Narrow your search

Library

DocAtlas (41)

KDG (12)

Arteveldehogeschool (11)

AP (9)

UCLL (9)

VIVES (9)

KBR (7)

Odisee (6)

Thomas More Kempen (6)

UAntwerpen (6)

More...

Resource type

book (33)

digital (8)


Language

Dutch (36)

English (5)


Year
From To Submit

2020 (1)

2019 (1)

2018 (1)

2017 (3)

2015 (3)

More...
Listing 1 - 10 of 41 << page
of 5
>>
Sort by

Book
Wat werkt op school: research in actie
Author:
Year: 2009 Publisher: Middelburg Bazalt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek gaat over de manier waarop onderwijskundige leiders zowel op schools, bovenschools al bestuurlijk niveau de kans kunnen aangrijpen om een sterke positieve invloed te hebben op de presentaties van hun leerlingen. Marzano analyseerde onderwijsresearch van de laatste 35 jaar en keek welke factoren aantoonbaar van invloed waren op de leerprestaties van kinderen, en daarmee op het succes van de leerkracht en het succes van de school. Hij vond elf factoren. Elf factoren waar u als school aan kunt werken om het onderwijs op school te verbeteren.

A geography of time : the temporal misadventures of a social psychologist, or how every culture keeps time just a little bit differently
Author:
ISBN: 9781851684656 Year: 2006 Publisher: Oxford Oneworld

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Amerikaanse sociaal psycholoog Robert Levine onderzoekt in dit boek hoe mensen over heel de wereld omgaan met tijd. In Brazilië of in Japan hebben de meeste mensen bijvoorbeeld een heel andere kijk op tijd dan in de Verenigde Staten. Via onderzoek naar de loopsnelheid van voetgangers, wachttijden in postkantoren en de nauwkeurigheid van publieke klokken kon Levine ook landen vergelijken: waar leeft men sneller, en waar is het tempo trager? Het boek geeft ook praktische tips die helpen bij het omgaan met cultuurverschillen rond tijd.


Book
In de rij voor Anne Frank
Author:
Year: 2014 Publisher: Just Bridge Entertainment

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Elk jaar staan ruim een miljoen mensen in de rij voor het Anne Frank Huis. Vier seizoenen lang is de rij gevolgd. Via persoonlijke verhalen van 'wachtenden' uit de hele wereld, afgewisseld met passages uit het dagboek van Anne Frank, wordt het verhaal opnieuw verteld en in beeld gebracht.


Book
Natuurgeluiden : bossen & oerwouden
Author:
ISBN: 9789059560161 Year: 2020 Publisher: Amsterdam Fontaine Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Door op de muziekknoppen in dit prentenboek te drukken, hoor je per soort bos het geluid van de dieren die er wonen: het gegrom van berggorilla's, het gekrijs van ara's in het regenwoud, het gehinnik van de wilde pony's in het loofbos ... De informatie bij de dierenprenten maakt het makkelijker om te weten welk dier je hoort. Op de laatste pagina vind je meer informatie over bossen.


Digital
Leren in 5 dimensies
Authors: ---
ISBN: 9789023251651 9023252845 9789023252849 Year: 2014 Publisher: Assen Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De kennis van leerprocessen is de laatste decennia enorm toegenomen. Op basis van leer psychologisch en onderwijskundig onderzoek ontwierp Robert Marzano een praktisch model: 'Dimensions of learning'. De vijf dimensies beschrijven samen complexe leerprocessen: 1. motivatie, 2. het verwerven en integreren van nieuwe kennis, 3. het verdiepen en verbreden van kennis, 4. de toepassing van kennis in betekenisvolle situaties, 5. reflectie. Met dit model kunnen leerkrachten lessen geven met activerende didactische werkvormen. De auteur van dit boek spitste het model toe op de Nederlandse situatie in het primair onderwijs. Naast de achterliggende theorie, geeft ze vooral veel pedagogische en didactische uitwerking met voorbeelden uit de praktijk. Ook is er aandacht voor kleuters en hoe zij leren.


