Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Enkele gebeurtenissen zoals de aanslagen op II September 2001, de moord op Van Gogh en de wijze waarop het integratiedebat is gevoerd hebben ertoe geleid dat de communicatie tussen de diverse etnische groepen in Nederland niet optimal verloopt. Verscheidene opiniemakers spreken meer dan voorheen van 'wij' versus 'zij' en 'onze' culturele warden versus 'hun' culturele waarden. Hoewel van oudsher bekend is dat culturele verschillen de communicatie be loeden, is interculturele communicatie als studieveld nicatie be loeden, is interculturele communicatie als studieveld van betrekkelijk recente datum. Onderzoek heeft laten zien dat bij dit type communicatie ook andere factoren dan cultuur een rol spelen. In 'Grondslagen van interculturele communicatie' wordt naast de culturele verschillen uitgebreid ingegaan op de andere factoren zoals de wederzijdse beeldvorming, de context en de persoonlijke communicatieve vaardigheden. De auteur verdedigt de stelling dat miscommunicatie in zulke ontmoetingen meer wordt veroorzaakt door de fixatie op cultuurverschillen en de wederzijdse vooroordelen dan door de mate waarin culturen daadwerkelijk van elkaar verschillen. Cultuur wordt in de praktijk maar al te vaak gebruikt als 'zondebok' en als uitsluitingsmechanisme. In dit boek wordt ook geen recept gegeven voor het omgaan met mensen uit andere culturen, maar wordt een pleidooi gehouden voor het benaderen van een ieder als zelfstandig persoon en niet als vertegenwoordiger van de groep waartoe hij of zij behoort of gerekend wordt. Het benadrukken van overeenkomsten tussen mensen zonder de verschillen te verwaarlozen dient de leidraad te zijn bij interculturele communicatie. Deze uitgave is geschikt voor iedereen die in de praktijk te maken heeft met andere culturen zoals hulpverleners, beleidsmakers, personeelsfunctionarissen en onderzoekers op dit terrain. Daarnaast is deze uitgave veel gebruikt in het universitaire en hoger beroepsonderwijs. Prof. dr. W. Shadid is antropoloog en bijzonder hoogleraar interculturele communicatie aan de Universiteit van Tilburg. Hij is tevens verbonden aan de Universiteit Leiden. (flaptekst) L.G. JansmaGeheel herziene en geactualiseerde druk van een boek dat voor het eerst verscheen in 1998. Eerst wordt het concept interculturele communicatie behandeld, vervolgens worden factoren die van invloed zijn op interculturele communicatie besproken. Het gaat dan om culturele factoren (het verschil in culturele achtergrond), communicatiefactoren (dan worden onder andere besproken de communicatieve competentie en het empathisch vermogen van de actoren, alsmede de taalbeheersing en -vaardigheden, zowel verbaal als non-verbaal) en attitudefactoren (identiteit, beeldvorming, stereotypering, vooroordelen). Daarenboven wordt nog aandacht geschonken aan de rol die de media in de interculturele beeldvorming kunnen spelen. Tenslotte worden problemen en knelpunten besproken die zich in de interculturele hulpverlening en intercultureel management kunnen voordoen. Het boek is bedoeld voor mensen die in de praktijk met andere culturen hebben te maken.© NBD Biblion
Intercultureel management. --- Interculturele communicatie. --- Mass communications --- Sociology of culture --- imago --- culturele diversiteit --- media --- interculturele communicatie --- Interculturele communicatie --- #SBIB:309H023 --- Communication interculturelle Interculturele communicatie --- Culture Cultuur --- Valeurs (société) Waarden (maatschappij) --- Communication non verbale Non-verbale communicatie --- 305.81 --- Interculturele en internationale communicatie --- interculturele communicatie, intercultureel zakendoen, cultuurverschillen en interculturaliteit --- Communicatie --- Interculturele verhoudingen --- Cultuur --- Beeldvorming --- Intercultureel management --- Stereotypen --- Interculturaliteit --- Stereotype (vooroordeel) --- Toerisme --- Verpleegkunde
