Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Te vaak is er in de hulpverlening aan ouders en kinderen die vastlopen door ontwikkelings- of opvoedingsproblemen alleen oog voor 'het lastige kind'. Onterecht! Goede hulpverlening staat of valt met aandacht voor de context van het kind en van de ouders, en met een vertrouwensrelatie die gebaseerd is op veiligheid en respect voor alle betrokkenen. Vaak zijn etiketten (zoals ADHD, PDD-NOS) en medicatie dan helemaal niet nodig.
Leer- en gedragsproblemen. --- Orthopedagogics --- gedragsstoornissen --- leerstoornissen --- Psychologie --- 460.2 --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Emotionele problemen(Kinderen met emotionele problemen) --- Angsten --- Orthopedagogiek - Handboeken --- Kinderen --- Hulpverlening --- Jeugd --- Orthopedagogiek --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere
Choose an application
Kinderen die getuigen zijn van geweld tussen hun ouders, kunnen gedragsproblemen krijgen. Daarnaast veroorzaakt dit dikwijls gevoelens van angst en depressiviteit. In dit boek wordt ingegaan op de achtergronden van deze problematiek en op wat het geweld voor gevolgen voor de kinderen heeft. Daarbij wordt een onderscheid gemaakt tussen de gevolgen op korte en lange termijn. Vervolgens wordt ingegaan op de signalen die deze kinderen afgeven en op de wijze waarop hulpverleners planmatig de behandeling op zich kunnen nemen. Tot slot wordt het perspectief van de hulpverlening beschreven
Gezin --- Geweld --- Relatie ouder - kind --- 308.2 --- Emotionele problemen(Kinderen met emotionele problemen) --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Gezin (Ouders) --- Kinderen --- huiselijk geweld --- kindermishandeling --- forensische psychologie --- Sociologie van gezin en familie
Choose an application
Wat ervaart een kind de eerste uren nadat het ter wereld kwam? Kon het voordien al iets voelen of waarnemen? Waarom kunnen wij ons niets meer herinneren uit onze eerste levensjaren? Is het verstandig om een kind tegelijk verschillende talen aan te leren? Wat kan je ondernemen tegen pestgedrag? Klopt het dat de puberteit op een steeds jongere leeftijd een aanvang neemt? In welk opzicht is blijvende groei mogelijk in de volwassenheid? Bestaat er echt zoiets als een mannelijke menopauze? En valt er iets te doen tegen de cognitieve achteruitgang bij het ouder worden?Psychologie van de levensloop geeft niet enkel antwoord op al deze vragen, maar plaatst een en ander ook binnen een overzichtelijk kader. Je vindt er een systematisch overzicht van hoe de mens evolueert van de wieg tot het graf. In tien hoofdstukken wordt de hele levenscyclus doorgelicht. In elke levensfase wordt zowel aandacht besteed aan de lichamelijke ontwikkeling voor zover die relevant is voor het gedrag, als aan de evolutie op cognitief, sociaal en emotioneel vlak.Bij de samenstelling van het boek werd de grootste zorg besteed aan de praktische bruikbaarheid van de geselecteerde inhouden en aan de helderheid en de didactische opbouw van de tekst. Het boek verzamelt de belangrijkste theoretische inzichten uit het vakgebied, maar illustreert die telkens met zeer herkenbare voorbeelden en observaties uit het alledaagse leven.Psychologie van de levensloop richt zich in de eerste plaats tot studenten en afgestudeerden uit de diverse psychosociale, pedagogische en paramedische opleidingen. Maar gezien de levensnabijheid van het onderwerp zal ieder die geboeid is door de mens en zijn ontwikkeling, er heel wat inzichten uit halen.