Book
Ontwikkelen van kennisbanken en digitale leermaterialen. Working Paper. Enkele handreikingen
Authors: ---
Year: 2005 Publisher: Heerlen Open Universiteit Nederland

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze brochure worden handreikingen en vuistregels geboden voor het ontwikkelen van leermaterialen voor een digitaal medium.Het is een beknopte handleiding waarin je snel een overzicht krijgt van punten waar je op moet letten als je digitaal onderwijsmateriaal maakt zoals: Welke kenmerken hebben representatievormen en wat voor invloed hebben deze op de boodschap? Hoe moet je materiaal indelen ? Tips bij het schrijven van digitaal onderwijsmateriaal; Waar moet je op letten als je interactie-vormen wilt gebruiken? Hoe zorg je dat je materiaal toegankelijk is voor personen met een handicap? Hoe zorg je dat je materiaal hergebruikt kan worden?

Keywords

Didactics


Digital
E Pluribus Unum. Diversity and Community in the Twenty-first Century. The 2006 Johan Skytte Prize Lecture
Author:
Year: 2007

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit artikel bevat de lezing van Harvard professor Robert Putnam bij de acceptatie van de Skytte-prijs voor politieke wetenschappen van de Zweedse universiteit van Uppsala. Putnam bespreekt de effecten van immigratie en etnische diversiteit op het sociaal kapitaal van een gemeenschap. Met 'sociaal kapitaal' bedoelt Putnam de rijkdom aan sociale netwerken van een gemeenschap en het bijhorende niveau van wederkerigheid en vertrouwen. De etnische diversiteit zal in vrijwel alle moderne samenlevingen sterk toenemen in de komende decennia. Onderzoek van Putnam wijst uit dat immigratie en etnische diversiteit op korte tot middellange termijn het sociaal kapitaal van een samenleving verkleinen en dus een negatieve invloed hebben: mensen in etnisch diverse buurten kruipen in hun schelp en zijn minder sociaal actief. Op middellange tot lange termijn echter kunnen succesvolle immigratiesamenlevingen nieuwe vormen van sociale solidariteit en een nieuw gevoel van identiteit creëren die de negatieve effecten van diversiteit opheffen. De auteur sluit af met enkele beleidsaanbevelingen.

Pygmalion in the Classroom: teacher expectation and pupils' intellectual development
Authors: ---
ISBN: 9781904424062 Year: 1992 Publisher: Wales Crown House Publishing Limited

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Rosenthal en Jacobson publiceerden in 1968 dit onderzoek onder de titel "Pygmalion in the classroom". Het is een van de meest indrukwekkende onderzoeken ooit gedaan. Bij een aantal leraren toetsten de onderzoekers de leerlingen. Zij zeiden tegen die leraren welke groep in hun klas veelbelovend was en wat zwakkere leerlingen waren. In werkelijkheid was dat niet zo, maar werden de leerlingen bij toeval ingedeeld in een van beide groepen. Echter, na een jaar was het waar geworden: de leerlingen die als veelbelovend gelabeld waren, scoorden inderdaad beter dan de zogenaamd zwakkere


Digital
Wij tellen mee! Leren uit de werkingen met kinderen en jongeren in armoede
Authors: ---
Year: 2010 Publisher: Brussel Uit De Marge

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze brochure is een neerslag van de ervaringen in de zogenaamde proeftuinprojecten. Tien werkingen met kinderen of jongeren in armoede maken een balans op van hun werking: Recht-Op Jongeren (Antwerpen), 't Lampeken/Den Tube (Leuven), de jongerenwerking van Thope (Roeselare), 't Salon (Brugge), De Smileys (Eeklo), de kinderwerking van Mensen voor Mensen (Aalst), Betonne Jeugd (Antwerpen), de jongeren werking van het PSC (Antwerpen), de tienerwerking van Leren Ondernemen (Leuven) en de kinder- en tienerwerking van Centrum Kauwenberg (Antwerpen).


Digital
Een stap vooruit : onderwijsondersteuning in de VVE : hoe stimuleer je de ouders? Een handreiking in acht stappen voor leerkrachten en leidsters
Author:
Year: 2012 Publisher: Utrecht Forum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit praktische stappenplan biedt professionals en instellingen in de (Nederlandse) voorschoolse opvang handvatten en tips om het onderwijsondersteunend gedrag van ouders te stimuleren. Het geeft de weg aan die in het algemeen het best bewandeld kan worden. Het stappenplan werd opgesteld op basis van de vele praktijkervaringen van Forum in basisscholen. Daar zag men vaak dezelfde knelpunten terug. De ervaring leert dat de beschreven stappen en acties helpen om resultaat te behalen.

Listing 1 - 10 of 41 << page
of 5
>>
Sort by