Choose an application
"Enkel zwakkelingen worden geestesziek", "Mensen die depressief zijn moeten zich maar kunnen herpakken", "Alzheimer? Daar bestaat toch geen remedie tegen", "Schizofrene patiënten? Dat zijn pas gevaarlijke mensen", "Geestesziektes? Die zijn toch zeldzaam!" Ons beeld van de geestelijke gezondheid mag weliswaar doordrongen zijn van deze uitspraken, toch zijn ze allesbehalve waar. Het blijft dus noodzakelijk om het grote publiek hierover te informeren. Deze publicatie geeft duidelijke informatie over het begrip geestelijke gezondheid, over veel voorkomende problemen en over de meest gangbare behandelingswijzen in de geestelijke gezondheidszorg. Belangrijk is dat we de betrokkenen zelf uitgebreid aan het woord laten. Inhoudsopgave : 1 Wat is geestelijk gezond? 1.1 Proloog 1.2 Geestelijke gezondheid: een versluierd beeld van een harde realiteit 1.3 Omgaan met mensen die anders en kwetsbaar zijn 1.4 Veel gestelde vragen 1.5 Overzicht van psychiatrische ziektebeelden 2 Specifieke stoornissen 2.1 Schizofrenie 2.2 Depressie 2.3 Manische depressie 2.4 Enkelvoudige fobie 2.5 Posttraumatische stress 2.6 Borderline 2.7 Anorexia en boulimia 2.8 Middelenmisbruik 3 Therapieën en voorzieningen 3.1 Therapieën 3.2 Voorzieningen 3.3 Contactadressen 3.4 Epiloog
Geestelijke gezondheidszorg. --- Hygiene. Public health. Protection --- Social policy --- Psychology --- Psychiatry --- Sociology of health --- Flanders --- Mental illness --- Mental health services --- #SBIB:316.8H11 --- #SBIB:052.GIFT --- #SBIB:316.8H22 --- geestelijke gezondheid (x) --- geestelijke gezondheidszorg (x) --- C5 --- landbouw --- 613.8 psychische gezondheid --- #KVHB:Geestelijke gezondheidszorg --- 616.89 --- Beeldvorming --- Psychiatrie --- Psychische stoornissen --- Therapie --- Welzijns- en sociale problemen: gehandicapten (fysiek, mentaal) --- Welzijnsorganisatie: sociale dienstverlening voor specifieke groepen --- Maatschappelijke organisaties en maatschappelijk leven --- Geestelijke gezondheidszorg --- Psychopathologie --- #gsdbP
Choose an application
Tarik Fraihi is bekend geworden met enkele scherpe opiniestukken over de "integratie-industrie". Ook in dit boek sabelt hij het integratiebeleid neer, het is een "klungelbeleid", en het heersend concept van integratie komt neer op een "zuiveringsproces", "een opgelegd ontwikkelingstraject dat de allochtoon moet doorlopen om in de gratie te vallen van de autochtone meerderheid". Fraihi wil een alternatief, een diversiteitsbeleid. Daartoe verkent hij eerst en ruim (drie hoofdstukken) wat 'het verschil' is, of liever, hoe er in de huidige maatschappij met verschillen wordt omgegaan: stereotypen, vooroordelen, islamofobie, cultureel racisme, etnocentrisme, onverschilligheid. Ook het cultuurrelativisme, dat aan de meeste ideeën over [lees meer] multiculturalisme ten grondslag ligt, wordt bekritiseerd omdat het mensonwaardige praktijken verdoezelt omwille van de cultuur van de ander. Fraihi pleit voor een cultuurrealisme. Cultuurverschillen zijn er, maar mogen niet als absoluut of onveranderlijk worden beschouwd, en cultuur speelt een even belangrijke rol als economie of politiek. Culturen kunnen en moeten dus veranderen -- en Fraihi spreekt zich heel duidelijk uit tegen extremistische, vrouwonvriendelijke en conservatief-isolerende tendensen in de moslimgemeenschap -- maar mogen niet het onderwerp zijn van een vernietigend assimilatiebeleid. In zijn voorstellen voor een beter beleid benadrukt Fraihi het, aan de kant van de overheid, wegwerken van discriminaties in de arbeids- en onderwijssectoren, en, aan de kant van de minderheden, het stimuleren van de emancipatie via sterke zelforganisaties. Deze vrij voor de hand liggende voorstellen komen minder goed uit de verf dan zijn kritiek op de huidige toestand, en hij wordt soms behoorlijk moralistisch (dit moet en dat moet...) en naïef-hoopvol (een cultuurpluralistische samenleving als een pointillistisch schilderij...). Fraihi is eerder een filosoof dan een politicus, dat merk je aan zijn scherp vermogen tot cultuurkritiek, maar ook bv. aan een interessante redenering, schatplichting aan Richard Rorty, waarin hij minderheden presenteert als hefbomen voor meer stabiliteit in de samenleving. [Chris Bulcaen] Copyright (c) Vlabin-VBC2004Bron: http://www.deleeswolf.be
