Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Book
Wat we kinderen echt kunnen leren : over feiten en fictie in onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789401435420 9789401497213 Year: 2023 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De voortdurende evolutie van pedagogische en onderwijskundige wetenschappen zorgt voor een overaanbod aan nieuwe inzichten en mogelijke toepassingen. Dat maakt het voor ouders, onderwijsprofessionals en beleidsmakers moeilijk om te bepalen welke conclusies ze moeten trekken en welk advies te volgen. Alle adviezen lijken gebaseerd op onderzoek, maar de resultaten spreken elkaar vaak tegen.In dit boek toont bestsellerauteur Daniel T. Willingham hoe je feit van fictie kunt onderscheiden. Hij beschrijft wat goede wetenschap is, hoe je die kunt herkennen en waarom we vaak zo goedgelovig zijn voor slecht onderbouwde en foute claims. Dit boek biedt een praktische methode om bewust te leren omgaan met onderwijsonderzoek en -voorschriften. Zo kun je als ouder of onderwijsprofessional door de bomen het bos weer zien.


Book
Ik was 10 in 2015 : kinderen vandaag opvoeden voor de toekomst
Authors: ---
ISBN: 9789082033786 Year: 2015 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Waar zullen je kinderen later wonen?Zal er nog werk zijn voor hen?Zal je kind ooit een partner vinden?Zal het eigenlijk wel gelukkig zijn?Vroeger ging het zo: mensen kregen kinderen, voedden hen op zoals dat bij henzelf was gebeurd, en konden erop rekenen dat die kinderen het beter zouden hebben dan zij. Die gedachte is vandaag niet meer zo vanzelfsprekend. Onze jobs zullen overgenomen worden door robots. Er is steeds minder plaats om te leven. Vluchtelingenstromen en oorlogen zijn dagelijkse kost. Moeten we onze verwachtingen dan bijstellen?Ik was 10 in 2015 beschrijft tendensen die een invloed zullen hebben op de levens van kinderen en jongeren. Daarbij doet het niet aan glazenbolvoorspellingen, maar toont het aan waar we staan en waar het met de wereld nu echt naartoe gaat. Dit boek formuleert een duidelijk en optimistisch antwoord op de vragen van ongeruste ouders, opvoeders en leraren.Bron: https://www.lannoo.be/nl/ik-was-10-2015


Book
Behoefte aan opvoedingsondersteuning : een onderzoek bij ouders in Maasmechelen
Authors: --- ---
ISBN: 9044110683 Year: 2001 Publisher: Leuven : Garant,


Periodical
Kiddo : pedagogisch tijdschrift voor de kinderopvang.
Author:
ISSN: 15684598 Publisher: Amsterdam SWP.

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

KIDDO is een pedagogisch vakblad (tweemaandelijks) voor en door professionals in Vlaanderen en Nederland. Het richt zich tot pedagogisch medewerkers, gastouders/onthaalouders, kinderbegeleiders in groeps- en gezinsopvang, pedagogische coaches, pedagogen en studenten.


Book
Globale immuniteit : een kleine cartografie van de Europese ruimte voor onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9033453452 Year: 2003 Publisher: Leuven Acco


Book
Sporen van Reggio : een introductie in de sporen-pedagogiek
Authors: --- ---
ISBN: 9789066658929 Year: 2007 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Verslag van de introductie in Nederland van een pedagogische werkwijze die is ontwikkeld en toegepast in kindercentra in het Noord-italiaanse Reggio Emilia.Jos WeinbergOnder de naam ?sporenpedagogiek' introduceerde tien jaar geleden de Stichting Pedagogiekontwikkeling 0-7 in enkele Amsterdamse kindercentra, peuterspeelzalen en kleutergroepen de werkwijze van kindercentra in het Italiaanse Reggio Emilia. Basaal is de opvatting dat ieder kind vanaf de geboorte competent, krachtig en intelligent is en wel over '100 talen' beschikt om met de omgeving te communiceren. Er zijn 'drie pedagogen': de kinderen voor elkaar, de volwassene die verrijkt en ondersteunt en ten slotte de kwaliteit van de leeromgeving. Hoofdstuk een, twee en drie behandelen de uitgangspunten, achtergronden en ontwikkeling van de Reggiowerkwijze en de sporenpedagogiek. Hoofdstuk vier en vijf vertellen over de systematische aanpak van het werk, de nieuwe rollen en taken hierin en de gevolgen als je voor deze didactiek kiest. Peuterleidsters, leraren onderbouw basisonderwijs en pabostudenten treffen bovendien een aantal interviews en een zestal praktijkverhalen aan. Vooral door de talloze foto's en tekeningen is dit een prachtig vormgegeven, kleurig en inspirerend jubileumboek geworden. Met literatuurlijst.© NBD Biblion


Book
Gids voor succesvol opvoeden
Author:
ISBN: 9789020971538 Year: 2007 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De rol van ouders is vandaag belangrijker dan ooit. In de eenentwintigste eeuw komt er zoveel op jongeren af, en is er nog zo weinig dat we als zekerheden kunnen beschouwen, dat ouders meer dan ooit de rots in de branding moeten en kunnen zijn. Peter Adriaenssens geeft je de kennis door die je als ouder echt nodig hebt, zonder veloren te lopen in details. Hij pleit niet voor de absolute vrijheid, en ook niet voor de harde hand, maar voor "warme duidelijkheid" .


