Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Weg met de clichés over kansarme kinderen in de lagere school Luisteren naar kansarme kinderen zelf, is het vertrekpunt om hen echt vooruit te helpen. Wie aan leerkrachten vraagt hoe ze kijken naar kinderen in kansarmoede, krijgt vooral structurele kenmerken als antwoord: voedseltekort, weinig geld, bedreigde gezondheid, ... Wie luistert naar hoe de kansarme zijn basisschool heeft ervaren, krijgt een ander verhaal: verstoorde identiteitsontwikkeling, stress, cognitieve dysfuncties, ... Via getuigenissen en bevragingen toont dit boek het verschil in thema's tussen beide belevingswerelden. Het diept uit welke thema's er echt toe doen voor de betrokkenen en geeft een leidraad om aan de slag te gaan.
Kansarme kinderen ; basisonderwijs ; Vlaanderen. --- basisonderwijs --- onderwijsbeleid --- kansarmoede --- gedifferentiëerd onderwijs --- onderwijssociologie --- sociale ongelijkheid --- gelijkekansenbeleid --- Sociology of education --- School management --- Belgium --- Kansarme kinderen ; basisonderwijs ; Vlaanderen --- Zorgverbreding ; basisonderwijs ; Vlaanderen --- 465 --- sociale problemen --- welzijnszorg --- sociale opvoeding --- 37.061 --- Kansarmoede --- Basisonderwijs --- Ontwikkelingsstoornissen --- 307.3 --- kansarme kinderen --- Kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Sociologie van de welvaart --- Education [Elementary ] --- Aims and objectives --- Children with social disabilities --- Education --- Youth with social disabilities --- Kansarme kinderen --- PXL-Education 2014 --- Lager onderwijs --- Vlaanderen --- Zorgverbreding --- Kinderen en jeugd --- Sociale uitsluiting --- Zorgcoördinatie --- Psychosociale problemen --- Hechtingsproblemen --- Kind --- Zorgcoördinatie (onderwijs) --- Psychosociaal probleem --- Hechtingsprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Emigratie --- Jongere
Choose an application
"Clearly written and well organized, this book shows how to apply the principles of universal design for learning (UDL) across all subject areas and grade levels. The editors and contributors describe practical ways to develop classroom goals, assessments, materials, and methods that use UDL to meet the needs of all learners. Specific teaching ideas are presented for reading, writing, science, mathematics, history, and the arts, including detailed examples and troubleshooting tips. Particular attention is given to how UDL can inform effective, innovative uses of technology in the inclusive classroom"-- "Clearly written and well organized, this book shows how to apply the principles of universal design for learning (UDL) across all subject areas and grade levels. The editors and contributors describe practical ways to develop classroom goals, assessments, materials, and methods that use UDL to meet the needs of all learners. Specific teaching ideas are presented for reading, writing, science, mathematics, history, and the arts, including detailed examples and troubleshooting tips. Particular attention is given to how UDL can inform effective, innovative uses of technology in the inclusive classroom. Subject Areas/Keywords: assessments, classrooms, content areas, curriculum design, digital media, educational technology, elementary, inclusion, instruction, learning disabilities, literacy, schools, secondary, special education, supports, teaching methods, UDL, universal design Audience: General and special educators in grades K-8, literacy specialists, school psychologists, administrators, teacher educators, and graduate students"--
Teaching --- didactiek --- onderwijspraktijk --- Onderwijskunde --- Universal Design for Learning --- Inclusief onderwijs --- Didactiek --- ICT --- Gelijke onderwijskansen --- Digitale leermiddelen --- Children with disabilities --- Cognitive styles --- Individualized instruction --- Differentiation (Education) --- Individual instruction --- Tutors and tutoring --- Individualized education programs --- Mastery learning --- Open plan schools --- Styles, Cognitive --- Cognition --- Intellect --- Personality and cognition --- Education
Choose an application
Wat is vandaag de rol en de plaats van mensen met een beperking in de Vlaamse en Brusselse podiumkunsten? Vier jaar lang brachten we mensen rond deze vraag samen. We spraken met kunstenaars, recensenten, programmatoren, docenten en professionals verschillende sectoren. We gingen kijken naar tientallen voorstellingen, trokken naar conferenties, festivals en organiseerden collegagroepen. Zo ontdekten we de kiem voor een breed toegankelijk kunstenlandschap voor mensen met een beperking. In dit boek schetsen we dat landschap. Dat is nog lang geen ecosysteem waarin kunstenaars vlot kunnen doorstromen. Kansen zijn dun gezaaid, specialisatie gering, drempels blijven hoog en we missen nog belangrijke schakels. Daarom formuleren we vier grote uitdagingen die we in de toekomst moeten aangaan om de podiumkunst van en met mensen met een beperking te versterken.