Sociology of minorities --- multiculturele samenleving --- Sociology of culture --- Equality --- Minorities --- Multiculturalism --- 316.7 --- beeldvorming --- etnisch-culturele minderheden --- sociologie, cultuur --- 313 --- Intercultureel --- Moslim --- Multiculturele samenleving --- Ongelijkheid --- Vooroordelen --- sociale ongelijkheid --- minderheden --- allochtonen --- culturele identiteit --- interculturaliteit --- vooroordelen --- 186.6 Jeugd(sanctie)recht --- 668.6 Multiculturele samenleving --- #A0408A --- 316.7 Cultuursociologie --(algemeen) --- Cultuursociologie --(algemeen) --- Egalitarianism --- Inequality --- Social equality --- Social inequality --- Political science --- Sociology --- Democracy --- Liberty --- Rassen- en minderhedenvraagstuk - Vluchtelingenvraagstuk --- 325 --- 301.17 --- rassen-, minderheden- en vluchtingenvraagstukken --- Minderheden --- Cultuurverschillen --- Uitsluiting --- Ongelijkheden --- Multiculturele samenleving. --- Minderheid --- Cultuurverschil --- multiculturalisme
Choose an application
Van veel meeslepende ideeën is bekend dat ze, ondanks al hun goede bedoelingen, in de praktijk negatief uitpakken voor mensen. Keuzevrijheid is typisch zo'n idee dat op papier iedereen gelukkig maakt. Alle politici zijn ervoor. Maar wat als mensen eigenlijk niet willen kiezen - zoals nu het geval lijkt op de vrije energiemarkt? En wat als mensen niet kunnen kiezen, omdat ze op de een of andere manier niet helemaal bekwaam zijn? Het boek brengt de grenzen van de keuzevrijheid in beeld aan de hand van recent praktijkonderzoek. Wetenschappers van naam gaan in op de verschillende ontwikkelingen in de verzorgingsstaat: bijdragen van Jos van der Lans, Margot Trappenburg, Herman Lelieveldt, Hans Boutellier, Evelien Tonkens, Janneke Plantenga, Ibrahim Yerden en anderen
#SBIB:17H24 --- #SBIB:316.8H00 --- 311 --- burgerschap --- gezondheidszorg --- kinderopvang --- mantelzorg --- onderwijs --- politiek --- sociale zekerheid --- veiligheid --- vrijheid --- Verzorgingsstaat (welvaartsstaat) --- Welzijnswerk: voorzieningen en overheidsbeleid (hulpverlening) --- criminaliteitspreventie --- gedrag --- maatschappelijk welzijn --- overheid, plaatselijk --- sociologie --- 130.2 --- 316.6 --- Vrijheid van keuze --- welvaartsstaat --- Sociale wijsbegeerte: persoon en samenleving --- Sociaal beleid: algemeen --- Sociale ethiek --- 362.1 --- 362.7 --- 367 --- 371 --- 368 --- 35 --- 339 --- Sociology of culture --- Consumer behavior --- sociale filosofie --- verzorgingsstaat --- zorg --- Netherlands --- Beeldvorming. --- Sociale welzijnszorg --- Nederland. --- Verzorgingsstaat --- Samenleving --- Vrijheid --- Kiezen --- Keuze
Choose an application
Wat is nu de gemiddelde levensverwachting in de wereld ?Hoeveel meisjes maken de basisschool af ?Welk percentage van de wereldbevolking leeft in armoede ?Hoeveel kinderen in de wereld zijn nu ingeënt tegen een ziekte ?Op eenvoudige vragen over wereldwijde trends geven we systematisch de verkeerde antwoorden. Het is zelfs zo erg dat een chimpansee die willekeurig antwoorden kiest consequent leraren, journalisten, Nobelprijswinnaars en studenten overtreft. In Feitenkennis legt hoogleraar Internationale Gezondheid en wereldfenomeen Hans Rosling uit waarom dit gebeurt. Hij presenteert daarbij tien redenen en komt zo met een radicaal nieuwe verklaring.Ons probleem is dat we niet weten wat we niet weten, en dat zelfs onze gissingen gebaseerd zijn op onbewuste en voorspelbare vooroordelen. Het blijkt dat onze