Book
Verbeter de wereld, begin bij de opvoeding : vanachter de voordeur naar democratie en verbinding
Author:
ISBN: 9789088501876 9088501874 Year: 2010 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er is een duidelijke relatie tussen opvoeding en de manier waarop het er in de wereld aan toe gaat. Als kinderen van jongs af aan meekrijgen dat het normaal is om er bij het minste of geringste op los te slaan, dan zullen ze als volwassenen zeker niet erg gediend zijn van het poldermodel. En wie opgroeit in een samenleving of buurt waarin het recht van de sterkste heerst, loopt een flinke kans om van zijn ouders te leren dat praten weinig helpt. Beroemde filosofen en pedagogen, zoals Kant, Montessori, Dewey en Freire legden een direct verband tussen de sociale en politieke misstanden uit hun tijd en de manier waarop kinderen werden grootgebracht. Aan die analyse ontleenden ze de ambitie om met behulp van pedagogische hervormingen de wereld te willen verbeteren. Om allerlei redenen is het tegenwoordig niet meer hip om opvoeding en ?de toestand in de wereld? met elkaar in verband te zien. Opvoeding is nu een individueel project, een soort gedragstherapie. Maar is een kind eigenlijk wel goed opgevoed als hij niet crimineel is geworden? Of als zij niet ten prooi is gevallen aan een loverboy of breezersex? De stelling van dit boek is dat het in opvoeding, onderwijs en jeugdbeleid om veel meer zou moeten gaan dan gedrag. Bijvoorbeeld om het leren begrijpen en internaliseren van democratisch burgerschap, humaniteit en vrijheid. Wat betekent het om te leven in een democratische samenleving waarin je recht hebt op een eigen identiteit, maar waarin je dan ook anderen datzelfde recht moet gunnen? Hoe bied je weerstand tegen het verleidelijke wij-zij denken, dat enerzijds een veilig gevoel van verbondenheid geeft, maar anderzijds het risico van dehumaniseren en uitsluiten van de ander met zich meebrengt? Dit boek heeft niet de pretentie om wereldproblemen op te lossen. Maar het heeft wel een hele duidelijke ambitie: iedereen die zich met opvoeding, onderwijs en jeugdbeleid bezighoudt weer flink wat ambitieuzer maken als het om sociale, maatschappelijke en globale doelen van opvoeding gaat. De manier waarop kinderen worden grootgebracht maakt immers groot verschil. Niet alleen voor hun eigen leven hier en nu, en tijdens de rest van hun bestaan. Maar ook voor de manier waarop mensen dagelijks met elkaar samenleven in allerlei sociale verbanden, voor de mate waarin ze bereid zijn actief te participeren in de politieke gemeenschap, en uiteindelijk ook voor hun betrokkenheid bij het leven en de problemen van mensen elders in de wereld

Keywords

Orthopedagogiek --- geestelijke gezondheidszorg. --- jeugdbeleid --- maatschappelijke vorming --- Educational sciences --- sociale democratie --- opvoeding --- pedagogische denkgroepen --- kindermishandeling --- Netherlands --- Opvoeding --- BPB1106 --- Politique de la jeunesse --- Enseignement --- 700 Pedagogie --- 432 --- Burgerschap --- 182 Kinderrechteneducatie en jeugdinformatie --- Democratie --- Samenleving --- Opvoeding:algemeen --- Opvoeding en ideologieën --- pedagogie --- Jeugdbeleid --- Onderwijs --- Theorethische opvoedkunde --- Theoretische opvoedkunde --- 37 --- Opvoeding en onderwijs --- Maatschappij --- Opvoeden tot burgerzin --- Pedagogiek --- Waarden --- Kindersterfte --- Kindermishandeling --- εκπαίδευση --- Unterrichtswesen --- teaching --- mokymas --- poučevanje --- vyučovanie --- undervisning --- mācīšana --- ensino --- utbildningsväsen --- enseñanza --- tanítás --- настава --- onderwijs --- õpetamine --- opetus --- преподаване --- tagħlim --- insegnamento --- mësimdhënie --- školství --- nastava --- szkolnictwo --- предавање --- обучување --- výučba --- výuka --- obuka --- predare --- skoleuddannelse --- pagesë shkollimi --- поучување --- часови --- vyučování --- schoolopleiding --- podučavanje --- подучување --- skolväsen --- διδασκαλία --- poučavanje --- tuition --- Schulwesen --- политика према младима --- politika prema mladeži --- noorsoopoliitika --- política de la juventud --- ifjúságpolitika --- jaunatnes politika --- politici pentru tineri --- jaunimo politika --- polityka młodzieżowa --- politika për të rinjtë --- младинска политика --- política da juventude --- политика за младежите --- ungdomspolitik --- politika taż-żgħażagħ --- mladinska politika --- politika mládeže --- youth policy --- nuorisopolitiikka --- politica della gioventù --- πολιτική για τη νεότητα --- Jugendpolitik --- jaunimo reikalų politika --- politika pro mladé --- politika prema mladima --- Media --- Statistische gegevens --- Sport --- Waarde (ethiek) --- Beleidsplan --- teagasc --- beartas don ógra --- Primary education --- Secondary education --- politique de la jeunesse --- enseignement --- Geestelijke gezondheidszorg.

Listing 1 - 8 of 8
Sort by