Social policy and particular groups --- Theatrical science --- Sociology of leisure --- gehandicapten --- 326 --- Kunst & Cultuur --- 362.3 --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Podiumkunsten --- Inclusie --- Vlaanderen --- Brussel --- Participatie --- theater --- personen met een beperking --- cultuurparticipatie --- podiumkunsten --- Performing arts --- People with disabilities --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Digitale kloof --- Ondersteuning --- Samenleving --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Emigratie
Choose an application
Het Steunpunt Cultuur, Jeugd en Sport (2007-2011) verricht in opdracht van de Vlaamse Gemeenschap beleidsvoorbereidend en beleidsr elevant onderzoek. In deze uitgave worden resultaten van de 'Sport voor allen'- thema's toegelicht, met name over het opnemen van vrijwilligersfuncties in de sport, over socio-economische aspecten in de sport en de sportparticipatie, alsook over laagdrempelige initiatieven ter promotie van de fysieke activiteit en de sport. We denken hierbij aan bijzondere methodieken voor de begeleiding van kansarme jongeren, aan de 10.000-stappen regel om volwassenen fysiek actiever te laten zijn en aan initiatieven om kinderen in een schoolse context (Brede School) meer fysiek actievere prikkels te kunnen aanbieden. (Bron: covertekst)
Sportbeleid --- Vlaanderen. --- Age group sociology --- sport --- Sociology of sport --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- Social policy --- Flanders --- Youth with social disabilities --- Flanders (Belgium) --- Sports --- Belgium --- Sociological aspects --- Moral and ethical aspects --- Academic collection --- 617.12 --- Vlaanderen --- kwetsbare jongeren --- vrijwilligerswerk --- 796 --- Brede school --- Maatschappelijke kwetsbaarheid --- Promotie --- Sport --- Vrijwilligerswerk --- 111743.jpg --- Sport ; Vlaanderen --- 616.5 --- laagdrempelig sporten --- sportpromotie --- Sport; politiek, wetgeving en organisatie --- Actieve levensstijl --- Jeugd --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Emigratie --- Drank --- Gezondheid --- Jongere
Choose an application
Er wordt vaak iets te gemakkelijk en vanzelfsprekend over 'de' solidariteit en 'de' cohesie in de samenleving gesproken, alsof het om eenvoudige en eendimensionele begrippen gaat waarvan je de toe- of afname met een eenduidige maatstaf kunt meten. Er is echter niet één overkoepelende solidariteit, maar er bestaan vele vormen van solidariteit; formele, statelijke solidariteit tot uitdrukking komend in het sociale zekerheidsstelsel of het migratiebeleid; van mening zijn dat er niet op de sociale zekerheid mag worden beknibbeld of dat mensen met riskante leefgewoontes niettemin gelijk behandeld moeten worden in de gezondheidszorg; daadwerkelijk informele hulp en zorg bieden aan mensen uit oudere generaties; geld geven aan goede doelen; vrijwilligerswerk; informele onderlinge steun binnen arme huishoudens of in kringen van illegale vreemdelingen. Het zijn allemaal verschillende uitingsvormen van solidariteit. Een andere vanzelfsprekendheid in het denken over solidariteit is dat overwegend de positieve zijde van het verschijnsel wordt belicht: solidariteit wordt gezien als iets goeds, iets dat volgens sommigen bedreigd wordt en onder druk staat, en dat dus gekoesterd en eventueel nieuw leven ingeblazen moet worden. Uit de klassieke sociologie blijkt echter al dat solidariteit een 'tweesnijdend zwaard' is: waar bepaalde mensen binnen solidariteitskringen worden opgenomen, worden anderen daarvan tegelijkertijd uitgesloten. Bovendien kunnen solidariteit en cohesie verstikkende vormen aannemen: niemand mag afwijken van de groepsnormen, niemand mag boven het maaiveld uitsteken. In Het cement van de samenleving worden beide vanzelfsprekendheden ter discussie gesteld. (Bron: covertekst)
solidariteit --- samenleving --- 301.18 --- Marginality, Social --- Social policy --- Social structure --- Welfare state --- State, Welfare --- Economic policy --- Public welfare --- State, The --- Welfare economics --- Organization, Social --- Social organization --- Anthropology --- Sociology --- Social institutions --- National planning --- State planning --- Family policy --- Social history --- Exclusion, Social --- Marginal peoples --- Social exclusion --- Social marginality --- Assimilation (Sociology) --- Culture conflict --- Social isolation --- People with social disabilities --- Community organization --- Social problems --- Marginality, Social. --- Social policy. --- Social structure. --- Welfare state. --- Geografie --- Sociale geografie --- Maatschappij.