wereld in een veel betere staat is dan we denken. Dat betekent niet dat er geen echte zorgen zijn. Maar als we ons de hele tijd zorgen maken om de verkeerde dingen en ons niet richten op de feiten, kunnen we het zicht verliezen op de dingen die ons het meest bedreigen.Feitenkennis zit boordevol anekdotes, aangrijpende verhalen en uiteraard met de kenmerkende grafieken van Rosling. Het is een inspirerend, onthullend en ook essentieel boek dat de manier waarop je de wereld ziet compleet zal veranderen.Hans Rosling was een Zweedse arts en hoogleraar Internationale Gezondheid. Hij was adviseur van de Wereldgezondheidsorganisatie en UNICEF, en medeoprichter van Gapminder. Daarnaast presenteerde hij wetenschappelijke documentaires op de BBC, gaf hij een van de best bekeken TED Talks aller tijden, en behoorde tot 'the 100 most influential people' volgens Time Magazine. Hij overleed op 7 februari 2017 op 68-jarige leeftijd en wijdde de laatste jaren van zijn leven aan het schrijven van dit boek.Bron : http://www.bol.com
sociale indicatoren --- 308 --- Statistiek ; wereldbevolking. --- statistieken --- Statistical science --- statistiek --- 651 Maatschappij. Algemeen --- BPB9999 --- Statistische gegevens --- Beeldvorming --- Vooroordelen --- Sociologie --- Science --- Statistiek --- Wereld --- #KVHA:Journalistiek --- #KVHA:Feitenkennis --- economie --- Wetenschap --- Sociologische onderzoeksmethoden (algemeen) --- onderzoeksmethoden --- Bevolkingsstatistiek --- Methods in social research (general) --- PXL-Education 2018 --- PXL-Central Office 2018 --- bevolkingsvraagstuk --- bevolkingsstatistieken --- Quantitative methods (economics) --- Vooroordeel --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Sport --- Verpleegkunde --- 500 --- wetenschap --- historische kritiek --- exacte en natuurwetenschappen algemeen --- sciences exactes et naturelles généralités
Choose an application
Met een voorwoord van Bruno Vanobbergen. Er is iets vreemds aan de hand met het debat over racisme. We discuteren over arbeidsmarkt, onderwijs en huisvesting. We voeren pennentwisten over geschiedenisboeken. We klagen het racisme van de politie aan. Dat is allemaal meer dan terecht en we moeten dat vooral blijven doen. Maar het valt op dat we het nooit over de ondersteuning van de slachtoffers hebben. Alsof je je op een levensgevaarlijk kruispunt zou beperken tot het stellen van structurele eisen voor meer verkeersveiligheid … terwijl wie van zijn sokken wordt gereden nooit een dokter of verpleger te zien krijgt. Dit boek pleit vurig voor meer slachtoffercultuur. Want racisme doét iets met mensen, pepert Naima Charkaoui ons aan de hand van tientallen voorbeelden in. Ze reikt handvatten aan om met de gevolgen om te gaan en focust op veerkracht, weerbaarheid en hoop. ‘Wanneer iemand praat, wordt het dag’, schrijft uittredend kinderrechtencommissaris Bruno Vanobbergen in zijn voorwoord. ‘Deze gedachte geeft treffend mijn ervaring weer bij het lezen van dit boek.’ (Informatie van uitgever)
#SBIB:316.8H16 --- Welzijns- en sociale problemen: migranten, rassenrelaties --- Sociologie van de minderheden --- sociale psychologie --- racisme --- 325 --- Sociology of minorities --- Social problems --- Victims --- Diversiteit --- Racismebestrijding --- Slachtofferhulp --- Racisme --- Discriminatie --- Wereldburgerschap --- Geestelijke gezondheidszorg --- Sociale welzijnszorg --- Onderwijs --- Culturele diversiteit --- Gelijke kansen --- Migratie --- Welbevinden --- Stereotypen --- Beeldvorming --- Trauma --- Uitsluiting --- Identiteit --- PXL-Social Work 2020 --- mensenrechten --- diversiteit --- 323.1 --- discriminatie - rassenvraagstukken - nationaliteitenvraagstukken - racisme - diversiteit --- Stereotype (vooroordeel) --- Psychotrauma --- Inclusie --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Patiënt --- sociologie --- cultuursociologie --- maatschappijkritiek --- 130.2 --- Racisme.