416 --- ontwikkelingspsychologie --- levenslooppsychologie --- ontwikkelingspsychologie, genetische psychologie --- Developmental psychology --- levensloop --- Emotionele problemen(Kinderen met emotionele problemen) --- motorische ontwikkeling --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- #KVHB:Levensfasen --- Cognitieve ontwikkeling --- Intelligentie --- Motorische ontwikkeling --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- Persoonlijkheidsleer --- Ontwikkelingspsychologie --- Ontwikkelingspsychologie of genetische psychologie --- 159.98 --- Psychologie --- Ontwikkelingspsychologie. --- cognitieve ontwikkeling --- emotionele problemen --- intelligentie --- persoonlijkheidsleer --- Onderwijs --- Opvoeding --- Handbooks, manuals, etc. --- Man --- Volwassene
Choose an application
Opgroeien tot een emotioneel evenwichtige persoonlijkheid is een levenslang proces. Scholen hebben steeds vaker te maken met kinderen die emotioneel in de knel komen te zitten en het aantal kinderen met emotionele problematiek in de jeugdhulpverlening neemt sterk toe. Emotiemanagement voor Kids biedt leraren en hulpverleners handvatten om kinderen op een goede manier te ondersteunen in deze ontwikkeling en kent een degelijke theoretische basis. Het is een krachtig instrument om kinderen te leren omgaan met hun emoties. Deel 1 biedt spelen en activiteiten die kunnen ingezet worden vanaf kleuteronderwijs tot in het 6de leerjaar. Deel 2 is meer individueel gericht en biedt een curatieve aanpak voor kinderen vanaf 10 jaar met emotionele problemen zoals faalangst, verlegenheid, jaloezie, verdriet, ruzie, gebrekkig zelfvertrouwen en gevoeligheid. Deel 3 kan ingezet worden voor kinderen met een negatief zelfbeeld. De werkbladen staan apart op een cd-rom.
Emotie --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Didactics of social education --- emoties --- relationele vorming --- sociale opvoeding --- 415.3 --- didactiek --- sociaal-emotionele opvoeding --- sociale vaardigheden --- 471.44 --- 478.9 --- Emoties(Gevoelens) --- Emotionele problemen(Kinderen met emotionele problemen) --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Meervoudige intelligentie --- Psychotherapie --- Emoties (Gevoelens) --- agressie, emoties, instinct, motoriek en wil --- gevoelens --- Uitvoerende functies --- Sociale en emotionele opvoeding --- Overige vormingsgebieden --- Contains audio-visual material
Choose an application
Dit deel uit de reeks Katernen rond Specifieke Onderwijsbehoeften biedt scholen een aantal kapstokken om ontwikkelingsgericht te werken met kinderen met ernstige emotionele of gedragsstoornissen. De publicatie richt zich in de eerste plaats tot type 3 scholen in het buitengewoon onderwijs, maar de bijeengebrachte informatie kan ook inspirerend zijn voor andere scholen die werken met kinderen met socio-emotionele problemen of stoornissen. Elk van de kinderen met gedrags- en emotionele stoornissen heeft een eigen gecompliceerde en unieke problematiek. Toch onderkent men als kenmerkende eigenschappen: een sociaal onvermogen zich in te passen en cognitief te functioneren. Vanuit een visie op de ondersteuningsnoden van deze kinderen zoeken de auteurs naar een werkbaar instrument om gepaste doelen te kiezen. Ze beperken zich tot de twee belangrijkste domeinen: sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren.
