Listing 1 - 10 of 84 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Leerlingen uit een OKAN-klas verkenden het verhaal van een Congolese jongen, Sakala, die in de 19e eeuw werd meegenomen naar België en er de taal leerde. De leerlingen zagen het standbeeld van Sakala of 'Het Moorken' in het Gentse Citadelpark. Er werd met hen gepraat over kolonisatie, de uitbuiting, het slavenwerk en de mishandeling. Het kortverhaal in dit boekje werd opgebouwd op basis van foto's die de leerlingen maakten en hun spontane uitspraken. De leerlingen zelf verzorgden de illustraties. Ze zijn zelf personages in dit fictief verhaal. De woordkeuze en zinsbouw zijn aangepast aan het niveau van een OKAN-klas. Dit verhaal kan een uitgangspunt zijn om met anderstalige nieuwkomers over kolonisatie te praten.
Choose an application
Het stripalbum Congo 50 bevat het werk van 8 Congolese striptekenaars. Om de eerste vijftig jaar onafhankelijkheid te vieren van de Democratische Republiek Congo werden hun talenten verenigd. Het verhaal werd opgesplitst in 8 delen van telkens 6 pagina's en beslaat de voorbije vijftig jaar Congolese onafhankelijkheid. Via het levensverhaal van de hoofdpersonages, dat als een rode draad door het scenario loopt, krijgen we een beeld van deze bewogen halve eeuw. Het gaat om de tweeling Dipanda en Lipanda, een jongen en een meisje gedoopt te Kinshasa op 30 juni 1960, de dag van Congos onafhankelijkheid. Het geheel wordt nog eens verduidelijkt door een politiek en een cultureel historisch chronogram en de uitleg van de evolutie van de verschillende vlaggen van het land en hun respectievelijke machtswissels na het verhaal. Op deze manier krijgt de strip een educatieve functie en met zijn ludieke karakter is het heel toegankelijk voor een breed publiek en jongeren in het bijzonder.
Choose an application
Deze lesmap is een uitgave ter voorbereiding van het inleefatelier 'Congo' van het Kinderwereldatelier Antwerpen, maar kan ook als een zelfstandig project uitgewerkt worden. Het dagelijks leven in Congo staat centraal, zowel op het platteland (dorp Kirkulu) als in de stad (Kinshasa). Het leerlingenboekje bevat kopieerbare werkbladen.
Regional documentation --- Congo --- Africa
Choose an application
Ntoma is een verhaal over de lotgevallen van een opgroeiende jongen. Het speelt zich af in het hier en nu en in het recente verleden. De problematiek van het verhaal is herkenbaar voor Congolese lezers. Geboren in het tweede huwelijk van een rijke man, worden Ntoma en zijn moeder door zijn stiefbroers en -zussen verstoten wanneer zijn vader sterft. Ntoma's moeder ontmoet een Belg en ze emigreren. Maar als Ntoma is afgestudeerd, wil hij terugkeren naar zijn roots. Het boek bevat zowel het oorspronkelijke verhaal, geschreven in het Lingala als de Nederlandse vertaling ervan. Zo kunnen Nederlandstaligen bekijken hoe deze melodieuze Congolese taal er uitziet en aanvoelt. Voor allen die Lingala spreken, is dit boek ook een handig en leuk middel om Nederlands te oefenen.
Literature --- Dutch literature --- Congo
Choose an application
'Samsam' is een Nederlands wereldtijdschrift voor kinderen. Elk nummer bevat een aantal vaste rubrieken en is vergezeld van een docentenhandleiding met diverse suggesties en opdrachten. In dit nummer vertellen zeventien Congolese kinderen over hun veiligheid.
Regional documentation --- Congo --- Africa
Choose an application
Op basis van zijn omvangrijke collectie archieven uit de koloniale periode en hedendaagse documenten geeft het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika nu een nieuwe publicatie met DVD uit over de koloniale geschiedenis van België in Congo. Deze publicatie, vooral bestemd voor (toekomstige) leerkrachten van het secundair onderwijs, biedt een werkbaar kader aan met uiteenlopende standpunten, van waaruit een lessenpakket over de kolonisatie en de dekolonisatie van Congo ontwikkeld kan worden. U vindt er verschillende hulpmiddelen: een geïllustreerde tijdslijn, chronologische en thematische samenvattingen, honderden gecontextualiseerde en soms onuitgegeven documenten uit de collecties van het KMMA, een bibliografie en een woordenlijst.
History of Congo --- Didactics of history --- Colonisation. Decolonisation --- kolonisatie --- dekolonisatie --- geschiedenis --- Congo --- Geschiedenis --- Congo. --- Congo (Democratic Republic) --- Colonial history
Choose an application
Wereldreis is een lesbrief die maandelijks verschijnt bij de foto's van de Wereldkalender uitgegeven door het NCOS/11.11.11. Elke maand wordt het land of thema van de foto uit de doeken gedaan. Je krijgt steeds achtergrondinformatie over dit land of thema, een beschrijving van de foto, een brief bij de foto en allerlei lessuggesties en werkbladen. In deze wereldreis gaan we naar de Democratische Republiek Congo. We leren meer over muziek: van cello tot Congolese muziek.
Didactics of social education --- Congo --- Africa
Choose an application
'Virunga in actie' is een project rond duurzame ontwikkeling. Aan de hand van een terreinproject van WWF in Congo krijgen de leerlingen een echt duurzaamheidsvraagstuk voorgeschoteld: hoe het Nationaal Park Virunga beschermen en toch voorzien in de energiebehoeften en noden van de lokale bevolking? Heel wat linken met de leefwereld van kinderen en jongeren hier maakt het energievraagstuk ook relevant voor de situatie in België. Met Virunga in actie stelt WWF een educatief pakket voor over het ecomakala-project (makala betekent houtskool), waarbij bomen worden aangeplant rond het park om er dan houtskool van te maken, zodat de bevolking daarvoor niet meer in het park moet kappen. Met twee films, een versie voor 10-14 jarigen (echte beelden gecombineerd met animatiebeelden) en een voor 14-18 jarigen, wordt dit project voorgesteld. Ideaal om het in de klas te hebben over duurzame ontwikkeling aan de hand van een concreet terreinproject.
Didactics of social education --- Congo --- Africa
Choose an application
Dit lespakket brengt het thema 'Kindsoldaten' dichter bij de leerlingen en is ontwikkeld voor het vakgebied PAV. De interactieve les bestaat uit verschillende onderdelen die door leerkrachten zelfstandig kunnen worden gegeven in een klascontext. Enige voorkennis met betrekking tot kinderrechten bij de leerlingen is aan te raden. De lesmap verwijst regelmatig naar filmmateriaal te vinden via youtube en andere interessante websites. Aan de hand van 23 schilderijen en diverse citaten gekoppeld aan een schilderij, wordt de thematiek ondersteund.
Didactics of social education --- Congo --- Africa
Choose an application
In deze lesmap voor de derde graad lager onderwijs (eventueel ook eerste graad secundair) worden de verschillende oorzaken van migratie besproken via achtergrondinformatie, activiteitenfiches en werkblaadjes voor in de klas. De voorgestelde activiteiten hebben onder andere als doel om de leerlingen te doen nadenken over de impact van migratie op de rechten van de betrokken kinderen. Door het lezen van getuigenissen, het analyseren van grafieken, het terugkijken in de geschiedenis, het ontdekken van digitaal materiaal, opzoekingswerk en reflectie krijgen leerlingen zicht op de huidige situatie op mondiaal niveau en extra inzicht in de wereld waarin ze leven.
Listing 1 - 10 of 84 | << page >> |
Sort by
|