Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Book
Nouveau dictionnaire françois-italien, composé sur les dictionnaires des Académies de France et de la Crusca
Author:
Year: 1788 Publisher: Lyon : chez Piestre et Delamollière,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
La religion de l'honnête homme
Author:
Year: 1766 Publisher: Paris : Paris : chez J. F. Bassompierre, chez J. van den Berghen,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Abdij van 't Park, Heverlee : historisch overzicht en bezoek aan de abdij
Author:
Year: 1970 Publisher: (Heverlee] : Abdij van 't Park, Abdijdreef,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Le langage de la religion
Authors: ---
Year: 1763 Publisher: A Paris : chez Nyon,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Bibliotheek van de Abdij van Park
Author:
ISBN: 9789042931671 9042931671 Year: 2014 Publisher: Leuven Peeters

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Reeds van in de middeleeuwen genoten de abdijen en de kloosters naam en faam als centra van intellectueel leven en kennisoverdracht. In de abdij van Park was dit niet anders. Boeken en manuscripten werden er vervaardigd, gelezen, gekoesterd en veilig bewaard. De oudste vermeldingen van een bibliotheekruimte in de abdij van Park gaan terug tot het jaar 1154. In 1672, in volle barokperiode, bouwde abt Libertus de Pape een prachtige nieuwe bibliotheek op de bovenverdieping van de zuidvleugel van het kloosterpand. Meteen een waardig onderkomen voor de talrijke boekbanden en handschriften. Hoewel de abdij van Park de Franse Revolutie en de tijdelijke sluiting in 1797 overleefde, braken er moeilijke jaren aan voor de Norbertijnen van Park-Heverlee. Beroofd van hun uitgestrekte landbouwdomein en met weinig perspectieven op een officiele heroprichting werd er in 1828 beslist om een belangrijk deel van de oude boekencollectie te verkopen. Vele boeken uit de abdijbibliotheek belandden uiteindelijk in de universiteitsbibliotheek van Leuven. Dit was een goede zaak: het patrimonium was gered en bleef in Leuven. Helaas niet voor lang, want de Eerste Wereldoorlog legde de universiteitsbibliotheek in de as. Lang voor het losbarsten van het oorlogsgeweld in 1914, meer bepaald in 1836, slaagde de abdij van Park erin om zich als kloostergemeenschap herop te richten. Onmiddellijk startten enthousiaste bibliothecarissen met het herstofferen van de bibliotheekcollectie, waarvan een belangrijke kern nog dateerde van voor de verkoop in 1828. Het eindresultaat van deze zoektocht, zijnde 4576 oude drukken (boeken gedrukt voor 1836) vormt het onderwerp van de catalogus van de Bibliotheek van de Abdij van Park. Het werd een lijvig boekwerk in twee delen met ruime inleiding en catalogus. Er is niet alleen oog voor het boekenbestand in zijn rijke verscheidenheid, het belang van de abdijbibliotheek, de schitterend versierde bewaarruimte maar ook voor boekbinders, boekentafels, sierfileten, muiters etc. Prachtige en gedetailleerde afbeeldingen zorgen voor variatie en een kleurrijke bladspiegel. Dit lang verwachte boek is de ultieme publicatie over de abdijbibliotheek van de Parkabdij. Een boek dat perfect past in de restauratie, de herwaardering en de culturele ontsluiting van de unieke erfgoedsite en Norbertijnenabdij van Park.