Choose an application
Sporten met en zonder handicap: dat is even gewoon toch?’ Dit beschrijft in één zin de essentie van het boek Sporthelden met een beperking. In deze gevoelige portrettenreeks ontmoet je de mens achter de sporter. Maar vooral: het boek laat je door zijn of haar handicap heen kijken. Want ook wie slechts één been heeft, blind of doof is, in een rolstoel zit of met een ontwikkelingsstoornis door het leven stapt, kan plezier beleven aan sport en spel. In het boek Sporthelden met een beperking gaat Piet den Boer op zoek naar de persoonlijke drijfveer om aan sport te doen. Hij vertelt in de ik-vorm over zijn gesprekken. Daarnaast interviewt hij ook een aantal bedrijfsleiders over hun inspiratie als partner van dit boek. Topfotograaf Henk van Cauwenbergh maakt een uniek portret van elke sportheld met een beperking. Sportschrijver Raf Willems vergezelt Piet den Boer als compagnon de route bij zijn bijna vijftig ontmoetingen in wat beiden een ‘gevoelsreis door de zomer van 2015’ noemen: ze ontdekken naast passie voor de sport zeer uiteenlopende emoties en karaktertrekken als weemoed, wilskracht en woede, maar ook vreugde, verdriet en zelfspot. Het project kwam tot stand in samenwerking met het G-sportfonds van de provincie Antwerpen en met tal van private partners die mee hun schouders zetten onder G-sport. Het G-sportfonds doorbreekt alle taboes en biedt personen met een beperking kansen op een duurzame sporttoekomst. Die mogelijkheid geef ook jij, als lezer, via dit boek aan hen. Alle opbrengsten gaan naar G-sport in de provincie Antwerpen. Ze komen ten goede van de meer dan zesduizend sporthelden met een beperking.
