Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Book
Sorry, ik ben mijn bril vergeten ... : analfabetisme in Nederland
Authors: ---
ISBN: 9022979237 Year: 1990 Publisher: Utrecht Bruna


Book
De hedendaagse mens op zoek naar zin
Authors: ---
ISBN: 9051302479 9789051302479 Year: 1997 Publisher: Brussel Koning Boudewijnstichting


Periodical
Wisselwerk : driemaandelijks tijdschrift voor sociaal-cultureel volwassenenwerk.
Author:
ISSN: 17803578 Year: 1952 Publisher: Brussel Brussel Brussel SoCiuS VCVO (Vlaams centrum voor volksontwikkeling) Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap. Bestuur Volksontwikkeling en Openbaar Bibliotheekwerk


Periodical
Sporen : maandblad voor sociaal-cultureel werk.
Author:
ISSN: 07736142 Year: 1985 Publisher: Brussel Mechelen SoCiuS VCVO (Vlaams centrum voor volksontwikkeling)


Book
Het pomphuis van de 21ste eeuw : educatie in de actieve welvaartsstaat
Authors: ---
ISBN: 9064451702 Year: 2000 Publisher: Berchem EPO

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het 17de-eeuwse pomphuis werden hardnekkige werkweigeraars opgesloten die alleen door hard labeur - pompen - letterlijk het hoofd boven water konden houden. In onze actieve welvaartsstaat worden laaggeschoolde werklozen dwingend aangemaand hun "basic skills" bij te schaven met het oog op hun plaats op de arbeidsmarkt. Zoniet dreigen er sancties.Ook voor wie werk heeft, is er de permanente onzekerheid. Een job voor het leven behoort tot het verleden. In de globaliserende economie wordt levenslang leren een instrument van flexibiliteit en inzetbaarheid - employability. Voor de begeleidende instanties, van volwasseneneducatie over welzijnswerk tot vakbonden, groeit de druk om dit sterk fluctuerende arbeidsleger gewillig in permanente mobilisatie te houden.Moet er niet meer gewerkt worden aan de weerbaarheid van laaggeschoolden? Is de levenslange veroordeling tot leren een teken van vooruitgang? Is om het even welke arbeid een remedie tegen uitsluiting? En moet niet veeleer de uitsluiting dan wel de uitgeslotene geviseerd worden? Een nieuwe invulling van het nobele begrip levenslang leren is nodig om te vermijden dat de (basis)educatie het pomphuis van de 21ste eeuw wordt. Zelfontplooiing staat daarbij centraal.

Keywords

Adult education. --- Education and state. --- Basiseducatie. --- Lerarenopleiding --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Volwassenenvorming. --- Welvaartsstaat. --- Algemeen. --- Didactische theorieën. --- Political philosophy. Social philosophy --- loonarbeid --- Sociology of culture --- arbeidsethiek --- flexibiliteit --- basiseducatie --- Sociology of education --- actieve welvaartsstaat --- levenslang leren --- anno 2000-2099 --- Welvaartsstaat --- Basiseducatie --- Volwassenenvorming --- Permanente educatie --- Volwasseneneducatie --- Beroepsopleidingen --- Adult education --- Education and state --- 316.323.65 --- 331.5 <493> --- 331.55 <493> --- 331.58 <493> --- Volwasseneneducatie (levenslang leren, permanente educatie, tweedekansonderwijs) --- maatschappijkritiek --- onderwijssociologie --- volwassenenvorming --- welvaartsstaat --- 493.2 --- #PBIB:2003.3 --- 330.580 --- 470 --- BE / Belgium - België - Belgique --- 450 Werkgelegenheid en arbeid --- 651 Maatschappij. Algemeen --- 711 Basiseducatie --- #A0006A --- 375 --- 304 --- 339 --- basiseducatie, alfabetiseringswerk, analfabetisme, vormingsinitiatieven --- Gecontroleerde economie. Geleide economie. Welvaarststaat. Algemeenheden --- Openbaar onderwijs: algemeenheden --- Education --- Education policy --- Educational policy --- State and education --- Social policy --- Endowment of research --- Adults, Education of --- Education of adults --- Continuing education --- Open learning --- Government policy --- Levenslang leren --- Beroepsopleiding --- werklozen --- educatie

Hoe geletterd/gecijferd is Vlaanderen? Functionele taal- en rekenvaardigheden van Vlamingen in internationaal perspectief.
Authors: --- ---
ISBN: 9053506713 Year: 1997 Publisher: Leuven Garant


Book
La formation : conditionnement ou appropriation ? Réflexion pour une démarche pédagogique à partir de l'expérience ; un exemple, la formation à l'analyse des conditions de travail
Authors: ---
ISBN: 2800408979 9782800408972 Year: 1985 Publisher: Bruxelles: Ed. de l'Institut de sociologie de l'ULB,


Book
Politiek bewust worden : Exemplarisch leren, getoetst aan vormingswerk, onderwijs en alledaagse levenspraktijk
Author:
ISBN: 9061841313 Year: 1982 Publisher: Amersfoort De Horstink

Listing 1 - 9 of 9
Sort by