Emotionele stoornissen --- Gedragsstoornissen --- Kinderen --- Onderwijs. --- Orthopedagogics --- orthodidactiek --- buitengewoon onderwijs --- socio-emotionele stoornissen --- #KVHB:Buitengewoon onderwijs --- #KVHB:Gedragsstoornis --- #KVHB:Orthopedagogie --- gedragsproblemen --- kinderen met emotionele problemen --- type 3 --- 467 --- Buitengewoon onderwijs --- Emotionele problemen --- Gedragsproblemen --- 460.8 --- Buitengewoon onderwijs type 3 --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- 120484.jpg --- Emotionele stoornissen ; kinderen ; onderwijs --- Gedragsstoornissen ; onderwijs --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- 376 --- Ontwikkelingsdoelen --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Leren leren --- Ontwikkelingsdoel --- Gedragsprobleem --- Emotioneel probleem --- Gedragsstoornis
Choose an application
Een overzicht van recente ontwikkelingen in het onderzoek naar interventies op het gebied van onderwijsleerproblemen. In elk hoofdstuk wordt, op basis van de kenmerken van het betreffende onderwijsleerprobleem, geschetst waar interventie op gericht zou moeten worden. Daarna worden elementen van effectieve interventies behandeld en, in sommige hoofdstukken, specifieke interventies besproken. Leerproblemen op volgende gebieden worden besproken: technisch lezen, begrijpend lezen, spellen, rekenen, taal en beginnende geletterdheid, interactief leesonderwijs voor kleuters, werkgeheugen, emotionele gedragsproblemen, agressief gedrag, ethnische verschillen in de klas. In dit boek wordt een overzicht gegeven van recente ontwikkelingen in het onderzoek naar interventies op het gebied van onderwijsleerproblemen. In elk hoofdstuk wordt, op basis van de kenmerken van het betreffende onderwijsleerprobleem, geschetst waar interventie op gericht zou moeten worden. Daarna worden elementen van effectieve interventies behandeld en, in sommige hoofdstukken, specifieke interventies besproken. Het boek is bedoeld voor (ortho)pedagogen, (school)psychologen en onderwijskundigen, die op het gebied van onderwijsleerproblemen werkzaam zijn, en voor studenten die daartoe opgeleid worden. (Bron: covertekst)
Orthopedagogics --- leerproblemen --- Learning disabled children --- Education --- Netherlands --- 464 --- Agressieve kinderen --- Begrijpend lezen --- Diversiteit --- Emotionele problemen(Kinderen met emotionele problemen) --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Geheugenproblemen --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Leesproblemen (Kinderen met leesproblemen, Leesstoornissen)) --- Ontluikende geletterdheid --- Rekenproblemen(Kinderen met rekenproblemen, Dyscalculie) --- Spelling --- Technisch lezen --- Leerproblemen --- 120170.jpg --- Leerstoornissen ; basisonderwijs --- Kinderen met leerproblemen --- Leren --- Leesproblemen --- Spellingproblemen --- Taalproblemen --- Gedragsproblemen --- Emotionele problemen --- Leerprobleem --- Leesprobleem --- Spellingsprobleem --- Taalprobleem --- Geheugenprobleem --- Gedragsprobleem --- Emotioneel probleem --- Inclusie --- Maatwerk
Choose an application
Wanneer kinderen en jeugdigen onder druk komen te staan en de uitdagingen en opdrachten van het leven als een last gaan ervaren, reageren ze nogal eens met angst- of depressieklachten. Ze trekken zich terug, vermijden spannende situaties en maken zich in feite bijna onzichtbaar. Ze staan vaak in de schaduw van de populaire kinderen en van de leerlingen die veel aandacht opeisen van leerkrachten. Angst en depressie zijn hier in één boek samengebracht: ze gaan namelijk in ongeveer 50% van de gevallen samen. Angststoornissen en depressie lijken in verschillende opzichten op elkaar, vooral wat betreft de lage zelfwaardering en het negatieve zelfbeeld dat kinderen hebben. Het blijkt