Book
De rode paus : biografie van de Nederlandse curiekardinaal Willem van Rossum CSsR (1854-1932)
Author:
ISBN: 9789056255251 9056255258 Year: 2021 Publisher: Nijmegen Valkhof Pers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Willem van Rossum (1854-1932), afkomstig uit Zwolle en pater redemptorist, verbleef sinds 1895 in Rome en maakte daar snel carrière. In 1911 tot kardinaal verheven nam hij in het door en door Italiaanse College van Kardinalen een uitzonderlijke en soms ook moeilijke positie in. Zijn sobere en rechtlijnige Noord-Nederlandse aard botste met het uitbundige en buigzame Italiaanse karakter. Ook zijn ascetische levensstijl, die hem als wees en later als jonge pater was ingegoten, was de meeste van zijn collega?s vreemd. Toch wist hij zich als buitenbeentje aan de Romeinse curie uitstekend te handhaven. Zijn rechtlijnigheid vertaalde zich in vasthouden aan de orthodoxe ?rechte leer? in de periode van de strijd tegen het modernisme onder paus Pius X (1903-1914) en leidde tot zijn kardinaalscreatie. Benedictus XV (1914-1922) plaatste hem, als een van de weinige kardinalen uit een ?neutraal land?, nog tijdens de Eerste Wereldoorlog in 1918 aan het hoofd van de Congregatie ?De Propaganda Fide? (het missiedepartement). Deze functionaris had als bijnaam ?de rode paus? en bekleedde een van hoogste posten in het Vaticaan. Hier ontpopte hij zich als een groot organisator en strateeg. Met steun van de paus en diens opvolger Pius XI (1922-1939) wist hij het initiatief, het beleid, de financiën en de personele inzet op missiegebied in een verbeten strijd weg te halen uit de sfeer van het nationalisme (met name van Frankrijk en de Verenigde Staten) en op supranationaal niveau in Rome te concentreren. Ondertussen bleef hij zich storen aan de inefficiëntie en het Italiaanse karakter van de curie. Kort voor zijn dood schreef hij anoniem een vernietigend pamflet waarin hij de misstanden in het bestuur van de kerk aan de kaak stelde. Veel van zijn kritiek blijkt nog steeds actueel.0Deze biografie is het resultaat van jarenlang onderzoek in tientallen archieven in binnen- en buitenland


Book
Ast Fonteyne 1906-1991 : een kwestie van stijl.
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9061869692 9789061869696 Year: 1999 Volume: 4 Publisher: Leuven Universitaire pers Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wie kent Ast Fonteyne nog? Hij was een eigenzinnig voordracht- en toneelkunstenaar. Na zijn humaniora aan het kleinseminarie van Hoogstraten studeerde hij aan de Sociale School in Heverlee voor maatschappelijk assistent, en volgde met succes hoger kunstonderwijs in Gent. Hij werkte als acteur en decor- en kostuumontwerper bij het Vlaamsche Volkstoneel (1930-1932) en Van Onzen Tijd (1932-1933). Na een "Wendepunkt" rond 1933 verliet hij als plastisch kunstenaar het expressionisme om naar een "hyper-realisme" te evolueren. Van dan af tot 1971 ontpopte hij zich ook als toonaangevend leraar dictie en voordracht aan 27 scholen uit het katholiek middelbaar en normaalonderwijs. Het was zijn betrachting Vlaanderen te esthetiseren door de jeugd een verzorgde lichaamshouding en taalgebruik aan te leren. Zijn vooroorlogs geheim lidmaatschap en zijn functie van jeugdleider van het Verdinaso (1940-1941) braken hem samen met zijn medewerking aan Zender Brussel in de repressietijd zuur op. Zijn docentschap aan het Koninklijk Muziekconservatorium in Gent wist hij te behouden. Fonteyne werd na 1945 in katholieke kringen een veelgevraagd regisseur voor toneelstukken, openlucht- en televisiespelen. Zijn grootste faam dankte hij aan het schooltoneel. Fonteynes levensverhaal illustreert op indringende wijze de zoektocht van een generatie Vlaamse intellectuelen en kunstenaars in het België van na de Eerste Wereldoorlog: het openstaan voor een veelheid aan invloeden, zowel op politiek gebied als op het gebied van de kunsten, de evolutie van anarchistische bohémien naar "communist" en "adept van de Nieuwe Orde", om ten slotte weer tot het katholicisme te komen. Een multidisciplinair team van historici, een taalkundige en een geriater brengen een levendig portret van deze bijwijlen paradoxale maar intrigerende figuur aan de hand van o.m. zijn uitgebreide brievenverzameling, dag- en reisboeken, regienota's, tekeningen en kunstfoto's. De totaalbiografie brengt bouwstenen aan voor de Vlaam

Listing 1 - 8 of 8
Sort by