Narrow your search

Library

CaGeWeB (2)

KU Leuven (2)

VDIC (2)

AP (1)

Hogeschool Gent (1)

KBR (1)

Odisee (1)

Thomas More Kempen (1)

UCLouvain (1)

UGent (1)

More...

Resource type

book (2)


Language

Dutch (1)

French (1)


Year
From To Submit

2000 (1)

1997 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Ethique et handicap mental
Authors: --- ---
ISBN: 2870372310 9782870372319 Year: 1997 Volume: 1 Publisher: Namur : Presses universitaires de Namur,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Le handicap met à l'épreuve nos valeurs, notre dignité et notre humanité. Nous aimerions qu'à travers ce livre nous puissions nous interroger sur ce que signifient d'un point de vue éthique, socio-politique et psychologique les concepts d'éducation et de rééducation, de reclassement et de réadaptation, d'intégration et de participation à la vie sociale. Ne cachent-ils pas parfois une sacralisation de la société telle qu'elle est et une interprétation trop faible du droit à la différence ? Il faut examiner l'origine sociale possible de certains handicaps et le renforcement de ceux-ci par les institutions, l'imaginaire et la culture. L'idée du droit à la différence n'implique pas seulement que la personne handicapée ait une place reconnue dans la société. Elle implique qu'on lui fasse une place dans la sociabilité et que l'éthique ait prise aussi sur la politique, l'économique et les relations humaines. Le département de Psychologie de la Faculté de Médecine et le Centre Interfacultaire Droit, Ethique, sciences de la Santé des Facultés Universitaires Notre-Dame de la Paix, ont mis ensemble leurs compétences pour tenter d'aborder, avec d'autres, ces questions cruciales en matière de déficience mentale.


Book
Waardenvol werk. : Ethiek in de geestelijke gezondheidszorg.

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De geestelijke gezondheidszorg is de laatste tien jaar sterk in ontwikkeling. Er zijn belangrijke verschuivingen opgetreden in de rechtspositie van cliënten, de attitude van hulpverleners en de opvattingen over de kwaliteit van zorg. Niet zo vreemd dus dat er een groeiende aandacht is voor de ethische aspecten van de zorg en dat men naarstig op zoek is naar het antwoord op vragen als mag je iemand tegen zijn wil opnemen of behandelen?, wanneer moet je iemand tegen zichzelf beschermen?, waar liggen de grenzen tussen respect voor je eigen autonomie en die van de ander? en tot hoever reikt je verantwoordelijkheid?. Hulpverleners zijn gewend om dergelijke vragen in de praktijk op te lossen. Vaak hebben zij echter pas achteraf tijd om zich af te vragen welke normen en waarden aan hun keuzes ten grondslag liggen en hun twijfels met collega’s te bespreken. Het is niet eenvoudig om altijd te weten wat verantwoord is. Waardenvol werk biedt een reflectie op de waarden die de basis vormen van het werken in de geestelijke gezondheidszorg zoals respect, autonomie, integriteit, rechtvaardigheid, verantwoordelijkheid, vertrouwen. Vanuit diverse ethische perspectieven wordt ingegaan op de vraag hoe deze waarden kunnen worden uitgewerkt in normen, houding en gedrag. Aan de hand van concrete voorbeelden bieden de auteurs de lezer houvast bij het nadenken en overleggen over ethische vragen die zich in de praktijk van de geestelijke gezondheidszorg voordoen. Deel I besteedt aandacht aan de basisbegrippen ethiek, autonomie en respect. In deel II staat de morele verantwoordelijkheid van hulpverleners centraal. Deel III is gewijd aan de dilemma’s die te maken hebben met de toepassing van drang en dwang. De juridische context hiervan is ook in dit deel uitgewerkt. In deel IV komen morele vragen aan de orde die specifiek zijn voor de sector van de ouderenzorg, de kinder- en jeugdzorg, en de zorg voor allochtonen. Het slothoofdstuk behandelt ethische aspecten van het beleid van vermaatschappelijking van de zorg. Het boek is bestemd voor beroepsgroepen werkzaam in de geestelijke gezondheidszorg, en verwante terreinen: psychiaters, gezondheidszorgpsychologen, klinisch psychologen, psychotherapeuten, orthopedagogen, psychiatrisch verpleegkundigen, maatschappelijk werkenden, geestelijk verzorgers en andere hulpverleners en zorgmanagers. De opzet en uitwerking maken het boek tevens geschikt voor het (activerend) onderwijs in de zorgsector.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by