Narrow your search
Listing 1 - 10 of 83 << page
of 9
>>
Sort by

Book
Leer ze lezen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789077866634 9077866639 Year: 2021 Publisher: Ten Brink Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Lezen is misschien wel het belangrijkste schoolvak. Immers, zonder goede leesvaardigheid ben je nergens, op school noch in de samenleving. Dit boek ondersteunt leraren en schoolleiders uit het basisonderwijs bij het verzorgen van goed leesonderwijs. Het bestrijkt het hele palet van ontluikende geletterdheid tot en met tekstbegrip en geeft uitsluitsel over het belang van onder meer leesmotivatie, leesstrategieën en thematisch leesonderwijs.Leesonderzoekers Amos van Gelderen, Kees de Glopper en Roel van Steensel selecteerden uit de schatkamer van het internationale onderzoek ruim twintig kernpublicaties. Onderwijsjournalist Bea Ros beschrijft in een aanstekelijke en heldere stijl de inzichten over wat lezen is, wat je ervoor nodig hebt, hoe je het onderwijst en wat het brengt. Daarbij is er ruim aandacht voor praktische tips. Een inspirerend boek voor alle leraren die hun leerlingen leesvaardig de wereld in willen sturen.Bron: flaptekst


Book
Hardopdenkend leren lezen
Author:
ISBN: 9789079336081 Year: 2008 Publisher: Helmond Onderwijs Maak je Samen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hardopdenkend leren lezen gaat over model-leren bij begrijpend lezen en is een van de vijf boeken uit de serie 'actiestrategieën voor lezers'. De achterliggende gedachte is eenvoudig: het belangrijkste wat wij onze leerlingen kunnen leren, is hoe zij moeten leren. Leerlingen hebben de meeste baat bij strategische kennis; kennis van de procedures die mensen gebruiken om te leren, te denken, te lezen en te schrijven. De meest effectieve manier om leerlingen deze strategieën te onderwijzen is door hen taken te laten uitvoeren en hen te helpen bij het toepassen van de strategieën. Als wij van onze leerlingen professionele lezers willen maken, dan moeten we de strategieën van geoefende lezers voordoen. Ook moeten we oefenen met authentieke tekstenromans, korte verhalen, non-fictie boeken, krantartikelen, pleidooien, en internetsites en leerlingen helpen om de strategieën toe te passen wanneer zij zelfstandig lezen. Hoewel dit logisch lijkt, staat het sterk in contrast met de theorieën en de praktijk van veel onderwijs in Amerika. Onderzoek in Amerika toont aan dat de meeste tijd besteed wordt aan declaratieve kennis. (Bron: www.onderwijsmaakjesamen.nl)


Book
Technisch lezen in een doorlopende lijn : een praktische leidraad voor de basisschool
Author:
ISBN: 9789492525918 9492525917 Year: 2020 Publisher: Zoetermeer Uitgeverij Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Elk kind verdient het om goed te leren lezen. Als je niet geletterd bent, is het vrijwel onmogelijk om in de huidige maatschappij mee te komen. Uiteraard heb je kennis van de wereld en woordenschat nodig om teksten te begrijpen, maar met kennis en woorden alleen kun je geen tekens van papier aflezen.Dit boek beschrijft op praktische wijze waarom goed technisch leesonderwijs van belang is, hoe het proces van technisch leren lezen verloopt en hoe hier in een doorlopende lijn vorm aan kan worden gegeven in de klas.In het Nederlandse onderwijs kan nog veel winst worden behaald door méér leerlingen een goede leesstart te geven. In de groepen 1/2 is aandacht nodig voor mondelinge taalvaardigheid, fonemisch bewustzijn en letterkennis. In groep 3 leren leerlingen 'de code kraken': ze leren om de tekens op papier te vertalen naar woorden en zinnen. Dat proces gaat door in de groepen 4, 5 en 6: het voortgezet technisch lezen. Het is een misvatting om te denken dat het technische leesonderwijs daarmee is afgerond: ook nadat tot en met groep 6 is gewerkt aan (voortgezet) technisch lezen, is in de groepen 7 en 8 onderhoud en herhaling nodig om te voorkomen dat het leesniveau terugzakt. Cruciaal zijn een doorlopende lijn en professionele samenwerking binnen de school.Technisch kunnen lezen is de sleutel tot leesbegripIn dit boek lees je hoe het onderwijs in technisch lezen er in de dagelijkse lessen uit kan zien en hoe binnen de school op professionele wijze kan worden samengewerkt. Hierbij wordt uitgegaan van wat onderzoek ons al jarenlang leert over effectief leesonderwijs. Het is bedoeld voor alle betrokkenen in het basisonderwijs: leerkrachten, intern begeleiders, taal-/leescoördinatoren en schoolleiders.https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/technisch-lezen-in-een-doorlopende-lijn-pica


