50% van de gevallen samen. Angststoornissen en depressie lijken in verschillende opzichten op elkaar, vooral wat betreft de lage zelfwaardering en het negatieve zelfbeeld dat kinderen hebben. Het blijkt dat aan een depressie vaak een periode van angst en stress voorafgaat. Dit samengaan betekent: ernstiger klachten, meer functionele beperkingen, meer gebruik van de gezondheidszorg, langere duur van de stoornis, mogelijk grotere suïciderisico?Komen ook aan de orde: problemen waarbij angst en depressie een grote rol spelen o.a. zelfbeschadiging, eetstoornissen, hechtingsstoornissen, schizofrenie en persoonlijkheidsstoornissen. Aan ADHD en autisme worden aparte hoofdstukken gewijd, aangezien ook bij deze kinderen vaak angsten aanwezig zijn. Uit onderzoek is bekend dat vroegtijdige onderkenning en behandeling het aantal klachten op latere leeftijd fors doet afnemen. In 'Angst en depressie' staan praktische kijk- en handelwijzers voor ouders en leerkrachten, bedoeld om signalen tijdig op te kunnen pikken en vervolgens juist en tijdig te kunnen handelen


Object
Emotiekwartet
Authors: ---
ISBN: 9031345873 9789031345878 Year: 2005 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Verschillende spelvarianten van het kwartet mogelijk. De spelers kunnen hiermee een eigen emotie en voor hen bijhorende situaties invullen.


Multi
Kinderen en ... : binnenstebuitenen met gevoelens : een programma voor emotionele vaardigheden voor kinderen van 7 - 12 jaar : liedjes-cd
Author:
ISBN: 9789057882654 Year: 2009 Publisher: Amersfoort Kwint'essens

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het uitgangspunt is dat contact met je gevoelsstroom een gevolg is van een cognitief proces, namelijk een juiste informatieverwerking. De auteur heeft vervolgens twee werkvormen 'de cirkel van' en het 'focussen', twee waardevolle maar tot nog toe vrij onbekend gebleven werkvormen, aangepast, in elkaar geschoven en uitgebreid met andere elementen uit de creatieve therapie en de speltherapie. Zo ontstond het nieuwe werkwoord binnenstebuitenen. Het geheel gaat daarbij uit van de eigen, innerlijke kracht van het kind. Binnenstebuitenen met gevoelens. Een werkwoord betekent dat er werk aan de winkel is. Gevoelens kunnen herkennen, kunnen erkennen en op een goede manier kunnen uiten leidt tot zelfwaardering en zelfvertrouwen bij het kind. Een kind met deze basis voelt zich van binnen sterk en kan hierdoor op een gezonde wijze de interactie aangaan in sociale situaties.


Book
Ontwikkelingspsychologie : inleidende begrippen en implicaties voor opvoeding en (basis)onderwijs
Author:
ISBN: 9789030107149 Year: 2010 Publisher: Mechelen Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het boek schetst een algemeen beeld van de ontwikkeling van het kind, relevant voor het onderwijs. De meeste voorbeelden en toepassingen in het boek zijn toegespitst zijn op de basisschool. Maar daarnaast loopt de beschrijving van de ontwikkeling van het kind tot in de adolescentie. In eerste instantie kan het boek worden opgevat als een naslagwerk dat in de praktijk kan worden gebruikt door genteresseerde studenten, docenten, leerkrachten en instanties die met jonge kinderen werken (bv Centra voor Leerlingenbegeleiding). In tweede instantie is het boek een studieboek. Zowel docenten als studenten binnen een bacheloropleiding die het werken met kinderen als doelstelling hanteren, kunnen dit boek als cursus hanteren. Om het echter zowel voor docenten als voor studenten werkbaar te maken werden twee vormen van leerdoelen gebruikt. Een eerste vorm betreft basisleerdoelen die een richtlijn zijn voor studenten. Men kan verwachten dat het beheersen van de basisleerdoelen, de student voldoende Inleidt in de belangrijkste begrippen van de ontwikkelingspsychologie. Docenten die meer achtergrond, meer referenties en meer context willen, kunnen gebruik maken van de uitgebreide leerdoelen. In derde instantie is het boek op maat van studenten binnen het afstandsonderwijs die op een zelfstandige manier de leerstof verwerken. Om deze groep studenten een minimale vorm van begeleiding aan te bieden is er de handige studiegids op het einde van het boek. Deze studiegids groepeert samenvattingen, kernwoorden, leerdoelen, grafische voorstellingen van de hoofdstukken en vragen om zichzelf te evalueren Inhoudsopgave : Deel 1 - Fysieke aspecten 1. Fysieke ontwikkeling 2. Motorische ontwikkeling 3. Ontwikkeling zintuigen Deel 2 - Cognitieve aspecten 1. De visie van Piaget op de cognitieve ontwikkeling 2. Informatie verwerken 3. Effecten van cultuur en sociaal milieu op de cognitieve ontwikkeling 4. Metacognitieve ontwikkeling 5. Wetenschappelijk denken 6. Taalontwikkeling 7. Intelligentie en academische Performantie Deel 3 - Sociale aspecten 1. Persoonlijkheidsontwikkeling 2. Hechting 3. Het zelf 4. Sociaal-emotionele voorwaarden voor leren 5. Omgaan met anderen 6. Emotionele problemen bij kinderen en adolescenten 7. Moreel gedrag en altrusme Deel 4 - Studiewijzer 1. Fysieke aspecten 2. Cognitieve aspecten 3. Sociale aspecten

Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by