Choose an application
BMLIK
multiculturele samenleving --- Immigrants --- Minorities --- Immigrants--Cultural assimilation--Belgium. --- Minorities--Belgium. --- Economic conditions. --- Social conditions. --- Migration. Refugees --- imago --- minderheden --- vreemdelingen --- Sociology of minorities --- Belgium --- Migranten ; beeldvorming --- Migrantenbeleid ; Vlaanderen --- arbeidsmarkt --- beeldvorming --- diversiteit --- etnisch-culturele minderheden --- gezondheidszorg --- godsdienst --- huisvestingsbeleid --- media --- verkiezing --- Beeldvorming --- meningsvorming --- migrantenbeleid --- S20080130.JPG --- 313.1 --- Arbeidsmarkt --- Discriminatie --- Gezondheid --- Godsdienst --- Internationalisering --- Maatschappij --- Media(Communicatiemedia) --- Migranten --- Migratie --- Minderheden --- Onderwijs --- Politiek --- Vreemdelingen --- Wetgeving --- Wonen --- Academic collection --- Achtergrondinformatie --- #PBIB:+107.31 --- #SBIB:314H252 --- #SBIB:316.8H16 --- #SBIB:35H431 --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB:Migranten --- 186.7 Geweld en mishandeling --- Emigrants --- Foreign-born population --- Foreign population --- Foreigners --- Migrants --- Persons --- Aliens --- Ethnic minorities --- Minority groups --- Assimilation (Sociology) --- Discrimination --- Ethnic relations --- Majorities --- Plebiscite --- Race relations --- Segregation --- Economic conditions --- Social conditions --- 301.17 --- 325 --- Rassen- en minderhedenvraagstuk ; algemeen --- Onderwijs : Opvoeding : Intercultureel onderwijs : Algemeen --- Internationale migratie --- Welzijns- en sociale problemen: migranten, rassenrelaties --- Beleidssectoren: binnenlands beleid en justitie --- Europe --- Allochtonen --- Migrantenbeleid --- Vlaanderen --- Migrantenproblematiek --- Arbeid --- Recht --- Integratie --- Samenleving --- Allochtoon --- Autochtoon --- Emigratie --- Arbeid (werken) --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Film --- Sport --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
Het debat over integratie wordt vaak gevoerd in termen van "wij" en "zij". Maar hoe groot de sociaal-culturele afstand tussen autochtonen en allochtonen is, werd in Vlaanderen nog nooit uitgebreid onderzocht. Daarom organiseerden de auteurs een grootschalig onderzoek bij Turkse en Marokkaanse allochtonen en autochtonen uit minder welgestelde buurten. In het boek worden de resultaten van dit onderzoek op een heldere en overzichtelijke manier uiteengezet. Hoe groot is de sociaal-culturele afstand tussen autochtonen en allochtonen? Is de afstand tussen autochtonen en Turkse allochtonen even groot als die tussen autochtonen en Marokkaanse allochtonen? Welke factoren verklaren de sociaal-culturele integratie van allochtonen? Deze drie centrale onderzoeksvragen vormen de rode draad door de verschillende delen van het boek. Op basis van een grootschalig survey-onderzoek en verscheidene focusgroepsgesprekken ontrafelen de auteurs in elk van de 8 hoofdstukken een specifieke subdimensie van sociaal-culturele integratie. De resultaten maken duidelijk dat integratie geen zwart-witverhaal is, maar een palet met vele schakeringen
