Narrow your search

Library

DocAtlas (6)

KDG (3)

Odisee (3)

UCLL (3)

Thomas More Kempen (2)

VIVES (2)

AP (1)

Arteveldehogeschool (1)

DB (1)

EhB (1)

More...

Resource type

book (6)


Language

Dutch (5)

English (1)


Year
From To Submit

2016 (2)

2015 (2)

2013 (1)

Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Book
Orde houden in het voortgezet onderwijs
Author:
Publisher: Amsterdam Didaktief

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Niemand wil de afgang meemaken dat het op school niet lukt. Orde is de sleutel voor dit succes. Maar orde houden is moeilijk. Zeker voor beginnende docenten. Docent René Kneyber heeft een bijzondere aanpak die echt werkt. Wat Kneybers geheim is, leest u in zijn inspirerende boek Orde houden in het voortgezet onderwijs. Boordevol eyeopeners, praktische voorbeelden en wetenschappelijk onderbouwd. Kneyber gaat onder andere in op de eerste lesdag, klassenmanagement, omgaan met leerproblemen, regels, visuele instructieplannen en straffen. Orde houden? Iedereen kan het leren: de leraar maakt het verschil. Het is de tweede week na de zomervakantie, maar het werkklimaat in deze klas is indrukwekkend. De leerlingen zijn ontspannen en lijken het naar hun zin te hebben. Hoe lang duurt dit, wanneer gaan ze rotzooien? Niet dus, is Kneybers ervaring. Leerlingen zijn allemaal gemotiveerd om succesvol te zijn. (redacteur Monique Marreveld, Didaktief 9, 2010, pagina 5).


Book
Het alternatief : weg met de afrekencultuur in het onderwijs!
Authors: ---
ISBN: 9789461059642 Year: 2013 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met dit boek wordt de aanval geopend op de Haagse afrekencultuur in het onderwijs. De auteurs stellen dat een steeds grotere nadruk op toetsen, cijfers, protocollen en ranglijsten de docenten demotiveert en de ontwikkeling van kinderen dreigt te schaden. Het Nederlandse onderwijs staat daarom op een belangrijk keerpunt: gaat het de heilloze, doodlopende weg van het afrekenen verder volgen of kiest het voor een alternatief?


Book
Flip the system : changing education from the ground up
Authors: ---
Year: 2016 Publisher: London Routledge

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Flip the system' is de internationale (Engelstalige) uitgave van het in 2013 verschenen boek 'Het alternatief - weg met de afrekencultuur in het onderwijs!'. Leraren en onderwijskundigen uit alle delen van de wereld pleiten er in dit boek voor om de economische benadering van het onderwijs en de afrekencultuur achter ons te laten en te kiezen voor een meer menselijke, democratische benadering. Dat betekent dat leraren wereldwijd zelf de regie nemen over het onderwijs en zelf aan het roer gaan staan, in plaats van slechts uitvoerders te zijn van wat anderen allemaal bedenken voor het onderwijs.


Book
Het alternatief II: de ladder naar autonomie
Authors: ---
ISBN: 9789490120115 Year: 2015 Publisher: Culemborg uitgevrij Phronese

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In vergelijking met hun collega's in andere landen hebben Nederlandse leraren veel autonomie, maar desondanks klagen ze regelmatig over een gebrek aan professionele ruimte. Onderwijsinnovatie en -verbetering komen maar moeizaam van de grond. In dit vervolg op 'Het Alternatief: weg met de afrekencultuur in het onderwijs!' gaan verschillende auteurs in op deze vreemde paradox in het Nederlandse onderwijs. Daarbij komen onderwerpen zoals vertrouwen en controle, teacher leadership, de docent als netwerker en zelfbestuur van leraren aan bod. 
Volgende onderwijsexperts komen aan het woord: Edith Hooge, Mark Priestley, Gert Biesta, Sarah Robinson, Frank Cornelissen, Freek van Gurp, Simon van Rees, Frédérique Six, Marco Snoek, Hester Ijsseling, Martijn van Schaik, Martin Vos, Alderik Visser.



Book
Het prachtige risico van onderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9789490120085 Year: 2015 Publisher: Culemborg Phronese

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit visionaire boek houdt onderwijspedagoog Gert Biesta een pleidooi voor wat het prachtige risico van onderwijs kan worden genoemd. Via de zeven thema's van scheppen, communicatie, lesgeven, leren, emancipatie, democratie en virtuositeit werkt Biesta zijn boodschap uitvoerig uit: we kunnen onderwijs niet begrijpen als een hard, productieachtig proces, maar enkel als een zwak, existentieel proces. Hij laat zien dat we in het onderwijs doelen breder moeten stellen dan alleen meetbare opbrengsten en resultaten, en betoogt op onovertroffen wijze dat als onderwijs wil slagen, dat door niemand kan worden afgedwongen.


Book
Toetsrevolutie : naar een feedbackcultuur in het voortgezet onderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9789490120207 9490120200 Year: 2016 Publisher: [Culemborg] Phronese

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Steeds meer scholen zetten toetsen niet meer alleen in om het leren van leerlingen te beoordelen, maar vooral om het leren van deze leerlingen een impuls te geven: zij zetten toetsen formatief in. Formatief toetsen kan de aansluiting tussen leren, instructie en beoordelen versterken, maar biedt leerlingen ook de kans meer eigenaarschap te voelen over hun leren en over de wijze waarop zij worden beoordeeld. In dit boek komen leraren aan het woord die vanuit visie en enthousiasme op individuele basis zijn gestart met vormen van formatief toetsen. Deze leraren zijn werkzaam in diverse onderwijssectoren en verzorgen onderwijs in vakken als lichamelijke opvoeding, filosofie, een taal, biologie of natuurkunde. In hun portretten spreken zij openhartig over de successen en mislukkingen tijdens het implementeren van formatief toetsen. Ook staat er in dit boek een aantal verdiepende artikelen over de praktijk van formatief toetsen. Deze gaan in op onderwerpen als feedback, leerlingmotivatie en zelfsturing. Het slothoofdstuk richt zich op de schoolbrede implementatie van formatief toetsen met als vraag: hoe te komen van een toetscultuur naar een feedbackcultuur?"--Back cover

Listing 1 - 6 of 6
Sort by