dat aan een depressie vaak een periode van angst en stress voorafgaat. Dit samengaan betekent: ernstiger klachten, meer functionele beperkingen, meer gebruik van de gezondheidszorg, langere duur van de stoornis, mogelijk grotere suïciderisico?Komen ook aan de orde: problemen waarbij angst en depressie een grote rol spelen o.a. zelfbeschadiging, eetstoornissen, hechtingsstoornissen, schizofrenie en persoonlijkheidsstoornissen. Aan ADHD en autisme worden aparte hoofdstukken gewijd, aangezien ook bij deze kinderen vaak angsten aanwezig zijn. Uit onderzoek is bekend dat vroegtijdige onderkenning en behandeling het aantal klachten op latere leeftijd fors doet afnemen. In 'Angst en depressie' staan praktische kijk- en handelwijzers voor ouders en leerkrachten, bedoeld om signalen tijdig op te kunnen pikken en vervolgens juist en tijdig te kunnen handelen
Leer- en gedragsproblemen. --- angst --- depressies --- jeugdpsychiatrie --- jongeren --- kinderen --- kinderen met emotionele problemen --- kinderpsychiatrie --- 467 --- 606.4 --- ADHD --- Angsten --- Depressieve kinderen --- Eetstoornissen --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Hechtingsproblemen --- depressie --- eetstoornissen --- faalangst --- gedragsproblemen --- hechtingsstoornissen --- persoonlijkheidsstoornissen --- psychose --- schizofrenie --- 416.5 --- Angstige kinderen --- Autisme --- Zelfmoord --- Zelfverminking --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Kinderpsychiatrie - Jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- Overige onderwerpen uit de kinder- en jeugdpsychologie --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- Depressie --- Kinderen --- Jeugd --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Zelfverwonding --- Hechting --- Persoonlijkheidsstoornissen --- Angst --- Kind --- ouder --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Hechting (psychologie) --- Eetstoornis --- Persoonlijkheidsstoornis --- Orthopedagogics --- Jongere
Choose an application
Verschillende spelvarianten van het kwartet mogelijk. De spelers kunnen hiermee een eigen emotie en voor hen bijhorende situaties invullen.
415.3 --- emoties --- psychologie --- Emoties(Gevoelens) --- Emotionele problemen(Kinderen met emotionele problemen) --- Expressie --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Kaartspelen --- Kwartetspelen --- Psychologie --- opvoeding --- sociale vaardigheden --- spelen --- therapie --- Emoties (gevoelens, haat) --- 37.032 --- Emoties --- Sociale vaardigheden --- S2006690.JPG --- gevoelens --- agressie, emoties, instinct, motoriek en wil --- Uitvoerende functies --- 159.94 --- Games --- spellen --- Didactics of social education --- Affective and dynamic functions --- emotionele ontwikkeling --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Emotionele problemen --- Emotie --- Emotioneel probleem --- Kwartetspel --- Kaartspel
Choose an application
Het uitgangspunt is dat contact met je gevoelsstroom een gevolg is van een cognitief proces, namelijk een juiste informatieverwerking. De auteur heeft vervolgens twee werkvormen 'de cirkel van' en het 'focussen', twee waardevolle maar tot nog toe vrij onbekend gebleven werkvormen, aangepast, in elkaar geschoven en uitgebreid met andere elementen uit de creatieve therapie en de speltherapie. Zo ontstond het nieuwe werkwoord binnenstebuitenen. Het geheel gaat daarbij uit van de eigen, innerlijke kracht van het kind. Binnenstebuitenen met gevoelens. Een werkwoord betekent dat er werk aan de winkel is. Gevoelens kunnen herkennen, kunnen erkennen en op een goede manier kunnen uiten leidt tot zelfwaardering en zelfvertrouwen bij het kind. Een kind met deze basis voelt zich van binnen sterk en kan hierdoor op een gezonde wijze de interactie aangaan in sociale situaties.