Migranten --- Allochtonen --- Multiculturele samenleving --- Integratie --- België. --- imago --- cultuursociologie --- allochtonen --- Sociology of minorities --- multiculturele samenleving --- cultuurverschillen --- Flanders --- #SBIB:303H34 --- #SBIB:316.8H16 --- #SBIB:39A6 --- 668.6 Multiculturele samenleving --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- Cultuur 008 --- Migranten 325.11 --- Overheid 354 --- 329 --- discriminatie --- gelijke kansen --- sociaal beleid --- sociaal cultureel netwerk --- Kwalitatieve methoden: grondige gevallenstudie, casework, social work --- Welzijns- en sociale problemen: migranten, rassenrelaties --- Etniciteit / Migratiebeleid en -problemen --- Sociaal Beleid --- Autochtonen --- Beeldvorming --- Cultuurverschillen --- Allochtoon --- Autochtoon --- Cultuurverschil --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
Sociaal of eenzaam ? Rebels of braaf ? Ontdek hoe de jeugd echt is De mythes over de nieuwe generatie jongeren ontkracht. Feit. De nieuwe jongeren zijn anders. Maar zijn ze slimmer en sneller ? Of zijn ze liever lui dan moe ? Zijn ze traditioneler of net weer niet ? In hun toegankelijke en spitse stijl hangen Pedro De Bruyckere en Bert Smits een herkenbaar beeld op van de jongere van nu. Alles wat werknemers, leerkrachten en ouders moeten weten over de nieuwe generatie jongeren. Compleet met tips en aanbevelingen. Bron : http://www.boekenbank.be
Jeugd. --- Jeugdcultuur. --- jeugdpsychologie --- Age group sociology --- jongerencultuur --- jeugdsociologie --- jeugd --- jeugdmentaliteit --- Jongeren --- Jongerencultuur --- Maatschappij --- #SBIB:314H330 --- #SBIB:316.7C131 --- #SBIB:316.8H12 --- 663 Jeugd --- #KVHB:Jeugd --- #KVHB:Jongerencultuur --- 308.4 --- jeugdcultuur --- opvoeding --- AA / International- internationaal --- 15 --- 201 --- 323 --- jongeren --- maatschappij --- Jeugd (werkende jongeren) --- Jeugdcultuur --- jeugdcultuur (ler) --- jongeren (ler) --- 113881.jpg --- Jeugd --- 691 --- Bevolkingsstudies: leeftijdsgroepen: jeugd: algemeen --- Cultuursociologie: jeugdcultuur --- Welzijns- en sociale problemen: sociaal gehandicapten (thuislozen, bijzondere jeugdzorg) --- sociale groepen - jeugd --- Psychologie. --- Sociologie: algemeenheden. --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- 362.8 --- Pedagogie en didactiek --- Youth --- Adolescence --- Social conditions --- 316.7 --- 304 --- Levenswijzen --- Beeldvorming --- 65.012.4 --- Team personeel talenten leidinggeven leiderschap coachen adviseren samenwerken gedrag --- 65.012.4 Management. Directorate. Technique and methods of management --- Management. Directorate. Technique and methods of management --- 316.7 Cultuursociologie --(algemeen) --- Cultuursociologie --(algemeen) --- cultuursociologie. Culturele context van het sociale leven --- Welzijnswerk 36 --- Psychologie --- Sociologie: algemeenheden --- Kinderpsychologie --- Sociologie --- Kinderen en jeugd --- Adolescenten --- Trends --- Ontwikkelingspsychologie --- #gsdbP --- Jeugdpsychologie --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Kind --- Adolescent --- Trend --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Sociology of minorities --- Jongere --- 308.4. --- Beeldvorming. --- Jongeren. --- Jongerencultuur. --- Team personeel talenten leidinggeven leiderschap coachen adviseren samenwerken gedrag. --- jeugd. --- jongeren. --- Bevolkingsstudies: leeftijdsgroepen: jeugd: algemeen. --- Cultuursociologie: jeugdcultuur. --- Cultuursociologie. Culturele context van het sociale leven. --- Cultuursociologie --(algemeen). --- 433 --- opvoeding in de praktijk
Choose an application
