Narrow your search
Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Klassengesprekken : een interactieve benadering van onderwijs in multiculturele klassen
Author:
ISBN: 9077024034 9789077024034 Year: 2002 Publisher: Utrecht De Graaff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Omdat Nederland een multiculturele samenleving is, zijn Nederlandse basisscholen wettelijk verplicht om intercultureel onderwijs te verzorgen. Er zijn inmiddels dan ook diverse lesmethodes op interculturele basis verschenen. Over de dagelijkse praktijk van onderwijs in multiculturele klassen in Nederland was tot nu toe echter nog nauwelijks iets bekend. Voor leerkrachten is niet altijd even duidelijk wat onder 'intercultureel' verstaan moet worden of hoe zij daar in de klas invulling aan kunnen geven. Dit boek beschrijft en analyseert de manier waarop leerkrachten en leerlingen omgaan met de dagelijkse praktijk van diversiteit op hun school en in de klas. Het onderzoek is geplaatst in de actuele discussie over Nederland als multiculturele samenleving. Het laat zien dat de onderwijsstijlen van de leerkrachten verbonden zijn met maatschappelijke en persoonlijke visies op multiculturaliteit. (Bron: covertekst)


Book
In dialoog : positieve, grensverleggende interactie in de klas
Authors: ---
ISBN: 9789461170255 9461170254 9782509037817 9461170572 Year: 2020 Publisher: Brussel Brussel VUBPRESS Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Op basis van veldonderzoek waarbij gedurende vier opeenvolgende schooljaren zowel individuele als klasgesprekken werden gevoerd met leerlingen van het basis- en secundair onderwijs van Scholengroep Brussel, wordt in dit boek een overzicht geboden van de bezorgdheden en verzuchtingen van kinderen en jongeren. Montasser Alde'emeh hield openhartige gesprekken met leerlingen, van het eerste leerjaar lager onderwijs tot het laatste jaar secundair onderwijs, over identiteit, persoonlijke bekommernissen, culturele verschillen, racisme, gender, religieuze denkbeelden en geopolitieke problematieken, waarbij hij hen voortdurend aanzette tot kritische zelfreflectie. Deze gevoelige thema's werden door hem geordend en geanalyseerd volgens vier grote assen: identiteit, socio-economische achtergrond, religieuze en culturele aanhorigheid, en geopolitieke betrokkenheid.Werner de Saeger voorzag de thema's van een theoretisch/academische omkadering rond het herkennen van veelvoorkomende denkfouten, het belang van mensenrechtenonderwijs en de noodzaak om in een pluralistische samenleving religieuze tradities te contextualiseren en cultureel te benaderen. Deze kaders lopen duidelijk zichtbaar als een tweede laag doorheen het werk, waardoor het op twee manieren kan worden gelezen.Dit boek wil concrete pedagogische en didactische handvaten aanreiken aan directeurs, zorgcoördinatoren, leerlingbegeleiders, opvoeders en leerkrachten om via grensverleggende en interactieve gesprekken positief in te spelen op de groeiende diversiteit van de leerlingenpopulatie in Brussel, de Vlaamse rand en de Vlaamse centrumsteden. https://www.aspeditions.be/nl-be/book/in-dialoog/17973.htm

Keywords

PXL-Central Office 2020 --- onderwijs en maatschappij --- identiteit --- multiculturele samenleving --- Didactics --- DIversiteit --- Basisonderwijs --- Secundair onderwijs --- Sociology of culture --- Sociology of minorities --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Sociology of religion --- Didactics of primary education --- Didactics of secundary education --- Diversiteit --- 742 Scholieren en studenten --- Intercultureel onderwijs --- Sociology of education --- Research on teaching --- Didactics of social education --- concentratiescholen --- interactief onderwijs --- maatschappelijke vorming --- leerlingenparticipatie --- waardenonderwijs --- klassengesprekken --- kritisch denken --- allochtone jongeren --- argumenteren --- evaluatie (onderwijs) --- discussiemethoden --- intercultureel onderwijs --- culturele diversiteit --- Onderwijs --- Mensenrechten --- Didactiek --- Identiteit --- Vrouwenrechten --- Godsdienst --- Democratisch onderwijs --- Gender --- Racisme --- Geopolitiek --- radicalisering --- basis- en secundair onderwijs --- bezorgdheden en verzuchtingen van kinderen en jongeren --- culturele verschillen --- racisme --- gender --- religieuze denkbeelden --- geopolitieke problematieken --- kritische zelfreflectie --- socio-economische achtergrond --- religieuze en culturele aanhorigheid --- geopolitieke betrokkenheid --- denkfouten --- mensenrechtenonderwijs --- pluralistische samenleving --- religieuze tradities --- pedagogie --- didactiek --- diversiteit van de leerlingenpopulatie

Listing 1 - 2 of 2
Sort by