emotionele opvoeding --- Educational psychology --- Didactics of primary education --- #PBIB:+105.91 --- 467 --- Emoties(Gevoelens) --- Emotionele ontwikkeling(Affectieve ontwikkeling) --- Emotionele opvoeding(Affectieve opvoeding) --- Emotionele problemen(Kinderen met emotionele problemen) --- Sociaal-emotionele opvoeding --- 478.9 --- Sociale vaardigheden --- gevoelens --- 120907.jpg --- Emotionele ontwikkeling ; onderwijs --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Algemeen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Overige vormingsgebieden --- Contains audio-visual material --- Emoties --- Kinderen --- Lager onderwijs --- Emotie --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Het boek schetst een algemeen beeld van de ontwikkeling van het kind, relevant voor het onderwijs. De meeste voorbeelden en toepassingen in het boek zijn toegespitst zijn op de basisschool. Maar daarnaast loopt de beschrijving van de ontwikkeling van het kind tot in de adolescentie. In eerste instantie kan het boek worden opgevat als een naslagwerk dat in de praktijk kan worden gebruikt door genteresseerde studenten, docenten, leerkrachten en instanties die met jonge kinderen werken (bv Centra voor Leerlingenbegeleiding). In tweede instantie is het boek een studieboek. Zowel docenten als studenten binnen een bacheloropleiding die het werken met kinderen als doelstelling hanteren, kunnen dit boek als cursus hanteren. Om het echter zowel voor docenten als voor studenten werkbaar te maken werden twee vormen van leerdoelen gebruikt. Een eerste vorm betreft basisleerdoelen die een richtlijn zijn voor studenten. Men kan verwachten dat het beheersen van de basisleerdoelen, de student voldoende Inleidt in de belangrijkste begrippen van de ontwikkelingspsychologie. Docenten die meer achtergrond, meer referenties en meer context willen, kunnen gebruik maken van de uitgebreide leerdoelen. In derde instantie is het boek op maat van studenten binnen het afstandsonderwijs die op een zelfstandige manier de leerstof verwerken. Om deze groep studenten een minimale vorm van begeleiding aan te bieden is er de handige studiegids op het einde van het boek. Deze studiegids groepeert samenvattingen, kernwoorden, leerdoelen, grafische voorstellingen van de hoofdstukken en vragen om zichzelf te evalueren Inhoudsopgave : Deel 1 - Fysieke aspecten 1. Fysieke ontwikkeling 2. Motorische ontwikkeling 3. Ontwikkeling zintuigen Deel 2 - Cognitieve aspecten 1. De visie van Piaget op de cognitieve ontwikkeling 2. Informatie verwerken 3. Effecten van cultuur en sociaal milieu op de cognitieve ontwikkeling 4. Metacognitieve ontwikkeling 5. Wetenschappelijk denken 6. Taalontwikkeling 7. Intelligentie en academische Performantie Deel 3 - Sociale aspecten 1. Persoonlijkheidsontwikkeling 2. Hechting 3. Het zelf 4. Sociaal-emotionele voorwaarden voor leren 5. Omgaan met anderen 6. Emotionele problemen bij kinderen en adolescenten 7. Moreel gedrag en altrusme Deel 4 - Studiewijzer 1. Fysieke aspecten 2. Cognitieve aspecten 3. Sociale aspecten
ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- basisonderwijs --- jeugdpsychiatrie --- opvoeding --- 416.1 --- jeugdpsychologie --- kinderpsychologie --- onderwijs --- psychologie --- 159.922 --- 416.2 --- Cognitieve ontwikkeling --- Emotionele problemen(Kinderen met emotionele problemen) --- Hechtingsproblemen --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Intelligentie --- Motorische ontwikkeling --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- Persoonlijkheidsleer --- Piaget, Jean --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Taalontwikkeling --- Zintuiglijke ontwikkeling --- 416 --- Ontwikkelingspsychologie --- basisonderwijs (ler) --- Adolescentie --- Kinderen --- Onderwijs --- Opvoeding --- algemene kinder- en jeugdpsychologie --- Psychologie van afzonderlijke leeftijdsgroepen der jeugd --- Ontwikkelingspsychologie of genetische psychologie --- Algemene kinder- en jeugdpsychologie --- Lager onderwijs --- Opvoeding en onderwijs --- Basisonderwijs --- kinderen --- kinderen. --- Kinderen. --- Handbooks, manuals, etc. --- School children --- Psychology --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|