Op de dvd worden Kader Abdolah, Durre Ahmad en Cyrille Vael uitvoerig bevraagd over de noodzaak van verbeelding, droom en symboliek. Visueel antropoloog Laurent Van Lancker brengt hen in beeld. Meer dan ooit is er nood aan interculturele dialoog. Kinderen kunnen best van jongs af in die dialoog opgevoed worden. Het onderwijs zou de grote voortrekker moeten zijn. Maar waar halen leerkrachten hiervoor de inspiratie? Marc Colpaert zet hen op weg. Vertrekkend vanuit zijn persoonlijk verhaal en rijke levenservaring betrekt hij de lezer op zijn zoektocht naar de plaats en de betekenis van de ander. De queeste voert ons weg uit de filosofische en psychologische dwalingen van de 20ste eeuw. Martin Buber, Emmanuel Levinas en Ivan Boszormenyi-Nagy worden op een ongebruikelijke manier voorgesteld en getoetst op hun betekenis voor de interculturele dialoog. Zij zijn een opstap naar nieuwe manieren van werkelijkheidsbeleving, die beeldrijk verwoord worden door schrijvers en kunstenaars als Edwin Jacobs, Karen Armstrong, Raimon Panikkar, Durre Ahmad, Kader Abdolah, Chokri ben Chikha en vele anderen. De conclusie is dat je de werkelijkheid niet alleen kunt vatten met de taal van de rede, met de logos. Elke cultuur geeft aan dat zingeving gerealiseerd wordt vanuit een ander taalgebruik, vanuit de taal van de mythos.
Interculturele opvoeding --- Intercultureel onderwijs --- Multicultureel onderwjs --- Lerarenopleiding --- 454.6 --- intercultureel onderwijs --- KHM --- interculturele opvoeding --- 37.017 --- #GGSB: Catechese (geloofsopvoeding) --- #GGSB: Geloof --- #GGSB: Pastoraal --- 734 Multicultureel onderwijs --- #KVHA:Interculturaliteit --- #KVHA:Interculturele communicatie --- #KVHA:Interculturele opvoeding --- #KVHA:Onderwijskunde --- 130 --- 371 --- cultuurfilosofie --- 130.2 --- 37 --- Abdolah Kader --- Ahmad Durre --- Armstrong Karen --- Boszormenyi-Nagy Ivan --- Buber Martin --- Jacobs Edwin --- Levinas Emmanuel --- Panikkar Raimon --- ben Chikha Chokri --- creativiteit --- filosofie --- lerarenopleiding --- onderwijs --- verbeelding --- 313 --- beeldvorming --- cultuurverschillen --- gelijke kansen onderwijs --- interculturalisatie --- symbolen --- 474.6 --- Creativiteit --- Godsdienst --- Koran --- Kunst --- Levinas, Emmanuel --- Mystiek --- Taoïsme --- Troje --- Volksgeloof --- Wetenschap --- intercultureel onderwijs (ler) --- 071293.jpg --- sociale opvoeding --- 37.017 Opvoedingsidealen --- Opvoedingsidealen --- Cultuurfilosofie. Cultuurpsychologie --- Onderwijskunde --- Rassen- en minderhedenvraagstuk - Vluchtelingenvraagstuk --- (zie ook: Mondiale vorming) --- (zie ook: onderwijs (wetenschap)) --- 008 --- 37.03 --- Philosophy and psychology of culture --- Teaching --- Islam --- departement Gezondheidszorg 07 --- 371.3:7 --- Onderwijs en diversiteit --- DVD's --- Interculturaliteit en beeldvorming --- Onderwijs ; leermethoden ; architectuur en kunst --- Contains audio-visual material --- Sociale agogiek --- Vrijetijds-, toerisme- en cultuuragologie. --- Intercultureel onderwijs. --- interculturaliteit --- islam --- Multicultural education --- Imagination --- Myth --- Study and teaching --- Opvoeding en onderwijs --- Interculturele pedagogiek --- Multiculturaliteit --- Onderwijs --- multiculturele samenleving --- Interculturaliteit --- 37.014 --- 071294.jpg --- 370 --- onderwijsfilosofie --- Sociology of culture --- Sociology of education --- Didactics of social education --- Primary education --- Secondary education --- Didactics --- Opvoeding --- Multiculturalisme --- Musiceren --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Catechese (geloofsopvoeding) --- Geloof --- Pastoraal --- Culture --- Philosophy --- Imagination (Philosophy) --- Intercultural communication
Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|