Listing 1 - 10 of 41 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dit boek gaat over de manier waarop onderwijskundige leiders zowel op schools, bovenschools al bestuurlijk niveau de kans kunnen aangrijpen om een sterke positieve invloed te hebben op de presentaties van hun leerlingen. Marzano analyseerde onderwijsresearch van de laatste 35 jaar en keek welke factoren aantoonbaar van invloed waren op de leerprestaties van kinderen, en daarmee op het succes van de leerkracht en het succes van de school. Hij vond elf factoren. Elf factoren waar u als school aan kunt werken om het onderwijs op school te verbeteren.
Choose an application
De Amerikaanse sociaal psycholoog Robert Levine onderzoekt in dit boek hoe mensen over heel de wereld omgaan met tijd. In Brazilië of in Japan hebben de meeste mensen bijvoorbeeld een heel andere kijk op tijd dan in de Verenigde Staten. Via onderzoek naar de loopsnelheid van voetgangers, wachttijden in postkantoren en de nauwkeurigheid van publieke klokken kon Levine ook landen vergelijken: waar leeft men sneller, en waar is het tempo trager? Het boek geeft ook praktische tips die helpen bij het omgaan met cultuurverschillen rond tijd.
Choose an application
Elk jaar staan ruim een miljoen mensen in de rij voor het Anne Frank Huis. Vier seizoenen lang is de rij gevolgd. Via persoonlijke verhalen van 'wachtenden' uit de hele wereld, afgewisseld met passages uit het dagboek van Anne Frank, wordt het verhaal opnieuw verteld en in beeld gebracht.
Choose an application
Door op de muziekknoppen in dit prentenboek te drukken, hoor je per soort bos het geluid van de dieren die er wonen: het gegrom van berggorilla's, het gekrijs van ara's in het regenwoud, het gehinnik van de wilde pony's in het loofbos ... De informatie bij de dierenprenten maakt het makkelijker om te weten welk dier je hoort. Op de laatste pagina vind je meer informatie over bossen.
Choose an application
De kennis van leerprocessen is de laatste decennia enorm toegenomen. Op basis van leer psychologisch en onderwijskundig onderzoek ontwierp Robert Marzano een praktisch model: 'Dimensions of learning'. De vijf dimensies beschrijven samen complexe leerprocessen: 1. motivatie, 2. het verwerven en integreren van nieuwe kennis, 3. het verdiepen en verbreden van kennis, 4. de toepassing van kennis in betekenisvolle situaties, 5. reflectie. Met dit model kunnen leerkrachten lessen geven met activerende didactische werkvormen. De auteur van dit boek spitste het model toe op de Nederlandse situatie in het primair onderwijs. Naast de achterliggende theorie, geeft ze vooral veel pedagogische en didactische uitwerking met voorbeelden uit de praktijk. Ook is er aandacht voor kleuters en hoe zij leren.
Educational psychology --- Didactics --- Secondary education --- reflectie (psychologie) --- lager onderwijs (doelgroep) --- didactische processen --- motiverend onderwijs
Choose an application
In deze brochure worden handreikingen en vuistregels geboden voor het ontwikkelen van leermaterialen voor een digitaal medium.Het is een beknopte handleiding waarin je snel een overzicht krijgt van punten waar je op moet letten als je digitaal onderwijsmateriaal maakt zoals: Welke kenmerken hebben representatievormen en wat voor invloed hebben deze op de boodschap? Hoe moet je materiaal indelen ? Tips bij het schrijven van digitaal onderwijsmateriaal; Waar moet je op letten als je interactie-vormen wilt gebruiken? Hoe zorg je dat je materiaal toegankelijk is voor personen met een handicap? Hoe zorg je dat je materiaal hergebruikt kan worden?
Choose an application
Dit artikel bevat de lezing van Harvard professor Robert Putnam bij de acceptatie van de Skytte-prijs voor politieke wetenschappen van de Zweedse universiteit van Uppsala. Putnam bespreekt de effecten van immigratie en etnische diversiteit op het sociaal kapitaal van een gemeenschap. Met 'sociaal kapitaal' bedoelt Putnam de rijkdom aan sociale netwerken van een gemeenschap en het bijhorende niveau van wederkerigheid en vertrouwen. De etnische diversiteit zal in vrijwel alle moderne samenlevingen sterk toenemen in de komende decennia. Onderzoek van Putnam wijst uit dat immigratie en etnische diversiteit op korte tot middellange termijn het sociaal kapitaal van een samenleving verkleinen en dus een negatieve invloed hebben: mensen in etnisch diverse buurten kruipen in hun schelp en zijn minder sociaal actief. Op middellange tot lange termijn echter kunnen succesvolle immigratiesamenlevingen nieuwe vormen van sociale solidariteit en een nieuw gevoel van identiteit creëren die de negatieve effecten van diversiteit opheffen. De auteur sluit af met enkele beleidsaanbevelingen.
Choose an application
Rosenthal en Jacobson publiceerden in 1968 dit onderzoek onder de titel "Pygmalion in the classroom". Het is een van de meest indrukwekkende onderzoeken ooit gedaan. Bij een aantal leraren toetsten de onderzoekers de leerlingen. Zij zeiden tegen die leraren welke groep in hun klas veelbelovend was en wat zwakkere leerlingen waren. In werkelijkheid was dat niet zo, maar werden de leerlingen bij toeval ingedeeld in een van beide groepen. Echter, na een jaar was het waar geworden: de leerlingen die als veelbelovend gelabeld waren, scoorden inderdaad beter dan de zogenaamd zwakkere
Choose an application
Deze brochure is een neerslag van de ervaringen in de zogenaamde proeftuinprojecten. Tien werkingen met kinderen of jongeren in armoede maken een balans op van hun werking: Recht-Op Jongeren (Antwerpen), 't Lampeken/Den Tube (Leuven), de jongerenwerking van Thope (Roeselare), 't Salon (Brugge), De Smileys (Eeklo), de kinderwerking van Mensen voor Mensen (Aalst), Betonne Jeugd (Antwerpen), de jongeren werking van het PSC (Antwerpen), de tienerwerking van Leren Ondernemen (Leuven) en de kinder- en tienerwerking van Centrum Kauwenberg (Antwerpen).
Sociology of minorities --- Age group sociology --- Social welfare methods --- Flanders
Choose an application
Dit praktische stappenplan biedt professionals en instellingen in de (Nederlandse) voorschoolse opvang handvatten en tips om het onderwijsondersteunend gedrag van ouders te stimuleren. Het geeft de weg aan die in het algemeen het best bewandeld kan worden. Het stappenplan werd opgesteld op basis van de vele praktijkervaringen van Forum in basisscholen. Daar zag men vaak dezelfde knelpunten terug. De ervaring leert dat de beschreven stappen en acties helpen om resultaat te behalen.
Listing 1 - 10 of 41 | << page >> |
Sort by
|