Adultes handicapés --- Disabled --- Disabled people --- Déficients --- Gehandicapten --- Handicapped people --- Handicapés --- Infirmes --- Mensen met een handicap --- Mutilés --- People with disabilities --- Personen met een handicap --- Personnes dépendantes (handicapés) --- Personnes handicapées --- SMV:sport algemeen --- Gehandicaptensport --- SMV:000001 --- SMV:psychomotorische therapie --- SMV:België --- SMV:geschiedenis --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- Social policy and particular groups --- Athletes --- Belgium --- Biography --- Sociology of minorities --- sport voor personen met een beperking --- personen met een beperking
Choose an application
Scholen zijn veelal goed functionerende instellingen. Tienduizenden leerlingen en leerkrachten realiseren samen dagelijks boeiende leerprocessen. Vaak wordt dit doorkruist door uiteenlopende vormen van probleemgedrag, zoals pesten of agressie, maar ook naar binnen gekeerd probleemgedrag, zoals automutilatie, anorexie of zelfmoordneigingen. Hier duikt ?preventie? op: beter voorkomen dan genezen. Het boek schets probleemgedrag in het onderwijs en gaat dieper in op achtergronden en cijfers. Vervolgens wordt het model van de preventiepiramide beschreven, een model voor integrale preventie dat orde schept in het complexe preventielandschap en dat bijdraagt tot de ontwikkeling van een positief preventiebeleid op school. De preventiepiramide is een instrument dat door criminologisch onderzoek stevig onderbouwd is en een brede spreiding kent in diverse preventiedomeinen. Een lange reeks concrete preventiemaatregelen wordt kort beschreven en gesitueerd binnen de piramide. Zo vormt het werk een unieke combinatie van enerzijds een transparant en goed werkbaar kader zoals de praktijk dit uitwijst en een stevige theoretische achtergrond en anderzijds een rijke illustratie aan voorbeelden, die uitnodigen om creatief aan de slag te gaan rond preventie op school
Sociale agogiek --- jeugdbescherming en kinderrechten. --- Age group sociology --- gedragsstoornissen --- Teaching --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- jongerencriminaliteit --- preventiewerking (mensen) --- Academic collection --- agressie --- automutilatie --- onderwijs --- pesten --- probleemgedrag --- 465 --- 467 --- Adolescentie --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Preventie --- Secundair onderwijs --- jeugdzorg --- leermoeilijkheden --- leerproblemen --- preventieve jeugdzorg --- Gedragsproblemen --- Jeugdzorg --- Probleemgedrag --- Agressie ; onderwijs --- Anorexia nervosa --- Pesten ; onderwijs --- Probleemgedrag ; leerlingen --- Probleemgedrag ; onderwijs --- 101466.jpg --- Gedragsstoornissen ; jeugd --- Lerarenopleiding : CVO --- adolescenten --- 376.58 --- Kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Behavior disorders in children --- Prevention --- Problem children --- Accompaniment --- Children with disabilities --- Education --- Leerlingbegeleiding --- Onderwijs --- Integrale hulpverlening --- Pesten --- Agressie --- Zelfverminking --- Zelfmoord --- Gedragsprobleem --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Universal Design for Learning is the best way to teach all students effectively-but how can a busy teacher get started with UDL right now? Answers are in this vibrant, research-based guidebook, created by seasoned teacher and former UDL Coordinator Loui Lord Nelson. K-12 educators will learn how to use the three key principles of UDL-Engagement, Representation, and Action & Expression-to present information in multiple ways and meet the needs of diverse learners. Written in first person, like a face-to-face talk with a passionate educator, the book gives teachers a reader-friendly UDL primer and a practical framework for implementation, with detailed guidelines on lesson planning and checkpoints that help them stay on track
Didactic strategies --- onderwijsstrategieën --- onderwijsmethoden --- Children with disabilities --- Cognitive styles --- Educational technology --- Individualized instruction --- Universal design --- 450.46 --- onderwijsmethode --- onderwijsvernieuwing --- Children with disabilites - education --- Educational Technology --- Lifespan design --- Design --- Lifetime homes --- Differentiation (Education) --- Individual instruction --- Tutors and tutoring --- Individualized education programs --- Mastery learning --- Open plan schools --- Instructional technology --- Technology in education --- Technology --- Educational innovations --- Instructional systems --- Teaching --- Styles, Cognitive --- Cognition --- Intellect --- Personality and cognition --- Education --- Aids and devices --- PXL-Central Office 2013 --- onderwijstechnologie --- universal design --- Universal Design for Learning --- Diversiteit --- Didactische principes --- Inclusief onderwijs --- Onderwijs --- Onderwijsstijlen --- Doceren --- Vaardigheden --- Didactiek --- Didactisch principe --- Inclusie --- Maatwerk --- Onderwijsstijl --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Tussen de Expo van 1958 en de autoloze zondagen van 1973 kende ons land een aanzienlijke onderwijsexpansie, die de sociale ongelijkheid in de samenleving grondig veranderde. In de kennismaatschappij, die steunt op een hoge scholingsgraad van de bevolking, worden mensen eerder getaxeerd op hun diploma dan op criteria als afkomst, etnie en geslacht. Achter de schermen spelen die oude ongelijkheden nog een rol, maar we doen alsof enkel verdienste en inspanning onze levenskansen bepalen. Dat maakt de beleving van de ongelijkheid anders. Ze wordt immers geïndividualiseerd en geïnterpreteerd als een teken van eigen schuld of tekort. De oude ongelijkheid uitte zich cultureel in de tegenstelling tussen links en rechts, de nieuwe daarentegen leidde tot een culturele clivage. Die vormt de nieuwe breuklijn waarop "nieuwe" politieke partijen als Agalev en het Vlaams Blok konden ontstaan. De posities op die scheidingslijn zijn reeds ingenomen op het einde van het secundair onderwijs. Ze bepalen het verschil tussen leerlingen uit het algemeen vormend onderwijs en leerlingen uit het beroepsonderwijs. Samen met het gevoel achtergesteld te zijn en met een aantal specifieke smaakculturen creëert de breuklijn een subcultuur. Die komt uiteraard meer voor bij groepen die zich achtergesteld voelen, maar ze verspreidt zich ook los van achterstelling en zelfs los van het gevoel van achterstelling. Het onderzoek steunt op een aantal grootschalige enquêtes, en wil tevens een brug slaan tussen survey-onderzoek en cultuursociologie. Het boek richt zich niet alleen tot studenten en wetenschappers, maar ook tot iedereen die geïnteresseerd is in het veranderende politieke landschap, het onderwijssysteem en de sociale ongelijkheid. (Bron: covertekst)
Education --- Equality --- Social stratification --- Hulpwetenschappen --- Social aspects --- Sociologie. --- Sociology of culture --- cultuursociologie --- sociale ongelijkheid --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Sociology of education --- Flanders --- Culture --- Belgium --- History --- 20th century --- People with social disabilities --- 316.7 --- #gsdbs --- 316.34 --- 323.2 --- 652 Sociologie --- #A0112A --- demotie --- 323.2 Burgerbevolking in relatie tot de staat. Burger en staat --- Burgerbevolking in relatie tot de staat. Burger en staat --- 316.34 Sociale differentiatie. Sociale typologie. Sociale stratificatie --- Sociale differentiatie. Sociale typologie. Sociale stratificatie --- 316.7 Cultuursociologie --(algemeen) --- Cultuursociologie --(algemeen) --- 331.1 --- 301.17 --- Sociologie --- Samenleving --- Demotie --- Informatiemaatschappij --- Discriminatie --- Sociale stratificatie --- Cultuursociologie --- Politiek 32 --- Kennismaatschappij --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde
Choose an application
BMLIK
vierde wereld --- Nederland --- Maatschappelijk werk. --- welzijnswerk --- Social problems --- hulpverlening --- Social welfare methods --- Marginality, Social --- Social service --- Social work with minorities --- 364.22 --- 364.4 --- armoede --- etnisch-culturele minderheden --- kinderopvang --- Multiculturele samenleving --- Sociaal werk --- verkiezing --- 321.1 --- 321 --- allochtonen --- armoede (kansarmoede) --- asielzoekers --- kinderopvang (crèche) --- laaggeschoolden --- maatschappelijk werk --- schuldbemiddeling --- Sociale uitsluiting --- stemrecht --- vluchtelingen --- kansarmoedebestrijding --- tewerkstelling van kansarmen --- vluchtelingenhulp --- 666.1 Kansarmoede --- #A0003A --- Minorities --- Benevolent institutions --- Philanthropy --- Relief stations (for the poor) --- Social service agencies --- Social welfare --- Social work --- Human services --- Exclusion, Social --- Marginal peoples --- Social exclusion --- Social marginality --- Assimilation (Sociology) --- Culture conflict --- Social isolation --- Sociology --- People with social disabilities --- (zie ook: transculturele verpleegkunde) --- (zie ook: vluchtelingen) --- 339.1 --- 339.13 --- 331.63 --- 362.9 --- Uitsluiting --- Sociale welzijnszorg --- Hulpverlening --- Methodiek --- Toekomstvisies --- Toekomstvisie --- kansarmoede --- maatschappelijk welzijn --- Nederland.
Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|