Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Met dit lespakket wil de Nederlandse organisatie 'Mensen in Nood' kinderen inzicht geven in de problematiek van kinderarbeid. Het pakket bestaat uit een video, een handleiding voor de leraar en dertigtal lesbrieven voor de leerlingen. In de video volgen we Pushpa uit India en Nigel uit Nederland, twee kinderen van 12 jaar. Op het moment dat Nigel naar school gaat, is Pushpa allang aan het werk in de steengroeve. Pushpa is één van de miljoenen kinderen die moeten werken. De video toont archiefbeelden waarop te zien is dat kinderarbeid vroeger ook in Nederland voorkwam. Het pakket is gemaakt op maat van kinderen, er is een directe vergelijking tussen de leefwereld van kinderen hier en daar. De kinderen in moeilijke omstandigheden worden niet voorgesteld als hulpeloze slachtoffers, er worden voorbeelden gegeven hoe ze hun situatie kunnen verbeteren. Een medewerker van Mensen in Nood gaat in op oorzaken en mogelijke oplossingen voor het probleem van kinderarbeid. De lesbrief bevat diverse vragen en opdrachten die aansluiten bij de beelden van de video. Het pakket voorziet ook in ijzerdraad en een tang om een ketting te fabriceren zoals een Indisch meisje uit de video dit doet. De docentenhandleiding omschrijft nader hoe het pakket te gebruiken. Er bestaat ook een versie van dit pakket voor de groepen 5 en 6 (3de en 4de leerjaar)
Social problems --- Age group sociology --- Didactics of social education --- Netherlands --- India --- Asia
Choose an application
Met dit lespakket wil de Nederlandse organisatie 'Mensen in Nood' kinderen inzicht geven in de problematiek van kinderarbeid. Het pakket bestaat uit een video, een handleiding voor de leraar en dertigtal lesbrieven voor de leerlingen. In de video volgen we Pushpa uit India en Nigel uit Nederland, twee kinderen van 12 jaar. Op het moment dat Nigel naar school gaat, is Pushpa allang aan het werk in de steengroeve. Pushpa is één van de miljoenen kinderen die moeten werken. De video toont archiefbeelden waarop te zien is dat kinderarbeid vroeger ook in Nederland voorkwam. Het pakket is gemaakt op maat van kinderen, er is een directe vergelijking tussen de leefwereld van kinderen hier en daar. De kinderen in moeilijke omstandigheden worden niet voorgesteld als hulpeloze slachtoffers, er worden voorbeelden gegeven hoe ze hun situatie kunnen verbeteren. Een medewerker van Mensen in Nood gaat in op oorzaken en mogelijke oplossingen voor het probleem van kinderarbeid. De lesbrief bevat diverse vragen en opdrachten die aansluiten bij de beelden van de video. Het pakket voorziet ook in ijzerdraad en een tang om een ketting te fabriceren zoals een Indisch meisje uit de video dit doet. De docentenhandleiding omschrijft nader hoe het pakket te gebruiken. Er is ook een versie van dit pakket beschikbaar voor de groepen 7 en 8 (5de en 6de leerjaar)
Social problems --- Age group sociology --- Didactics of social education --- Netherlands --- India --- Asia
Choose an application
Met dit lespakket uit de reeks 'Kinderstem in de klas' wil de Nederlandse organisatie 'Mensen in Nood' kinderen inzicht geven in de problematiek van straatkinderen. Het pakket bestaat uit een video, een handleiding voor de leraar en dertigtal lesbrieven voor de leerlingen. In de video volgen we Daniël uit Peru en Dominique uit Nederland, twee kinderen van 11 jaar. Daniël is een straatkind, hij verdient zijn geld door muziek te maken en snoep te verkopen. Hij zwerft door de straten, vaak samen met andere kinderen. Een medewerker van Mensen in Nood gaat nader in op de situatie van de straatkinderen en stelt voor wat de organisatie eraan doet. Het pakket is gemaakt op maat van kinderen, er is een directe vergelijking tussen de leefwereld van kinderen hier en daar. De kinderen in moeilijke omstandigheden worden niet voorgesteld als hulpeloze slachtoffers, er worden voorbeelden gegeven hoe ze hun situatie kunnen verbeteren. De lesbrief bevat diverse vragen en opdrachten die aansluiten bij de beelden van de video. De docentenhandleiding omschrijft hoe het pakket te gebruiken en biedt de antwoorden op vragen uit de lesbrief. Deze versie is bestemd voor de groepen 5 en 6 van het basisonderwijs, wat overeenkomt met de tweede graad in Vlaanderen. Er bestaat ook een versie voor de derde graad.
Social problems --- Age group sociology --- Didactics of social education --- Netherlands --- Peru --- Colombia
Choose an application
Met dit lespakket uit de reeks 'Kinderstem in de klas' wil de Nederlandse organisatie 'Mensen in Nood' kinderen inzicht geven in de problematiek van vluchtelingen. Het pakket bestaat uit een video, een handleiding voor de leraar en dertigtal lesbrieven voor de leerlingen. In de video volgen we Dinho uit Angola en Nilofar uit Nederland, twee kinderen van 12 jaar. Dinho is samen met zijn vader gevlucht voor de burgeroorlog in Angola: zij belanden uiteindelijk in een vluchtelingenkamp in Zambia. Nilofar is een doorsnee Nederlands meisje, ook zij is een vluchteling. Een medewerker van Mensen in Nood gaat nader in op de situatie van de vluchtelingen; waarom ontvluchten mensen hun woongebied? Hoe is het leven in een vluchtelingenkamp? Hoe is het in een asielzoekerscentrum ? Het pakket is gemaakt op maat van kinderen, er is een directe vergelijking tussen de leefwereld van kinderen hier en daar. De kinderen in moeilijke omstandigheden worden niet voorgesteld als hulpeloze slachtoffers, er worden voorbeelden gegeven hoe ze hun situatie kunnen verbeteren. De lesbrief bevat diverse vragen en opdrachten die aansluiten bij de beelden van de video. De docentenhandleiding omschrijft hoe het pakket te gebruiken en biedt de antwoorden op vragen uit de lesbrief. Deze versie is bestemd voor de groepen 5 en 6 van het basisonderwijs, wat overeenkomt met de tweede graad in Vlaanderen. Er bestaat ook een versie voor de derde graad.
Sociology of minorities --- Migration. Refugees --- Netherlands --- Angola --- Zambia --- Africa
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|