Book
Over schrijven geschreven
Authors: ---
ISBN: 9070963442 Year: 1992 Publisher: Gent Communication & cognition

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

78


Book
Compréhension écrite : niveau 3
Authors: ---
ISBN: 9782090352115 Year: 2007 Publisher: Paris CLE International

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Levend lezen, dat's de kunst : ideeën en technieken voor vernieuwend leesonderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9070961229 Publisher: Valthe De Freinetbeweging

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Hulpwaaier bewegen is een feest! : tips en strategieën voor spelenderwijs bewegen, thuis of in de klas
Author:
ISBN: 9789492525550 9492525550 Year: 2019 Publisher: Huizen Uitgeverij Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat bewegen bijdraagt aan betere leerprestaties. Het doel van de Hulpwaaier Bewegen is een feest! is dan ook ervoor zorgen dat er meer (psychomotorische) beweegactiviteiten ingezet worden als waardevol onderdeel van het leerproces, en niet alleen als extraatje. Alle activiteiten in deze waaier zorgen ervoor dat kinderen met plezier bewegen en zich in de brede zin van het woord ontwikkelen.De beweegspelletjes zijn onderverdeeld in secties die de volgende ontwikkelingsgebieden bestrijken:- cognitie (lees-, reken- en taalactiviteiten)- motoriek (fijn- en grofmotorisch)- sociaal-emotioneelPer sectie is er nog een onderscheid tussen activiteiten die een kind individueel of samen met jou (als spelleider) kan doen, en activiteiten die kinderen met zijn tweeën of in een groepje kunnen uitvoeren. De activiteiten zijn speciaal ontwikkeld voor kinderen in de basisschoolleeftijd.Bron: https://www.uitgeverijpica.nl/titels/onderwijs/begeleiding-ondersteuning/hulpwaaier-bewegen-is-een-feest-pica


Book
Moeilijk lezen makkelijk maken : de veelzijdige zwakke lezer
Authors: ---
ISBN: 9054833300 Year: 2002 Publisher: Leidschendam Biblion

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

icatie van lezingen van het gelijknamig symposium te Tilburg (Letterenfaculteit Universiteit van Tilburg) op 23 januari 2002


Book

Book
AVI binnenstebuiten : veelgestelde vragen over de nieuwe AVI-procedure in Vlaanderen
Author:
ISBN: 9789059327009 Year: 2010 Publisher: Sint-Niklaas Abimo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In AVI Binnenstebuiten vind je de meest gestelde vragen over de nieuwe AVI-procedure in Vlaanderen, mét antwoorden. De antwoorden leren je hoe de puzzel in elkaar zit en hoe je best kunt omgaan met de vernieuwde DMT en AVI-toetskaarten en met de toetsen Technisch lezen. Het nieuwe systeem wordt hier op een heldere en objectieve manier ontrafeld.

Listing 1 - 10 of 83 << page
of 9
>>
Sort by